Jump to content
Annons

Steve-o

Recommended Posts

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

DieHard (oregistrerad)

Gitarrdelar brukar ha en färdiglackad LP-kropp. Har funderat på någon gång göra en egen med den. Just nu fanns det ingen inne alls uppenbarligen. Men de är ju även lika billiga som tysken på micar, stall och stämskruvar också. Bara åka dit när man behöver såna reservdelar och slipper betala någon frakt. Är det någon som känner till någon som har använt den LP-kroppen? Tror nog det kan bli en hyfsat bra gura med övriga bra delar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja de har ju flyttat till nya större lokaler så då kan det inte gå dåligt. ⚠️ Bra att det finns såna här uppstickare. Behövs mer av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte i vintras en Telecasterklon i byggsats från Gitarrdelar med färdiglackad kropp och Tonerider vintage pro mickar. Ett förvånansvärt bra instrument. Låter verkligen härligt. Jag har blivit erbjuden mer en dubbelt upp av vad jag gav för den. Ibland har man tur. Jag betalade ca 2800.-

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du kommer att fixa det där. Det som kan vara knivit om det behövs är att slipa banden. Sen kan det vara tjurigt att ställa in dragstången då halsen är ny o innan den har satt sig med den dragkraft strängarna har. Men ge det tid o räkna med att det kan ta en tid innan du blir helt nöjd. Kolin

Stort tack för tips och råd! :-)

/Jonatan

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man löda blyfritt när man löder ihop el i en gitarr, blyfritt är ju poppis nu och det är väl bra om det funkar?

Eller det ska vara gammal 60/40 lödtenn?

Tror inte det är några problem med blyfritt, det som skiljer mest är att det är högre smälttemp på blyfritt. Kanske att det kan vara lite lurigare på saker som suger mycket värme (typ jordanslutning på pottar, stall mm), men med en bra lödkolv borde det inte vara så knivigt. Har inte testat själv dock, ska jag påpeka.

I övrigt får man var försiktig med värmekänsliga komponenter, men de är sällsynta på gitarrer.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Här kommer bilder på en strata och en Telebyggsats jag har köpt hos Gitarrdela.se

Är mycket nöjd med dom måste jag säga Telen bytte jag ut mickarna till tonerider hot classic och gulmekanik och annat p-skydd.

Stratan är oljadoch Telen har jag betsat och klarlackat. Kan rekomendera Byggsatserna

Och till sist, pricken över iet Mitt egna Gitarrmärke Dahlberg 😄😄

191po.jpg

203rp.jpg

193wo.jpg

195xf.jpg

199zj.jpg

202iw.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Var in på gitarrdelar.se och blev nö-sugen på den här jäsiga modellen, den vore nåt att slida på!

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPa...roducts_id=2322

Är det en egen modell på kroppen? Tycker inte jag känner igen den... 1800 spänn, hur är det möjligt? Barnslavar antagligen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Då var den äntligen klar! :-) För att vara första gången var det väl inte så tokigt? Tyckte den var snygg som den var, annars tänkte jag först måla kroppen vit...16331_220600272574_649647574_4289342_898734_n.jpg

Kanonbra jobbat 😄 . Har du provspelat den än?

Jag håller på med en till Tele oxå från Gitarrdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var in på gitarrdelar.se och blev nö-sugen på den här jäsiga modellen, den vore nåt att slida på!

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPa...roducts_id=2322

Är det en egen modell på kroppen? Tycker inte jag känner igen den... 1800 spänn, hur är det möjligt? Barnslavar antagligen.

Är det inte en gibson explorer?

Googlade lite och hittade en doubleneckbyggsats, strata och mandolin......finns det??? Men sugen blev jag!! 😄

http://www.guitarshop.se/index.php?act=vie...p;productId=426

Men titta, finns en vanlig duobleneck med....

http://www.guitarshop.se/index.php?act=vie...p;productId=393

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkade det med prylarna från Gitarrdelar? Ni verkar ju nöjda så jag antar att det gick utan större problem att bygga ihop dem? Eller var det mycket strul att få sakerna på plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkade det med prylarna från Gitarrdelar? Ni verkar ju nöjda så jag antar att det gick utan större problem att bygga ihop dem? Eller var det mycket strul att få sakerna på plats?

Hej

jag har varit nöjd med grejjerna för dom pengarna faktisk.

inne på min tredje Tele nu och en Strata. allt funkar bra tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

jag har varit nöjd med grejjerna för dom pengarna faktisk.

inne på min tredje Tele nu och en Strata. allt funkar bra tycker jag

Hur är tex bandslipningen?

(i.e. skorrar vissa toner medan andra är döda?)

Jag är sugen på P-basen. Skulle vilja göra den trashade basen jag drömde om för drygt 20 år sedan...

Nån som testat deras P-bas? Är den i klass med tex en Squire eller är den av ännu lägra klass?

Hur är halsen?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är tex bandslipningen?

(i.e. skorrar vissa toner medan andra är döda?)

Jag är sugen på P-basen. Skulle vilja göra den trashade basen jag drömde om för drygt 20 år sedan...

Nån som testat deras P-bas? Är den i klass med tex en Squire eller är den av ännu lägra klass?

Hur är halsen?

Det mästa har funkat klanderfritt , min kompis fick fila lite på banden på en av dom men det tog inte många minuterna innan det funkade som det skulle.

Basen har jag inte provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, det är ju så man bli sugen på riktigt, himla snygga guror ni fått ihop.

Guitar Nilsson: det är en firebird, men det tog både en och två sekunder innan poletten trillade ner där, svår att känna igen utan mickarna. Hmm... En sån i naturfinish skulle nog vara riktigt snygg...

Ingen bas/gitarr dubbelhals? 😉

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Då var den äntligen klar! :-) För att vara första gången var det väl inte så tokigt? Tyckte den var snygg som den var, annars tänkte jag först måla kroppen vit...16331_220600272574_649647574_4289342_898734_n.jpg

Fan vad snygg! Hur gjorde du för att få skallen så lik enriktig Tele? Var den så från början? Vilken lack använde du på halsen? Samma som på kroppen? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: det är en firebird, men det tog både en och två sekunder innan poletten trillade ner där, svår att känna igen utan mickarna. Hmm... En sån i naturfinish skulle nog vara riktigt snygg...

/Andreas

Är det verkligen en Firebird? Väl vassa hörn? Jag tycker det ser ut som en sån där utflippad Gretch som Billy Gibbons spelar på ofta? Såg att halsradiusen var 14", det är väl ganska platt och bra för slipp´n´sliding? Vore kul att bygga lite uddda modell, en AST Tele har jag redan.

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPa...roducts_id=2322

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen en Firebird? Väl vassa hörn? Jag tycker det ser ut som en sån där utflippad Gretch som Billy Gibbons spelar på ofta? Såg att halsradiusen var 14", det är väl ganska platt och bra för slipp´n´sliding? Vore kul att bygga lite uddda modell, en AST Tele har jag redan.

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPa...roducts_id=2322

Jo, nog är det en firebirdmodell, den kallas ju FB också. Man skulle haft Gibson orginal minihumbucker på en sån där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gretch Billy Bo finns tydligen även i en spegelvänd modell, här är de i orginal

http://images.google.se/images?hl=sv&c...t=0&ndsp=18

Här är den spegelvända modellen, jag tror Gibbons och Bo Diddley tillsammans kom med den idén.

http://www.celebrityrockstarguitars.com/ro...s/untitled2.jpg

Köper jag en FB byggsats skulle det nog gåt att få till den modellen på kroppen med en bandsåg. Om man nu skulle vilja det...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är det verkligen en Firebird? Väl vassa hörn? Jag tycker det ser ut som en sån där utflippad Gretch som Billy Gibbons spelar på ofta? Såg att halsradiusen var 14", det är väl ganska platt och bra för slipp´n´sliding? Vore kul att bygga lite uddda modell, en AST Tele har jag redan.

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPa...roducts_id=2322

Ja där fanns det inget på den länken herr Nilsson. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där fanns det inget på den länken herr Nilsson. 😄

Den här länken då?

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPa...roducts_id=2322

Har studerat kroppen ytterligare och jämfört med orginal Firebird. Det nedre högra "hornet", där mickbrytaren ska sitta är för litet och spetsigt för att stämma med en Firebird. Det väntra övre, ungf där armbågen hamnar är för stort (och spetsigt) jmf med Firebirden. Den ser ut lite som ett mellanting mellan en Firebird och en Explorer! Explorern är väl apropå den en riktigt gammal ärevördig Gibsonmodell som togs fram med countrymusik i åtanke, långt innan hårdrock var uppfunnet!? Jag är ändå sugen på just den där. En PAF vid stallet och en P90 vid halsen vore en kul kombination.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag knäpp eller sålde inte gitardelar.se snorbilliga tele och strata-byggsatser förut? Under tusenlappen? Nu kostar de lite under 3000 men verkar iofs vara ihopplockade av grejor med högre kvalitet.

Såfort jag flyttat till större boende så jag har nånstans att hålla till ska jag beställa och bygga. Skulle vara riktigt roligt att ha en egenbyggd gitarr, nästan oväsentligt hur den låter sen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...