Jump to content
Annons

larsef

Medlem
  • Antal inlägg

    12
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Ja, det där låter suveränt. Tack så mycket.
  2. Tack för filen. Det ser ut som en intressant idé, men fortfarande startar RPG-8 om från början när man matar den med nytt MIDI-data (vilket man ju gör när man byter ackord). Effekten blir som tidigare, den kommer i osynk.
  3. Svårt att beskriva exakt effekterna. Jag vill spela en loop från Dr:rex eller Redrum och köra ljudet igenom en effekt-enhet som ger effekter i stil med Kaoss pad. Här är ett exempel http://www.korg.com/downloads/mp3/miniKP/P...rtion_Delay.mp3 Jag lekte lite själv nu och upptäckte att man får rätt roliga effekter om man kopplar en Digital Delay Line (DDL-1) efter en Dr:rex och drar DRY/WET från helt DRY till WET. Men det finns säkert de som kan göra detta bättre än mig. Det är därför jag är ute efter en Refill med en massa Combinators för DJ-effekter. EDIT: Eller ännu häftigare. Ändra "unit" från Steps till ms, låt sedan en MIDI-regel kontrollera DelayTime. Man kan få såväl scratch-liknade effekter som att man bara drar ner hastigheten hos "skivan".
  4. Det skulle vara häftigt att kunna lägga på Korg Kaoss Pad liknande effekter i Reason. Till viss del är ju detta möjligt, exempelvis filtersvep. Finns det någon bra Refill som försöker efterlikna detta?
  5. På min lilla Yamaha QY70 (en portabel sequencer/ljudmodul) har jag möjlighet att skapa egna patterns som sedan ändras beroende på vilket ackord jag spelar. Det gör att jag slipper det tidsödande arbetet med att manuellt transponera noterna i sequencern. Jag kan exempelvis knappa in ett arpeggiator-pattern, som sedan auto-transponeras när jag byter ackord. Det gör det också möjligt för mig att spontant spela fram nya låtar. Jag skulle vilja göra något liknande i Reason med hjälp av RPG-8. I och med knappen "HOLD" på MIDI-CV converter delen av RPG-8 kan jag låta RPG-8 spela vidare sitt pattern även när jag släpper tangenterna. Problemet är att när jag sedan byter ackord så börjar RPG-8 om från början. Jag skulle helst se att den spelar klart sitt gamla pattern innan den börjar på ett nytt. Ligger jag lite fel i tiden så hamnar den då i osynk med exempelvis Redrum. Ett trick jag kan ta till är att låta dra en kabel från "Gate out" hos Redrum till "Start of Arpeggio Trig in" och då hamnar den i fas men först ett pattern senare. Helst skulle jag vilja att jag inte kan styra "start of arp" från mitt MIDI-keyboard, utan enbart tonhöjden. Någon som vet hur man kan lösa detta?
  6. Appropå nya iMac: jag funderar att köpa en för att köra Logic, men tvekar inför glossy-skärmen. Hur tycker du det fungerar? Är du nöjd med skärmen eller tycker du den speglar sig för mycket?
  7. Vet inte hur mycket det intresserar, men till Logic Studio ingår det fem Jam Packs (loopar). Att köpa dessa separat skulle kosta mer än hela Logic Studio (de kostar 995 kr/styck).
  8. Jag använder själv Cubase och Reason 3 på min Mac idag men tänker nu byta till Logic Studio med tanke på priset och vad man får med. Exempelvis får man med fem Jam Pack collections. Köper man dem enskilt kostar de 995 kr styck, vilket blir mer än totalpriset för hela Logic Studio. Det säger en del om hur mycket man får med Logic Studio. Förstår jag dig rätt har du redan Reason 3, och du undrar ifall du ska satsa pengarna på att uppgradera till Reason 4 eller om du ska satsa dem på att köpa Logic Studio? Din tanke var att i så fall köra Logic rewired med Reason 3. Frågan blir då, vad kommer du missa i Reason 4 som du inte får om du kör Logic rewired med Reason 3? Arpeggiatorn i Reason 4 är grym och den finns ju inte i Reason 3, men om du kör Reason 3 från Logic så kan du använda Logics arpeggiator istället. En annan ny sak i Reason 4 är den förbättrade sequencern, men kör du Reason 3 från Logic kommer du ju använda Logics sequencer istället. En annan nyheter i Reason 4 är ReGroove mixern. Utan att egentligen veta skulle det förvåna mig mycket om det inte skulle finnas ett groove-verktyg i Logic. Således blir den enda stora nyheten som jag tror du kommer missa i Reason 4 den nya synthen Thor. Å andra sidan får du ett flertal nya AU-synthar med Logic, samt att du kan ladda ner många fler. Det jag i och för sig gillar med Reason är att ha allting inbyggt i samma interface. Jag kan ju t.ex. låta Cubase (eller Logic) lägga på ett reverb på ljudet via rewire, men föredrar att göra det i Reason. Samma sak blir det kanske med arpeggiatorn osv, dvs det är smidigare att använda Reasons interna arpeggiator istället för att använda arpeggiatorn i Logic. Men skulle jag välja mellan att uppgradera till Reason 4 eller att köpa Logic Studio så skulle valet bli enkelt. Du får helt enkelt med så många skojiga nya features med Logic Studio. Ta exempelvis MainStage, live performance verktyget i Logic Studio. Med den kan du troligtvis både blanda Reason 3 synthar med AU-synthar för live uppträdanden. Det tycker jag själv verkar riktigt häftigt.
  9. Det finns nog inget trackerprogram som har rewire-stöd. Renoise har det i alla fall inte. Jag borde ha nämnt det förstås.
  10. larsef

    Renoise och Reason

    Om du som mig älskar Reasons synthrack men föredrar trackerprogram som t.ex. Renoise framför Reasons sequencer kanske detta tips kan intressera dig. Jag har bara provat detta på Mac så jag vet inte hur det fungerar i Windows. I Mac OS X kan man skapa interna MIDI-bussar så att MIDI-program kan skicka MIDI-data mellan varandra internt i datorn. Genom att välja en sådan MIDI-buss som MIDI-utgång i trackerprogrammet Renoise och som MIDI-ingång i Reason så kan man alltså styra Reason från Renoise. Tyvärr kan man inte sedan skapa en ljudfil från Reason av sin låt, eftersom man inte har använt Reasons interna sequencer. Det går inte heller att skapa en ljudfil från Renoise, eftersom Renoise bara skickar MIDI-data till Reason och inte tar emot något ljud från Reason. Lösningen heter Audio Hijack, ett litet program som kan spara ner ljudet från Reason till aiff-fil när man spelar upp sin låt från Renoise.
  11. En anledning varför jag använder A1200:n som sequencer är just av nostalgiskäl. 😄 Reason verkar nice, men har inte stöd för midi-ut. Förutom synth- och midimupp är jag också Macmupp, så jag vill gärna ha ett program för Macen och då är inte Cakewalk ett alternativ. Däremot kan jag tänka mig Logic Express. Eftersom jag har både PC och Mac hemma är dock Cubase ett trevligt alternativ. Då kan jag köra Cubase på båda datorerna. Dessutom hade jag tänkt köpa Cubase System|4, för då får jag med ett ljudkort med fyra monoingångar. Jag har läst lite i Cubase manualer nu och det verkar dels som att sysex stöds i Cubase 4 Studio, dels som att Cubase kan hantera det jag är ute efter. Så nu ska jag köpa Cubase System|4 och sedan uppgradera till Cubase 4 Studio (vilket faktiskt blir billigare än att köpa Cubase 4 Studio direkt, plus att jag får med ett ljudkort på köpet). 😄
  12. Hej. Jag köpte senaste numret av Studio och blev intresserad av att skaffa Cubase 4 Studio, men är lite osäker upp programmet uppfyller mina krav. Alternativet skulle kunna vara Logic Express till Mac. Min utrustning idag består av en Amiga 1200 som kör Bars & Pipes och synthmodulerna Korg 05R/W, Roland JV2080 och Yamaha QY70. Jag har också ett M-Audio midi-keyboard. Jag har en ny MacBook Pro och en PC som jag skulle kunna installera Cubase på. Vad vill jag kunna göra då? I Bars & Pipes har man verktyg längs med en pipeline som gör en massa saker med midi-signalen. Man har en pipeline för varje midi-kanal. Ett verktyg kan t.ex. splitta midi-signalen så att midi-signalen fortsätter på t.ex. både kanal ett och två. På så sätt kan man spela två olika instrument samtidigt med sin högerhand. Ett annat verktyg delar tangentbordet, så att höger sida fortsätter på kanal 1 och 2, och vänster sidan går till kanal 3. Utöver det finns ytterligare verktyg som till exempel arpeggiatorer, midi-splitters som känner av hur hårt jag trycker, midi-echo, midi-compressor, osv. En pipeline kan i princip bli hur lång som helst. Följande konfiguration blir alltså fullt möjlig: Med vänster hand spelar jag tre instrument, där två av dem är två olika slags stråkljud med olika arpeggiatorer, och det tredje instrumentet är ett körljud. På det ena stråkljudet har jag lagt på ett midi-echo. Med höger hand spelar jag sex olika instrument, beroende på anslaget mot tangentbordet. Slår jag inte så hårt hör jag ett stråkinstrument och en panflöjt. Slår jag lite hårdare så hör jag två andra stråkinstrument. Slår jag hårt hör jag en trumpet och en trombon. Med midi-compressor kan jag sedan utjämna velocity så att alla instrument hörs ungefär lika tydligt, obereonde anslagshastighet. Totalt tar de upp 3+6=9 midikanaler, och jag styr dem från midi-tangentbordet i realtid utan att ens spela in något. Allt detta gör att Bars & Pipes är mycket trevligt att arbeta med, men tyvärr saknar den bra editeringsmöjligheter och det gör att jag har blivit less och vill skaffa mig ett modernt program. Går det att göra något liknande det jag just beskrivit i Cubase? Det är kanske en självklar fråga, men jag har alltså inte rört ett musikprogram från detta årtusende. 🙁 En annan sak jag undrar över är skillnaden mellan Cubase 4 och Cubase 4 Studio. Jag tittade lite i manualen som man kan ladda ner från nätet, och det verkar som att sysex meddelanden inte stöds i Cubase 4 Studio. Det verkar inte heller stödjas i Cubase SL3. Stämmer det, eller är det bara så att man inte kan konfigurera/skapa såna lika lätt? Jag vill gärna kunna klistra in sysex meddelanden i midi-filerna för att t.ex. editera patcharna på syntharna. Därför undrar jag: Givet att man har en massa hårdvarusynthar, kan Cubase 4 Studio rekommenderas eller kräver det egentligen Cubase 4?
×
×
  • Skapa ny...