Jump to content
Annons

Information om symfoniorkesterinstrument


FlyRider

Recommended Posts

Annons

VSLs sida om instrument verkar väldigt omfattande:

http://www.vsl.co.at/en-us/70/149/48.vsl

Hemsidan har ett litet knepigt menysystem (tycker jag iaf) - istället för att ha en enda hiearkisk meny så ligger huvudmenyn överst och undermenyerna till vänster. Det är lätt att missa så jag tänkte bara påpeka det. Men innehållet verkar väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

och här: http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php?f=77

det här är en fråga som återkommer lite då och då

om du gör ett sök på forumet så hittar du säkert en hel del andra svar och förslag på böcker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, återigen får jag en känlsa av att jag är den enda hela världen som fortfarande läser papperstidningar.....

Septembernumret av Computer Music har en 12 sidig special kallad "Making soundtracks, how to write, produce and mix an epic movie theme on your PC or Mac."

har inte läst hela men verkar vara ur ett populärmusikaliskt utgångsläge.

Hepp

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan gå oerhört djupt i detta. Men en bra början är att känna till omfången hos dom olika instrumenten.

Och detta är en bra början. http://www.dolmetsch.com/musictheory29.htm

Visserligen har vissa av instrumenten större omfång än angivet och beroende på traktör. Men dessa är gränserna som man brukar hålla sig inom. Om man vill att det ska klinga bra. Ofta är det också här det brister med oss amatörer att vi försöker använda instrument där dom inte klangligen passar så bra.

En annan viktig faktor är artikulationen. Vissa instrument lämpar sig bättre för snabba stakaton osv. Andra lämpar sig bättre för mer sångbara legaton osv.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 2 månader senare...

om du är lite haj på noter så är mitt tips att låna studiepartitur från biblioteket samt cdskivor så kan du sitta och följa med i noterna. då får du också höra ur instrument interagerar med varandra. ofta när man instrumenterar så kan det vara svårt att veta bra register och liknande.

detta är en övning som gör det lättare.

om du vill studera ett specifikt instrument så är mitt tips att låna inspelningar med instrumentkonserter. säg t ex att du vill lära dig mer on fiol - låna då beethovens fiolkonsert och lyssna och använd noter om du kan. En riktigt bra skiva som jag kan rekomendera är ett dubbelalbum från BIS med den svenska tonsättaren Lars Erik Larssons concertinor för soloinstrument och stråkorkester. jättebra för instrumentstudier eller bara för att lyssna som dom är. riktiga mästerverk!

Link to comment
Dela på andra sajter

om du är lite haj på noter så är mitt tips att låna studiepartitur från biblioteket samt cdskivor så kan du sitta och följa med i noterna. då får du också höra ur instrument interagerar med varandra. ofta när man instrumenterar så kan det vara svårt att veta bra register och liknande.

detta är en övning som gör det lättare.

om du vill studera ett specifikt instrument så är mitt tips att låna inspelningar med instrumentkonserter. säg t ex att du vill lära dig mer on fiol - låna då beethovens fiolkonsert och lyssna och använd noter om du kan. En riktigt bra skiva som jag kan rekomendera är ett dubbelalbum från BIS med den svenska tonsättaren Lars Erik Larssons concertinor för soloinstrument och stråkorkester. jättebra för instrumentstudier eller bara för att lyssna som dom är. riktiga mästerverk!

Tack så mycket, bra förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...