Jump to content
Annons

fineline

Medlem
  • Antal inlägg

    3
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Capoten: Tack för informativt svar! Dr: Hur motiverar du dina val gällande placering av fönster o dörr och taklutning? Varför valde du att ha det just så? /johan
  2. Hej! Ska precis ta och beställa en friggebod på ca 15 m2 som blir måttbeställd enl mina preferenser. Kommer inte satsa något på isolering (annat än vinterisolering, dvs 170 mm i tak och golv samt 140 mm i väggar) eftersom det vare sig blir känsligt med ljud in eller ut. Ska däremot konultera proffessionell hjälp med akustikbehandling invändigt när väl friggeboden står färdig på tomten. Lär behövas en hel del behandling med tanke på att det egentligen är lite snålt med utrymme för musik-ändamål. Yttermåtten blir iaf 3,50 x 4,35 m så att innermått ungefär blir 3,30 x 4,15 m vilket ska vara hyfsade dimensioner rent akustiskt om man använder sig av följande hjälpmedel http://www.jhbrandt....torMETRIC.xlsm. Höjden har jag beräknat på ca 2,60 men där blir det ju lite si och så med tanke på att jag ska ha ett sluttande tak. Maxhöjden på en friggebod är ju totalt 3,00 meter men invändigt kommer man väl max upp till ca 2,65 i bästa fall (till nocken). Det jag nu velar över är hur jag ska göra med design på taket samt var jag ska placera dörr samt ett mindre fönster. Jag vill ju sitta och arbeta mot den bortre kortsidan i rummet och vet inte om det är så bra då att ha dörr och fönster på kortsidan bakom mig med tanke på att man kommer vilja placera akustikbehandling där. Att sätta dem på ena långsidan kommer å andra sidan att göra rummet mindre symmetriskt, eller?? Alernativt dörr på en långsida och fönster på den andra. Min första fråga blir alltså var fönster + dörr bäst ska placeras ur ett rent akustikperspektiv?? Andra dilemmat blir tak. Jag måste välja mellan vanligt sadeltak och lite modernare snedtak a la funkishus. Sadeltak blir lite dyrare men det är nog egentligen marginellt. Också här vill jag ju göra det som blir bäst för akustiken vid lyssningsplats. Om man väljer ett sadeltak undrar jag man ska placera nocken parallellt med långsidan eller kortsidan?? Min spontana känsla är att det vore bäst att ta parallellt med lånsidor vilket ju också blir det mest naturliga rent utseendemässigt. För att maximera rumsvolymen tänker jag i alla fall göra vinklingen fr vägg så liten som möjligt, kring 10 procent. Om man istället väljer ett s k funkis-snedtak torde det ju bli problem med rums-symmetrin om man låter lutningen gå mellan långsidorna eftersom det ju då blir högre takhöjd i ena hörnet (från lyssningsplatsen sett). Därför kanske istället välja lutningen mellan kortsidorna så att man har lyssningsplats närmre den låga delen av rummet (högst takhöjd bakom sig). Blir kanske lite rörigt beskrivet men min andra fråga är då alltså vilket typ av tak som skulle bli bäst akustiskt sett, samt om ska välja att lägga de sluttande partierna mellan lång- eller kortsidorna? Tacksam för all input jag kan få! Vänl, Johan
  3. nja...tror inte det är excitat...inget som max brukar syssla med. du borde kunna få till pianoljudet så här: 1. tag en pianosampling och lägg in i en mjukvarusampler (helst så distinkt ljud som möjligt, bör ej vara multisamplat, kör en enda sampling som du sprider ut över oktaverna...brukar låta "sämre på rätt sätt".) Kan ju oxå prova att samtidigt trigga en brussampling/vinylknastersampling samtidigt som pianot spelas... 2. Sätt ett högpassfilter mellan 200-400 beroende på pianoljudet. Ev lite lyft runt 1000-3000 Hz och kanske ett lågpassfilter oxå som tar bort lite briljans... 3. Distorsionsplugg alternativt en bitreduceringsplugg. 4. Kompression. Gärna en plugg som liknar 1176:a i allbuttonsin-läget. 5. Delay som sätts på 1/4:delarna...gärna bandeko-liknande där man skurit bort rätt mkt bas och diskant. 6. Ett lämpligt reverb 7. Ev. en limitern som trycker till lite extra... Så....du borde kunna komma i närheten nu. Jag kan säkert maila dig en pianosampling om du behöver... /J
×
×
  • Skapa ny...