Jump to content
Annons

Dubba gitarrer digitalt ?


Ekstasis

Recommended Posts

Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre! dvs lägga gitarrerna i olika lager, lägga till fasförskjutning och förändring i dynamik och vad nu mer som kan tänkas behövas ?

Finns det någon bra plugg till detta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre! dvs lägga gitarrerna i olika lager, lägga till fasförskjutning och förändring i dynamik och vad nu mer som kan tänkas behövas ?

Finns det någon bra plugg till detta ?

Jag tycker inte det känns primitivt. Dock är jag noga med att jag vet hur jag spelar så att jag spelar precis lika.

Det finns dubbleringspluggar mer tänkt för röster. Men jag har aldrig hört någon jag tyckte ersatte att dubba.

Måste du lägga 4-5 gitarrer då?

Ibland kan det räcka med 2.

Jag lägger ibland 4 och ibland 2.

Ett annat alternativ till att lägga 4 gitarrer är att lägga 2gitarerr med två ljud vardera.

Antingen genom att tex splitta gitarrsignalen och använda förstärkarplugg på den lajnade kanalen.

eller plocka ut signalen från "preamp" out om stärkaren har detta och skicka den genom en annan stärkare samtidigt eller in i datorn och lägga högtalarimpuls på spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det kan ju också funka att duplicera gitarrspåret och förflytta kopian några millisekunder på tidslinjen. Det kan i vissa fall ge en skön effekt, lik dubblering.

Sen - att dubba gitarrer är skoj! Spela och njut! 😎

Nä det är inte att rekommendera eftersom man då istället för en choruseffekt. Bättre att dubba istället. Och låter inte det bra så får man ju öva,öva, och åter öva. Fördelen idag är att bara klicka bort en dålig dubbning. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

Eller en plugg som spelar själva gitarren så man inte behöver göra det ens! 😎

Om man tycker det är tidskrävande att dubba eller göra musik överhuvudtaget, och inte har lust med det, är det bara lägga av. Det är och ska vara tidskrävande men ack så belönande när det blir bra resusltat. Då är allt värt det. Men såna här inlägg är väl typiskt för dagens unga? Många vill inte anstränga sig alls men förväntar sig guld 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

det var det bästa jag sett från dig på ett tag nu. 😆

så jädera sant som det är sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre! dvs lägga gitarrerna i olika lager, lägga till fasförskjutning och förändring i dynamik och vad nu mer som kan tänkas behövas ?

Finns det någon bra plugg till detta ?

Ett annat alternativ till att lägga 4 gitarrer är att lägga 2gitarerr med två ljud vardera.

Antingen genom att tex splitta gitarrsignalen och använda förstärkarplugg på den lajnade kanalen.

eller plocka ut signalen från "preamp" out om stärkaren har detta och skicka den genom en annan stärkare samtidigt eller in i datorn och lägga högtalarimpuls på spåret.

Tack, detta låter som en bra idé..värt att prova..jag köpt pod x3 för ett tag sedan, den ska man tydligen kunna köra 2 lager i (2 amps samtidigt)..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

😉 +1

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

Eller en plugg som spelar själva gitarren så man inte behöver göra det ens! 🙂

Om man tycker det är tidskrävande att dubba eller göra musik överhuvudtaget, och inte har lust med det, är det bara lägga av. Det är och ska vara tidskrävande men ack så belönande när det blir bra resusltat. Då är allt värt det. Men såna här inlägg är väl typiskt för dagens unga? Många vill inte anstränga sig alls men förväntar sig guld 😉

Förutom att dubbning är tidskrävande...så tycker jag den stör den kreativa processen...spelar man bara ett spår kan man ju spela lite mer "fritt" med mer känsla, än om man har 4 lagar som ska synca varandra..då får man spela nästintill med mekanisk precesion för att få det tight.

Om 10-20 år, kommer du nog skratta åt dina egna inlägg tror jag, eller tror du på allvar att vi kommer sitta och dubba gitarrer i framtiden, är detta verkligen det optimala? Jag är mycket skeptisk till det... som det känns nu måste man dubba för att dagens effekt processorer in inte är kraftfulla nog...I framtiden kommer sannolikt effekt processorer göra detta arbete åt en, då kan man enkelt ställa in hur många lager/dubs man vill ha etc, men som sagt, den som lever får se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I framtiden kommer sannolikt effekt processorer göra detta arbete åt en, då kan man enkelt ställa in hur många lager/dubs man vill ha etc, men som sagt, den som lever får se 😉

i framtiden kommer sannolikt effekt processorn även spela den första tagningen å även skriva låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
I framtiden kommer sannolikt effekt processorer göra detta arbete åt en, då kan man enkelt ställa in hur många lager/dubs man vill ha etc, men som sagt, den som lever får se 😉

i framtiden kommer sannolikt effekt processorn även spela den första tagningen å även skriva låten

Låter ju iofs som en bra maskin det 🙂

Men ska jag tolka detta som att du tycker att "dubbning" är en del av den kreativa processen ?

Självklart så anser jag att produktionen är en viktig "kreativ" faktor... men om dubbning kan ersättas med en processor som göra jobbet åt en (självklart efter ens egna instruktioner), vad gör det då för skillnad ? Som alla andra Processorer, så behöver dom instruktioner...där man själv formar ljudet och alla lager efter tycke och smak....Dessutom kan man baka in meta-data i signalen om man kör via USB/Firewire, om man vill forma ljudet ytterligare i digitalt i datorn...detta är vad jag tror om framtiden..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Ekstasis har en bra poäng. Man dubbar inte för att det är svårt, eller för att det är så det ska vara, utan för att få det att låta bättre. Varför skulle inte detta fungera utmärkt med en framtida plugg, och varför skulle man isf inte använda den? Man behöver ändå inte kunna dubba live, t.ex.

Bara "så har det alltid varit"-argument mot Ekstasis resonemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att dubbning är tidskrävande...så tycker jag den stör den kreativa processen...

Vilken kreativa process då? Jag kan förstå att det kan störa när man är i det stadiet att man fortfarande skriver låten.. men om själva låten är klar och man vill göra en snygg/ball/bra produktion av låten så tycker jag att dubbning av gitarrer stärker den kreativa processen.. (om det nu är en sån låt där dubbade gitarrer behövs)

För mig skulle jag aldrig låta en plugg dubba gitarrer åt mig. Hela grejjen med dubbning är ju att det ska låta likadant men det ska INTE vara samma tagning. Det är endast då man får den där känslan.

Hur lat är man om man inte orkar ta en tagning till utav samma gitarr som man just la..? Det handlar inte om en extra timme liksom..

För mig handlar det, som sagt, om vart jag befinner mig med låten. Jag tänker inte produktion eller dubbningar när jag är i låtskrivarprocessen.. men när jag väl är klar kliver jag in i producentprocessen.. och då vill man ju göra en ball produktion som höjer låten.. och då är alla tricks en del av den kreativa processen.. som också höjer produktionsupplevelsen.

Mina 50 öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väldigt vad är folk lata? Vad vill man uppnå med att sitta vid (i det här fallet) musikdator?

Är inte själva poängen att det ska vara roligt? Är det inte det som är intresset? Att få mecka å spela in och komponera, prova, testa, "producera" osv.

Om inte, vad är då poängen?

Visst, vart går gränsen för "fusk" och vad är definitionen av fusk?

Att lägga en stråkmatta med en gammal D50? "-Men hallå det här är ju ingen riktig stråkensemble?"

Att göra en hel platta med EZD och färdiga midi, reFX Nexus, antares, melody osv. Listan är ju skitlång.

Men är det fusk?

Hur som helst så försvinner det mer och mer med skapandet eftersom allt annat tekniskt mumbo jumbo tar över.

Jag säger inte att det är fel, jag själv myglar rätt friskt. Men att söka efter pluggar för att nästan "göra jobbet åt en" är lite knas eftersom JAG tycker att intresset för musikskapandet, intresset för att sitta och mecka och har roligt försvinner då.

"-Ska köpa mig en AI-skrivmaskin, hoppas den skriver bra romaner åt mig!"

"-Köpt en färgpallet och en tom tavla, hoppas dom här automatiska penslorna gör en fin tavla åt mig"

Ja det låter knas, men vad vill man med sitt skapande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

Eller en plugg som spelar själva gitarren så man inte behöver göra det ens! 🙂

Om man tycker det är tidskrävande att dubba eller göra musik överhuvudtaget, och inte har lust med det, är det bara lägga av. Det är och ska vara tidskrävande men ack så belönande när det blir bra resusltat. Då är allt värt det. Men såna här inlägg är väl typiskt för dagens unga? Många vill inte anstränga sig alls men förväntar sig guld 😉

Förutom att dubbning är tidskrävande...så tycker jag den stör den kreativa processen...spelar man bara ett spår kan man ju spela lite mer "fritt" med mer känsla, än om man har 4 lagar som ska synca varandra..då får man spela nästintill med mekanisk precesion för att få det tight.

Om 10-20 år, kommer du nog skratta åt dina egna inlägg tror jag, eller tror du på allvar att vi kommer sitta och dubba gitarrer i framtiden, är detta verkligen det optimala? Jag är mycket skeptisk till det... som det känns nu måste man dubba för att dagens effekt processorer in inte är kraftfulla nog...I framtiden kommer sannolikt effekt processorer göra detta arbete åt en, då kan man enkelt ställa in hur många lager/dubs man vill ha etc, men som sagt, den som lever får se 🙂

Men hörru du! vet du vad som är det bästa med dubbning? det är att du blir en sjuhelvetes mkt bättre gitarrist, varför? Jo för att plötsligt måste du börja analysera och planka dig själv. Du börjar se/höra vad du kanske skulle gjort annorlunda i olika riff och du övar på att vara tight.

Den här sortens övning kommer ge dig så mkt mer än att sitta på sängkanten och dra skalor (säger inte på något sätt att det är vad du gör för det har jag ingen aning om)

Jag tror faktiskt inte att en plugg kommer kunnan dubba åt en och få det att låta på samma sätt, jag hoppas i varje fall inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemskt vad alla är motvilliga att ta till sig ny teknik.

Jag tycker det låter som en utmärkt plugg, om den kommer... 😆

Alla som tycker annorlunda... använder ni enbart analog utrustning i er studio?

Eller har ni annamat en del av den nya digitala tekniken ni med? FYYYYYYY!!!!!

Allt som gör det lättare är bra. Så länge man själv är den bidragande delen i den kreativa processen och utrustningen underlättar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

Eller en plugg som spelar själva gitarren så man inte behöver göra det ens! 😆

Om man tycker det är tidskrävande att dubba eller göra musik överhuvudtaget, och inte har lust med det, är det bara lägga av. Det är och ska vara tidskrävande men ack så belönande när det blir bra resusltat. Då är allt värt det. Men såna här inlägg är väl typiskt för dagens unga? Många vill inte anstränga sig alls men förväntar sig guld 😆

Förutom att dubbning är tidskrävande...så tycker jag den stör den kreativa processen...spelar man bara ett spår kan man ju spela lite mer "fritt" med mer känsla, än om man har 4 lagar som ska synca varandra..då får man spela nästintill med mekanisk precesion för att få det tight.

Om 10-20 år, kommer du nog skratta åt dina egna inlägg tror jag, eller tror du på allvar att vi kommer sitta och dubba gitarrer i framtiden, är detta verkligen det optimala? Jag är mycket skeptisk till det... som det känns nu måste man dubba för att dagens effekt processorer in inte är kraftfulla nog...I framtiden kommer sannolikt effekt processorer göra detta arbete åt en, då kan man enkelt ställa in hur många lager/dubs man vill ha etc, men som sagt, den som lever får se 😆

Nä om 10-20 år så kommer jag bara att skratta åt dina inlägg. Dubbning har existerat sen 60-talet( visste väl du garanterat inte heller) och kommer fortsätta existerar för lång framtid. Dagens effektprocessorer inte är kraftfulla nog?? vet du vad du snackar om överhuvudtaget?? uppenbart att du inte gör det om du tror det beror på effektprocessorer?? pluggar som gör musiken åt dig, mixar så du slipper tidskrävande saker? varför göra nåt tidskrävande överhuvudtaget?Men varför inte önska pluggar som kan tänka åt dig? Den kanske nog kan göra ett bättre jobb än din gamla analoga hjärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man skulle kunna ändra pitch och köra gura tagningen genom recycle och sedan quantisera rex filen lite säg 10%.

Då får du nåt som skulle kunna likna en dubb...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemskt vad alla är motvilliga att ta till sig ny teknik.

Jag tycker det låter som en utmärkt plugg, om den kommer... 😆

Alla som tycker annorlunda... använder ni enbart analog utrustning i er studio?

Eller har ni annamat en del av den nya digitala tekniken ni med? FYYYYYYY!!!!!

Allt som gör det lättare är bra. Så länge man själv är den bidragande delen i den kreativa processen och utrustningen underlättar.

Jag håller lite med dig jag. Som nämndes ovan är det bra träning att dubba, men om man ska överdriva lite så låter det ju som att man borde lägga delay manuellt istället för att fuska med delaypluggar.

Nä om 10-20 år så kommer jag bara att skratta åt dina inlägg. Dubbning har existerat sen 60-talet( visste väl du garanterat inte heller) och kommer fortsätta existerar för lång framtid. Dagens effektprocessorer inte är kraftfulla nog?? vet du vad du snackar om överhuvudtaget?? uppenbart att du inte gör det om du tror det beror på effektprocessorer?? pluggar som gör musiken åt dig, mixar så du slipper tidskrävande saker? varför göra nåt tidskrävande överhuvudtaget?Men varför inte önska pluggar som kan tänka åt dig? Den kanske nog kan göra ett bättre jobb än din gamla analoga hjärna.

Här ballar vi ur..?

Du ger inte svar på nåt du säger (skriker?) att han inte vet någonting om, och att låta en plugg dubba är väl f-n inte samma sak som att inte göra musiken själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kreativa processen ter sig naturligtvis olika från från person till person...vi alla arbetar utifrån våra egna principer...Och visst...det beror ju helt och hållet på hur man skriver sin musik, om man skriver och spelar in musiken själv, då tvingas man ju sitta och dubba en massa själv... och detta påverkar i allra högsta grad det kreativa flödet...men åter igen det beror ju på vilken person man frågar, och hur denna arbetar...vi alla gör det olika mer eller mindre.

Sedan argumentet att man skulle bli en bättre gitarrist om man dubbar, det köper jag dock, men..iallafall till en viss grad, beror ju också på ens enga förutsättningar att utvecklas.

Men att det skulle gynna kreativiten och det tror jag dock knappst..utan snare tycker jag ens fokus förskjuts från det viktiga nämligen "musiken" till en massa studioteknik som igentligen inte har nått med själva musiken att göra....och det handlar inte om "lathet" utan det handlar om att minimera alla faktorer och hinder som stör det kreativa flödet..... Inspelningsprocessen främsta syfte bör vara att realisera ens inre idébild om hur musiken ska låta så enkelt och så snabbt som möjligt...

Även om det verkar som vissa av oss lever kvar i 60-talet, så hävdar jag bestämt att denna teknik kommer att rinna ut i sanden om 10-20 år..utvecklingen i digital ljudteknik utvecklas och förbättras varje dag..våra datorer blir allt kraftfullare och klarar tyngre och mer komplexa algoritmer....I framtiden kommer det räcka med en gitarrsignal för att uppnå samma effekt/kvaltié som en dubbad signal i flera lager...detta är jag övertygad om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur det kan kväva din kreativitet att lägga dubbar?

När du väl har skrivit klart låten och ska börja styra upp det hela med dubbar och finlir. hur kan det kännas hämmande?

Skriver du låten som så att du lägger 1 gitarr med ett riff och lägger klart alla dubbar och allt på den direkt innan du hoppar till nästa stycke och gitarr, ja då kan jag förstå. Men det känns inte så optimalt. Förutsatt att du inte har låten "klar" innan alltså.

Kanske läge att se över arbetssättet ditt iställe och försöka göra på något annat sätt så du nu slipper känna sådär.

Redigerat av Dogbuerner
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur det kan kväva din kreativitet att lägga dubbar?

När du väl har skrivit klart låten och ska börja styra upp det hela med dubbar och finlir. hur kan det kännas hämmande?

Skriver du låten som så att du lägger 1 gitarr med ett riff och lägger klart alla dubbar och allt på den direkt innan du hoppar till nästa stycke och gitarr, ja då kan jag förstå. Men det känns inte så optimalt. Förutsatt att du inte har låten "klar" innan alltså.

Kanske läge att se över arbetssättet ditt iställe och försöka göra på något annat sätt så du nu slipper känna sådär.

Det stämmer, beronde på hur man arbetar, så behöver ju inte själva inspelningsprocessen var en del av den kreativa processen..Men båda är en del av det musikaliska skapandet..och det är skäl nog att göra inspelningsprocessen så enkelt så möjligt...och att sitta och tokdubba en massa är inte det optimala, utan det ska räcka med en signal, sedan har jag inget emot om signalen delas upp i lager under inspelning, som man editera varje enskilt lager i Cubase (eller vad du nu använder). Jag äger POD X3 den har stöd för 2 lager, men det räcker inte, det behövs fler lager samt större möjligheter att forma ljudet för varje enskilt lager....om det finns nån multieffekt processor som stödjer detta så är det bara att säga till :rolleyes:

Vad jag vet finns det ingen riktig bra...som skulle ersätta professionell studiodubb.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det vore kanon att slippa dubba.

Jag tycker det är tidsödande. Låten blir inte för att jag dubbar. Det är tidsödande och trist. Är man instrumentalist så kan detta nog vara kul. Det är som att använda reverb eller delay för att får det att låta bättre men låten är den samma.

Men jag är låtskrivare och skiter faktiskt i hur jag når resultat.

Ge mig en plugg för dubbar nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Är det bara jag som tycker det känns primitivt att behöva dubba gitarrer 4-5 gånger för att få en fet sound ? Och bara det faktum att det är svårt att spela in samma sak flera gånger med "rätt" känsla.

Teoretiskt borde man kunna låta en plugg göra detta tidskrävande arbete åt en, och dessutom mycket bättre!

tycker detta är en utmärkt sammanfattning av dagens nya musiker

varför inte söka efter en plugg som lever åt dig?

eller bara lägga ner allt som kräver lite mer än ett musklick

😎 +1

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...