Jump to content
Annons

Olsberg presenterar sig


Björn Olsberg

Recommended Posts

Har funderat länge på vad jag ska skriva som inlägg nummer 3000, och kom på att jag ju faktiskt inte har skrivit någon medlemspresentation ☺️

*host*

Så, för den som inte vet vem jag är, en minibiografi:

  • Bott land och rike runt (från Spanien till Kramfors, huvudsakligen uppvuxen i Västergötland och Småland men har bott längst i Stockholm).
  • Min far heter Ingvar. Dock inte Oldsberg. (inte Olsberg heller för den delen, men det är en annan historia)
  • Första datorn var en Laser 200, därefter en Spectravideo SVI-738 MSX, lite annat smått och gott, några Commodore-burkar med mycket peek & poke, innan första pc:n inhandlades 1990 - en 4,77 MHz Intel 8088.
  • Första musikprogrammet, ja, det var många som användes ett tag, men ett par favoriter var Pro24 för att inte tala om SAW när det kom. Första "riktiga" ljudkortet var ett Turtle Beach Pinnacle med digital i/o-utbyggnad för s/pdif, 1995 om jag minns rätt.
  • Har sjungit ganska mycket del genom åren, i mindre och lite större sammanhang. De senaste åren är sången tyvärr mest ett dåligt samvete på grund av att det är svårt att hitta tid.
  • Har hållt på med både tv och radio men tidningsintresse väcktes ordentligt 1995 då jag blev chefred för studentblaskan. Att den fullständigt höll på att gå åt pipan är en helt annan historia, haha.
  • Startade eget, hoppade på it-svängen 1996 och jobbade med bland annat distansutbildningar. Slutade med att jag satt på Bonnier Online som ledningen strax därpå beslutade att lägga ner.
  • Hoppade direkt över till förlaget IDG och till tidningen Internetworld, skrev en musikbok, sa upp mig några gånger och flummade runt på långresor i Asien för att hitta mig själv. Vad jag också hittade när jag kom hem var ett par bottenlöst tomma aktieportföljer. Det var andra halvan år 2000.
  • Började åter med radio, men ville läsa mer om musikmakande igen. Hittade inget bra, och satte mig med några vänner för att spåna på en ny blaska. Och resten är nog historia. 🙂

Fnyser åt alla som tokshoppar eller toksuper på lönelördagar (har alltså själv inte inhandlat något annat än filmjölk och lite nötter denna lördag) - men torskar alltid på schyssta paketerbjudanden med musikprogram, mickar eller vad det nu kan vara. Så det lär nog dyka upp både ett och annat från mig i Köp- och säljavdelningen - om jag klarar att skiljas från mina prylar 😛

Brukar för det mesta vara en schysst kille på forumet, ryter bara ifrån om det är motiverat, men har just nu kanske något kortare stubin än vanligt. Att sluta snusa är inte lätt, kan jag garantera. Så ha lite överseende.

Just det, och så här ser jag ut bakom galler om någon undrar:

post-1-1193525587_thumb.jpg

Såehhh... sköt er nu! 😛

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Berra: Tack, här verkar vara trevligt! 😛

Larsson: Shit, fanns ens PCI på den tiden? ☺️ Minns faktiskt inte vad kortet gick via, men jag tror även mitt gick på ISA. Vet att jag hängde på dörren när de första korten kom till Sverige och jag kan inte minnas att det fanns flera modeller - i alla fall inte då...

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att du kommer att trivas här... ☺️

Själv funderar jag lite på vad jag ska skriva som mitt 10000:e inlägg, som väl är aktuellt om ett par månader... Kanske en ny presentation - för folk som inte har drabbats av mig ännu...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, intressant å läsa att du varit så osäker på ditt rätta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hårdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem år i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och väntat på ekot DEEEE-EEE-O) på minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och därav avsaknaden av hår).

Här är rätt lugnt just nu så ta en snus å slappna av så länge!

*Öppnar dosan och bjuder på en General Onyx*

Välkommen hit och hoppas du skall trivas.

p.s. om inte så finns alltid kontrollrummet ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jädar.. Kul presentation ☺️ Känner igen mig på det sköna 80~90 talet i din beskrivning.. Själv håller jag aldrig reda på födelsedagar eller 1000 ende inlägget eller nåt. Men bättre sent än aldrig. "välkommen till forumet" 😛

Edit: Sluta snusa ja.. Jo det kan vara en pina.. Måste få berätta om min "sluta snusa" erfarenhet.. Jag har alltså snusat sedan jag var 14 år.. Jag är 46 nu.. Jag "socialröker" ca 10 hemrullade cigaretter per dag också med min fru.. Nå väl.. En regnig söndag tog det slut på mina General portion snusar.. Jag titta ut genom fönstret och insåg att jag inte ville gå 500 meter till macken för att köpa en dosa till.. Nähä.. nu slutar jag tänkte jag.. Med tanke på vad jag hört om hur svårt det skulle vara att sluta så måste jag säga.. Det var ett av dom lättaste valen jag gjort.. Inga problem alls.. Jag är själv förvånad över att det var så enkelt att sluta snusa.. OK.. jag röker mina 10 hemrullade cigg per dag fortfarande.. Det är nästa utmaning att sluta med (måste få med frun också) 😛..

Meen Lycka till Olsberg.. Tänk bara på att summan av lasterna är konstant.. I stället för snus.. Tja.. Ha mer sex, sjung mera, jogga mera.. Men lycka till i alla fall 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Larsson: Shit, fanns ens PCI på den tiden? 😱 Minns faktiskt inte vad kortet gick via, men jag tror även mitt gick på ISA. Vet att jag hängde på dörren när de första korten kom till Sverige och jag kan inte minnas att det fanns flera modeller - i alla fall inte då...

nä det fanns nog inte pci i början av 90-talet

jag tror att jag köpte mitt 95 ungefär..då fanns det iallafall PCI..men det var dyrare

17 skärm,P2 233hz,32mb ram,6,4gb hårddisk & turtle beach ISA & allt för fyndpriset 22000!! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, intressant å läsa att du varit så osäker på ditt rätta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hårdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem år i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och väntat på ekot DEEEE-EEE-O) på minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och därav avsaknaden av hår).

Va? Jag som trodde Olsberg uppfann musiken? Var det inte också han som skapade världen på bara sex dagar och sen vilade på den sjunde? Är så för mig i alla fall! 😱

Sorry... är lite packad nu och jag tar ut det på alla nyktra forumister. Men hur som helst: Tack Olsberg för ett trivsamt forum, som jag tyvärr har varit delvis frånvarande från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul att få veta lite mer om er som gör tidningen.

Det vore kul om du kunde berätta lite om vad du gör för musik och har spelat och sjungit tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde du redan hade gjort en presentation? Men jag måste missminna mig. Bättre sent än aldrig heter det väl. Vet inte om ett välkommen är på sin plats, utan snarare tack för att man får möjligheten att vara här.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Välkommen hit Olsberg!

Hoppas Du kommer att få både nytta och nöje av Forumet.

Jag hade också ett Turtle Beach Pinnacle Digital ISA med fullt utbyggd Digital I/O, vilket innebar att man fick välja bort Mikingången har jag för mig. Kostade iaf 8000 SEK (!) hos Westium Data då det begav sig, 1997 för min del.

Har nu 10 år senare min andra pc någonsin, tillika min första laptopmodell. Och mitt andra ljudkort någonsin, tillika mitt första externa, ett E-mu 1616. Tycker det håller samma klass som mitt första ljudkort till drygt hälften av pengarna.

😱

super-G på teve//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, intressant å läsa att du varit så osäker på ditt rätta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hårdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem år i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och väntat på ekot DEEEE-EEE-O) på minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och därav avsaknaden av hår).

Här är rätt lugnt just nu så ta en snus å slappna av så länge!

*Öppnar dosan och bjuder på en General Onyx*

Välkommen hit och hoppas du skall trivas.

Tack 🙂 (avstår dock från Onyxen, men jädrar vad god den är!)

Nog känner man igen ekot, alltid. Men jag tror tyvärr inte det kommer från andra sidan lokalen...

Ja jädar.. Kul presentation 😄 Känner igen mig på det sköna 80~90 talet i din beskrivning.. Själv håller jag aldrig reda på födelsedagar eller 1000 ende inlägget eller nåt. Men bättre sent än aldrig. "välkommen till forumet" 😄

[...]

Meen Lycka till Olsberg.. Tänk bara på att summan av lasterna är konstant.. I stället för snus.. Tja.. Ha mer sex, sjung mera, jogga mera.. Men lycka till i alla fall 😄

Tack hegobald! Dina tips följer jag slaviskt 😆

Aha, intressant å läsa att du varit så osäker på ditt rätta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hårdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem år i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och väntat på ekot DEEEE-EEE-O) på minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och därav avsaknaden av hår).

Va? Jag som trodde Olsberg uppfann musiken? Var det inte också han som skapade världen på bara sex dagar och sen vilade på den sjunde? Är så för mig i alla fall! 😮

[...]

Oj, det har jag glömt i så fall. Sorry... Hm, det gick ju ändå åt pipsvängen.

Alltid kul att få veta lite mer om er som gör tidningen.

Det vore kul om du kunde berätta lite om vad du gör för musik och har spelat och sjungit tidigare.

Det blir faktiskt lite av det mesta, dock inte tillräckligt mycket som jag nog sa. Men på senare tid har det blivit mest av varorna acapella med egna arrangemang, och elektroniska låtar (mest för att jag ändå sitter vid datorn och det går snabbt att slänga upp en synt och testa några idéer). Mer komposition än produktion. Och mer komposition på känn än skolad komposition. Hör ofta hela låtar med arr i huvudet, men har alldeles för svårt att komma ihåg dem eller skriva ner dem. När det händer, försöker jag koncentrera mig på låtens melodi och släpper allt det andra. Annars försvinner allt, haha. Vill åter poängtera att det blir alldeles för lite musik nuförtiden.

Om sången ja, har mest varit musikaler, någon operett (!) och sång i kyrkor, på något bröllop och dop. Har tränat på egen hand de senste åren på att inte sjunga klassiskt, och kan definitivt bli bättre än vad jag är idag 😆

Är det inte efter presentationen vi ska säga "välkommen hit Olsberg".

Tack för en bra tidning och ett kanonbra jobb med forumet.

Jag hade också en SVI-738... Och en SVI-728. Bästa 8-bitaren i historien!

Skojar du, 738:an sparkade sjärt när den kom! Inbyggd 3,5" diskettstation i ett litet portabelt chassi. Fantastiskt! (och nej, jag är inte ironisk)

Trodde du redan hade gjort en presentation? Men jag måste missminna mig. Bättre sent än aldrig heter det väl. Vet inte om ett välkommen är på sin plats, utan snarare tack för att man får möjligheten att vara här.

Tack Neko! Och alla! Det värmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaförtusan, SAW var grymt för sin tid. Flera ljudkanaler och med effekter. Mycket klipp & klistra var det. Kul att se att det finns fler som minns!

EDIT: Ingen som reagerat på bilden, det tyckte jag var roligt. Det betyder att det är ungefär så ni ser på mig 😆

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Spectravideo MSX 738
Kärlek.. 😆

Jag fick ärva min storebrors SVI-328 och spelade nästan sönder kassetten med Armoured Assault. Sen köpte jag en begagnad Amiga 500 och lekte med trackers när kompisarna spelade Nintendo. Tyvärr har Spectravideon förvarats långt ner i mina föräldrars källare sen dess.

🙂

Välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cebo (oregistrerad)

Oj då...sitter bara och undrar hur jag kan (medl Nr xxxxxxxxxx) kan önska medlem Nr 1 Välkommen...hmmmmm hur som helst Välkommen. Bilden bakom galler ser väll ut! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...