Jump to content
Annons

Pengarna tillbaka?


ramoand

Recommended Posts

dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars.

Micstärkarna är m a o inte problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars.

Micstärkarna är m a o inte problemet.

lägger upp ett ljudexempel så kan ni själva höra hur dåligt det låter.

klicka här

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars.

Micstärkarna är m a o inte problemet.

lägger upp ett ljudexempel så kan ni själva höra hur dåligt det låter.

klicka här

Du får beskriva vad du har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på ljudfilen så kan jag säga att det inte är något fel på ditt ljudkort.

Att spela in acke gura med en 57:a är inget som någon här skulle rekommendera (kondensatormic ger betydligt bättre resultat) och när det gäller elgitarren så låter det kanske inte toppen men det beror inte på mic eller micstärkaren. Prova olika placeringar (av både mic i förhållande till stärkare men även stärkaren i relation till rummet).

Lär dig jobba med EQ och kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så mycket skitsnack i den här tråden att jag storknar 🙂 .

Jag äger bland annat en Firebox och en Shure SM57. Och ja, Fireboxen har väldigt lite gain, glöm fingerplock med acke, då väljer du din SP B1 istället. Men att du inte kan spela in gitarrförstärkare har ingenting med det att göra. Såvida du inte kör på en sån här med volymen något nerdragen. Du kan köpa en SP VTB-1 förförstärkare om du vill (äger en själv) men till gitarrförstärkare gör den knappt nån skillnad.

Efter att ha läst igenom tråden är det solklart att det är du som behöver träna på inspelningsteknik, det är inte alltid det är prylarna det är fel på 🙂 . När ni spelade in er demo tidigare så kanske tekniker fixade lite med en eq, la på lite kompressor, flyttade runt mikrofonen eller vred lite på stärkarens rattar. När du lärt dig allt detta, då kan du köpa nya grejer.

Så här kan det till exempel låta när man spelar in musik med en Presonus Firebox och en Shure SM57: Places To Go

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 😮

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 🙂

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Jag ligger så nära klippgränsen som möjligt för respektive spår när jag spelar in för att få så högt signal / brusförhållande som möjligt.

Det är inga problem att summera utan att få mastern överstyrd. Det finns lite knep att summera signaler utan att det peakar rött. Handlar det om att summera korrelerade signaler får man ju förstås vara försiktigare än med icke korrelerade signaler. 😮

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 🙂

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Jag ligger så nära klippgränsen som möjligt för respektive spår när jag spelar in för att få så högt signal / brusförhållande som möjligt.

Det är inga problem att summera utan att få mastern överstyrd. Det finns lite knep att summera signaler utan att det peakar rött. Handlar det om att summera korrelerade signaler får man ju förstås vara försiktigare än med icke korrelerade signaler. 😮

Om alla kanaler slickar nollan lär ju mastern överstyra som fan i slutändan. Mixens slutvolym har ingenting med inspelningsvolymen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 😆

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Jag ligger så nära klippgränsen som möjligt för respektive spår när jag spelar in för att få så högt signal / brusförhållande som möjligt.

Det är inga problem att summera utan att få mastern överstyrd. Det finns lite knep att summera signaler utan att det peakar rött. Handlar det om att summera korrelerade signaler får man ju förstås vara försiktigare än med icke korrelerade signaler. 😄

Om alla kanaler slickar nollan lär ju mastern överstyra som fan i slutändan. Mixens slutvolym har ingenting med inspelningsvolymen att göra.

Alla kanaler slickar nollan PRE fader ja! Använd insidan nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 😆

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Jag ligger så nära klippgränsen som möjligt för respektive spår när jag spelar in för att få så högt signal / brusförhållande som möjligt.

Det är inga problem att summera utan att få mastern överstyrd. Det finns lite knep att summera signaler utan att det peakar rött. Handlar det om att summera korrelerade signaler får man ju förstås vara försiktigare än med icke korrelerade signaler. 😄

Om alla kanaler slickar nollan lär ju mastern överstyra som fan i slutändan. Mixens slutvolym har ingenting med inspelningsvolymen att göra.

Alla kanaler slickar nollan PRE fader ja! Använd insidan nu!

Det är faktiskt inte nödvändigt att göra så om man kör i högre upplösning än 16-bit. I 24-bits inspelningar blir det så bra signal/brusförhållande, att man utan bekymmer kan nöja sig med att sikta någonstans runt -10 - -6dB på peakarna och därmed skapa ett "headroom" som tillåter att man är lite slarvigare utan att man får "betala" för det i slutänden. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 😆

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Jag ligger så nära klippgränsen som möjligt för respektive spår när jag spelar in för att få så högt signal / brusförhållande som möjligt.

Det är inga problem att summera utan att få mastern överstyrd. Det finns lite knep att summera signaler utan att det peakar rött. Handlar det om att summera korrelerade signaler får man ju förstås vara försiktigare än med icke korrelerade signaler. 😄

Om alla kanaler slickar nollan lär ju mastern överstyra som fan i slutändan. Mixens slutvolym har ingenting med inspelningsvolymen att göra.

Alla kanaler slickar nollan PRE fader ja! Använd insidan nu!

Det låter som ett väldigt omständligt sätt att spela in. Arbetsflödet blir enklare om du nöjer dig med mer "säkra" nivåer.

Att pressa varje ingång till max sätter också ett "sonic marc" på det inspelade materialet. Strävar du efter rent och transparent ljud ska du snarare spela in nivåer kring +4 dBu, dvs att signalen arbetar någonstans kring -18/-20 dBFS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt inte nödvändigt att göra så om man kör i högre upplösning än 16-bit. I 24-bits inspelningar blir det så bra signal/brusförhållande, att man utan bekymmer kan nöja sig med att sikta någonstans runt -10 - -6dB på peakarna och därmed skapa ett "headroom" som tillåter att man är lite slarvigare utan att man får "betala" för det i slutänden. 😄

Brukar också safea av samma anledning och siktar på ca. -5 till -3 dB under.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 😆

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Jag ligger så nära klippgränsen som möjligt för respektive spår när jag spelar in för att få så högt signal / brusförhållande som möjligt.

Det är inga problem att summera utan att få mastern överstyrd. Det finns lite knep att summera signaler utan att det peakar rött. Handlar det om att summera korrelerade signaler får man ju förstås vara försiktigare än med icke korrelerade signaler. 😄

Om alla kanaler slickar nollan lär ju mastern överstyra som fan i slutändan. Mixens slutvolym har ingenting med inspelningsvolymen att göra.

Alla kanaler slickar nollan PRE fader ja! Använd insidan nu!

Det låter som ett väldigt omständligt sätt att spela in. Arbetsflödet blir enklare om du nöjer dig med mer "säkra" nivåer.

Att pressa varje ingång till max sätter också ett "sonic marc" på det inspelade materialet. Strävar du efter rent och transparent ljud ska du snarare spela in nivåer kring +4 dBu, dvs att signalen arbetar någonstans kring -18/-20 dBFS.

Jag har säkra nivåer och använde mig bara av hans uttryck "slickar nollan" för att han trodde att varje kanal ligger på starka nivåer post fader. Jag ligger ungfär på -12 dBfs nominellt så jag har högt i tak. Peakarna kan gå upp mot -6 och i extrema fall -3 dBfs

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 😆

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Jag ligger så nära klippgränsen som möjligt för respektive spår när jag spelar in för att få så högt signal / brusförhållande som möjligt.

Det är inga problem att summera utan att få mastern överstyrd. Det finns lite knep att summera signaler utan att det peakar rött. Handlar det om att summera korrelerade signaler får man ju förstås vara försiktigare än med icke korrelerade signaler. 😄

Om alla kanaler slickar nollan lär ju mastern överstyra som fan i slutändan. Mixens slutvolym har ingenting med inspelningsvolymen att göra.

Alla kanaler slickar nollan PRE fader ja! Använd insidan nu!

Känns det inte lite smått onödigt att spela in så starkt att du behöver sitta och dra ner alla reglar när det kommer in i datorn?

Jag brukar sikta på -15 någonstans, då behöver jag inte röra nåt när det kommit in och det peakar inte när det summeras.

Dessutom vill man väl inte driva grejjerna så hårt... Inte jag iaf, det låter inte lika bra, men det är ju personlig smak.

Om man skickar ut så starkt att det landar på 0 dBFS från en analog burk så krämar man på lite väl mycket, när det tex lyser rött eller går upp och över rött på VUmätare, så är det fortfarande långt ifrån 0 dBFS.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Läs noga nu: det GÅR INTE att få samma volym på en ren inspelad signal som du har i en hel MASTRAD låt.

Så försök inte ens med det.

Det är inte förrän i slutskedet av en mix, när allt börjar bli klart, som man ger sig på att försöka få upp volymen på materialet så det matchar annan musik.

Det är klart att det går om man har en preamp som ger bra gain. Men då kommer förmodligen transienterna att klippa så det är ju inte att rekommendera om han nu inte lägger en kompressor som insert.

Förmodligen??? 😆

Det är ju extremt dumt och inte att rekommendera i vilket fall. Om du pressar signaler så hårt när de går in så kommer det inte bara låta skit utan också blinka rött i år och dar på mastern när allt summeras.

Jag ligger så nära klippgränsen som möjligt för respektive spår när jag spelar in för att få så högt signal / brusförhållande som möjligt.

Det är inga problem att summera utan att få mastern överstyrd. Det finns lite knep att summera signaler utan att det peakar rött. Handlar det om att summera korrelerade signaler får man ju förstås vara försiktigare än med icke korrelerade signaler. 😄

Om alla kanaler slickar nollan lär ju mastern överstyra som fan i slutändan. Mixens slutvolym har ingenting med inspelningsvolymen att göra.

Alla kanaler slickar nollan PRE fader ja! Använd insidan nu!

Känns det inte lite smått onödigt att spela in så starkt att du behöver sitta och dra ner alla reglar när det kommer in i datorn?

Jag brukar sikta på -15 någonstans, då behöver jag inte röra nåt när det kommit in och det peakar inte när det summeras.

Dessutom vill man väl inte driva grejjerna så hårt... Inte jag iaf, det låter inte lika bra, men det är ju personlig smak.

Om man skickar ut så starkt att det landar på 0 dBFS från en analog burk så krämar man på lite väl mycket, när det tex lyser rött eller går upp och över rött på VUmätare, så är det fortfarande långt ifrån 0 dBFS.

-6 - -3 dBfs är väldigt bra att ligga på tycker jag. Det kommer jag att fortsätta med! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst igenom tråden är det solklart att det är du som behöver träna på inspelningsteknik, det är inte alltid det är prylarna det är fel på 😄 . När ni spelade in er demo tidigare så kanske tekniker fixade lite med en eq, la på lite kompressor, flyttade runt mikrofonen eller vred lite på stärkarens rattar. När du lärt dig allt detta, då kan du köpa nya grejer.

Ja de e ju öppenbart att jag behöver 😎 inget som ja förnekar.. men när vi gjorde demon så blev det mycket bättre ändå, INNAN vi mixade något.. o de va endast jag som pillade på förstärkaren o vi ändra knappt något på mickens position... det är därför ja startat denna tråd liksom.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst igenom tråden är det solklart att det är du som behöver träna på inspelningsteknik, det är inte alltid det är prylarna det är fel på 😆 . När ni spelade in er demo tidigare så kanske tekniker fixade lite med en eq, la på lite kompressor, flyttade runt mikrofonen eller vred lite på stärkarens rattar. När du lärt dig allt detta, då kan du köpa nya grejer.

Ja de e ju öppenbart att jag behöver 🙂 inget som ja förnekar.. men när vi gjorde demon så blev det mycket bättre ändå, INNAN vi mixade något.. o de va endast jag som pillade på förstärkaren o vi ändra knappt något på mickens position... det är därför ja startat denna tråd liksom.. 🙂

Han kanske vred på mixerbordets eq utan att du märkte något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst igenom tråden är det solklart att det är du som behöver träna på inspelningsteknik, det är inte alltid det är prylarna det är fel på 😆 . När ni spelade in er demo tidigare så kanske tekniker fixade lite med en eq, la på lite kompressor, flyttade runt mikrofonen eller vred lite på stärkarens rattar. När du lärt dig allt detta, då kan du köpa nya grejer.

Ja de e ju öppenbart att jag behöver 🙂 inget som ja förnekar.. men när vi gjorde demon så blev det mycket bättre ändå, INNAN vi mixade något.. o de va endast jag som pillade på förstärkaren o vi ändra knappt något på mickens position... det är därför ja startat denna tråd liksom.. 🙂

Han kanske vred på mixerbordets eq utan att du märkte något?

Eller helt enkelt fick till en bra placering på micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...