Jump to content
Annons

Dubba gitarrer digitalt ?


Ekstasis

Recommended Posts

cerez (oregistrerad)

en refräng ligger kanske på 3 olika gitarrer, kompet skulle jag kunna tänka mig kopiera och sen ev ändra ljudet på

har man svåra riff med mycke snabba byte måste man ju öva i hjäl sig för att få det att inte låta grötigt. Men gitarr pluggarna i dag har så jävla bra ljud så jag får se hur mycket jag kommer att dubbla på min inspelaning men självklar äcker det inte med en eller 2 gitarrer.

//Cerez

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
en refräng ligger kanske på 3 olika gitarrer, kompet skulle jag kunna tänka mig kopiera och sen ev ändra ljudet på

har man svåra riff med mycke snabba byte måste man ju öva i hjäl sig för att få det att inte låta grötigt. Men gitarr pluggarna i dag har så jävla bra ljud så jag får se hur mycket jag kommer att dubbla på min inspelaning men självklar äcker det inte med en eller 2 gitarrer.

//Cerez

hade detta öht nåt med ämnet att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

en refräng ligger kanske på 3 olika gitarrer, kompet skulle jag kunna tänka mig kopiera och sen ev ändra ljudet på

har man svåra riff med mycke snabba byte måste man ju öva i hjäl sig för att få det att inte låta grötigt. Men gitarr pluggarna i dag har så jävla bra ljud så jag får se hur mycket jag kommer att dubbla på min inspelaning men självklar äcker det inte med en eller 2 gitarrer.

//Cerez

hade detta öht nåt med ämnet att göra?

Ett pm på villovägar kanske.. 😲😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag kan förstå båda sidor av resonemanget. När jag lägger nånsårts hårdrockig ljudmatta så dubbar jag 6 gånger. Det kan vara ballt eller tråkigt, beroende i huvudsak på humör och inspiration. Men det är ju tufft o så 😛 ... och det är ju inte SVÅRT; kan man inte sätta samma riff likadant och hyfsat tajt fyra eller sex gånger så är man ju antingen lite sinnesförvirrad eller inte mycket till gitarrist. Men det kanske var att slå in en öppen dörr...

Å andra sidan, så kan man NATURLIGTVIS tänka sig att man jammar / improviserar sig igenom en hel låt och vill behålla just den tagningen och inte gegga till den med dubbar. Men fan, då får man acceptera det sound man har... Det finns hårda balla gitarrister som bara lägger en gura. Skaffa "rätt" referenser 🙂 ... Det blir inte gbg-sound, men det kan bli nåt annat och det kan bli bra!

Pluggar och effektprocessorer för bredd och fett finns det väl gott om, delay och chorus liksom pitchshifter har ju t.ex. varit med ett tag. Så jag hajjar inte riktigt vad som saknas. Jag brukar "fejkdubba" min sång rätt ofta med kul o bra resultat. Men det blir inte samma sak som att dubba. Man vinner "känslan av en tagning" men förlorar samtidigt den äkta dubbkänslan. typ.

Jaja... bli inte osams bara;)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns hårda balla gitarrister som bara lägger en gura. Skaffa "rätt" referenser :rolleyes: ... Det blir inte gbg-sound, men det kan bli nåt annat och det kan bli bra!

flera bra poänger

man dubbar inte för att man "ska" utan för att man vill uppnå en effekt

effekten är två(eller flera) gitarrer som spelar samma sak tillsammans å det är inte samma sak som stereobreddning

det är inte heller samma sak som att ha flera olika ljud på varann för att få fylligare eller fetare ljud

att sen effekten mycket väl kan bli både fetare å bredare är en annan sak

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
cerez (oregistrerad)
en refräng ligger kanske på 3 olika gitarrer, kompet skulle jag kunna tänka mig kopiera och sen ev ändra ljudet på

har man svåra riff med mycke snabba byte måste man ju öva i hjäl sig för att få det att inte låta grötigt. Men gitarr pluggarna i dag har så jävla bra ljud så jag får se hur mycket jag kommer att dubbla på min inspelaning men självklar äcker det inte med en eller 2 gitarrer.

//Cerez

hade detta öht nåt med ämnet att göra?

Svar: JA

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

Ja eller varför inte skaffa "Band-In-A-Box" och bara trycka på en knapp efter givna harmonier.

Det kanske blir alldeles för enkelt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

en refräng ligger kanske på 3 olika gitarrer, kompet skulle jag kunna tänka mig kopiera och sen ev ändra ljudet på

har man svåra riff med mycke snabba byte måste man ju öva i hjäl sig för att få det att inte låta grötigt. Men gitarr pluggarna i dag har så jävla bra ljud så jag får se hur mycket jag kommer att dubbla på min inspelaning men självklar äcker det inte med en eller 2 gitarrer.

//Cerez

hade detta öht nåt med ämnet att göra?

Svar: JA

på vilket sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla. [../..] Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre! dvs lägga gitarrerna i olika lager, lägga till fasförskjutning och förändring i dynamik och vad nu mer som kan tänkas behövas?

Finns det någon bra plugg till detta?

Tyckegraden om vad som (inte) är primitivt samt vilka metoder/verktyg man idag (inte) "borde kunna" använda står i direkt proportion till hur länge man har varit aktiv i musikbranschen. And that's that! Äldst vet alltid bäst...

Sen så det här med att dubba...

Personligen trivs jag jäkligt bra med att dubba sång och instrument. Inte så mycket för dubbandets skull, utan för den sköna känslan när man efter varje enskild tagning hör hur det "perfekta" soundet byggs upp. Lite av en Fy-Fan-Vad-Jag-Är-Bäst-känsla... För mig är det enormt viktigt att s.a.s. ryckas med i låten som jag för tillfället jobbar med. Jag måste helt enkelt hinna tycka om låten och det jag gör, annars blir resultatet intetsägande (och jag vägrar releasa den). Det betyder å andra sidan — till många av mina [med-]producenters förtret — att jag lägger ner lite mer arbetstid än vad andra kanske skulle ha gjort.

Men visst, jag har också funderat på det där med att fejka dubbning, och ända sedan jag började använda musikdatorer har jag experimenterat hit och dit. Men hur jag än försöker så visar sig "manuell" dubb vara den absolut bästa metoden.

Alla vet att dubbning ger ett fylligare och oftast attraktivare sound. Men jag anser att resultatet är beroende av duktiga utövare, ljudkällan samt inte minst en viss "medvetenhet". Med det senare menar jag makten att själv (utövaren) kunna påverka resultatet i tid och otid, när man själv finner det lämpligt. En plugg kan fejka duktiga utövare och även ljudkällor. Men jag tror vi kommer att få vänta ett tag innan en plugg kan fejka t.ex. min medvetenhet.

En dubb utan medvetenhet är detsamma som att köra en simpel delay-, chorus-, flanger- eller phaser-effekt enskilt eller i kombinationer på materialet. Och sådana pluggar finns det massor av. Men det finns som sagt en grund i varför inte en enda pluggtillverkare har lyckats skapa en genuin "dubb-plugg".

Dubba dina gitarrer, och gillla läget!

Link to comment
Dela på andra sajter

🙁 Vilken tråd!

Jag fattar inte vad problemet är med ursprungsfrågan. Jag fattar inte heller hur man kan hålla till på detta forum och vara så skeptisk mot att någon vill förenkla inspelningsprocessen. Jag tycker processen med att göra musiken, texten och i viss mån mixa musiken är det roliga och inte så mycket att spela in gitarrer, men nej, då är det detsamma som att vilja trycka på en knapp så görs musiken automatiskt. Hur kan man bara göra en så korkad slutsats?

Jag kan förstå att man vill dubba om man älskar spela gitarr och så men om man som jag bara vill ha en fet gitarrmatta så borde det väl inte vara omöjligt med en plugg som tar ursprungsfilen, kanske pitchar ned den en smula och slänger ut allt i en maffig stereomatta. Jag tror inte någon utomstående skulle höra ett dugg skillnad.

Sen om man själv skulle irritera sig på det så är det väl en anal, ursäkta, annan fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå att man vill dubba om man älskar spela gitarr och så men om man som jag bara vill ha en fet gitarrmatta så borde det väl inte vara omöjligt med en plugg som tar ursprungsfilen, kanske pitchar ned den en smula och slänger ut allt i en maffig stereomatta. Jag tror inte någon utomstående skulle höra ett dugg skillnad.

Det finns redan pluggar/knep för att uppnå det resultat du beskriver. Men trådskaperen efterlyser en "dubb-plugg" — och sådana finns, så vitt jag vet, inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ha missat något i denna tråd men den fick mig att hajja till lite....

Syftet med tråden är att hitta en plugg som gör att den kreativa sidan ej störs av repeterande moment?

Jag höll på att säga..., "säg det till en trumslagare!"

Men det känns ändå som att jag missar något här.

Om nu en dubb hämmar kreativiteten. Varför då lägga en dubb? Oavsett instrument?

Producera klart och lägg dubbar när du är klar med skrivandet.

Låt den kreativa processen som du kallar det, ta en ny form efter att du skrivit klart.

Ditt argument låter konstigt om du skriver en låt efter kriteriet att en gitarr måste vara dubbad i den?

Sen tror jag det kan vara bra att droppa dialogen om teknikens utveckling.

Inte kan väl du se in i framtiden? Lika lite som någon annan.

Sant är dock att många av de experimentella sessioner under starkt påverkande av mindre godkända substanser, ledde fram till alla de tekniker vi har idag.

Kan hålla med om att det är ju fan att inte en sån här "dubb-plugg" finns. Vi har ju varit på månen!!!

Se konsten att dubba som en del i ditt musicerande snarare än en hämmare för kreativitet.

Det kan ju vara så att dubben du nyss lagt, ger din kreativitet en ny inriktning...

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...