Jump to content
Annons

Snabb datorlösning för desperat sångerska/pianist


Tant Fransa

Recommended Posts

Jag kör aldrig några storslagna projekt - ett fåtal audiospår, några MIDI-spår och mycket sparsamt med effekter.

Har inte tänkt att använda datorn till något annat, förutom surfande. Datorn kommer alltså att vara förhållandevis obelastad.

Jag kommer troligtvis att köpa mig Mbox 2 Mini plus MIDI-interface. Jag har tillgång till ProTools, Reaper och Cubase, och kommer att välja det som ger mig minst besvär.

Jag letar efter en bärbar PC - helst off-the-shelf (dvs tillgänglig direkt i butik) och ABSOLUT INTE DELL 😛 !!!

Vad ska jag köpa?

Alternativt kan jag tänka mig en stationär dator, om det innebär att jag kan komma igång snabbare (jag är som sagt desperat).

Jag är otroligt tacksam för råd och tips i denna fråga - och alla som svarar får guldstjärnor!!

hälsningar,

"Desperat"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Va äre för fel på Dell då? De bärbara håller kanske inte högsta klass men desktop modellerna håller (i mitt tycke) bra klass. Vissa av dem är t.o.m. mycket tysta vilket är viktigt i dessa sammanhang.

Välj en maskin med dual-core processor om din budget tillåter. Se till att du har rejälj med RAM minne (2G eller mer). Så stor bildskärm som möjligt underlättar. Undvik att installera anti-virus program och andra tunga bakgrundstjänster som stjäl processorkraft. Om du skall använda datorn till att surfa med kan du som kompromiss ha anti-virusprogrammet installerat med deaktivera vissa delar av den som t.ex. realtidsgenomsökning som är tungt för datorn.

Ställ in datorn att prioritera bakgrundstjänster framför program. Med dessa åtgärder borde ha ett hyfsat bra utgångsläge.

Lycka till

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du ha bärbart? Du får en stationär med bättre prestande för mycket mindre pengar. Med dina krav skulle en vanlig gammal P4 funka alla tiders och dom hittar man begagnat med plattskärm och allt för runt 2000:- på blocket. Om du saknar datorkoll så be någon i bekantskapskretsen att hjälpa dig leta upp något där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va äre för fel på Dell då?

Bakgrunden är att jag HAR en Dell. Med den har jag tre problem:

1 Firewirekortet,

2 moderkortet (?), eftersom det funkar lika kasst med ett USB-kort, trots ett flertal omrullningar med diverse Win-varianter, och absolut noll övriga installationer.

3 Dell Support, som glatt talar om att 1) de förmodligen har skickat en felaktig dator till mig, men inte tänker göra något åt det, samt att 2) firewirekortet inte fungerar med mitt ljudkort, men att detta inte är att betrakta som ett fel.

Bärbar PC tillräckligt bra att köra blygsamma projekt på, helst tillgänglig per omgående i butik.

Om någon sitter hemma med ett system enligt ovan, som funkar, så är jag jätteintresserad av att höra från er!

Bärbar pga av att jag måste kunna bära den (!) och att vi har dåligt med plats hemma.

Redigerat av Tant Fransa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har funderat på Frost, fast bärbar. Har du denna själv?

Nej, men specifikationerna såg bra ut. Har läst mycket bra om frost också. Själv sitter jag på en bärbar HP pavilion. Inte helt optimalt då den surrar rätt så mycket.

Nackdelen med en bärbar är att de blir dyrare om man vill ha samma prestanda. Men har för mig att Frost har nån värre än den de har på 4sounds hemsida också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har funderat på Frost, fast bärbar. Har du denna själv?

Nej, men specifikationerna såg bra ut. Har läst mycket bra om frost också. Själv sitter jag på en bärbar HP pavilion. Inte helt optimalt då den surrar rätt så mycket.

Nackdelen med en bärbar är att de blir dyrare om man vill ha samma prestanda. Men har för mig att Frost har nån värre än den de har på 4sounds hemsida också.

Frost eller inte..det är klart att du kan få lika bra specar från andra och ej "musikanpassade" datorer och det till ett bättre pris. Om du följer vad Kapten Gnissel skrev och lägger till att grafiken ska jobba separat och inte sno från RAM och att du ser till att den har 7 200 varv så skulle jag köra på bärbart. Du klarar dig på 1G RAM, men det växer du nog snabbt ur.

Det finns ju också möjlighet att docka på vissa bärbara modeller om du ändå skulle vilja sitta med ett par stora skärmar framåt.

Sen tycker jag att tangentbordet och känslan du får av det är väldigt avgörande 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Slicka lite PM T.F

Edit: Nähe...Gick inte...

Ok..

LG S1 CD 1.86

ACER TM 6492 C2D 2.0 2GB/160 DVDRW 14#VB

ACER AS7520G T64 X2 2.0 2GB/320 DVDRW 17#VHP

ACER TM 5520G T64 X2 1.9 2GB/160 DVDRW 15.4#VHP

De två sista är AMD, den första ACERN är Intel

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara värt att försöka hitta en bärbar med antingen snabbare hårddisk (7200 rpm) eller minst två firewireutgångar, en för ljudkortet och en för en extern hårddisk. Tänk dessutom på att de flesta av dagens bärbara PC med 15" skärm eller större bara har 2-3 timmar batteritid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara värt att försöka hitta en bärbar med antingen snabbare hårddisk (7200 rpm) eller minst två firewireutgångar, en för ljudkortet och en för en extern hårddisk. Tänk dessutom på att de flesta av dagens bärbara PC med 15" skärm eller större bara har 2-3 timmar batteritid.

OK - TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Acer och HP har jag tidigare (nyligen) haft dåliga erfarenheter av. Instabila respektive skitvarma och högljudda. Jag har själv en Euronote (tyst som i graven) som t o m 2004 tillverkades av svenska dgc. Köpte nog en av de sista tyvärr.. De kör nu IBM och Levono och gör nog stabila val av leverantörer och kan kanske vara till hjälp om du är rådvill. http://www.dgc.se/default.aspx?documentid=13

Edit: Jag köpte min bärbara Euronote privat där och ej på företag (de kanske gjorde ett undantag då de jobbar B2B) Jag vet inte om du finns i Stockholm, men det är där dom finns. Ska själv kolla på ytterligare en burk där då det med specarna på min nuvarande blev drygt 2 000 kr billigare än Dell faktiskt. Kan återkomma när jag checkat med dom.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Har flera kompisar som kör musik på Acer laptops, inga problem. Men när det gäller datorer och musik så får man ha lite tur. Olika chipset på moderkortet och sånt kan ställa till det långt värre för musiker än för det flesta andra.

Frost är såklart lite dyrare än vanliga laptops från HP, Asus, Acer o s v. I a f om man kollar prestanda/krona. Men å andra sidan garanterar dom ju att datorn faktiskt funkar till musikbruk, och har en bra support för detsamma. Det kan ju vara värt en del.

Själv kör jag inte Mac, men en vanlig MacBook funkar säkert också bra. Mac-nördarna får dock utveckla detta vidare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Har flera kompisar som kör musik på Acer laptops, inga problem. Men när det gäller datorer och musik så får man ha lite tur. Olika chipset på moderkortet och sånt kan ställa till det långt värre för musiker än för det flesta andra.

Frost är såklart lite dyrare än vanliga laptops från HP, Asus, Acer o s v. I a f om man kollar prestanda/krona. Men å andra sidan garanterar dom ju att datorn faktiskt funkar till musikbruk, och har en bra support för detsamma. Det kan ju vara värt en del.

Själv kör jag inte Mac, men en vanlig MacBook funkar säkert också bra. Mac-nördarna får dock utveckla detta vidare 😳

Både farsan och fd. flickvän har Acer och haft smärre problem, men det kanske hänger på modeller eller otur. Fördomar borta här iallafall om de verkar funka 🙂 Har liten men hyfsad koll på de olika nyckeltalen med betoning på liten.. När det gäller olika chipset..Kan du på rak arm säga vad man skall leta efter/se upp med?

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Har flera kompisar som kör musik på Acer laptops, inga problem. Men när det gäller datorer och musik så får man ha lite tur.
"Tur" har jag inte automatiskt, jag brukar få betala för det 😳
Frost är såklart lite dyrare än vanliga laptops från HP, Asus, Acer o s v. I a f om man kollar prestanda/krona. Men å andra sidan garanterar dom ju att datorn faktiskt funkar till musikbruk, och har en bra support för detsamma. Det kan ju vara värt en del.
Jo, som sagt, jag är desperat...

Tack snälla!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Thinkpad är riktigt bra kvalité. Väljer man T serien är de mycket tåliga.

Jag har kört på en gammal T41 och det lirade bra.

Sedan kan man ju alltid slå ett slag för något designat och snyggt. En vit dator från Apple är inte fel.

Se till att ha någon plats för kort. Kan vara bra att ha om tex du behöver Firewire anslutningar.

Skall du köra Pro tools, gå in på deras hemsida och kolla vilka chipset som är supportade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Franzy!

Den här killen(jonas)......

http://www.ftech.nu/

......har jag köpt en mkt trevlig laptop(FAM 550) av. Han fixar mboxen, installerar samt provkör rubbet åt dig. Är det sedan något galet(som i mitt fall) så supportar han på ett grymt föredeömligt sätt och ser till så att det funkar. Rabatt fick jag oxå eftersom jag köpte både ljudkortet o datorn av honom. Nu låter jag som en bilförsäljare hör jag, men faktum är att killen bedriver sin firma så som man SKA. Jag har ringt honom och fått hjälp med hur mkt annat som helst. Just nu kör jag mbox pro på min laptop, men jag är övertygad om att en mbox mini ska fungera finfint oxå. Just denna datorn är oxå kollad av Studiotidningen. Tror den fick 4 av 5. Jag är nöjd iaf!

lycka till

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Franzy!

Den här killen(jonas)......

http://www.ftech.nu/

......har jag köpt en mkt trevlig laptop(FAM 550) av. Han fixar mboxen, installerar samt provkör rubbet åt dig. Är det sedan något galet(som i mitt fall) så supportar han på ett grymt föredeömligt sätt och ser till så att det funkar. Rabatt fick jag oxå eftersom jag köpte både ljudkortet o datorn av honom. Nu låter jag som en bilförsäljare hör jag, men faktum är att killen bedriver sin firma så som man SKA. Jag har ringt honom och fått hjälp med hur mkt annat som helst. Just nu kör jag mbox pro på min laptop, men jag är övertygad om att en mbox mini ska fungera finfint oxå. Just denna datorn är oxå kollad av Studiotidningen. Tror den fick 4 av 5. Jag är nöjd iaf!

lycka till

Svante

AHA! Men Karlskoga - hur levererar han? och hur snabbt...

För övrigt: I vilket nummer av Studio testade man datorer?

EDIT - såg just att svaret fanns på sajten...

Redigerat av Tant Fransa
Link to comment
Dela på andra sajter

AHA! Men Karlskoga - hur levererar han? och hur snabbt...

Jonas hade allt klart på en vecka. Han beställer väl ljudkortet från någonstans och under tiden sätter han ihop din maskin. Sen provkör han ett par dagar. Så, man får nog räkna med 1 vecka plus/minus 3 dagar beroende på hur den ska levereras och om han har allt inne. Det är ju bara att ringa och fråga. Jag kunde inte hålla mig så jag satte mig i bilen o hämtade datorn. Jag kände att det kunde vara ett plus att veta vem det var som levererade. Inför eventuella framtida inköp o så...

Han har ju stationära datorer som verkar ha bra siffror oxå, men dessa vet jag inte något om...säker fullt fungerande!

ps. gå in på hans gästbok o läs om en annan kille(bushman) som skulle köpa dator o hade rejält med otur....börja underifrån...

lp&u

svante

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA! Men Karlskoga - hur levererar han? och hur snabbt...

Jonas hade allt klart på en vecka. Han beställer väl ljudkortet från någonstans och under tiden sätter han ihop din maskin. Sen provkör han ett par dagar. Så, man får nog räkna med 1 vecka plus/minus 3 dagar beroende på hur den ska levereras och om han har allt inne. Det är ju bara att ringa och fråga. Jag kunde inte hålla mig så jag satte mig i bilen o hämtade datorn. Jag kände att det kunde vara ett plus att veta vem det var som levererade. Inför eventuella framtida inköp o så...

Han har ju stationära datorer som verkar ha bra siffror oxå, men dessa vet jag inte något om...säker fullt fungerande!

ps. gå in på hans gästbok o läs om en annan kille(bushman) som skulle köpa dator o hade rejält med otur....börja underifrån...

lp&u

svante

Så det finns EN person som är mer lurad än jag. På något konstigt sätt känner jag mig lite bättre nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör aldrig några storslagna projekt - ett fåtal audiospår, några MIDI-spår och mycket sparsamt med effekter.

Har inte tänkt att använda datorn till något annat, förutom surfande. Datorn kommer alltså att vara förhållandevis obelastad.

Jag kommer troligtvis att köpa mig Mbox 2 Mini plus MIDI-interface. Jag har tillgång till ProTools, Reaper och Cubase, och kommer att välja det som ger mig minst besvär.

Jag letar efter en bärbar PC - helst off-the-shelf (dvs tillgänglig direkt i butik) och ABSOLUT INTE DELL 😉 !!!

Vad ska jag köpa?

Alternativt kan jag tänka mig en stationär dator, om det innebär att jag kan komma igång snabbare (jag är som sagt desperat).

Jag är otroligt tacksam för råd och tips i denna fråga - och alla som svarar får guldstjärnor!!

hälsningar,

"Desperat"

Apple MacBook är värd att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en Frost! Beställde idag och kan hämta imorgon. Och jag vet vad ni tänker - att jag kunde fått mer dator för mindre pengar. Men för mig är det nog faktiskt värt några extra tusenlappar för den supporten, från ett företag som inte har råd att slarva med sitt rykte.

En stor gullstjärna till alla er som svarat - utan er hade jag inte kunnat fatta detta beslutet!

Redigerat av Tant Fransa
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis! Blir säkert jätterbra. Var själv inne på att köpa en sådan för några år sedan men bestämde mig för att bygga ihop en dator som jag också fick att fungera hyffsat efter att ha bränt ett moderkort och krökt någon processorpinne. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Din nya Frost kommer nog kännas grym när du har fått den!! Hur går det? Har du fått igång micklapärerna??

mvh

Svante

Jo, då jag har fått igång mitt baktalade ljudkort, som det alltså inte alls är något fel på, icke heller mina inställningar i Cubase, det var verkligen den gamla DELLen som var KASS

Tyvärr låter jag fortfarande inte som Christina Aguilera när jag sjunger - det var lite av en missräkning. Kan det vara buffertstorleken tror ni? 😛

Jag har inte riktigt sett hela slutet på historien än, men jag hoppas att det ska ordna sig snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...