Jump to content
Annons

Skillnader Logic Studio 8 och Logic Express 8?


Cykeln

Recommended Posts

Om jag ska gå in på Logic-vägen

ska jag då välja Express eller Studio?

Förutsättningar

Ny Imac, 2,4 GHz, 2 GB, H-disk 350 + Extern 500

Mbox2 (USB 1.2)

Jag vill

  1. att det ska vara enkelt
  2. att det ska vara bra, realistiska instrumentljud som gitarrer, piano, basar, orgel, trummor, mandolin, dragspel - alltså mycket akustiskt lite åt det folkliga hållet - behöver inte så mycket synth, hiphop, tranze ...
  3. Musiken är i huvudsak visor, singer-songwriter, rock (60-tal, progg) och på sistone en del loopbaserat
  4. Jag vill att resultatet ska vara så bra att vanligt folk tycker att det låter some en skiva och att kvaliteten är tillräcklig för att spelas i radio
  5. att programmet är ett stöd i att få fram bra arrangemang, hela inspelningsprocessen fram till färdig CD och kanske också i komponerandet

Det grundläggande arbetssättet är att spela in ett instrument i taget, kanske bjuda hem någon för enstaka pålägg av gitarr, sång ..

  • Är Studio overkill för mina behov?
  • Kommer 2 GB räcka för Studio?
  • Bör jag skaffa annat ljudkort än den Mbox2 jag har? - i så fall gärna förslag (ca 4 000 kr)

Ursäkta den långa och omständiga frågan men jag har valt fel så många gånger tidigare

Stefan

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Studio kan vara overkill om du mestadels tänker spela in musik.

Dian krav mostvaras dock av alla dagens inspelningsprogram och Logic ( Pro/Express ) i sig kommer inte få dina låtar att låta som om det vore en skiva.

Har inte fördjupat mig i skillnaden mellan Express / Pro då valet alltid varit enkelt för mig men vad jag läst är Logic 8 Express i stort sett som Logic 7 Pro och det räcker gått och väl att göra hitmusik eller vilken annan musik som helst på.

Ett flertal av låtarna du hört på radio dom senaste åren är gjorda enbart men logic.

Summa summarum = Xpress bör räcka och du kan ju uppgradera senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio kan vara overkill om du mestadels tänker spela in musik.

.....

Summa summarum = Xpress bör räcka och du kan ju uppgradera senare.

Tack för svar!

Förstår dock inte riktigt.

Vad annat kan man göra än att skriva, arrangera och spela in musik?

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio kan vara overkill om du mestadels tänker spela in musik.

.....

Summa summarum = Xpress bör räcka och du kan ju uppgradera senare.

Tack för svar!

Förstår dock inte riktigt.

Vad annat kan man göra än att skriva, arrangera och spela in musik?

mvh

Stefan

Det finns ett flertal begränsningar i Logic Express (som många nog kan leva med):

Begränsat antal bussar

Ingen sidechain

Ingen möjlighet att skapa eller redigera instrument i EXS-samplaren

Ingen möjlighet att spela in midi och audio samtidigt

Färre kvantiseringsmöjligheter

Färre medföljande instrument och pluggar

Finns säkert fler begränsningar, men det är dem jag kommer på nu. Listan utgår ifrån Logic Express 7 och jag vet inte om det är färre begränsningar i åttan. Om du inte förstår vad grejerna i listan innebär klarar du dig antagligen med Logic Express 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett flertal begränsningar i Logic Express (som många nog kan leva med):

Begränsat antal bussar - vet inte vad det innebär

Ingen sidechain - ingen susning vad det är

Ingen möjlighet att skapa eller redigera instrument i EXS-samplaren - ingen susning

Ingen möjlighet att spela in midi och audio samtidigt - osäkert om jag behöver det

Färre kvantiseringsmöjligheter - osäkert om jag behöver

Färre medföljande instrument och pluggar - det är inte bra för det behöver jag

Finns säkert fler begränsningar, men det är dem jag kommer på nu. Listan utgår ifrån Logic Express 7 och jag vet inte om det är färre begränsningar i åttan. Om du inte förstår vad grejerna i listan innebär klarar du dig antagligen med Logic Express 😆.

Som du ser är det inte mycket jag förstår så då är kanske Express rätt val

förutom för de färre instrumenten och det är ju rätt viktigt att ha bra och ett stort urval av instrument, så hmmm ...??

Tack för svar

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett flertal begränsningar i Logic Express (som många nog kan leva med):

Begränsat antal bussar

Ingen sidechain

Ingen möjlighet att skapa eller redigera instrument i EXS-samplaren

Ingen möjlighet att spela in midi och audio samtidigt

Färre kvantiseringsmöjligheter

Färre medföljande instrument och pluggar

Finns säkert fler begränsningar, men det är dem jag kommer på nu. Listan utgår ifrån Logic Express 7 och jag vet inte om det är färre begränsningar i åttan. Om du inte förstår vad grejerna i listan innebär klarar du dig antagligen med Logic Express 😆.

Som du säger är begränsningarna inte lika strama i Express 8, t ex:

* Upp till 255 ljudspår

* Upp till 64 bussar

* 15 insertslottar och 8 auxsendar per kanal

Logic Studio ger dig mer lull-lull och i princip inga begränsningar. För enklare produktioner duger nya Express gott och väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett flertal begränsningar i Logic Express (som många nog kan leva med):

Begränsat antal bussar - vet inte vad det innebär

Ingen sidechain - ingen susning vad det är

Ingen möjlighet att skapa eller redigera instrument i EXS-samplaren - ingen susning

Ingen möjlighet att spela in midi och audio samtidigt - osäkert om jag behöver det

Färre kvantiseringsmöjligheter - osäkert om jag behöver

Färre medföljande instrument och pluggar - det är inte bra för det behöver jag

Finns säkert fler begränsningar, men det är dem jag kommer på nu. Listan utgår ifrån Logic Express 7 och jag vet inte om det är färre begränsningar i åttan. Om du inte förstår vad grejerna i listan innebär klarar du dig antagligen med Logic Express 😆.

Som du ser är det inte mycket jag förstår så då är kanske Express rätt val

förutom för de färre instrumenten och det är ju rätt viktigt att ha bra och ett stort urval av instrument, så hmmm ...??

Tack för svar

Stefan

Om du köper Express kan du ju lägga lite pengar på att köpa mjukvaruinstrument. Då kan du säkert hitta nåt som passar dig bättre än de instrument som följer med Logic Pro.

Kort förklaring av listan:

Bussar: Används bl.a. för att tappa signal till, då du vill att flera kanaler ska gå genom samma effekt (eller om du bara vill att en del av signalen ska gå genom en effekt, inte hela)

Sidechain: Låter en signal styra en annan. T.ex. om du vill att basen ska ducka i volym varje gång baskaggen spelar

EXS-sampler: Ett instrument som laddar in ljudfiler så att du t.ex. kan spela dem med ditt midi-keyboard. Det går att köpa till andra program som klarar av det som inte Express-versionen klarar.

Spela in midi och audio samtidigt är väl bara nödvändigt om du vill kunna spela in sång eller t.ex. gitarr, samtidigt som du spelar in med ditt midi-keyboard. Annars kan du ju göra sakerna var för sig...

Kvantisering innebär att man tajtar till midi-noter så att de hoppar till närmaste fjärdedel, åttondel eller vad man nu vill. De utökade möjligheterna i Pro innebär bl.a. att man kan låta midi-noterna hoppa t.ex. 50% närmare taktslagen (så att det blir tajtare, men inte "dator-stelt-tajt").

Som sagt, jag tror du kommer klara dig jättebra på det som Logic Express har att erbjuda. Det är inte ens säkert att du kommer behöva uppgradera till Pro när du har lärt dig programmet och hållt på ett tag.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur mycket det intresserar, men till Logic Studio ingår det fem Jam Packs (loopar). Att köpa dessa separat skulle kosta mer än hela Logic Studio (de kostar 995 kr/styck).

Om dessa lopar har bra kvalitet och är såna som stämmer med min musikaliska inriktning (om det är mycket synth, hiphop, dance, tranze, osv så behöver jag dem inte) så kan det ju vara värt att köpa studio av det skälet - bara inte studio är krångligare och tynger ner maskinen mycket mer än Express.

Kan man se vad som ingår i de fem packarna någonstans?

Tack för uppslaget!

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger är begränsningarna inte lika strama i Express 8, t ex:

* Upp till 255 ljudspår

* Upp till 64 bussar

* 15 insertslottar och 8 auxsendar per kanal

Logic Studio ger dig mer lull-lull och i princip inga begränsningar. För enklare produktioner duger nya Express gott och väl.

Tack för kompletteringen!

Lulllull är jag inte så intresserad av och jag tror att begränsningarna ligger mer hos mej än hos programmet

Men vad menar du med enklare produktioner?

Jag vill ha bra ljud, och för min musik ett brett urval av verklighetstrogna instrument

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper Express kan du ju lägga lite pengar på att köpa mjukvaruinstrument. Då kan du säkert hitta nåt som passar dig bättre än de instrument som följer med Logic Pro.

Ge gärna exempel på vad det kan vara för något eller var man kan hitta info om dem

som sagt, jag vill i första hand ha bra gitarrer, basar, orglar, folkmusik-instrument (mandolin, dragspel, ..) trummor

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper Express kan du ju lägga lite pengar på att köpa mjukvaruinstrument. Då kan du säkert hitta nåt som passar dig bättre än de instrument som följer med Logic Pro.

Ge gärna exempel på vad det kan vara för något eller var man kan hitta info om dem

som sagt, jag vill i första hand ha bra gitarrer, basar, orglar, folkmusik-instrument (mandolin, dragspel, ..) trummor

Stefan

Gitarr är nog bäst om du spelar in på riktigt. Brukar inte gå att få till det nå bra med synthar. Eventuellt kanske Virtual Guitarist kan funka i nödfall. Annars rekommenderar jag:

Bas: Spectrasonics Trilogy

Trummor: Toontrack Drumkit from hell

Orgel: Native Instruments B4

Sök på google så hittar du mängder med information...

Dessa kostar ju en hel del pengar men låter också grymt bra. Annars kan du säkert hitta ett paket med alla instrument du behöver som låter schysst. På den fronten har jag inte så bra koll, så där får du fråga nån annan. Släng in ett inlägg under kategorin Instrumentpluggar här på forumet, så kommer du säkert få en massa bra förslag.

Det krävs väldigt mycket tid och engagemang för att lära sig att skriva och producera bra, väl-arrangerade och välljudande låtar. Mitt tips är att du köper Logic Express och börjar med de instrument som följer med, så kan du komplettera med mjukvaruinstrument senare.

Lycka till 😆

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag tror du kommer klara dig jättebra på det som Logic Express har att erbjuda. Det är inte ens säkert att du kommer behöva uppgradera till Pro när du har lärt dig programmet och hållt på ett tag.

Tack för listan, förstår lite mer nu.

Visste vad kvantisering är men var oklar över de utökde möjligheterna och mitt ev behov av dem.

Om jag spelar in samtidigt så är det nog i så fall gitarr och sång men då är det ju två audio.

Det där med bussar får jag nog läsa lite mer om

Sidechain låter avancerat

EXS-sampler - en sampler vore nog kul att ha

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

... Annars rekommenderar jag:

Bas: Spectrasonics Trilogy

Trummor: Toontrack Drumkit from hell

Orgel: Native Instruments B4

Det krävs väldigt mycket tid och engagemang för att lära sig att skriva och producera bra, väl-arrangerade och välljudande låtar. Mitt tips är att du köper Logic Express och börjar med de instrument som följer med, så kan du komplettera med mjukvaruinstrument senare.

Lycka till 😆

Tack för rekommendationer - ska kolla in dem.

och tipset

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är nyfiken på vad det är för stil på loopar och instrument i Logic, så kan du börja med att utforska GarageBand, som redan finns i din Mac. Logic har naturligtvis mycket större variationer, men det är ändå en liten hint av vad som finns.

Tack för tipset

jodå jag har börjat kika lite på GB.

Är inte så imponerad av instrumentljuden - alltså de som man spelar via midi - och det är inte så stort urval heller

Om det är de ljuden som finns i Express så räcker de inte långt - men jag antar att det är betydligt fler och bättre??

En del loopar verkar dock bra

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper Express kan du ju lägga lite pengar på att köpa mjukvaruinstrument. Då kan du säkert hitta nåt som passar dig bättre än de instrument som följer med Logic Pro.

Ge gärna exempel på vad det kan vara för något eller var man kan hitta info om dem

som sagt, jag vill i första hand ha bra gitarrer, basar, orglar, folkmusik-instrument (mandolin, dragspel, ..) trummor

Stefan

Gitarr är nog bäst om du spelar in på riktigt. Brukar inte gå att få till det nå bra med synthar. Eventuellt kanske Virtual Guitarist kan funka i nödfall. Annars rekommenderar jag:

Bas: Spectrasonics Trilogy

Trummor: Toontrack Drumkit from hell

Orgel: Native Instruments B4

Fast redan om man köper B4 + Logic Express är man näranog uppe i samma pengar som för Logic Studio (som innehåller en orgel (som så vitt jag förstått låter utmärkt), bland väldigt mycket annat). Så redan vid Express + 1-2 extrapluggar "lönar" det sig nog med Studio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Express har numer 64 Bussar och 255 Auxar.

Nya instrument är samplern EXS24, External instrument plugin, trumsamplern Ultrabeat och synten ES2.

Guitar Amp Pro, I/O-pluggen, Ringshifter, DeEsser och stora Pitch Correction är nya.

Support för AAF, OMF, Open TL, och XML.

Saknas gör framförallt Space Designer reverbet, och Vintage-instrumenten EVB3 (riktigt bra Hammond klon), EVP88 (riktigt bra Rhodes) samt EVD6 (Clavinet).

Sidechain verkar också saknas.

I sjuan saknades även en del andra små grejer som exempelvis audio to score som används för att skapa midi-filer utifrån audio-filer (perfekt när man ska trigga trummor. Hur det är med dessa är svårt att se än så länge.

Med andra ord, man får mycket mer för mindre pengar när man köper Logic Pro nu jämfört med sjuan, men det gäller Logic Express också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast redan om man köper B4 + Logic Express är man näranog uppe i samma pengar som för Logic Studio (som innehåller en orgel (som så vitt jag förstått låter utmärkt), bland väldigt mycket annat). Så redan vid Express + 1-2 extrapluggar "lönar" det sig nog med Studio...

Tack

Hmm... och jag som var på väg att beställa Express ..

Kanske får försöka kolla hur mycket mer välljudande instrument man får med Studio - det kanske är det som är avgörande för mej.

Framgår det någosntans vilka instrument som följer med resp version?

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast redan om man köper B4 + Logic Express är man näranog uppe i samma pengar som för Logic Studio (som innehåller en orgel (som så vitt jag förstått låter utmärkt), bland väldigt mycket annat). Så redan vid Express + 1-2 extrapluggar "lönar" det sig nog med Studio...

Tack

Hmm... och jag som var på väg att beställa Express ..

Kanske får försöka kolla hur mycket mer välljudande instrument man får med Studio - det kanske är det som är avgörande för mej.

Framgår det någosntans vilka instrument som följer med resp version?

Stefan

De instrument du missar är EVB3, EVP88, EVD6, samt synten Sculpture. Sen vet jag inte om och isf hur samplingsbiblioteken skiljer sig. Sen missar du ett reverb i absolut toppklass (Space Designer) samt nya Delay Designer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord, man får mycket mer för mindre pengar när man köper Logic Pro nu jämfört med sjuan, men det gäller Logic Express också.

Tack för bra information!

Ja det är ju egentligen ett trevligt problem detta!

Har jag förstått det rätt att:

Samplern EXS24, External instrument plugin, trumsamplern Ultrabeat och synten ES2

Guitar Amp Pro, I/O-pluggen, Ringshifter, DeEsser och stora Pitch Correction

finns i Express på samma sätt som i Studio.

  • Är detta bra, välljudande instrument och effekter?
  • Finns det också andra som hänger med sen tidigare?

Space Designer reverbet, bra Hammond klon, bra Rhodes samt Clavinet finns bara i Studio.

Frågan är då om det finns någon annan hyfsat bra orgel och reverb som följer med i Express?

Hur bra är de loopar som följer med på fem skivor till Studio?

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska gå in på Logic-vägen

ska jag då välja Express eller Studio?

Förutsättningar

Ny Imac, 2,4 GHz, 2 GB, H-disk 350 + Extern 500

Appropå nya iMac: jag funderar att köpa en för att köra Logic, men tvekar inför glossy-skärmen. Hur tycker du det fungerar? Är du nöjd med skärmen eller tycker du den speglar sig för mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

... Annars rekommenderar jag:

Bas: Spectrasonics Trilogy

Trummor: Toontrack Drumkit from hell

Orgel: Native Instruments B4

Det krävs väldigt mycket tid och engagemang för att lära sig att skriva och producera bra, väl-arrangerade och välljudande låtar. Mitt tips är att du köper Logic Express och börjar med de instrument som följer med, så kan du komplettera med mjukvaruinstrument senare.

Lycka till 🙂

Tack för rekommendationer - ska kolla in dem.

och tipset

Stefan

Nej, du ska köpa Studio (nej, jag säljer inte studioprylar, jag kör inte Logic och jag har bara läst tråden.. 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

De instrument du missar är EVB3, EVP88, EVD6, samt synten Sculpture. Sen vet jag inte om och isf hur samplingsbiblioteken skiljer sig. Sen missar du ett reverb i absolut toppklass (Space Designer) samt nya Delay Designer.

OK

jag vet inget om hur dessa instrument låter så det är svårt att ha det som "beslutsunderlag"

När det gäller reverb kanske det finns ett annat hyfsat sådant i Express?

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord, man får mycket mer för mindre pengar när man köper Logic Pro nu jämfört med sjuan, men det gäller Logic Express också.

Tack för bra information!

Ja det är ju egentligen ett trevligt problem detta!

Har jag förstått det rätt att:

Samplern EXS24, External instrument plugin, trumsamplern Ultrabeat och synten ES2

Guitar Amp Pro, I/O-pluggen, Ringshifter, DeEsser och stora Pitch Correction

finns i Express på samma sätt som i Studio.

  • Är detta bra, välljudande instrument och effekter?
  • Finns det också andra som hänger med sen tidigare?

Space Designer reverbet, bra Hammond klon, bra Rhodes samt Clavinet finns bara i Studio.

Frågan är då om det finns någon annan hyfsat bra orgel och reverb som följer med i Express?

Hur bra är de loopar som följer med på fem skivor till Studio?

Stefan

Man får bra grejer med Express också, men ingen jättebra orgel och inget superbra reverb. Vet du med dig att du skulle använda dessa bör du ta Studio. Kolla in min tidigare länk så ser du vilka instrument och effekter som kommer med Logic Express 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå nya iMac: jag funderar att köpa en för att köra Logic, men tvekar inför glossy-skärmen. Hur tycker du det fungerar? Är du nöjd med skärmen eller tycker du den speglar sig för mycket?

Skärmen är absolut fantastisk! Jag jämför då med min 19" platta LCDskärm (och alla andra skärmar jag sett för den delen)

När man stänger macen och skärmen blir blänkande svart kan man spegla sig i den men när den är igång har jag inga problem med reflexer eller speglingar.

Kan tillägga att den (macen) startar otroligt snabbt. Inloggningsrutan är upp några sekunder efter påslag och allt är igång några sek efter inloggning - en enorm skillnad mot min pc!

Den är också i stort sett helt tyst. Bara när man kör någon cd-skiva hör den av sig

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...