Jump to content
Annons

Musiken först, sång och text sen?


Lejving

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har ett problem, vet inte om det är bara just jag som upplever detta problemet eller om fler har det också. Är ganska ny i musikskapandet, kan ha med det och göra kanske. Vilket som, mitt problem är att jag har JÄTTESVÅRT för att lägga på en text/sång i en låt. Jag har gjort tre låtar som jag ska lägga upp här på forumet nångång om jag vågar, dom är ganska usla enligt mig. Men mitt problem är lixom, hur går melodin för sången i en vers? Jag har jätte svårt att hitta det. Att göra musiken till en vers, ett intro eller refräng är inga problem. Det är just själva sångmelodin som jag har jätte svårt med :S

Är det någon som har något tips eller lösning på hur jag kan göra en sångmelodi till mina låtar? För det är väl ändå det man gör va, man gör en melodi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenare!

Jag har ett problem, vet inte om det är bara just jag som upplever detta problemet eller om fler har det också. Är ganska ny i musikskapandet, kan ha med det och göra kanske. Vilket som, mitt problem är att jag har JÄTTESVÅRT för att lägga på en text/sång i en låt. Jag har gjort tre låtar som jag ska lägga upp här på forumet nångång om jag vågar, dom är ganska usla enligt mig. Men mitt problem är lixom, hur går melodin för sången i en vers? Jag har jätte svårt att hitta det. Att göra musiken till en vers, ett intro eller refräng är inga problem. Det är just själva sångmelodin som jag har jätte svårt med :S

Är det någon som har något tips eller lösning på hur jag kan göra en sångmelodi till mina låtar? För det är väl ändå det man gör va, man gör en melodi?

Nu har jag ingen aning om detta är relevant, men om du gör riff-baserad musik så kan det nog vara där skon klämmer lite.

Det är betydligt svårare att göra snygga melodier till riff som bara ligger och maler över ett par toner än när man har ackordbyten att väva ihop. Är det så som är fallet kanske du skulle ta att testa att göra lite skitenkla ackord-baserade låtar för övningens skull och kolla om du får lite mer kläm på melodierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen aning om detta är relevant, men om du gör riff-baserad musik så kan det nog vara där skon klämmer lite.

Det är betydligt svårare att göra snygga melodier till riff som bara ligger och maler över ett par toner än när man har ackordbyten att väva ihop. Är det så som är fallet kanske du skulle ta att testa att göra lite skitenkla ackord-baserade låtar för övningens skull och kolla om du får lite mer kläm på melodierna.

Jag ska testa! Det jag har som problem för är om jag har säg en fyrtakts trumma, vanliga D E A G ackord eller något liknande och sen få fram någon sorts sångmelodi för just det där :S Men tack för svaret iaf.

Kollar in trådarna as we speak, tack!

Om jag inte får till det, antar att jag får fortsätta göra låtar utan sång 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna mycket på musik du tycker om och kolla hur dom lägger sången. Hur dom bygger melodier och skriver text!

Bra idé jag lyssnar alltid på typ hur dom bygger upp musiken och liknande, försöker få insperation genom att lyssna.. Får lyssna på melodin och liknande också då, borde kunna fattat det själv ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en övningsfråga for oss som har svårt att lägga melodi på ackordföljder.

Själv har jag otroligt svårt för det och eftersom jag är gitarrist i grunden så brukar jag använda gitarren för att göra melodier.

Många melodier blir svåra att sjunga och låter bara löjliga men vissa blir sjungbara med arbete.

Det bästa är att göra musik tillsammans med någon som kan ge helt andra infallsvinklar på musiken.

Min tjej som jag gör musik tillsammans med har det mer eller mindre medfött och lägger melodier direkt på saker hon eller jag gjort och hon gör saker jag aldrig skulle komma på själv.

Man blir lite svundsjuk men sånt är livet.

Jag utnyttjar hennes förmåga att göra snygga melodier och låter det inspirera mig och vi ser till att göra det tillsammans.

Det är bara att träna och göra MASSOR av musik och i all den musiken kommer det att finnas guldkorn.

Det är bara min uppfattning dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skriver en låt så börjar jag alltid med musiken. Och det brukar grunda sig i en känsla jag vill förmedla. Följaktligen vet jag alltid vad jag skriver om även om ingen konkret text finns. Jag vet att det ska handla om till exempel den där kvällen på den där festen där jag fick stryk av den där killen och sedan kysste den där tjejen. Sen skissar jag bara ner en mellodi. Sen kan texten kommer när som hällst. Jag kan vakna upp mitt i natten och ha allt klart för mig. Då skriver jag ned. Oftast slås jag av fraser på bussen. Sen återupptar man låten och testar texten på sångmellodin. Det passar inte alltid fast när man har texten så faller sig mellodin ganska naturligt. Innan vi sedan gör en slutgiltig inspelning med bandet har både text och mellodi ändrat sig lite efter alla rep och livespelningar. Det viktigaste är, skriv om sanna saker, då kan det nästan aldrig bli fel och gör det enkelt och litet och stay away från klyschorna. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag upptäckte att om jag skriver texten först så är det lättare att hitta själva vers- och refrängmelodierna. De blir bättre än om jag gör musiken först. Men problemet med att göra texten först är att det ofta blir att man får till melodier man är jättenöjd med, men sedan att man inte kan få till ackorden och hela låtens "sound" efteråt. Det pendlar mellan unplugged och värsta rocklåten. Och man justerar sound och byter instrument hela tiden. Det som brukar göra att soundet sätter sig är när man börjar analysera texten djupare och inser att "det där kan ju inte vara en rocklåt, det är ju en ballad" eller nåt sånt.

niglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte att om jag skriver texten först så är det lättare att hitta själva vers- och refrängmelodierna. De blir bättre än om jag gör musiken först. Men problemet med att göra texten först är att det ofta blir att man får till melodier man är jättenöjd med, men sedan att man inte kan få till ackorden och hela låtens "sound" efteråt. Det pendlar mellan unplugged och värsta rocklåten. Och man justerar sound och byter instrument hela tiden. Det som brukar göra att soundet sätter sig är när man börjar analysera texten djupare och inser att "det där kan ju inte vara en rocklåt, det är ju en ballad" eller nåt sånt.

niglas

Jag är också lite inne på det spåret. Brukar nynna på en melodi, fan va najs tänker jag, såhär ska den börja och såhär ska det gå vidare, här ska musiken bli högre, snabbare, what ever. Det svåra sen är att få ut den melodin som jag nynnat på i noter! Jobbar iofs på gehöret nu, jag antar om det blir bättre kan jag också bli bättre på att få ut det jag nynnat på i noter.

Sen om jag kör andra hållet, fixar en najs melodi direkt i tex FL eller på gitarren så har jag skit svårt att få till ord på den just melodin, eller om jag kör en ackord baserad takt så har jag också svårt att få till en ny melodi! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Om jag hade tyckt mina låtar var usla hade jag inte lagt upp dem

överhuvud taget....

Men jag förstår ditt dilemma...Har samma här...

Det beror ju på vad man tycker är uselt med låten. Om det är produktionen så kanske man kan få råd och tips om man lägger upp den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem. Men har en tendens att tycka att det är lättare att skriva en text efter en melodi och inte en melodi efter en text. Så jag burkar ta ut en melodi med något instrument som jag sedan sjunger in texten till.

Då hör man mkt fotare om det man skrivit passar in och kan dessutom höra vilka förändringar i texten man måste göra för att behålla tempo och hook..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag tycker att man skall skriva som prosa först.

Man kladdar ned ALL den egentliga texten som du vill säga som i en dagbok ungefär-

Det är innehållet i din text som är det som allt egentligen handlar om.

Dina sanna åsikter om livet.

Om Du stjäl syrrans dagbok så kommer inte texten att komma från ditt hjärta och du kommer inte att kunna relatera till dessa rader ord. Och därför kommer det inte att låta genuint och trovärdigt.

Typ:

Jag är kär i lisa. Hon är så söt.

men lisa gillar arne. och han är bara dum.

Han skall få på nöten. När jag tränat opp mig..

Översätt sedan till det språk du vill ha det i.(Jag gör detta bara med de 2 första raderna hela vägen)

Im in love with Lisa, She is so cute.

But Lisa likes arne, and he is so stupid.

Gör om detta så att det rimmar om det är det du vill.

Im in love with Lisa ,She is so Cute.

But Lisa Like arne, even if he is a brute.

bytut ord som du inte inte villa ha till andra liknade ord, t.ex namn och annat.

Im in love with maria ,and she is so cute.

But she likes likes another, even if he is a brute.

Byt nu ut ord så att dessa passar in i den melodi som kommer fram i ditt huvud när du småsjunger dessa ord, vars staveleser egentligen ger rytmen för melodin i låten.

Im in love with maria ,and she is so cute.

But she likes likes another, and he is a brute.

(Valet av namnet maria kommer sig av att det är världens vanligaste kristna namn )

Här någonstans borde du hitta det som är versrader och vad som blir ref.

Den tredje raden som hitills inte översatts blev tydligen refräng vis en lite större omskrivning.

"Im gonna fight for my right to Love"-

Lägg nu ackord på en ackustisk gitarr eller ett piano i bakgrunden till den melodi du har.

På Piano kan du ju även spela Melodin som klingar i ditt huvud.

Testa lite olika ackord. T.ex Parallella tonarter/ackord som Am Och C-dur kan man byta ut mot varandra. Istället för dessa kan även t.ex Dm eller Fdur ibland passa bra ibland att också byta mot på samma ställe.

Lägg nu den BMP du vill ha på låten.(Minst 180 för metal 😎 )

Transponera din riff till den tonar som ackordena och din melodi har bestämt.

Gräv upp ett gammal intro som passar och limma på i början eller spela bara vers

eller ref i sin enklaste form utan trummor i början, eller kanske din melodi i instrumental form som intro..

Nu när låten börjar ta form så, finner du nog dina break och vart dessa skall in.

Slutligen gör du ett FetSlut på låten som verkligen slutar.

Inga uttoningar tack... 🙂

Och sist av allt så ger du hela skiten ett namn.

I detta fall kanske det valda låtnamnet: Maria.

Testa metodiken och hoppas detta funkar för dig.

Kör hårt i uppförsbacke och i motvind..

Ps.

Var sedan vänlig och skicka mig 10% på inkomsterna på din första låt som du gjort genom att utnyttja denna metodik och ge mig en kredit på plattan tack. 😎 B)

Ds.

Redigerat av LaylaRiff
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär blev det inspelnings test på den melodi som dök upp i huvudet som resulttat av stavelserna i

vers och refräng rad. Kände mig tydligen halvglad idag med en touch av melankoliska undertoner. Melodi och sång speglar ofta hur man känner sig för tillfället...

Om jag varit arg eller ledsen idag hade troligen både melodi och Sångkarraktär låtit helt annorlunda.

En aning soft och smörigt kanske, men man tager vad man haver och det blir ju vad det blir sa kajsa warg ocjh kokade soppa på en spik.

(Glöm dock inte att ta ur spiken innan du serverar.. :-) 😎

Kan ta ett par dagar innan länken blir godkänd.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=3754

Kom nu ihåg att namnet maria är det vanligaste förekommade namnet hos tjejer endera som första eller som andra namn och inte har ett dugg att göra med någonting annat.. 😎 B)

Jag är alltså INTE kär i Maria.. hehe ASG. 🙂😎 B)

Redigerat av LaylaRiff
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man skall skriva som prosa först.

Man kladdar ned ALL den egentliga texten som du vill säga som i en dagbok ungefär-

Det är innehållet i din text som är det som allt egentligen handlar om.

Dina sanna åsikter om livet.

Om Du stjäl syrrans dagbok så kommer inte texten att komma från ditt hjärta och du kommer inte att kunna relatera till dessa rader ord. Och därför kommer det inte att låta genuint och trovärdigt.

Typ:

Jag är kär i lisa. Hon är så söt.

men lisa gillar arne. och han är bara dum.

Han skall få på nöten. När jag tränat opp mig..

Översätt sedan till det språk du vill ha det i.(Jag gör detta bara med de 2 första raderna hela vägen)

Im in love with Lisa, She is so cute.

But Lisa likes arne, and he is so stupid.

Gör om detta så att det rimmar om det är det du vill.

Im in love with Lisa ,She is so Cute.

But Lisa Like arne, even if he is a brute.

bytut ord som du inte inte villa ha till andra liknade ord, t.ex namn och annat.

Im in love with maria ,and she is so cute.

But she likes likes another, even if he is a brute.

Byt nu ut ord så att dessa passar in i den melodi som kommer fram i ditt huvud när du småsjunger dessa ord, vars staveleser egentligen ger rytmen för melodin i låten.

Im in love with maria ,and she is so cute.

But she likes likes another, and he is a brute.

(Valet av namnet maria kommer sig av att det är världens vanligaste kristna namn )

Här någonstans borde du hitta det som är versrader och vad som blir ref.

Den tredje raden som hitills inte översatts blev tydligen refräng vis en lite större omskrivning.

"Im gonna fight for my right to Love"-

Lägg nu ackord på en ackustisk gitarr eller ett piano i bakgrunden till den melodi du har.

På Piano kan du ju även spela Melodin som klingar i ditt huvud.

Testa lite olika ackord. T.ex Parallella tonarter/ackord som Am Och C-dur kan man byta ut mot varandra. Istället för dessa kan även t.ex Dm eller Fdur ibland passa bra ibland att också byta mot på samma ställe.

Lägg nu den BMP du vill ha på låten.(Minst 180 för metal 😎 )

Transponera din riff till den tonar som ackordena och din melodi har bestämt.

Gräv upp ett gammal intro som passar och limma på i början eller spela bara vers

eller ref i sin enklaste form utan trummor i början, eller kanske din melodi i instrumental form som intro..

Nu när låten börjar ta form så, finner du nog dina break och vart dessa skall in.

Slutligen gör du ett FetSlut på låten som verkligen slutar.

Inga uttoningar tack... 😄

Och sist av allt så ger du hela skiten ett namn.

I detta fall kanske det valda låtnamnet: Maria.

Testa metodiken och hoppas detta funkar för dig.

Kör hårt i uppförsbacke och i motvind..

Ps.

Var sedan vänlig och skicka mig 10% på inkomsterna på din första låt som du gjort genom att utnyttja denna metodik och ge mig en kredit på plattan tack. 😎 B)

Ds.

Det här är nog bland det bästa och mest pedagogiska jag varit med om 😆😆😄

Där har vi ju en vers, sen är det ju bara att spinna vidare på det.

Men hur gör man med refrängen, du måste spinna vidare på det också ju 😄😎🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man skall skriva som prosa först.

Man kladdar ned ALL den egentliga texten som du vill säga som i en dagbok ungefär-

Det är innehållet i din text som är det som allt egentligen handlar om.

Dina sanna åsikter om livet.

Om Du stjäl syrrans dagbok så kommer inte texten att komma från ditt hjärta och du kommer inte att kunna relatera till dessa rader ord. Och därför kommer det inte att låta genuint och trovärdigt.

Typ:

Jag är kär i lisa. Hon är så söt.

men lisa gillar arne. och han är bara dum.

Han skall få på nöten. När jag tränat opp mig..

Översätt sedan till det språk du vill ha det i.(Jag gör detta bara med de 2 första raderna hela vägen)

Im in love with Lisa, She is so cute.

But Lisa likes arne, and he is so stupid.

Gör om detta så att det rimmar om det är det du vill.

Im in love with Lisa ,She is so Cute.

But Lisa Like arne, even if he is a brute.

bytut ord som du inte inte villa ha till andra liknade ord, t.ex namn och annat.

Im in love with maria ,and she is so cute.

But she likes likes another, even if he is a brute.

Byt nu ut ord så att dessa passar in i den melodi som kommer fram i ditt huvud när du småsjunger dessa ord, vars staveleser egentligen ger rytmen för melodin i låten.

Im in love with maria ,and she is so cute.

But she likes likes another, and he is a brute.

(Valet av namnet maria kommer sig av att det är världens vanligaste kristna namn )

Här någonstans borde du hitta det som är versrader och vad som blir ref.

Den tredje raden som hitills inte översatts blev tydligen refräng vis en lite större omskrivning.

"Im gonna fight for my right to Love"-

Lägg nu ackord på en ackustisk gitarr eller ett piano i bakgrunden till den melodi du har.

På Piano kan du ju även spela Melodin som klingar i ditt huvud.

Testa lite olika ackord. T.ex Parallella tonarter/ackord som Am Och C-dur kan man byta ut mot varandra. Istället för dessa kan även t.ex Dm eller Fdur ibland passa bra ibland att också byta mot på samma ställe.

Lägg nu den BMP du vill ha på låten.(Minst 180 för metal 😎 )

Transponera din riff till den tonar som ackordena och din melodi har bestämt.

Gräv upp ett gammal intro som passar och limma på i början eller spela bara vers

eller ref i sin enklaste form utan trummor i början, eller kanske din melodi i instrumental form som intro..

Nu när låten börjar ta form så, finner du nog dina break och vart dessa skall in.

Slutligen gör du ett FetSlut på låten som verkligen slutar.

Inga uttoningar tack... 😄

Och sist av allt så ger du hela skiten ett namn.

I detta fall kanske det valda låtnamnet: Maria.

Testa metodiken och hoppas detta funkar för dig.

Kör hårt i uppförsbacke och i motvind..

Ps.

Var sedan vänlig och skicka mig 10% på inkomsterna på din första låt som du gjort genom att utnyttja denna metodik och ge mig en kredit på plattan tack. 😎 B)

Ds.

Det här är nog bland det bästa och mest pedagogiska jag varit med om 😲😆😄

Där har vi ju en vers, sen är det ju bara att spinna vidare på det.

Men hur gör man med refrängen, du måste spinna vidare på det också ju 😄😎😠

nja det vet jag inte... Det är ett sätt jag går till väga i mina försök..

Har även märkt att om man får tag på en bra melodi så är detta en bra ram att skriva om sin prosa text efter.

Sen kommer ju det där f-bannade framförandet som kan sabba det mesta.

En bra dikt kan låta skit om man framför den dåligt utan känsla..

//Still struggling...

..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Man skulle ju med fördel kunna byta ut namnet Maria mot Lennart som är kär i Arne och homosexuell. Det blir mer dynamik i budskapet då.

Edit: Eftersom Maria är 3 stavelser, Ma-ri-a så bör man kanske hitta ett namn med 3 stavelser att byta med... tex Lars-Torsten kanske. Stjärt-Lennart funkar också om man vill piffa till det hela.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Man skulle ju med fördel kunna byta ut namnet Maria mot Lennart som är kär i Arne och homosexuell. Det blir mer dynamik i budskapet då.

Edit: Eftersom Maria är 3 stavelser, Ma-ri-a så bör man kanske hitta ett namn med 3 stavelser att byta med... tex Lars-Torsten kanske. Stjärt-Lennart funkar också om man vill piffa till det hela.

Helt korrekt analyserat.

Detta kräver dock att man har en freudiskt stereotypt anal och lite homofobisk attityd

till livet och människorna eller att man helt enkelt bara är lite pervo.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...