Jump to content
Annons

Pengarna tillbaka?


ramoand

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
Fireboxen har två instrument ingångar som fungerar riktigt bra med elgitarrer och elbasar. Nu låter en linad elgitarr sällan kul så man behöver någon form

av programvara för att simulera gitarrförstärkare och högtalare. Men du har ju en gitarrstärkare och SM57 så du ska absolut inte lina gitarren om du inte är ute efter

någon speciell effekt. Och preamp:en i fireboxen är bra, men det finns naturligvis bättre. Jag tror att det är något annat än utrustningen som är fel, om det nu inte

är så att något har gått sönder. Men det är det troligen inte heller...

Fast det är ju ingen som har sagt att det är fel på utrustningen. Antagligen funkar både mick och ljudkort, men de är inte kompatibla.

Jag har en firebox till min laptop. Den är väldigt kompatibel med SM57. SM57 är en lite speciell mic. Den är ganska brusig och trögdriven. Men det gör inte något när man spelar in starka källor som elgitarrer, trummor osv. Kanske fel val för fågelsång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Du Elof, du har fel.

Presonus firebox och Shure SM57 fungerar inte bra ihop. Det erkänner Presonus själva.

http://forums.presonus.com/showthread.php?...box+shure+sm+57

Vadå "funkar inte bra ihop"? En dynamisk mic är sällan lika känslig som en kondensatormic och SM57 är inget undantag. Samtidigt så brukar detta inte vara något problem när man mickar en elgitarrstärkare, det brukar ibland vara tvärt om, att man måste pada en mic som sitter vid grillen på en stärkare.

Det låter som om Ramoand antingen har på tok för låg volym på sin förstärkare (git) eller så kanske han inte har provat att använda strömadaptern till sitt ljudkort än (ja, det kan bli bättre om ljudkortet får den strömstyrka den vill ha), eller så kanske han skulle ha köpt B1:an först istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du Elof, du har fel.

Presonus firebox och Shure SM57 fungerar inte bra ihop. Det erkänner Presonus själva.

http://forums.presonus.com/showthread.php?...box+shure+sm+57

Vadå "funkar inte bra ihop"? En dynamisk mic är sällan lika känslig som en kondensatormic och SM57 är inget undantag. Samtidigt så brukar detta inte vara något problem när man mickar en elgitarrstärkare, det brukar ibland vara tvärt om, att man måste pada en mic som sitter vid grillen på en stärkare.

Det låter som om Ramoand antingen har på tok för låg volym på sin förstärkare (git) eller så kanske han inte har provat att använda strömadaptern till sitt ljudkort än (ja, det kan bli bättre om ljudkortet får den strömstyrka den vill ha), eller så kanske han skulle ha köpt B1:an först istället.

Har läst igenom trådarna på presonusforumet, och det verkar som du har rätt. Micken kan vara lämplig för en stark ljudkälla. Jag antar att jag är fast i hemstudioparadigmet, där man inte får störa grannen.

Edit:

PME: Alldeles i början av tråden står det. Supportkillen konstaterar att micken är trögdriven och att det behövs mer gain än vad boxen kan trycka in i den (om man inte är mycket högljudd). Det finns även fler trådar med folk som har problem med dynamiska mickar och boxen.

Redigerat av Eknaton
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen borde det väl inte vara några problem att byta ut grejerna om man nu vill det då de flesta affärer erbjuder bytesrätt (så länge grejerna ser reko ut, inom rimlig tid).

okej men summan av kardemumman är att jag ska köra på som de e eller?

jag har också en fråga om att linea.. om ja ska linea en gitarr (för guitarrig) och en bas, kan jag då göra det med min firebox eller behövde jag en preamp för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Sen borde det väl inte vara några problem att byta ut grejerna om man nu vill det då de flesta affärer erbjuder bytesrätt (så länge grejerna ser reko ut, inom rimlig tid).

okej men summan av kardemumman är att jag ska köra på som de e eller?

jag har också en fråga om att linea.. om ja ska linea en gitarr (för guitarrig) och en bas, kan jag då göra det med min firebox eller behövde jag en preamp för det?

Fick du inte med någon manual?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska linea gitarren, så krävs en instrumentingång med minst 1Mohm inimpedans - och det har Firebox, såvitt jag kan se på deras hemsida - så det borde fungera. Annars är det som andra har sagt, som regel bättre att spela in en uppmickad stärkare än att köra gitarren direkt till instrumentingången.

Micpreampen har lite väl dålig gain - bara 45dB - så den är kanske inte så lysande till dynamiska micar och bandmicar om man inte har en stark ljudkälla. Den extra boosten på 12dB är digital står det - och det är att angripa problemet på fel sida. Det bör vara bättre gain på den analoga sidan om det ska bli riktigt bra. Numera har nog de flesta preampar upp emot 60dB gain eller i vissa fall ännu mer, så 45dB känns väldigt snålt tilltaget, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sen borde det väl inte vara några problem att byta ut grejerna om man nu vill det då de flesta affärer erbjuder bytesrätt (så länge grejerna ser reko ut, inom rimlig tid).

okej men summan av kardemumman är att jag ska köra på som de e eller?

jag har också en fråga om att linea.. om ja ska linea en gitarr (för guitarrig) och en bas, kan jag då göra det med min firebox eller behövde jag en preamp för det?

Fick du inte med någon manual?

jo men de står inte hur jag ska koppla. Jag provade att koppla från line out på basstärkaren till line in på fireboxen. O sen kopplade jag in instrumentet i inputen. Är det fel eller? för de hände inget då iaf...

EDIT: Ska jag kanske byta till en B1a istället för sm57an??

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska linea gitarren, så krävs en instrumentingång med minst 1Mohm inimpedans - och det har Firebox, såvitt jag kan se på deras hemsida - så det borde fungera. Annars är det som andra har sagt, som regel bättre att spela in en uppmickad stärkare än att köra gitarren direkt till instrumentingången.

Micpreampen har lite väl dålig gain - bara 45dB - så den är kanske inte så lysande till dynamiska micar och bandmicar om man inte har en stark ljudkälla. Den extra boosten på 12dB är digital står det - och det är att angripa problemet på fel sida. Det bör vara bättre gain på den analoga sidan om det ska bli riktigt bra. Numera har nog de flesta preampar upp emot 60dB gain eller i vissa fall ännu mer, så 45dB känns väldigt snålt tilltaget, tycker jag.

En Firebox har 55dB gain (+14dB - +55dB);

http://www.presonus.com/media/manuals/04_f...oxManual1.0.pdf

Det ser även ut som att teleingången skiljer sig från XLR-ingången på combojacket då, som du påpekat, TRS-ingången har 1 Mohm impedans.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Firebox har 55dB gain (+14dB - +55dB);

http://www.presonus.com/media/manuals/04_f...oxManual1.0.pdf

Det ser även ut som att teleingången skiljer sig från XLR-ingången på combojacket då, som du påpekat, TRS-ingången har 1 Mohm impedans.

Nu är jag helt borta. Du vet uppenbarligen mer om detta än jag. Vad betyder det i så fall att den har "45 db of variable gain"?

Microphone Input XLR: 45dB of variable gain (+14dB to +55dB)

Instrument HiZ Input TS ¼” (channels 1 and 2 only): 45dB variable

gain (+8dB to +50dB)

Clip Indicator. The clip indicator will light up if your input signal

Och tror du för övrigt att en firebox skulle funka med min ADK a51? (-40 db)

Jag ska snart köpa ett nytt kort, men fireboxen gick bort för att jag var orolig för preampsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara lägga in mina 5 ören... jag har haft precis samma problem som du har, vad gäller att få tryck i guran vid inspelning. Det finns en gammal tråd om mitt problem men jag har inte orkat leta upp den. Hur som... jag har en PodXT och en Vox Tonelab och ett M-audio FW410. Men att jämföra att köra dessa gitarr rätt in/hörlurar eller med ljudkort som media in till datorn är inte ens i närheten av samma liga. En bekanting till mig som jobbar för en känd musikaffärskedja fråga M-audios generalagent om detta problem och det var inga konstigheter... hade med preamps och omvandling att göra; ett ljudkort i denna prisklass kunde helt enkelt inte leverera enligt honom. Så, jag är hänvisad till att spela in med Poden via USB. Det är inte illa för all del men det leder till att jag har en Tonelab som mest samlar damm. Nå, det är väl bara halvrelevant för ditt problem men i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur svårt är det att fatta. Ett så klart. Lär dig använda prylarna. Ju mer prylar du inte begriper desto svårare kommer du att få det fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Sen borde det väl inte vara några problem att byta ut grejerna om man nu vill det då de flesta affärer erbjuder bytesrätt (så länge grejerna ser reko ut, inom rimlig tid).

okej men summan av kardemumman är att jag ska köra på som de e eller?

jag har också en fråga om att linea.. om ja ska linea en gitarr (för guitarrig) och en bas, kan jag då göra det med min firebox eller behövde jag en preamp för det?

Fick du inte med någon manual?

jo men de står inte hur jag ska koppla. Jag provade att koppla från line out på basstärkaren till line in på fireboxen. O sen kopplade jag in instrumentet i inputen. Är det fel eller? för de hände inget då iaf...

EDIT: Ska jag kanske byta till en B1a istället för sm57an??

Sidan 25 i manualen. Om du har tänkt att använda basförstärkarens line out så ska du naturlgivs koppla in basen till basförstärkaren och inte till fireboxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska linea gitarren, så krävs en instrumentingång med minst 1Mohm inimpedans - och det har Firebox, såvitt jag kan se på deras hemsida - så det borde fungera. Annars är det som andra har sagt, som regel bättre att spela in en uppmickad stärkare än att köra gitarren direkt till instrumentingången.

Micpreampen har lite väl dålig gain - bara 45dB - så den är kanske inte så lysande till dynamiska micar och bandmicar om man inte har en stark ljudkälla. Den extra boosten på 12dB är digital står det - och det är att angripa problemet på fel sida. Det bör vara bättre gain på den analoga sidan om det ska bli riktigt bra. Numera har nog de flesta preampar upp emot 60dB gain eller i vissa fall ännu mer, så 45dB känns väldigt snålt tilltaget, tycker jag.

En Firebox har 55dB gain (+14dB - +55dB);

http://www.presonus.com/media/manuals/04_f...oxManual1.0.pdf

Det ser även ut som att teleingången skiljer sig från XLR-ingången på combojacket då, som du påpekat, TRS-ingången har 1 Mohm impedans.

Enligt infon på hemsidan så är det bara 45dB gain - och 12dB digital boost:

FireBox Specifications

Preamp Bandwidth 10Hz to 50kHz

Preamp Input Impedance 1.3k Ohms

Instrument Input Impedance 1M Ohms

Preamp THD <0.005%

Preamp EIN -125dB

Preamp Gain 45dB (+12dB digital boost switch)

Line Input Impedance 10k Ohms

TRS Output Impedance 51Ohms

TRS Main Outputs Impedance 51 Ohms

Headphone Output 150mW/Ch 20Hz-20kHz

Phantom Power 48V +/- 2V

Power Supply Ext line Transformer, Internal Switching

Bus Power Six-pin FireWire Port

Analog to Digital Converters (ADC) 24-bit / up to 96khz

ADC Dynamic Range 107db

DAC 24-bit / up to 96kHz

DAC Dynamic Range 110db

IEEE1394 Speed 400mbps

Vet inte riktigt var du lyckades hitta att det är 55dB gain - för även enligt manualen som du länkade till, är det bara 45dB:

6 . 2 F I R E B O X S P E C I F I C A T I O N S

Preamp Bandwidth ..........................................................................10Hz to 50kHz

Preamp Input Impedance ...................................................................... 1.3k Ohms

Instrument Input Impedance....................................................................1M Ohms

Preamp THD ................................................................................

............ <0.005%

Preamp EIN.............................................................................

....................-125dB

Preamp Gain ................................................................................

................. 45dB

Line Input Impedance.......................................................................

...... 10k Ohms

TRS Output Impedance.......................................................................

.....51 Ohms

TRS Main Outputs Impedance .................................................................51 Ohms

Headphone Output ...........................................................150mW/Ch 20Hz-20kHz

Phantom Power...........................................................................

......... 48V +/- 2V

Power Supply ........................................... Ext line Transformer, Internal Switching

Bus Power ............................................................................. Six-pin FireWire Port

Analog to Digital Converters..................................................... 24-bit / up to 96khz

ADC Dynamic Range ................................................................................

... 107db

DAC.............................................................................

............ 24-bit / up to 96kHz

DAC Dynamic Range ................................................................................

... 110db

IEEE1394 Speed...........................................................................

...........400mbps

- och som sagt, så tycker jag att 45dB gain är lite väl svagt för en dynamsik mic som inte ger ovanligt stark output...

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Ska jag kanske byta till en B1a istället för sm57an??

B1:an är nog ingen super mick till gitarrförstärkare. Jag tycker du ska titta på Line Audio CM3, den har fått bra rescensioner. har ingen själv, men är sugen på att skaffa en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Ska jag kanske byta till en B1a istället för sm57an??

B1:an är nog ingen super mick till gitarrförstärkare. Jag tycker du ska titta på Line Audio CM3, den har fått bra rescensioner. har ingen själv, men är sugen på att skaffa en sådan.

CM3 är en mycket trevlig mic, men en del tycker att den är "tråkig", eftersom den ger en ytterst marginell färgning av ljudet.

Lyssna gärna på smakprov på min testsite. Visserligen ingen uppmickad stärkare, utan bara acke, men ändå... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt var du lyckades hitta att det är 55dB gain - för även enligt manualen som du länkade till, är det bara 45dB:

...

...

...

- och som sagt, så tycker jag att 45dB gain är lite väl svagt för en dynamsik mic som inte ger ovanligt stark output...

Sid 17.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt var du lyckades hitta att det är 55dB gain - för även enligt manualen som du länkade till, är det bara 45dB:

...

...

...

- och som sagt, så tycker jag att 45dB gain är lite väl svagt för en dynamsik mic som inte ger ovanligt stark output...

Sid 17.

Märkligt att de överallt i tekniska specifikationer (både på hemsidan och i manualen) skriver att det är 45dB gain - och inne i löptexten i manualen skriver något annat...

Eftersom det är många som upplever problem med dynamiska micar och det ljudkortet, så är jag böjd att tro mer på de tekniska specarna där det står 45dB - för om det verkligen handlade om 55dB gain, så hade det definitivt inte varit några problem... I löptexten har de kanske räknat in den där extra "12db digital boost" switchen på något sätt...? 🤪 Förvirringen är total... 😑

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

+14 till +55 dB. Jag tror att det är "range"-siffran (45) som är fel, 41 borde den vara, eller?

J-t märkligt om man uppger en "range"-siffra som enda uppgift om gainen i de tekniska specarna. Jag har aldrig sett det på andra håll - och det blir ju minst sagt vilseledande och ger upphov till total förvirring... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hur svårt är det att fatta. Ett så klart. Lär dig använda prylarna. Ju mer prylar du inte begriper desto svårare kommer du att få det fungera.

svårt. för alla säger olika saker.

men ja fattar inte hur det kan bli så dålig inspelning.. alltså ja förstår ju att de blir sämre eftersom ja inte kan så mycket.. men när vi spelade in demon så mickade vi bara upp stärkarna med sm57a nära inpå, o nu har ja provat det i flera olika vinklar o positioner, men de blir kasst ändå. Ja menar det finns ju inte 1001 sätt att micka en gitarrstärkare med en sm57a där bara några få sätt är bra? Eller a.. ni fattar va ja menar iaf 😑

Sidan 25 i manualen. Om du har tänkt att använda basförstärkarens line out så ska du naturlgivs koppla in basen till basförstärkaren och inte till fireboxen.

Ja klart att ja koppla basen i förstärkaren, inte in i fireboxen.. men de funka ändå inte

EDIT: Seriöst nu asså.. ja spelade in en låt för nån vecka sen med en kass datormick för 90-talet typ. sån smal skitmick som man hade när man va liten. Och på en standard datorljudkort, typ soundblaster. o de lät typ bättre än va de låter nu me dessa prylarna.. eller a.. de e inte stor skillnad iaf

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

men ja fattar inte hur det kan bli så dålig inspelning.. alltså ja förstår ju att de blir sämre eftersom ja inte kan så mycket.. men när vi spelade in demon så mickade vi bara upp stärkarna med sm57a nära inpå, o nu har ja provat det i flera olika vinklar o positioner, men de blir kasst ändå. Ja menar det finns ju inte 1001 sätt att micka en gitarrstärkare med en sm57a där bara några få sätt är bra? Eller a.. ni fattar va ja menar iaf 😑

Samma stärkare, samma akustik, samma gitarrist?

Link to comment
Dela på andra sajter

men ja fattar inte hur det kan bli så dålig inspelning.. alltså ja förstår ju att de blir sämre eftersom ja inte kan så mycket.. men när vi spelade in demon så mickade vi bara upp stärkarna med sm57a nära inpå, o nu har ja provat det i flera olika vinklar o positioner, men de blir kasst ändå. Ja menar det finns ju inte 1001 sätt att micka en gitarrstärkare med en sm57a där bara några få sätt är bra? Eller a.. ni fattar va ja menar iaf 😑

Samma stärkare, samma akustik, samma gitarrist?

det "ända" som skiljer är akustiken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hur svårt är det att fatta. Ett så klart. Lär dig använda prylarna. Ju mer prylar du inte begriper desto svårare kommer du att få det fungera.

svårt. för alla säger olika saker.

men ja fattar inte hur det kan bli så dålig inspelning.. alltså ja förstår ju att de blir sämre eftersom ja inte kan så mycket.. men när vi spelade in demon så mickade vi bara upp stärkarna med sm57a nära inpå, o nu har ja provat det i flera olika vinklar o positioner, men de blir kasst ändå. Ja menar det finns ju inte 1001 sätt att micka en gitarrstärkare med en sm57a där bara några få sätt är bra? Eller a.. ni fattar va ja menar iaf 😑

Sidan 25 i manualen. Om du har tänkt att använda basförstärkarens line out så ska du naturlgivs koppla in basen till basförstärkaren och inte till fireboxen.

Ja klart att ja koppla basen i förstärkaren, inte in i fireboxen.. men de funka ändå inte

EDIT: Seriöst nu asså.. ja spelade in en låt för nån vecka sen med en kass datormick för 90-talet typ. sån smal skitmick som man hade när man va liten. Och på en standard datorljudkort, typ soundblaster. o de lät typ bättre än va de låter nu me dessa prylarna.. eller a.. de e inte stor skillnad iaf

Jaha menar du dom där smala micarna man hade när man var liten? Såna skulle man haft du...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog beskriva vad det är som är kasst, gärna med exempel. Brus? Ojämnfrekvensgång? Knaster?

nej asså inte så.. det låter mest dåligt. typ som när man försökte spela in i ljudinspelaren när precis lärt sig spela kvinter med dist typ 😑

dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...