Jump to content
Annons

Licensnyckel, men inget operativsystem - vad betyder det?


AndyPandy

Recommended Posts

Jag hade tänkt köpa en beggad dator med stooor hårddisk för att använda som filserver. Nu har jag hittat en kille som säljer en sådan. Dock har han som brasklapp att det inte finns något operativsystem men väl en giltig licensnyckel för Win XP Pro.

Jag misstänker att han har bytt ut hårddisken mot en större, och då har ju det förinstallerade operativsystemet försvunnit. Men kommer det gå att installera ett nytt Win XP på datorn med den "giltiga" licensnyckeln?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag hade tänkt köpa en beggad dator med stooor hårddisk för att använda som filserver. Nu har jag hittat en kille som säljer en sådan. Dock har han som brasklapp att det inte finns något operativsystem men väl en giltig licensnyckel för Win XP Pro.

Jag misstänker att han har bytt ut hårddisken mot en större, och då har ju det förinstallerade operativsystemet försvunnit. Men kommer det gå att installera ett nytt Win XP på datorn med den "giltiga" licensnyckeln?

Jag är inte helt 100, men det borde funka.

Om han inte santidigt har nyckeln aktiverad på flera datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Thomas säger kan han ju vara så busig att han använder nyckeln på någon anan dator redan. Kolla det först.

Sedan är det olika nycklar till olika versioner av XP: engelsk och svensk, XP home och XP pro, SP1 och SP2, OEM och retail.

Om du kommer över en skiva är chans liten att nyckeln funkar.

Om du bara ska använda den som server kan du ju köra linux istället! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tänkt köpa en beggad dator med stooor hårddisk för att använda som filserver. Nu har jag hittat en kille som säljer en sådan. Dock har han som brasklapp att det inte finns något operativsystem men väl en giltig licensnyckel för Win XP Pro.

Jag misstänker att han har bytt ut hårddisken mot en större, och då har ju det förinstallerade operativsystemet försvunnit. Men kommer det gå att installera ett nytt Win XP på datorn med den "giltiga" licensnyckeln?

ska väl gå

men är bara tillåtet om samma nyckel inte används på fler diskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta här nu, jag har själv en Dell-dator sedan förut. När jag valde att installera om Win XP fungerade inte den licensnyckel som finns ditklistrad på sidan. Vad är licensnyckeln knuten till egentligen? Dator, hårdvara, WinXP-version? Språk?

Vad måste jag veta om licensnyckeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Licensnyckeln hör precis som Joachim skriver ihop med vilken version av XP du använder. Det luriga är att han mycket väl kan ha köpt en dator med XP förinstallerat, vilket innebär att han inte har någon skiva men däremot en fungerande licens. I det fallet bör det gå låna en OEM skiva av någon för att få igång datorn. Det viktiga är då om det är en XP Home eller XP Professional, språk bör inte spela någon roll och en SP2 skiva är att föredra. Egentligen är det dock lite tveksamt ur laglighets-synpunkt eftersom den licensen han har kanske enbart är tänkt att användas tillsammans med datorns förinstallerade programpaket.

Om säljaren bor i närheten så skulle mitt tips vara att be att få köpa datorn med "öppet köp" där du endera får tillbaka 1000kr om du inte lyckas få igång XP eller får lämna tillbaka datorn.

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...