Jump to content
Annons

Uppladdning av låtar "regel"


Tilly

Recommended Posts

Nu är det väldigt många nya medlemmar som enbart är här för att posta sina verk.

Det kanske har dragits upp förut men jag har inte hittat det.

Kan vi inte sätta en "Du måste ha postat 200 (exempel) inlägg för att kunna ladda upp en låt regel?

Just nu är det väldigt många nya, postar en låt, får i stortsett ingen feedback, och försvinner.

Skulle det vara möjligt att ha en sådan där "regel" som jag skrev ovan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu är det väldigt många nya medlemmar som enbart är här för att posta sina verk.

Det kanske har dragits upp förut men jag har inte hittat det.

Kan vi inte sätta en "Du måste ha postat 200 (exempel) inlägg för att kunna ladda upp en låt regel?

Just nu är det väldigt många nya, postar en låt, får i stortsett ingen feedback, och försvinner.

Skulle det vara möjligt att ha en sådan där "regel" som jag skrev ovan?

Bra tanke, men tyvärr skulle det nog innebära att vi skulle få läsa väldigt många inlägg utan någon annan tanke bakom än att ha postat ett inlägg. Jag vill helst inte dumförklara oss som hänger här, fast jag tror nog att vi skulle få se många "Jag håller med", "Bra sagt" och en massa smileysar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tråkigt.

Dels för att man inte (förutom Light Head) orkar kommenterar på alla låtar längre.

Sen försvinner folk helt plötsligt bara. Det är la inget kul.

Sen är det nog många som postar, vill ha kommentarer, när dom fått detta så drar dom igen.

Folk har börjat förstå detta, därav postas det väldigt lite kommentarer nu för tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser mej själv som en "seriös" forumdeltagare, vad det nu är. Jag har postat i demodelen, för att få kritik och feedback. Men samtidigt är jag väldigt intresserad av det mesta som skrivs här i forumet och hjälper till och skriver där jag anser mej själv ha mandat. Ska jag på fullaste allvar vara tvungen att skriva massa jöns, ca 400 inlägg, för att få fortsätta lägga upp mina alster för behörelse? För inte tänker jag vänta de månader eller halvår det skulle ta för mej att skriva 400 inlägg. Jag har faktiskt ett jobb att sköta, och på fritiden försöker jag få tid över till att spela och spela in. Sen blir det korta stunder här på forumet.

Om regeln skulle träda i kraft skulle bli just det som beskrevs ovan, massa smileys och "jag håller med". Tar väl ett par kvällar.

Lyssna på det du tycker verkar intressant. Med dagens bredband tar det ju bara sekunder att få ner en låt. Man hör oftast redan i de inledande takterna om det är något att ha eller ej. Svara på det du tycker verkar "värdigt".

Eventuella hit and runners gör ju just det, hits and runs, försvinner. Så vad är problemet?

Var det roligare när det var ett mysigt litet gäng som kunde puttra och kuttra?

Tråkig elitism. Väldigt tråkig.

Redigerat av BigStef
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att du känner så.

Och det är inte meningen att få det låta som "elitism", som du så fint uttryckte det.

Jag tycker det är tråkigt när det enbart kommer folk, för att posta sina låtar, få lite kommentarer, och sedan dra vidare. Man lessnar på att lyssna till slut. Jag är imponerad av Light Head (och några fler) som orkar lyssna på allt.

Du, som är ganska ny, vet kanske inte att förr så fick i stortsett nästan alla minst 10 kommentarer på sina låtar. Därav fick dom mer konstruktivkrik och kunde utvecklas.

Idag, får dom knappt 3.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag håller fan i mig med. En bra idé faktiskt. Det är för lätt att posta. Lika lätt att posta en låt som att googla. Det blir på tok för mycket skit till slut som postas som folk aldrig tar sig tid till att lyssna på. Sen vad det ska vara för gräns vete fasen? Snart är det 20 tusen medlemmar och 500 aktiva? Och ett arkiv smetat med låtar som ingen lyssar på...?

Sen vore det bra att kunna streama låtarna. Det skulle underlätta otroligt mycket.

Bra tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att du känner så.

Och det är inte meningen att få det låta som "elitism", som du så fint uttryckte det.

Jag tycker det är tråkigt när det enbart kommer folk, för att posta sina låtar, få lite kommentarer, och sedan dra vidare. Man lessnar på att lyssna till slut. Jag är imponerad av Light Head (och några fler) som orkar lyssna på allt.

Du, som är ganska ny, vet kanske inte att förr så fick i stortsett nästan alla minst 10 kommentarer på sina låtar. Därav fick dom mer konstruktivkrik och kunde utvecklas.

Idag, får dom knappt 3.

Ja jag ser din poäng. Och jag håller med dej. Problemet är ju dock ganska stort.

Hur begränsar man och vilken regel sätter man? Jag vart medlem här för att kunna lägga upp låtar.

På så sätt så vart jag intresserad av att skriva och deltaga i andra trådar. Jag är här för att stanna och jag tror att det jag skriver är intressant för andra osv, hoppas iallafall 😲

Hade jag däremot inte kunnat posta mina låtar på en gång så hade jag kanske inte blivit medlem. Det är ett dubbeleggat svärd. Många "dåliga" medlemmar sållas bort, men även många bra kanske tappar intresset att fortsätta deltaga aktivt?

Jag ser det inte som något problem för mej personligen, jag väntar väl nån månad tills jag fått ihop min kvot. Men blir helheten på forumet bättre av just denna regel? Blir ju tveklöst en massa svammel.

Kanske räcker att man ska vara medlem 1 månad innan man får posta låtar. Och att man minst kommenterat 50 låtar.

Så man visar intresse åt båda hållen.

Och ta bort "låtskiss" valet. Så vi bara får upp färdiga låtar. Då bör ju antalet minska och kvaliteten höjas.

Kom samtidigt ihåg att det är konst vi håller på med här. Svårt att säga vad som är rätt och fel.

EDIT: dubbeleggat svärd, inte kniv :rolleyes:

Redigerat av BigStef
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag kom på en lösning :rolleyes:

Trådens grundtanke var bra men idéen var tyvärr dålig enligt mig. Att ha en gräns för antal inlägg man postat innan man får ladda upp en låt, skulle antingen leda till inga uppladdade låtar alls eller massvis med obetydelselösa inlägg som någon ovan också påpekade.

Till min idé.. 😲

-Varför bara inte ha en gräns på hur många man får ladda upp under en viss tid? 🙁🙁

Tex. Max en låt i veckan...?

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väldigt många nya medlemmar som enbart är här för att posta sina verk.

Det kanske har dragits upp förut men jag har inte hittat det.

Kan vi inte sätta en "Du måste ha postat 200 (exempel) inlägg för att kunna ladda upp en låt regel?

Just nu är det väldigt många nya, postar en låt, får i stortsett ingen feedback, och försvinner.

Skulle det vara möjligt att ha en sådan där "regel" som jag skrev ovan?

Hej soundborn

Det låter som du vill ha det som på typ www.garageband.com ? och eller

ska inlägg handla om vad som helst ?

blir mycket läsa mindre lyssna

vart vill du komma ?

Jag tycker dock att det borde finnas ett bättre betyg system som går in på

olika detaljer typ mix, ide, arr sound mm

ett enkelt kryss system som man gör medans man lyssnar

och betyget ska kunna vara anonymt om man är en fegis, men helst ska betyget vara bundet

till den som ger det

kritik är bra, det är det enda som kan göra dig bättre

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väldigt många nya medlemmar som enbart är här för att posta sina verk.

Det kanske har dragits upp förut men jag har inte hittat det.

Kan vi inte sätta en "Du måste ha postat 200 (exempel) inlägg för att kunna ladda upp en låt regel?

Just nu är det väldigt många nya, postar en låt, får i stortsett ingen feedback, och försvinner.

Skulle det vara möjligt att ha en sådan där "regel" som jag skrev ovan?

Hej soundborn

Det låter som du vill ha det som på typ www.garageband.com ? och eller

ska inlägg handla om vad som helst ?

blir mycket läsa mindre lyssna

vart vill du komma ?

Vart jag vill komma står skrivet ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker snarare det är viktigare att släppa på kravet att alla låtar måste godkännas. När någon med behörighet då lyssnar igenom för att godkänna så kommer det lätt flera stycken nya låtar på en gång och jag tror det är bättre om det är ett kontinuerligt flöde och inte att det kommer i omgångar. På det viset skulle inte många låtar försvinna ner för att det kom fem stycken nya och därmed inte dö lika snabbt, tror jag. Sedan kanske max en låt per vecka för att undvika nya medlemmar som kommer hit och slänger upp flera (vilket det kanske inte är ändå?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Overkill: Problemet som vi har belyst innan är att flera medlemmar inte är medvetna om Forumregel 7. Jag raderar själv mellan 4-5 låtar i veckan som bryter mot denna regel.

Som ansvarig utgivare kan jag inte ta risken att forumet anmäls för brott mot upphovsrättslagen. Det är jag personligen som åker dit.

För info om prioriteringar, se detta inlägg.
Link to comment
Dela på andra sajter

Overkill: Problemet som vi har belyst innan är att flera medlemmar inte är medvetna om Forumregel 7. Jag raderar själv mellan 4-5 låtar i veckan som bryter mot denna regel.

Som ansvarig utgivare kan jag inte ta risken att forumet anmäls för brott mot upphovsrättslagen. Det är jag personligen som åker dit.

För info om prioriteringar, se detta inlägg.

Ja, okej, det var alltså så illa.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väldigt många nya medlemmar som enbart är här för att posta sina verk.

Det kanske har dragits upp förut men jag har inte hittat det.

Kan vi inte sätta en "Du måste ha postat 200 (exempel) inlägg för att kunna ladda upp en låt regel?

Just nu är det väldigt många nya, postar en låt, får i stortsett ingen feedback, och försvinner.

Skulle det vara möjligt att ha en sådan där "regel" som jag skrev ovan?

Hej soundborn

Det låter som du vill ha det som på typ www.garageband.com ? och eller

ska inlägg handla om vad som helst ?

blir mycket läsa mindre lyssna

vart vill du komma ?

Vart jag vill komma står skrivet ovan.

ja då tycker vi olika.

Alla borde lägga upp minst 1 låt var

mvh

Redigerat av guran
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag raderar själv mellan 4-5 låtar i veckan som bryter mot denna regel. [../..] Som ansvarig utgivare kan jag inte ta risken att forumet anmäls för brott mot upphovsrättslagen. Det är jag personligen som åker dit.

Olsberg, får man fråga på vilka sätt (eller det vanligaste) de låtar du blir tvungen att radera bryter mot Forum § 7?

Lite nyfiken bara... (bra att beakta vid resultatgranskning av min gallup [se sign. nedan])

Link to comment
Dela på andra sajter

Overkill: Problemet som vi har belyst innan är att flera medlemmar inte är medvetna om Forumregel 7. Jag raderar själv mellan 4-5 låtar i veckan som bryter mot denna regel.

Som ansvarig utgivare kan jag inte ta risken att forumet anmäls för brott mot upphovsrättslagen. Det är jag personligen som åker dit.

För info om prioriteringar, se detta inlägg.

Ursäkta om jag glider lite på tråden, men,,,

Jag tycker det är lite tråkigt det där med upphovsrättslagen, men den kan väl inte vara så stel

att den inte går att tolka?

jag undrar, får man inte göra tolkningar av en låt utan lov från upphovsrätthållaren? om man skriver vem som har gjort originalet.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar, får man inte göra tolkningar av en låt utan lov från upphovsrätthållaren? om man skriver vem som har gjort originalet.

Jo, det får du göra, om din "tolkning" inte är kränkande. Men det betyder inte att du kan sprida din "tolkning" hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar, får man inte göra tolkningar av en låt utan lov från upphovsrätthållaren? om man skriver vem som har gjort originalet.

Jo, det får du göra, om din "tolkning" inte är kränkande. Men det betyder inte att du kan sprida din "tolkning" hur som helst.

sprida hur som helst, är det på webben eller trycka upp skivor eller live framträdanden du menar.

Vart når du ut mest och snabbast med musiken. jo så klart på webben. eller har jag fel.

he he 😄 kränkande,,,, det finns många kriminella coverband där ute 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ideen med att man måste posta X antal gånger innan man får posta en låt är helt ok faktiskt. Man får visa att man vill ge lite innan man tar så att säga. Tror dock att det hade räckt med 100 poster. Kanske till o med 50 om man begränsade det till demoforumen - bara för att visa att man kollar andras material och inte är helt ego. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väldigt många nya medlemmar som enbart är här för att posta sina verk.

Det kanske har dragits upp förut men jag har inte hittat det.

Kan vi inte sätta en "Du måste ha postat 200 (exempel) inlägg för att kunna ladda upp en låt regel?

Just nu är det väldigt många nya, postar en låt, får i stortsett ingen feedback, och försvinner.

Skulle det vara möjligt att ha en sådan där "regel" som jag skrev ovan?

Hej soundborn

Det låter som du vill ha det som på typ www.garageband.com ? och eller

ska inlägg handla om vad som helst ?

blir mycket läsa mindre lyssna

vart vill du komma ?

Jag tycker dock att det borde finnas ett bättre betyg system som går in på

olika detaljer typ mix, ide, arr sound mm

ett enkelt kryss system som man gör medans man lyssnar

och betyget ska kunna vara anonymt om man är en fegis, men helst ska betyget vara bundet

till den som ger det

kritik är bra, det är det enda som kan göra dig bättre

mvh

jag svarar mig själv och förtydligar

om man lyssnar på en låt blir man tvungen att ge feedback med ett enkelt kryss system

där man kan lägga till skriven text om man vill

sidan borde ha en egen mediaplayer som spelar låtarna i turordning så man slipper ladda hem hela tiden, och där ska man kunna ge feedback direkt

det är vad jag tycker

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar, får man inte göra tolkningar av en låt utan lov från upphovsrätthållaren? om man skriver vem som har gjort originalet.

Jo, det får du göra, om din "tolkning" inte är kränkande. Men det betyder inte att du kan sprida din "tolkning" hur som helst.

sprida hur som helst, är det på webben eller trycka upp skivor eller live framträdanden du menar.

Vart når du ut mest och snabbast med musiken. jo så klart på webben. eller har jag fel.

he he 😄 kränkande,,,, det finns många kriminella coverband där ute 😆

Om websiten har ett ramavtal med STIM eller motsvarande organisation (kostnaden för avtalet baseras antingen på antal nedladdningar, antal dagliga besökare eller annat), så kan dess medlemmar lägga upp coverlåtar - men om ett sådant ramavtal inte finns, så är det inte tillåtet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kallade villkorsinlägg, i enlighet med trådskaparens regelförslag, kommer utan tvekan att orsaka en ström med nonsens-inlägg, eller som min favoritantagonist ungefär uttryckte det: "skvättande av trötta ironier".

Jag har nog inte lösningen: men en idé kunde ju vara att man skapar en sorts "advanced user" med behörighet att förutom en vanlig medlems privilegier även kan ladda upp demolåtar. Den här behörigheten kan t.ex. "ansökas" hos en moderator eller liknande. Kanske skulle detta minimera nonsens-inlägg etc samt någorlunda hindra engångspostare från att både registrera sig som medlem och därtill "söka" demo-privilegier — för mycket besvär för en trådstart, helt enkelt.

Kanske, jag vet inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror "vilkorsinlägg" är bra om man vill behålla ett bra och snyggt forum.

100-500 inlägg kanske är överdrivet mycket, men det som Fidden sa var bra.

Tittar man på alla andra musik/studio forum, så är det väldigt stökigt.

Folk kommer, postar sina låtar, och precis som equallity sa - trådskaparen är inte ens kvar

när man postat en kommentar.

Som hellpig skrev: "Man får visa att man vill ge lite innan man tar så att säga".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...