Jump to content
Annons

punkfestivalen nr3 avslutad, se resultaten här


sixties

Recommended Posts

ok, då har jag efter 4 dagars lyssnande äntligen bestämt mig, detta var den svåraste festival jag röstat i, otroligt mycket bra, väldigt svårt att gallra bort något.

Börjar med att komentera några av bidragen (alla gruppnamn som nämns går att klicka på så kan ni höra dem jag jämför med):

nr1 red mohikan bra ljud tajt och bra låt, påmminer mycket om

, pennywise och 7 seconds.

nr2 punkrock dynamite- helt ok låt men konkurensen var för hård denna gång för att nå poäng plats, påminner faktiskt lite om

som bajenuffe skrev fast de hade bättre låtar.

nr3 verkligen lysande

kopia, låter exakt som
tyvärr räkte det inte till poäng i den mördande konkurensen.

nr4 me I decay, också en bra låt, som tydligen ska låta som

som jag aldrig lyssnat på, jag tännker mer på grupperna som runt 79-80 hade utvecklats lite och började glida bort från punken, påmminner lite om
i mina öron.

nr5asphalt girl bra pop-punk i Buzzcocks,

och Real Kids fotspår. gillar verkligen -77 banden som hade ganska rent gitarrljud.

nr6 det analoga nätet, tror denna låt skulle låta bättre med 4-takt eller lte högre fart, det blir inget driv när man spelar 2-takt för långsamt. helt ok låt. sikta lite åt

, strebers eller
hållet så tror jag det blir skit bra.

nr 7 think. försöker låta som crass med ett inte helt lyckat resultat.

nr8 detta låter mer hårdrock än punk i mina öron, tror sången skulle låta bättre utan dist, lyssna mer på

och
om du vill göra mer liknande musik.(
)

nr9. dödsknark. är svag för sådan här käng/rå-punk även om det inte är D-takt, det blir ett skönt driv utan att det behöver gå skitfort.

nr.10 ännu en bra låt som jag också gillar men gallrat bort, med rötterna i reggean blir det något mer reggae än punk tycker jag, när punkbanden körde reggae blev det rakare på nått sätt som i Clash´s whiteman in hammersmith palais. eller när de gör

. tror det är trummorna som är rakare.

nr11. lite förmycket

fast jag gillar låten och orgeln, bra förutom sången.

nr12. heltsuveränt, låter verkligen som the northwest sound (staten washington, bla seattle på 60-talet) är verkligen imponerad av denna låt, fast orgeln kunde varit högre. i mitt tycke så var

det första punkbandet runt 1965 och detta låter som det kunde varit gjort då.

nr13. skitbra låt, låter lite som

kör en
låt, bra ljud och allt.

nr 14 kass sång och mix.

nr15 bra låt som har lite för rappig sång i mitt tycke, musiken påminner mig om mighty mighty bosstones.

nr16. RIOT. hade denna som vinnare efter första lyssningarna men till slut hamnade den utanför poäng plats, det är skitbra sång, tyvärr är låten inte i min smak tänker på courtny love och hole och det är inte min grej. men sången!!

nr.17 motorhead möter Anders F rönnblom (god jul låten om ni minns) eller Traste i Traste och superstararna, gillar låten och även sången fast den är väldigt låg, så det räcker tyvärr inte till några poäng.

nr18. punkrockgirl, jag älskar sånt här. köper allt som låter ramones. detta påminner om både psychotic youth och

. given top placering.

nr19. gammal hederlig d-takt i discharge och svart parads fotspår.

nr20. skön och bra låt, gillar sången, varierad och välproducerad.

nr21. helt ok låt men det lilla extra saknas.

nr22. skulle varit sång på denna men personen som skulle göra det fixade inte det tyvärr, lite mycket metal för min smak.

nr23 gillar denna låt också, bra driv, som hamnade precis utanför poäng plats.

nr24 inte alls dåligt men för lite punk för mig och me sång.

8 poäng till låt nr18. punkrock girl

6 poäng till nr 13. 1000 boys

4 poäng poäng till nr1 red mohikan

3 poäng till nr 12 we dont care

2 poäng nr 5 asphalt girl

1 poäng nr 20 levande begravd

SKITBRA JOBBAT ALLA, KUL ATT DET BLEV SÅ MÅNGA BIDRAG! vore ännu roligare om fler röstade också. lyssna gärna på alla grupper jag länkat till i texten om det är något som verkar intresant.

6 poäng till

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Då så, inte lätt men här är mina poäng, en del sållades bort för att det i mitt tycke inte blev så stor "punkfaktor"

eller lite "tråkig" eller inte föll mig på läppen, dvs nummer 24, 22, 19, 17, 15, 8, 7 och 6..

Obs, en av dessa var mitt eget bidrag 😉 (självdistansen ökade efter jämförelse)

Mina slutliga poäng föll sedan på dessa:

8 poäng - nummer 13, 1000 boys, gillade denna bäst vet inte varför, old school punk sound? 🙂

6 poäng - nummer 18, punkrock girl, gabba gabba, trallalaaa 🙂

4 poäng - nummer 9, dödsknark, går inte låta blir att rösta på denna beat_kitano 😎

3 poäng - nummer 2, punkrock dynamite, svårt att inte ge poäng till detta ösiga gastande

2 poäng - nummer 5, asphalt girl, new wave, Eddie and the hot rods, nice

1 poäng - nummer 1, red 18, lät väldigt välgjord, men därmed också mindre punkig

Tyvärr inga mer poäng att dela ut, nummer 12 lät väldans udda och bra, men inte så punkig, jag är väl fördomsfull.. 😎

Nummer 20 låg nära poäng, sen nummer 10, 11, 4 (Hej Gary N.), 16, 21 (Hej Kurt sunes..), 3 och 14.

Tyckte alla bidrag var värda poäng men nåväl, lagda poäng ligger..

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst att kommentera alla låter sixties,

kom igen nu folk, rösta! 😐

eftersom det fanns fler bra låtar än de som fick poäng så ville jag ge alla en komentar som bidragit till festivalen.

tycker åtminstone attalla medverkande kunde rösta och gärna ni andra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bästa uppställningen hittills! Här är min röst:

8p går till nr5 - Asphalt Girl. Den är laidback, den svänger och den har en refräng.

6p går til nr12 - We dot care. Exotisk 60-talspunk. Jävligt farlig. Black underwear. Det luktar fisk!

4p går till nr13 - 1000 boys. Bra energi, snygga svarskörer i refrängen. Basen är helt rätt; p-bas, plekrum och en sträng som nätt och jämnt snuddar mick-kåpan vid varje anslag.

3p går till nr9 - Dödsknark. Säger sig ju själv att dödsknark är.. dödsfarligt!? 😎

2p går till nr18 - Punkrock girl. Bra intro och vers. Aningen oinsprirerad refräng.

1p går till nr19 - Slaveriets grymhet. Rövsvett? Intensivt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nr1. Lite för bra produktion. Blir lite hårdrockigt. Bra ös dock.

Nr 2 Turbonegro/Glucifer-känsla. Om det inte var för att jag dricker öl just nu, så skulle jag bli sugen på en eller två. Dåligt trumljud dock.

Nr 3 Mitt eget bidrag (så jag vågar inte säga något bra om den. Haha). Kan dock tillägga att jag i sann punkanda skrev, spelade in och mixade den på runt två timmar kallt. Lyssnar själv inte på punk, men tyckte festivalen var en kul idé och gjorde låten rakt upp och ned. Tror mest att den är influerad av band som Suicide och Spacemen 3.

Nr 4 Oh, här låter det Tubeway Army. Och något finare kan jag inte säga! 8 p

Nr 5 Cleant proddad. Lite Saints sådär. Den gör vad den ska.

Nr 6 Har otroligt svårt för en-strängs-slingor i dur. Sångaren har ett uttal som ger Onkel Konkel-vibbar. Sen låter synten kazoo under refrängen. Nej, inte min bag.

Nr 7 Fan, det här är klockrent. Jobbig artikulering dock. Vad var det där??? *kommer till breaket* Nej, nu blev det kackig replokalsbandsmetal, följd av mangel (vilket inte riktigt håller måttet). Alldeles för lång. Knepigt att det var så bra i början, men störtdök så i halvlek. Skön Jello Biafrasång dock.

Nr 8 Lite Jon Spencerkänsla. Tycker dock inte att sången inte levde upp till den övriga coolnessen. Otroligt tufft med delayet runt 2:25. Hade gärna fått vara mer experiment (verkar som om det finns en ambition till det). 2 p

Nr 9 Mangel! I like. Lagom lång också. 3 p

Nr 10 Nu känner jag mig så elak, men jag gillar helt enkelt inte ska. Det låter proffsigt, bra spelat och bra producerat. Men då jag röstar efter egen smak så…

Nr 11 Som en blandning mellan Gyllene Tider och tidiga Faith No More. Fan vad knepigt. Men fan vad bra!

Nr 12 Jag låter poängen tala för den här. 6 p

Nr 13 Bra. Men har inte det här gjorts redan? Fast, gillar man 77punk, så varför inte. Det levererar.

14 När jag var yngre spelade vi av varandras blandband. Ofta kunde man få ett ex som var avspelat från en avspelning som var avspelat av en osv. Då lät gitarrerna så här.

15 Det här låter så bra att det kunde vara hämtad från valfri Rancidplatta. Synd bara att jag aldrig gillat Rancid.

Nr 16 Det här är sååå INTE punk i mina öron (men det tycker säkert många om mitt bidrag också). Det betyder dock inte att det är dåligt, bara att jag inte riktigt upplever att det är gjort för det här forumet. Jag trodde att man skulle ge sig i kast med att spela in en punklåt utifrån sina hemmastudioförutsättningar. Den här känns istället som en färdig bandprodukt som skickas runt som demo.

Nr 17 haha. Ja, såhär alltså… Adolphson & Falk goes hardcore. Lyriken var riktigt genomarbetad.

Nr 18 Hi-haten lät knepig i breaken. Lite ”flärpig” sådär. Låten är annars en Ramones-stänkare (om än lite för smart) som skulle funka på närmaste festival.

Nr 19 Poga poga! Här var det kängor och mäsk för hela slanten. Goodie. Härligt med distad bas.

Nr 20 Här har vi väl själva definitionen av Svensk Punk. Snyggt som fan med blåset.

Nr 21 Det finns en sak som i mina öron är mer vederstyggligt än ska, och det är trallpunk. Väldigt diskantrik produktion. Annars känns ljudbilden klar och sprakande.

Nr 22 Metal. Instrumental dito.

Nr 23 se låt nr 21. Den här låten får mig dock att tänka på Walls of Jericho-plattan med Helloween (!).

Nr 24 Thinking mans punk! Om jag ens vill kalla det punk, men vafan, det är ju så bra!. Känns som något som Mike Patton skulle komma upp med 4 p

Så sammantaget:

Nr 4: 8 p.

Nr 12: 6 p.

Nr 24: 4 p.

Nr 9: 3 p.

Nr 8: 2 p.

Nr 11: 1 p.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texter på engelska är helt ok - om man kommer från england. Annars förstår jag inte riktigt vitsen. Därför går merparten av mina poäng till svensk punk - med två undantag.

Låt 10. Sliter i din skitiga fabrik 8 pinnar

Låt 21. Fantastiskt 6

Låt 20. Levande begravd 4

Låt 23. terrorbanta 3

Låt 15. Jaggajagga 2

Låt 1. Red mohikan 1

Klart slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

vore kul om några till röstade,ni har fram till söndag på er. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

24 bidrag och hittills bara elva röstande. Tycker att det minsta man kan begära är att de inblandade röstar, eller i varje fall visar någon form av intresse (annat än att "marknadsföra" sig själva). Det är ju bara en kul grej, men som ändå kräver en del tid och arbete av Sixties. Show the dude some respect!

Link to comment
Dela på andra sajter

8p låt nr 12 - bästa låten trots att den inte var komplett. jag vill ha hela låten NU!!!

6p låt nr 20 - jävligt bra refräng. jävligt skönt ljud på basen. härligt slut. bra skit helt enkelt.

4p låt nr 13 - gillar attityden, refrängen och gitarrsolot

3p låt nr 1 - bra produktion och ett härligt rocknroll ös.

2p låt nr 5 - bara för att det påminner om min gamla mentors band taboo eller som de nu heter Topper.

1p låt nr 19 - hahaha nostalgi. så här har något av mina tidigare band låtit oxå. bra gitarrer faktiskt. sången e ju skoj men jävligt dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt min mening var det bara tre låtar som ens gick att lyssna på (möjligtvis 4, men det var knappt).....allt annat vara så extremt risigt mixat/proddat att jag inte riktigt vet vad jag ska säga....! Man borde kunna prestera bättre än det mesta här med enbart en replokal och två sm57or rakt in i en burk med soundblasterljudkort...!!

ok, jag vet, det är punk...."risigt" "rebbelliskt" "missnöje" "skitigt" och allt sånt, men vad faaaan.....det går ju inte att lyssna på?!?!? vissa av låtarna river så jävla mkt att man får krupp bara man har lååååg volym...!?

och då gillar jag punk i normala fall....

Så, here we go....

låt 16 får mina 8poäng

låt 18 får mina 6poäng

låt 4 får mina 4poäng

sen vill jag helst inte ge mer poäng..

låt 1 kan få 1poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt min mening var det bara tre låtar som ens gick att lyssna på (möjligtvis 4, men det var knappt).....allt annat vara så extremt risigt mixat/proddat att jag inte riktigt vet vad jag ska säga....! Man borde kunna prestera bättre än det mesta här med enbart en replokal och två sm57or rakt in i en burk med soundblasterljudkort...!!

ok, jag vet, det är punk...."risigt" "rebbelliskt" "missnöje" "skitigt" och allt sånt, men vad faaaan.....det går ju inte att lyssna på?!?!? vissa av låtarna river så jävla mkt att man får krupp bara man har lååååg volym...!?

och då gillar jag punk i normala fall....

Så, here we go....

låt 16 får mina 8poäng

låt 18 får mina 6poäng

låt 4 får mina 4poäng

sen vill jag helst inte ge mer poäng..

låt 1 kan få 1poäng

Jag tyckte låt 16 var jobbig att lyssna på i lurar, välproducerad men

lite tråkig, inte 'punk' enligt min mening. 😑

Att kräva proffsutförande och proffsmixning låter inte heller punk, inte för mig i alla fall 😉

"Ja ä inte bitter" 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt min mening var det bara tre låtar som ens gick att lyssna på (möjligtvis 4, men det var knappt).....allt annat vara så extremt risigt mixat/proddat att jag inte riktigt vet vad jag ska säga....! Man borde kunna prestera bättre än det mesta här med enbart en replokal och två sm57or rakt in i en burk med soundblasterljudkort...!!

ok, jag vet, det är punk...."risigt" "rebbelliskt" "missnöje" "skitigt" och allt sånt, men vad faaaan.....det går ju inte att lyssna på?!?!? vissa av låtarna river så jävla mkt att man får krupp bara man har lååååg volym...!?

och då gillar jag punk i normala fall....

Så, here we go....

låt 16 får mina 8poäng

låt 18 får mina 6poäng

låt 4 får mina 4poäng

sen vill jag helst inte ge mer poäng..

låt 1 kan få 1poäng

kul att du tog dig tid att både lyssna och rösta fast du inte tyckte det var så bra. 🙂

nu var detta inte en tävling i produktion utan vilka låtar man gillade bäst ( och visst kan produktionen påverka) men själv lyssnar jag gärna på bra låtar trots att produktionen inte låter perfekt, hellre än perfekt producerade låtar som inte ger mig ett skit (all sk. punk på MTV).

för mig betyder punk att alla kan, även om man inte är så bra på att spela och mixa så kan man försöka, göra så gott man kan. så i denna festivalen behöver man inte vara skitbra för att vara med, alla är välkommna.

The Beauty is in the eyes of the beholder

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det helgen kvar att rösta på så kom igen nu alla slöfockar som inte röstat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Först vill jag säja att låt nr9. Dödsknark är den enda låten som fastnade direkt, och den är fortfarande högst på min lista.

Sen tycker jag även, som redan nämnts, att många bidrag inte är såvärst mycket punk, men jag har inte poängsatt utifrån det, utan enligt vilka låtar som är bäst enligt mig.

Såhär blev det:

8 poäng: 9. Dödsknark (Överlägset bäst!)

6 poäng: 10. Sliter i din skitiga fabrik (Skön Madness saxofon!)

4 poäng: 4. Me I DECAY (Får mig att tänka på tidig David Bowie)

3 poäng: 24.Lets burn down some trees (Kunde bli en hit om man utvecklade den lite. Låter inte färdig)

2 poäng: 3. Betty goes a go-go (Cool!)

1 poäng: 13. 1000 Boys (Bra punk)

Andra låtar som jag gillade: nr12, nr23, nr17, nr19, nr20, nr14, i den ordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt min mening var det bara tre låtar som ens gick att lyssna på (möjligtvis 4, men det var knappt).....allt annat vara så extremt risigt mixat/proddat att jag inte riktigt vet vad jag ska säga....! Man borde kunna prestera bättre än det mesta här med enbart en replokal och två sm57or rakt in i en burk med soundblasterljudkort...!!

ok, jag vet, det är punk...."risigt" "rebbelliskt" "missnöje" "skitigt" och allt sånt, men vad faaaan.....det går ju inte att lyssna på?!?!? vissa av låtarna river så jävla mkt att man får krupp bara man har lååååg volym...!?

och då gillar jag punk i normala fall....

Jao, we don't care, men, har man en studio på Östermalm med en massa svindyra grejer i kanske man inte är van vid ett rått, genuint, sound. På stureplan är det kanske den som skriker högst och mest som alla lägger märke till... Men har man inte lust att terrorbanta eller att bli levande begravd och är tvungen till att slita i en skitig fabrik och leva i slaveriets grymhet kan man bara säga en sak, fuck you.

Mina poäng går till följande!

8p : nr 12 We don't care, sicket sound!

6 p : nr 20 Levande begravd, den satt efter första lyssningen

4 p : nr 1 Red Mohikan, ösig och snyggt proddad

3 p : nr 5 Asphalt girl

2 p : nr 15 jagga jagga

1 p : nr 9 dödsknark

Tack alla medverkande för en otroligt nice festival!

/ Fredrik Mikaelsson

Redigerat av FredrikMikaelsson
Link to comment
Dela på andra sajter

enligt min mening var det bara tre låtar som ens gick att lyssna på (möjligtvis 4, men det var knappt).....allt annat vara så extremt risigt mixat/proddat att jag inte riktigt vet vad jag ska säga

Ha, ha, då kan du inte ha hört så mycket punk, grabben 😄

eller lyssnat på radio eller Tv heller......🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt min mening var det bara tre låtar som ens gick att lyssna på (möjligtvis 4, men det var knappt).....allt annat vara så extremt risigt mixat/proddat att jag inte riktigt vet vad jag ska säga

Ha, ha, då kan du inte ha hört så mycket punk, grabben 😄

HAN har iallafall röstat 🙂 så kom igen och rösta ALLA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag SKA rösta, Sixties.. 🙂

det är bra, hoppas några fler röstar också! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ni har till imorgon (söndag kväll) på er så varför vänta längre? RÖSTA! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag SKA rösta, Sixties.. 🙂

det är bra, hoppas några fler röstar också! 😉

Kom igen nu, melodifestivalen var inget att hänga i granen, ladda ner, lyssna på punkfestivallåtarna och rösta här i stället!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kamrater,

Det här var ingen lek...Jävligt många apbra låtar!

Men efter många timmars lyssning så har jag kommit fram till följande:

8 poäng till låt nr. 21 "Fantastiskt"

"Man får ju en del törnar här i livet...-man kan ju förstås röjja loss på barrikaderna och stånga sig blodig...men till slut når man en gräns för all skit man råkar ut för...Jag förmodar att det är vid sådana tillfällen man sätter sig ned och skriver en låt som denna?! Helt fantastisk i mina öron 😉 "

4 poäng till låt nr. 10 "Sliter i din skitiga fabrik"

"Helt omöjligt att värja sig mot detta epos av rytm och melodi...Götets stolthet skjuter elegant från höften och träffar verkligheten mitt i solarplexus"

3 poäng till låt nr. 5 "Asphalt girl"

"Svårt grym punkrocksdänga som i sin enkelhet poppar in och värmer mina punkrötter"

2 poäng till låt nr. 18 "Punkrock girl"

"Har man en gång öppnat dörren för 3-ackords Ramones låtar, så går det helt enkelt inte att motstå denna mumsbit"

1 poäng till låt nr. 9 "Dödsknark"

"först käkar man småspik till frukost, sätter sig i bilen och drar på denna låt på högsta volymen på repeat de 3 milen in till jobbet...-skulle inte tro att någon vill mucka med mig då... 😛 dödsknark är gott!"

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte passa på att tipsa om en spelning till nästa helg:

COCOCOMA (usa)

Släppte sin debut LP/CD på Goner Records i vintras. Uppunkad garagerock från Chicago.

www.myspace.com/cococoma

HEADACHE CITY (usa)

Catchy, farlig r&r med influenser från alla möjliga håll. Ska vara nåt exceptionellt live!

www.myspace.com/headachecity

THE HEARTATTACKS (sthlm)

Sista spelningen! Ta sista chansen att se Heartattacks grymma punkrock!

www.myspace.com/theheartattackssweden

Fredag 22 februari @ Vielle Montange (och på showdown henriksberg (göteborg) den 23. (inte heartattacks)

Södermälarstrand.

Billig öl!

20:00-03:00, 90 kr entré

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...