Jump to content
Annons

Skillnader Logic Studio 8 och Logic Express 8?


Cykeln

Recommended Posts

Ok nu har jag tack vare era informativa svar börjat förstå skillnaderna mellan Studio och Express

men

jag har inte förstått om det är någon skillnad på själva Logic-programmet

Är det en avskalad och enklare, lättare-att-lära-sig version i Express-paketet eller är det samma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Avskalad från en del funktioner du inte behöver och därmed billigare, men också avskalad från funktioner du säkert kommer att sukta över sedan.

Enklare att lära sig? Nae, det är i stort sett samma upplägg oavsett version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Express saknar en del pluggar (spacedesigner, en del synthar och lite till) plus att vissa editeringsmöjligheter (en del snabbkommandon bland annat) är bortplockade vilket är otroligt enerverande om man är van vid Pro/Studio.

Tack

Slutsats: Express-versionen av Logic är mer tungjobbad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Express saknar en del pluggar (spacedesigner, en del synthar och lite till) plus att vissa editeringsmöjligheter (en del snabbkommandon bland annat) är bortplockade vilket är otroligt enerverande om man är van vid Pro/Studio.

Tack

Slutsats: Express-versionen av Logic är mer tungjobbad?

Inte nödvändigtvis, men man är arbetsflödesmässigt lite mer begränsad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avskalad från en del funktioner du inte behöver och därmed billigare, men också avskalad från funktioner du säkert kommer att sukta över sedan.

Enklare att lära sig? Nae, det är i stort sett samma upplägg oavsett version.

Tack för svar

Ja, jag har förstått att det finns ett antal pluggar, synthar, sampler, 5 skivor med loopar mm i Studio som verkar trevliga att ha, och så en del som jag är osäker på om jag behöver - ex Delay designer, Soundtrack pro

Så där börjar jag bli klar över hur jag ska välja

Om det sen är samma upplägg på Logic pro 8 i både Express och Studio, så de är lika enkla/svåra att lära sig, då behöver man ju inte välja utifrån det - Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Logic pro och logic studio 8 samma sak?
Logic Studio är ett programpaket som innehåller Logic Pro 8, Mainstage m.fl.

Jämför med Microsoft Office som är ett programpaket som innehåller Word och Excel.

Tar "studio 8" över efter "pro 7"
Pro 8 tar över, ja. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och tittade på Education store på apples hemsida. Lite billigare blir det..

Det fanns två olika Express 8 versioner. En som hette "Express 8 VL 5+ Lic" och en som var den vanliga Express 8.

Är det någon skillnad,hittar inget om det? Den första var typ 100:- billigare men levererades om 7 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du ska köpa Studio (nej, jag säljer inte studioprylar, jag kör inte Logic och jag har bara läst tråden.. 🤪 )

Ställ nu inte till ytterligare i min valångest 😆

I studio ingår dessutom Mainstage, Soundtracks Pro, Compressor, Waveburner och detta är produkter som varit kostsamma fristående förut, och som jag tror att du inte behöver. Utan att vara någon expert så tror jag att dessa också kan vara en del i förklaringen till att Studio kostar mer än express (när det nu inte är så stor skillnad på själva grundbulten, dvs Logic Pro 8 och Logic Express)

Link to comment
Dela på andra sajter

OK

Beställning nu lagd på .....

Logic Studio 8

Gjorde valet utifrån att

1 Själva Logic-programmet har jag förstått vara i grunden lika i båda versionerna. Express är inte enklare att lära sig eller hantera. Skillnadnen kan vara att en del kortkommandon inte finns i Express samt att det är lite enklare arbetsflöden i Studio - alltså verkar Studio vara det bästa valet

2 De program, effekter, loopar som följer med i Studio-paketet har varit lite svårt att avgöra om jag behöver. En del av dem kommer jag säkert inte använda - men alla loopar, effekter och kanske främst de riktigt bra instrument som följer med Studio gjorde att jag även här kom fram till att det är Studio som gäller

Tack för alla era svar som hjälpt mej i detta val.

Nu börjar väntans tider

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till ett kanonköp!

Jag installerade Studio i förrgår, satt och pillade igår, och det är grymt! Längtar hem från jobbet nu! 😉

Tack för det! Något att se fram emot alltså.

Jag längtar hem fast jag inte fått något paket ännu - trött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntans tid är över

Igår kom den svarta boxen

Påminner i utformning om originalutgåvan av Beatles Let it be-album - Svart, och skivorna ligger inbäddade på samma sätt som den bok som medföljde Let it be. Skivmärket - Apple.

Installationen tog nog bortåt tre timmar. Var tvungen att lämna mitt i för en spelning med visklubben, men den stod snällt och väntande när jag kom tillbaks så det var bara att fortsätta att mata resten av skivorna.

Provade att dra igång ...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
[*]att det ska vara enkelt

[*]att det ska vara bra, realistiska instrumentljud som gitarrer, piano, basar, orgel, trummor, mandolin, dragspel - alltså mycket akustiskt lite åt det folkliga hållet - behöver inte så mycket synth, hiphop, tranze ...

[*]Musiken är i huvudsak visor, singer-songwriter, rock (60-tal, progg) och på sistone en del loopbaserat

[*]Jag vill att resultatet ska vara så bra att vanligt folk tycker att det låter some en skiva och att kvaliteten är tillräcklig för att spelas i radio

[*] att programmet är ett stöd i att få fram bra arrangemang, hela inspelningsprocessen fram till färdig CD och kanske också i komponerandet

Det grundläggande arbetssättet är att spela in ett instrument i taget, kanske bjuda hem någon för enstaka pålägg av gitarr, sång ..

[*]Är Studio overkill för mina behov?

Stefan

kära cykeln. det kommer bli bra vilket du än väljer, slå tärning. orglarna kanske är värt det för dig att köpa till. jag skulle i ditt läge ha köpt express om du har begränsad budget.

till det viktiga;

om du vill ha mandolin, gitarr, dragspel tycker jag att du ska åka runt och leta efter billiga akustiska folkinstrument och sen försöka spela in dom med mikrofon hemma. mycket roligare och mycket bättre än att försöka hitta samplade varianter.

och det bästa, folk kommer älska det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Läste lite reviews om logic och sen var det någon snubbe som sa: "How after all these years can we be at version 8 and still no offline audio suite type editing?"

Vad menar han offline audio suite typ editing?

Allmänt nyfiken bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite reviews om logic och sen var det någon snubbe som sa: "How after all these years can we be at version 8 and still no offline audio suite type editing?"

Vad menar han offline audio suite typ editing?

Allmänt nyfiken bara

Jag gissar på ett ljudredigeringsprogram liknande Peak, Wavelab och Sound Forge.

Fast, om jag inte minns fel, kan man faktiskt använda Soundtrack Pro (som följer med Logic studio) till redigering i sampleupplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hmm, jag har en fråga angående logic express...

Jag gör mycket dansmusik, trance / house etc, och använder sidechaining rätt mycket...

När ni säger att logic express inte har stöd för sidechain, är det då programmets medföljande

kompressorplugg eller? När jag jobbade i cubase använde jag bara gratispluggen Twisted lemon sidekick...

Kan man inte bara använda en tredjeparts AU plugg för att få till sidechain?

MVH

Kresh

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio kan vara overkill om du mestadels tänker spela in musik.

.....

Summa summarum = Xpress bör räcka och du kan ju uppgradera senare.

Tack för svar!

Förstår dock inte riktigt.

Vad annat kan man göra än att skriva, arrangera och spela in musik?

mvh

Stefan

Det finns ett flertal begränsningar i Logic Express (som många nog kan leva med):

Begränsat antal bussar

Ingen sidechain

Ingen möjlighet att skapa eller redigera instrument i EXS-samplaren

Ingen möjlighet att spela in midi och audio samtidigt

Färre kvantiseringsmöjligheter

Färre medföljande instrument och pluggar

Finns säkert fler begränsningar, men det är dem jag kommer på nu. Listan utgår ifrån Logic Express 7 och jag vet inte om det är färre begränsningar i åttan. Om du inte förstår vad grejerna i listan innebär klarar du dig antagligen med Logic Express 😆.

Nu är jag också i valet och kvalet, men utifrån den här tråden på logicprohelp.com verkar det inte som sidechain och kvantiseringsmöjligheter saknas i express:

http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?t=14183

Inte heller verkar det som man skulle vara begränsad med färre shortkeys, sämre exs etc. Jag kanske missförstår det hela, men programmet verkar mindre begränsat än vad som hävdas här.

Några citat från tråden:

David Nahmani,

Author of Logic Pro 8 and Logic Express 8 (Apple Pro Training Series)

Logic Pro Workshops in Los Angeles

"As far as I know, here are the only features that Logic Express does NOT have

- Reduced size library (I think - not sure)

- Surround support

- Hardware and System protocols NOT supported:

• TDM support

• Distributed Audio Processing

• Support for high-end professional control surfaces (Euphonix and SmartAV consoles)

- Instrument Plug-Ins:

• Sculpture

• Vintage Series: EVP88, EVB3, EVD6

- Effect Plug-Ins:

• Space Designer

• Delay Designer

• Mastering Series: Linear Phase EQ, Match EQ, Multipressor, AdLimiter, Multimeter"

och

From all what I've read so far (including David's statements), Logic Pro 8 and Express 8 are basically the SAME application. I think this makes sense also from Apple's view as it simplifies the maintenance procedure. Of course, strictly speaking Express is still a different application in so far as it has less built-in instruments/effects and no support of some advanced features like eg. surround and distributed processing.

och

I just got my LE8 and YES, sidechaining is there...

EDIT:

Antalet bussar, kanaler osv är lika stort för båda programmen.

http://www.apple.com/logicexpress/specs/

http://www.apple.com/logicstudio/logicpro/specs.html

Redigerat av Eknaton
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nån som vet om det följer med nån form av mastrings-pluggar till studio/express? Om inte, finns det nån skaplig gratis-plugg att ladda hem eller om man skulle köpa, vad ska man då titta efter som är hyfsat prisvärd?

Mvh Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Allt verkar finnas som man behöver.

Multipressor tolkar jag som Multibandskompressor.

EQ finns.

Limiter finns.

Stereobreddare...

Logic Express har en massa gott för nästan inga pengar alls.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om det följer med nån form av mastrings-pluggar till studio/express? Om inte, finns det nån skaplig gratis-plugg att ladda hem eller om man skulle köpa, vad ska man då titta efter som är hyfsat prisvärd?

Mvh Stefan

"Mastering Series: Linear Phase EQ, Match EQ, Multipressor, AdLimiter, Multimeter"

Dessa finns i Studio men saknas i Express.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nån som vet om det följer med nån form av mastrings-pluggar till studio/express? Om inte, finns det nån skaplig gratis-plugg att ladda hem eller om man skulle köpa, vad ska man då titta efter som är hyfsat prisvärd?

Mvh Stefan

"Mastering Series: Linear Phase EQ, Match EQ, Multipressor, AdLimiter, Multimeter"

Dessa finns i Studio men saknas i Express.

OK, men det finns EQ, Limiter och "Preset MultiPressor", good enough.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan säga så här:

- behöver du svinbra reverb och delay eller kan du nöja dig med standardeffekter?

Space designer och Delay designer saknas i Express, men normal delay och reverb finns.

- gör du loopbaserad musik?

I Studio finns 18000 apple loops som man kan lattja runt med i evigheter. I Express finns mycket färre.

- älskar du ljudet av Fender Rhodes, Wurlitzer och Hohners klassiska elpianon och vill du ha en riktigt fet klavinett?

Dessa finns bara i Studio.

- känner du att ES1, ES2, (och Ultrabeat och EXS24) inte räcker, utan du måste ha en till kanonbra synt.

Sculpture finns bara i Studio.

- behöver du professionella mastringsmöjligheter, möjlighet att göra surroundmixar osv.

Nä, det tror jag inte att en nybörjare behöver.

Själv tänker jag skaffa Logic Express. Begränsningarna i Logic Express är som jag förstår det knappast begränsningar för hemanvändaren, utan mer för den erfarne producenten. Att lära sig behärska Ultrabeat och ES2 kommer nog att ta sin lilla tid bara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...