Jump to content
Annons

Mac

Medlem
  • Antal inlägg

    16
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Ja. Cluster SVM blev tillfrågade och vi avböjde att vara med. Skälen var flera men inget skäl hade med vår vilja till deltagande att göra. Det fans praktiska och tragiska omständigheter som sammantaget omöjliggjorde vår medverkan. Vårt, i jämförelse med de andra tillverkarna, mikroskopiska företag skulle inte alls må dåligt av den publicitet testet ju defacto innebär. Den maskin vi tänkte bidra med, medan vi funderade, var vår Gepard X2 med ett EgoSys Waveterminal 192M. Med facit i handen kanske det hade varit lite fel produkt för just det här testet. Vi hoppas att Cluster SVM blir tillfrågade igen om tillfälle ges och att vi då har bättre möjlighet att vara med. Testet gav nog, trotts brist på bidrag från oss, läsarna en bra överblick och jag känner stor respekt för de företag som var med och deras produkter. Sverige har ett bra urval av bra musikspecialiserade PC-byggare.
  2. Peter In de Betou håller nu mer till i Spånga och driver företaget ((TAILOR MAID)). Se länk: ((TAILOR MAID))
  3. M-S? Vet inte om det är den typen av effekt du far efter. Om så... ...skaffa en billig Phonic mixer så har du "3d tvåvägs-stereo". I vanliga fall behöver man 2 st mickar för att kunna göra en M-S inspelning. En cardioid för M-signalen och en 8:a för S-signalerna. För att mixa behövs 3 kanaler Mic in. En för M-signalen och två för S-signalerna. Den cardioida micken riktas mot ljudkällan. 8:an riktas så upptagning sker 90 grader höger/vänster från den cardioida mikrofonens riktade upptagning. 8:ans signaler är kontra-fas. En mixer med M-S funktion klarar sig med två kanaler. Den jämna kanalen motsvarar S-signalen (omvandlar en monosignal till S- och S+, fas-skiftade signaler) medan den udda kanalen går som M-signal. Med M-S skapar man "en ytterligare dimension" och hanteras mixen rätt så kan man skapa ett grymt rum i mixen. Hur man använder M-S funktionen begränsas av fantasin. Man kan tex koppla syntens R-signal till kanal 1 och L-signal till kanal 2 och slå på M-S... Lek och lär! Välljudande och rätt använt reverb i sin tur gör det ju inte värre direkt... Att Phonic har funktionen är förvånande då många av dyrare mixrar saknar funktionen. Visst kan man göra det á traditionella metoden med tre kanaler men... Varför? Vill man enkelt testa så köper man en Phonic MM1002 med rek utpris 695:- ink moms. Det kan man f-n både mista och ha. Kanske inte detta du far efter?
  4. I den prisklassen finns det massor att välja på men det dyker upp en liten vinkel på frågeställningen. Ju billigare ett par strutar är ju vanligare är det med brister eller "egenheter". Vad man än väljer så är det ett faktum. Att de sen gör jobbet bara man lär sig monitorerna och vet vart bristerna finns. En annan sak är att olika människor irriterar sig olika på de "egenheterna". Vissa kan få "träöra" av ett par medan andra känns riktigt bra att arbeta länge med medan det för andra förhåller sig helt tvärt om. I "billighets-träsket" finns bla Behringer, M-Audio, EgoSys, Samson, Fostex och Yorkville med flera. Till syven om sist så gäller det att lyssna. Jätteviktigt!!! För att göra ett första urval så kan man ju kika lite på några firmasidor där man hittar flera av monitorerna. Typ Börsen, Jam eller Estrad. Skaffa dig en prisuppfattning och kolla sen här och på andra forum (VST-forum tex) och se vad folk som äger (inte de som tror) tycker om sina strutar. Ringa in några par och försök att få tillfälle att lyssna på monitorerna. Ta med egna skivor (favorit bandet och den egna favoritproduktionen tex). Binkster's testskiva kan ju vara bra också. Den hittar du på: http://www.binkster.net/extras.shtml Förvänta dig bara inga super-strutar för pengarna. Man får vad man betalar för... Fast det kan ju vara gott nog! 🙂
  5. NTK är bra. Nytt riktpris från distributören är 4.995:- ink moms men jag har sett den riktigt billigt. Tror det var Jam. Om för dyrt så kika på MXL mickarna. Det är Fitzpatrick som är distributör på dessa.
  6. Skall du få guran fiffad och bor nära Sumpan? Ad Lib Guitars! Ad Lib Guitars Vasag. 4 B, Box 1214 172 24 SUNDBYBERG Tfn 08-29 80 90
  7. Har music studio 2003 deLuxe men använder det sällan. Gränsnittet är ju tilltalande och det är inte allt för svårt att komma till tals med som användare. Funkar ypperligt för små trevande hemma skapelser och som en inkörsport till det digitala musikskapandets värld. Skall man jobba "skarpt" håller det inte riktigt hela vägen. Extremt prisvärt är det iaf. Det är värt varenda öre om det passar ens behov. Hellre det än Cubase, Sonar eller dyl nedtankat från nätet. Såpigt att man bara har en begränsad mängd MP3-konverteringar. Det innebär en ytterligare kostnad på några hundringar om man inte orkar installera om programet när ens pott är slut. Vet faktiskt en välrenomerad show-producent i England som gör allt med detta program. Leonard Cohen lirar ju in sina demos med en Casio så varför inte? Magix är nu inte någon liten sneektillverkare som är inne i det här bara på lek. Samplitude och Sequoia är deras två flaggskepp och är pro-program. Magix hemsida för "konsumentprogram" hittar man här. Där står allt om kompabilitet etc. Sequoia och Samplitude sidor hittar man här.
  8. Vill slå ett slag för Lynx-kortet. Sitter med ett och fipplar just i skrivande stund. Det är GRYMT... men inte mitt... 😎
  9. En standardfråga som har lika många svar som frågeställare. Enklaste enkla är ju ett ljudkort typ Echo Mia MIDI (Finns andra också). 2 analoga I/O, MIDI I/O och SPDIF. Extern mickpre in i kortet och micken in i den. Då har du så du kan spela in ett instrument/stämma åt gången men inte möjlighet att hanterbart arbeta med hårdvarueffekter. Din dator är lite i det klenaste laget för att köra tynga mjukvarugrejor på (beror till viss del på hur stora arr du arbetar med iofs och maskinen kan "hottas" till bättre prestanda till viss del). Tar man det ett steg vidare så kan man ju tänka sig en liten mixer med 2 kanaler ut kopplad till två kanaler på ett 4-kanaligt ljudkort. Då har du möjlighet att arbeta med hårdvarueffekter på ett behändigt sätt och du kan ha en fast uppsättning analoga källor kopplade till ingångarna på kortet. En separat mik-pre för sång, bas och övriga mickupptagningar in på en eller två av ljudkortets återstående kanaler. Alternativet är en variant som tex ett ljudkort med en liten mixer/preamp i typ M-Audio OmniI/O (tillbehör till Delta 44 och 66 samt finns en USB variant. ESI, TERRATEC, ST etc är andra tillverkare av liknande). Då har man monitorutgångar, inserter/send/AUX möjligheter för att använda externa effekter, hörlursutgångar, mick-pre, MIDI etc etc. (Inte allt i alla varianterna.) En gyllene mellanväg som i många fall är både lämplig och totalekonomiskt korrekt för en hemma/demo-pulare. Fördelen är att man har en stor del av en mixers möjligheter men i lite bantad version och när sen behov/pengar dyker upp så kopplar man bara på mixern. Från det här finns sen en steglös och ändlös skala upp i pris och kvalitétsklass. Tycker att om du har möjlighet så ta hjälp av en som kan lite mer om det här och sätt er ner och kolla upp vad du behöver göra med det du har och vad nytt du behöver införskaffa. Hoppas du blev lite klokare...? Blev lite svamligt men trots att frågan verkar enkel så är det gansk komplext när man tittar lite närmare på saken.
  10. Men... Du skall absolut inte köpa något du inte provlyssnat om du har möjlighet till det.
  11. Mac

    Preamp

    Alastria: Om vi talar minibudget så... Behringer, ART, Phonic (4 kanaler) mfl har mickpreampar för under tusenlappen. Kolla med din lokala musikaffär och se vad som erbjuds.
  12. Kent Andersson på Film & Ljudservice kent.andersson@abc.se Just nu är han sjukskriven ett bra tag men kolla med honom. Han är klart bäst när det handlar om ljudelektronik!
  13. Mac

    Intel eller ASUS?

    Forum: Tror att du gjort ett klokt val. Man skall först och främst känna sig trygg med det man köper. Tycker det bara är tråkigt att folk pga vanföreställningar (iof med en produkthistorisk sanning, tänker då på VIA KT133) gör sitt val. Vanföreställningar som kontinuerligt sprids av personer som "vet".
  14. Nu är det nog både en och annan som sett mig skriva samma sak i andra forum men jag tycker verkligen att det är värt att propagera för. Audiotechnica AHT M40fs. Till det facila rekomenderade priset 895:- har jag inte hittat en lika skön och välljudande lur någonstans. Frekvensraka och detaljåtergivande som gör dem till ett utmärkt verktyg. De är tätslutande vilket innebär att man kan ha dem när man lägger på sång eller acke etc. De isolerar bra både inkommande och ut. Funkar bra vid trummorna. Mao ett par riktigt prisvärda all-round lurar för den med starkt begränsad ekonomi. Lite tekniska data: •Operation Closed-back •Impedance 60 ohms •Element Dynamic •Maximum Input Power 1,600 mW •Driver Diameter 40 mm •Weight (less cable) 8.8 oz (250 g) •Frequency Response 5 - 28,000 Hz •Cable11' (3.4 m), left-side entry •Sensitivity (1 mW) 100 dB •Connector1/4" (6.3 mm) phone plug •Magnet Type Neodymium •Flat, extended frequency response for mixing/monitoring •Field-replaceable cables, drivers and ear pads •1,600 mW of power handling, high SPL capability •40 mm diameter drivers, neodymium magnets and CCAW voice coils •OFC litz wire cables, convenient one-side exit •Rotating earpieces for easy one-ear monitoring http://www.audiotechnica.com/guide/other/h...t/ATHM40fs.html
  15. Mac

    Intel eller ASUS?

    Att folk inte tröttnar... Inget fel på AMD och deras proppar lämpar sig alldeles utmärkt för audiobruk. Om jag skall bygga en AMD maskin... det självklara valet är ett VIA chip. Att KT133 var ett skott i knät inte bara på VIA utan även på AMD kan man inte sticka under stolen med. Men... KT133 gick i graven för en IT-evighet sen. Låt det nu få ligga där i lugn och ro...
×
×
  • Skapa ny...