Jump to content
Annons

Liquid Mix Challenge!


pompe

Recommended Posts

Hejsan Allihop!

Tror ni att ni har öronen och kunskapen att höra skillnaden mellan orginalen eller Focusrite´s comp/eq-simulering Liquid Mix?

Pröva Liquid mix Challenge, och posta sedan era resultat i tråden, vilka har dom vassaste öronen?

TESTA NU

Använd gärna mallen:

Hörde att det var Liquid Mix:

Favoriserade Liquid Mix med:

Lycka till //p

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

60% av gångerna kunde jag höra att det var Liquidmix. Och 60% avv ggr föredrog jag Liquidmix.

Jodå så att det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde att det var Liquid Mix: 30%

Favoriserade Liquid Mix med: 60%

Läskigt bra grej, blir nog nästa köp 😛 , lr en shysst mick 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hörde att det var Liquid Mix: 30%

Favoriserade Liquid Mix med: 60%

Läskigt bra grej, blir nog nästa köp 😛 , lr en shysst mick 😆

Hrm, har en till salu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där testen gjorde jag för ganska länge sedan. Med lyssning genom mina datorhögtalare blev det följande resultat:

LiquidMix.jpg

Med tanke på att det blev så uppenbart redan med datorhögtalarna, så har jag inte brytt mig om att lyssna i de riktiga monitorerna... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där testen gjorde jag för ganska länge sedan. Med lyssning genom mina datorhögtalare blev det följande resultat:

LiquidMix.jpg

Med tanke på att det blev så uppenbart redan med datorhögtalarna, så har jag inte brytt mig om att lyssna i de riktiga monitorerna... 😆

Bra öron Claes! Jag gjorde det för länge sedan med hörlurar och fick 80%, föredrog LM 50%. Fast jag har en LM. Var lite förvånad ändå att man känner igen den relativt lätt, men också att det låt (för mig) tydligt bättre en 'the real thing' i vissa fall. Har inte vunnit Liquid4Prean ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att lyssna så här i en test tycker jag är lite dumt.

Jag kan aldrig säga om jag gillar nåt förrän det sitter i en mix.

Första gången jag testade LM tyckte jag att den inte tillförde nåt. Jag lyssnade på sångspår och trummor.

Det var först när jag gjorde en hel mix med LM som jag upptäckte att jag gillade den.

Det är likadant när man lyssnar på tex en mick hur den låter. Tycker att det är först när den sitter i mixen som jag kan bedömma huruvida jag gillar det eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde att det var Liquid Mix:

60%

Favoriserade Liquid Mix med:

33%

Det är väl ingen tvekan om att det låter bra hela vägen allafall - Eller vad tycker ni?

Nej - även om jag prickade in Liquid Mix till 90% och bara föredrog den i 30% av fallen, så var det ok ljud för det mesta. Bara att jag föredrog den i 30% av fallen, visar ju att det inte är kattskit precis... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Identifierade LM: 70 %

Föredrog LM: 38 %

Identifieringen är dock en slump. Jag har ingen aning hur karaktären hos LM låter men att det var skillnad var ju uppenbart... en LM är kanske inte något för mig. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

kände igen LM 80%

tyckte bäst om LM 50%..

synd att det inte var någon elbas med någonstans.. hade vart skojigare o höra hur LM arbetar mot såna saker med..

kanske får bli en sådan till studion snart.. finns rackmonteringskit månntro??

Link to comment
Dela på andra sajter

33% lyckades jag identifera Liquid mix...

problemet var väl att jag igentligen inte hade nån aning om vilken

karraktär Liquid mix har...

Inte jag heller, eftersom jag inte har testat någon sådan IRL - men jag lyssnade efter sådant som lät "fel" på något sätt - och det blev som sagt "bra" utdelning då... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter fullständigt om den emulerar korrekt eller inte bara det låter bra i sej..

Den har mer eller mindre bra emuleringar, men det finns nått för alla typer av musikstilar i burken..

Köpte den för att den gav mkt bang for the bucks = 32kanaler comp och eq i mixen,

utan att ge nån direkt cpu-belastning med tanke på hur mkt man får ut ur burken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter fullständigt om den emulerar korrekt eller inte bara det låter bra i sej..

Helt rätt inställning!

Det är alldeles för många som stirrar sig blinda på om det verkligen låter som originalet som den försöker efterlikna (i de flesta fall är det en utopi att en kopia ska låta precis som originalet) - i stället för att bara lyssna om det låter bra och ta ställning efter det.

Eftersom jag hörde saker som jag inte var nöjd med i 90% av fallen (lyssnade inte ens genom mina monitorer då, utan genom mina datorhögtalare (Altec Lansing ATP3, så det är inget skit, men ändå en bra bit från monitorerna...), så är det inget för mig.

Trots att jag alltså hörde saker som jag tyckte lät fel på ett eller annat sätt i LM i 90% av fallen, så föredrog jag ändå LM före originalet i 30% av fallen - och det är inget gott betyg för originalen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att detta är blaha blaha.

Känner inte ens till LiquidMix.

Tycker för det mesta att grundljudet är bäst. Tydligen gillar jag inte LiquidMix hursomhelst.

Se bilden. ......Tyvärr fick jag inte med bildbevis. Men ni får tro mig på mitt ord.

Och om den inte syns kan jag medela att jag tog rätt 80% utan att veta. Så det är blaha blaha igen.

Däremot föredrog jag bara Liquid till 10 % och det är för mig viktigare.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag lyssnat igen.

Jag förvånad över att ingen reagerat på de låga frekvenserna i sånginspelningarna? Sångerskan stampar takten låter det som. :rolleyes:

Skulle vara intressant om ni väntade ett tag och lyssnade igen och berätta vad ni hörde då.

Ta testerna flera gånger så och se om ni får samma resultat, naturligtvis med mellanrum så ni inte kommer ihåg valen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Kände igen LM: 60 %

Föredrog LM: 20%

Men det var ju inte direkt så att jag ramlade av stolen över skillnaderna på ljuden, även om jag uppenbarligen tyckte lite bättre om originalen.

Med tanke på att den går att köpa beggad för under 4000:- så är det nog svårt att hitta en mer prisvärd pryl.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att man skulle höra att det ena eller andra skulle vara LM eller original är bara nys. De äldre analoga grejerna låter inte lika mellan de olika exemplaren så frågan blir tämligen oakademisk (går inte att bevisa i ena eller andra riktningen).

Däremot kan man kanske föredra det ena eller andra ljudet men det är nog mer personlig smak än grejen som sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man skulle höra att det ena eller andra skulle vara LM eller original är bara nys. De äldre analoga grejerna låter inte lika mellan de olika exemplaren så frågan blir tämligen oakademisk (går inte att bevisa i ena eller andra riktningen).

Nja - om det var så, så hade utfallet blivit mer slumpmässigt och legat nära 50% för de flesta, men det är ju många som har prickat in LM i klart fler än 50% av exemplen - och det måste innebära att det finns någonting som känns fel.

Jag lyssnade som sagt efter detaljer som lät fel på ett eller annat sätt - och fick 90% träff. Det beror förstås på att jag främst försökte hitta fel och att man fick höra exemplena separat. Om jag hade hört det i en mix, så hade jag troligen inte reagerat nämnvärt på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror det är dags för en lyssningstest igen.

Jag preparerar sång och trumspår.

Ni får inte veta vad som ligger på de olika spåren, inte ens vilket spår som är original.

Claes jag hoppas du ställer upp, lyssna helst i din finlyssning, dina Adam så kan vi inte ha några bortförklaringar sedan.

Testen blir helt ovetenskaplig som vanligt.

Jag kommer att ställa de olika kompressorerna så att de låter bra med sina förutsättningar.

Vad tror ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är dags för en lyssningstest igen.

Jag preparerar sång och trumspår.

Ni får inte veta vad som ligger på de olika spåren, inte ens vilket spår som är original.

Claes jag hoppas du ställer upp, lyssna helst i din finlyssning, dina Adam så kan vi inte ha några bortförklaringar sedan.

Testen blir helt ovetenskaplig som vanligt.

Jag kommer att ställa de olika kompressorerna så att de låter bra med sina förutsättningar.

Vad tror ni om det?

Är det bara jag, men jag fattar inte vad detta ska visa? Kanske är lite trög nu 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...