Jump to content
Annons

Musikbörsen går samman med 4Sound


Björn Olsberg

Recommended Posts

Och inte tal om när 4Sound bildades. Då skulle alla småbutiker också försvinna.

4sound har tagit över mycket av marknaden i norrbotten, jag är nära bekant med en ägare till en av dessa småbutiker och han har haft det ganska tufft sen 4sound öppnade.

Vilken butik?

4Sound har nog räddat fler småbutiker (eftersom många 4Sound butiker är små) än de har själpt.

Om man kollar på bokslut så har de flesta (även de som inte är med i kedjor) butiker ökat.

/Pär E

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

pme (oregistrerad)

Svenska butiker kommer få det svårt att konkurera med butikerna i tyskland i alla fall. De har en fördel med sina skattesystem

som gör att de kan pressa priserna som inte svenska kan. Och det handlar inte om momsen, för den betalar

de tyska butikerna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Svenska butiker kommer få det svårt att konkurera med butikerna i tyskland i alla fall. De har en fördel med sina skattesystem

som gör att de kan pressa priserna som inte svenska kan. Och det handlar inte om momsen, för den betalar

de tyska butikerna också.

Fast de betalar ju betydligt mindre moms....

Det är egentligen idiotiskt att inte alla länder i EU har samma moms..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska butiker kommer få det svårt att konkurera med butikerna i tyskland i alla fall. De har en fördel med sina skattesystem

som gör att de kan pressa priserna som inte svenska kan. Och det handlar inte om momsen, för den betalar

de tyska butikerna också.

Fast det borde väl vara lättar om priserna är lägre?

Det lär ju inte vara lättare nu?

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Det kommer nog bli många fördelar med sammanslagningen. Men en hel del nackdelar också. Men en sak som är säker är att dom aldrig kommer kunna sänka priserna ner till samma nivå som Tyskland. Och dessutom suger svensk service riktigt hårt i jämförelse med tysk! För att inte tala om att frakten kostar precis lika mycket från Tyskland som från Sverige och ALLA gånger jag beställt saker från Tyskland har det gått snabbare än de gånger jag beställt från Sverige. Hur rättfärdigar man något sånt? En annan sak är att Thomann bland annat erbjuder en 3 års garanti på ALLT dom har i butiken även om tillverkarens garanti bara är 1 år. Gör Musikbörsen det? NEJ... Gör Jam det? NEJ... Gör 4Sound det? NEJ!!!

Jag fortsätter göra mig själv och min plånbok lycklig och gör som jag alltid gjort. Deutschland Deutschland über alles! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är redan idag tillräckligt illa att Luthman (importören!) bestämmer priserna i slutledet (se hemsidan). Därmed är konkurrensen i affärsledet satt ur spel. Det lär inte bli bättre om Musikbörsen styrs in i oligopolfållan ...

Vart står det att dom bestämmer priserna?

Priserna på samtliga leverantörers hemsida är rekomenderade utpriser och inget annat.

Jag kanske borde länkat hit istället:

http://www.soundstore.se/index.php

(se där - lite reklam för Luthman!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske borde länkat hit istället:

http://www.soundstore.se/index.php

(se där - lite reklam för Luthman!)

Det är riktpriser där också:

Efter att ha färdigställt Din order skickas den till valfri butik. Butiken får sedan ordern via mail och behandlar den som en bindande beställning. Det är upp till Dig och butiken att komma överens om leveransvillkor, fraktkostnader o.dyl.

Köpet går via en ÅF. De bestämmer priset!

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske borde länkat hit istället:

http://www.soundstore.se/index.php

(se där - lite reklam för Luthman!)

Det är riktpriser där också:

Efter att ha färdigställt Din order skickas den till valfri butik. Butiken får sedan ordern via mail och behandlar den som en bindande beställning. Det är upp till Dig och butiken att komma överens om leveransvillkor, fraktkostnader o.dyl.

Köpet går via en ÅF. De bestämmer priset!

/Pär E

Lite OT, men jag skulle vilja få lite klarhet i det här. Hur menar det att det funkar? Jag beställer online på soundstore, varorna skickas till min lokala handlare och väl där börjar jag förhandla om priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT, men jag skulle vilja få lite klarhet i det här. Hur menar det att det funkar? Jag beställer online på soundstore, varorna skickas till min lokala handlare och väl där börjar jag förhandla om priset?

Precis.

Jag går alltså in på deras sajt. Kollar på en produkt. Där står pris angivet (inte "riktpris"). Jag klickar på "Köp" och beställningen betraktas som bindande. Självklart kan butiken välja att ge mig ett lägre pris, men när nu ännu fler butiker har samma ägare så lär de ha liten anledning att göra så.

Missförstå mig inte, jag förstår att musikaffärerna konsoliderar. De tvingas dit pga prispress och att kunderna går till affärerna och testar för att sen köpa på nätet. Men jag känner inte till nån bransch där en minskad konkurrens både i grossist- och slutkundsled lett till sänkta priser. Däremot kanske det innebär en fortsatt tillgång till affärer dit vi kunderna kan gå att testa innan vi väljer om vi vill köpa i affär eller på nätet. Om tillräckligt många köper i affär, vill säga. Annars försvinner de på sikt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT blir det! Om det blir mer om det så kan vi väl starta en annan tråd?

Det står ganska utförligt vad som är idén under fliken "om Soundstore.se" på siten.

Det är samma priser på Soundstore som på Luthman.se Dvs. våra riktpriser. Det är det jag menar och inget annat. Om det är otydligt så skall jag be herrarna som jobbar med siten förtydliga det.

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT blir det! Om det blir mer om det så kan vi väl starta en annan tråd?

Det står ganska utförligt vad som är idén under fliken "om Soundstore.se" på siten.

Det är samma priser på Soundstore som på Luthman.se Dvs. våra riktpriser. Det är det jag menar och inget annat. Om det är otydligt så skall jag be herrarna som jobbar med siten förtydliga det.

/Pär E

För att handla via soundstore.se klickar Du på köp-knappen på produkten Du är intresserad av. Efter att ha färdigställt Din order skickas den till valfri butik. Butiken får sedan ordern via mail och behandlar den som en bindande beställning. Det är upp till Dig och butiken att komma överens om leveransvillkor, fraktkostnader o.dyl.

Så det finns alltså ingen möjlighet att förhandla ned priset, man betalar riktpris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT blir det!

/.../

Det är samma priser på Soundstore som på Luthman.se Dvs. våra riktpriser. Det är det jag menar och inget annat. Om det är otydligt så skall jag be herrarna som jobbar med siten förtydliga det.

Jag tycker det är right-on topic ... konkurrensen minskar i samband med sammanslagningen.

Och frågan kvarstår: Om jag beställer på soundsonline och beställningen är bindande trots att priset är att betrakta som riktpris, ska jag sen påbörja en prisdiskussion med affären? Vad händer om vi inte kommer överens? Är då beställningen inte längre bindande?

Är beställningen bindande i förhållande till Luthman eller till affären?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT blir det! Om det blir mer om det så kan vi väl starta en annan tråd?

Det står ganska utförligt vad som är idén under fliken "om Soundstore.se" på siten.

Det är samma priser på Soundstore som på Luthman.se Dvs. våra riktpriser. Det är det jag menar och inget annat. Om det är otydligt så skall jag be herrarna som jobbar med siten förtydliga det.

/Pär E

För att handla via soundstore.se klickar Du på köp-knappen på produkten Du är intresserad av. Efter att ha färdigställt Din order skickas den till valfri butik. Butiken får sedan ordern via mail och behandlar den som en bindande beställning. Det är upp till Dig och butiken att komma överens om leveransvillkor, fraktkostnader o.dyl.

Så det finns alltså ingen möjlighet att förhandla ned priset, man betalar riktpris?

Om ett pris inte går att förhandla om så är det inget riktpris längre anser jag. Då är det istället ett fastställt pris.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det finns alltså ingen möjlighet att förhandla ned priset, man betalar riktpris?

Hur fick du det till det?

Det står ju sällan i några affärsverksamheter hur, var och vem du skall pruta hos 😄

Jag gissar att butiken helst vill att ni skall betala riktpriset givetvis. Men man måste ju ändå ha en kontakt med musikaffären för att slutföra köpet. Dvss att man prutar när det är dags :rolleyes: Som vanligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att butiken helst vill att ni skall betala riktpriset givetvis. Men man måste ju ändå ha en kontakt med musikaffären för att slutföra köpet. Dvss att man prutar när det är dags :rolleyes: Som vanligt!

Bra med förtydligande!

Tips i så fall:

1. Ta bort texten om att beställningen är bindande. Om jag inte blir nöjd med priset får jag ju då gå in på soundsonline igen om göra en ny beställning till en annan affär.

2. Ange tydligt att det handlar om riktpris.

3. Skriv i informationstexten att "Det är upp till dig att komma överens med butiken om pris, leveransvillkor, fraktkostnader etc"

Nästa fråga blir: Om nu ett större antal affärer har samma ägare som Luthman (som äger soundsonline), minskar då inte prutbenägenheten hos affärerna eftersom konkurrensen är mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det finns alltså ingen möjlighet att förhandla ned priset, man betalar riktpris?

Hur fick du det till det?

Det står ju sällan i några affärsverksamheter hur, var och vem du skall pruta hos :rolleyes:

Jag brukar inte pruta på online-köp. Och som Assar redan skrivit står det ingenting på sajten om att priset är förhandlingsbart när du hämtar ut varan i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah!! 😄 Då kanske det kommer in lite mer instrument i butiken vi har i falun! ^^ ..... och förhoppningsvis lite gladare personal.

:rolleyes:😄🙂

Vilket Falun bor du i..? 🙂

Inte Falun i Dalarna i alla fall.

Eller också har du inte varit inne i butiken sedan 4-sound-gänget från Borlänge tog över och byggde om, dubblade butiksytan, totalrenoverade, fyllde på lagret med massor av nya prylar och stärkte upp personalen med 300 %...

Bättre musikaffärer än 4-sound i Falun/Borlänge har i alla fall jag svårt att hitta. Kanonservice, alltid lika trevlig personal. Fixar allt, ställer upp på alla sätt och gör ALLT för att kunden ska vara nöjd.

Det är i alla fall det jag mött.

(Jag håller med dig om att Instrumentverkstan i Falun var rejält sunkig på senare år innan 4-Sound tog över dock, däremot stämmer din kritik inte idag tvärtom som sagt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade hänga i MB's svettiga lokaler under tidigt 80-tal, i Malmö, där jag och mina (hårdrocks)polare testade guror vi bara kunde drömma om på den tiden. Det var då alla ville vara Ace Frehley etc...

Jag köpte bl.a. min första pedal där — BOSS DS-1 (som används flitigt än idag!).

Dessvärre (tycker jag) utvecklades vad det led hela verksamheten/konceptet till en sorts besserwissermassa som var helt omöjlig att göra med… Om du inte visste EXAKT vad du ville ha kunde personalen (för det mesta) inte hjälpa dig ett skit.

De två senaste gångerna jag har besökt MB är en gång i november 2000 respektive mars 2006.

Men jag är ändå glad för MB’s skull… tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan sluta spekulera i om priserna skall gå upp eller inte!

PRISERNA SKALL INTE HÖJAS!

/Pär E

Är det nånting man vet med säkerhet, e det att priser sällan sänks i detta land - snarare tvärtom..

Vore förbaskat bra om Ullaredsprincipen kunde anammas mkt mera i Sverige, men det vore väl att be om för mkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det ska bli grymt spännande att se vad det leder till i alla fall. Blir det generellt höjda priser kommer de mista många kunder till thomann, musicstore etc. så det logiska är ju att priserna sänks. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så jätteförtjust i 4sound. Har inte fått så bra intryck när jag varit där (Medborgarplatsen) till skillnad från JAM där det råder en varmare, mer familjär atmosfär. Jag önskar att det dök upp lite fler musikaffärer i närförort, etc. Alla större kedjor finns bara i stan i dag. Det resulterar i att jag endast besöker dessa butiker 1 gång per år. Jag avskyr stan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar inte pruta på online-köp. Och som Assar redan skrivit står det ingenting på sajten om att priset är förhandlingsbart när du hämtar ut varan i butik.

Nä visst! Så är det! Det står inte att du kan pruta..

Jag tror att affärerna skulle bli arga på oss då om vi skrev att det går att pruta. Då lägger vi oss i på ett annat sätt i prissättningen.

Så det kommer nog aldrig att stå så tyvärr.

Som det står på Soundstore så är siten FÖRST OCH FRÄMST en informationssite om Soundstores produkter som säljs via ÅF.

Du kan ju titta på produkterna och sedan ringa till butiken istället för att bli medlem och beställa via siten. Det är bara en sjysst sevicepryl.

Det är ju inte så att vi TVINGAR alla som vill köpa Soundstoreprylar att under vår kontroll beställa via musikaffären.

Assar - Konkurrensen man vill möta kommer från Tyskland och Europeiska nätsiter i stort. Prisskillnader mellan Svenska ÅF är lixom inte grejen/problemet.

Jag tror att vi kan rabbla detta hur länge som helst 😄

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips i så fall:

1. Ta bort texten om att beställningen är bindande. Om jag inte blir nöjd med priset får jag ju då gå in på soundsonline igen om göra en ny beställning till en annan affär.

2. Ange tydligt att det handlar om riktpris.

3. Skriv i informationstexten att "Det är upp till dig att komma överens med butiken om pris, leveransvillkor, fraktkostnader etc"

Tack för tipsen.

Det är ju inte bra om det misstolkas. Vi har precis dragit igång och vi lär oss hela tiden.

Jag skall be herrarna som jobbar med siten kolla på en omformulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Visst, man kan gå in på Börsen och 4sound (vad skall de heta, 4Börsen eller MusikSound?) och prova gurorna eller vad som helst och sedan beställa ifrån Thomann. Men visst har Thomann allt, men de är inte så jävla mycket billigare tycker jag.

Allting är ju inte sviinbilligt på Thomann. Men jag beställde mitt ljudkort därifrån för 6500:- Tascam FW-1082 som i Sverige vid det tillfället kostade ca 12 000:- 😮 Jag kollade in priserna nu och på Thomann ligger kortet kvar på ca 6500:- medans det i Sverige har sjunkit till 9150:-. Vart hade du beställt ifrån? Nu är ju inte allting såhär billigt bara för att det är thomann. Men inse hur mycket pengar det där handlar om. Det var HALVA priset mot Musikbörsen och är fortfarande 30% billigare!!!!

Jag skall dock erkänna att med elektronikrpylar som det är fel på som går på garantin är det mycket mycket besvärligt med Thomman, ja, egentligen med vilken postorder som helst. Det måste skickas fram och tillbaks och packas hit och dit. Många vill slippa det eventuella strulet.

Jag har haft att göra med deras service avdelning många gånger och för min del har allting funkat smärtfritt. Det går till så att man ringer dit eller mailar om att en produkt är felaktig eller behöver garanti service. Thomann kontaktar då UPS och ber dem hämta grejerna direkt från mitt hem. Allt jag behöver göra är att packa ner den ordentligt. *PLING PLONG* UPS hämtar grejen och levererar den till Thomann där de själv ger produkten den service den behöver eftersom de har auktoriserad service personal där. Sedan återkommer produkten till mig via UPS. Och allt detta händer utan att jag ens behöver lämna mitt hem.

Visst låter det riktigt besvärligt?

Alla gånger jag har vart i kontakt med service eller support på Thomann så har jag fått ett förstaklassigt bemötande där problemet alltid blivit löst på ett mycket tillfredställande sätt. Och jag har aldrig behövt lyfta ett finger eller betala en enda extra krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips i så fall:

1. Ta bort texten om att beställningen är bindande. Om jag inte blir nöjd med priset får jag ju då gå in på soundsonline igen om göra en ny beställning till en annan affär.

2. Ange tydligt att det handlar om riktpris.

3. Skriv i informationstexten att "Det är upp till dig att komma överens med butiken om pris, leveransvillkor, fraktkostnader etc"

Tack för tipsen.

Det är ju inte bra om det misstolkas. Vi har precis dragit igång och vi lär oss hela tiden.

Jag skall be herrarna som jobbar med siten kolla på en omformulering.

Vore bra om ni ändrar texten på knapparna i "shoppen" från 'köp' till 'beställ' också.

Som du tidigare skrev slutförs ju priset och därmed köpet i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade soundstore om deras syn på saken och fick följande svar:

Jag tror det är viktigt att poängtera att soundstore.se inte är en onlinebutik!

Sajten är redan från första början gjord för att kunder OCH butiker tillsammans ska kunna använda sidan för att hitta information som annars är spridd över flera mindre och engelskspråkiga sidor. Kopplingen var solklar när vi fortfarande satt i butiken på Folkkungagatan, och använde samma numrering på plattorna på sidan, som i jukeboxen där man kunde provlyssna skivorna.

Då var det en självklarhet att vilja läsa om skivan, och se priset, samtidigt som man lyssnade på skivorna.

 

Idag säljer vi skivor och mjukvaruinstrument till butiker runt om i fyra olika länder och antalet skivor och titlar i sortimentet har fördubblats. Det är viktigare än någonsin att kunna presentera materialet någonstans, och eftersom man som användare gärna vill veta vilka format som det fungerar under, om det finns demofiler att lyssna på, kanske trial-versioner att installera. Allt sånt som på de flesta butikers egna nätbutiker inte går att redovisa av hänsyn taget till många olika format på databaser etc.

 

soundstore.se är alltså ingen konkurrerande nätbutik, utan tvärtom ett komplement till de idag fysiska befintliga butikernas nätinformationsflöde.

Har du som kund hittat en skiva som du är intresserad av har du MÖJLIGHETEN att göra ett köp via soundstore.se. Det köpet hänvisas till den butik du valt och du kan hämta ut det i din (förmodat) lokala butik. I det läget är ditt köp bindande gentemot butiken du valt när du registrerade dig. Om detta köpsätt inte passar just Dig har du självklart möjlighet att kontakta butiken direkt. Du kanske vill ställa frågor direkt till butiken och vad passar då bättre än att göra köpet direkt av dem?

 

Att köpet är bindande mot butiken är ju helt enkelt för att vi inte själva gör försäljningen. Butiken vill ha tryggheten att du som kund faktiskt har för avsikt att hämta ut de varor du beställt. Butiken gör försäljningen, för att (den för kunden tämligen generösa) konsumentombudslagen ska gälla, och för att ev support och returrätt (vid obruten förpackning) etc också fortsatt ska gälla.

 

Har Du som kund missförstått detta måste vi lära oss av det! Vi får se över hur vi kan förbättra och förtydliga soundstore.se. Och från deals-online tiden är det ändå ett stort kliv framåt för vår del, och vi hoppas att ni som använder sajten också ska se till möjligheterna den ger också i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...