Jump to content
Annons

apmannen

Medlem
  • Antal inlägg

    30
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Typiskt att man skulle kunna missa en sådan här jobbchans, som klippt och skuret för mig, Doh!!!
  2. Det handlar mycket om att man i grund och botten har en bra referens i detta fall en bra lyssning (helst en transparant lyssning).
  3. Vista 64 Ultimate fungerade som ett rövhål, det sket sig hela tiden. 😑
  4. "Utgångspunkten, prova-lyssna-korrigera tills du är nöjd, fungerar alltid." Visst men det är inte den lättaste/snabbaste vägen, det är därför det är bra med förkunskap, det underlättar. "En ballad vill man ju ha lite olika pianoljud på jämfört med rock." En av de bästa sätten att byta pianoljud är att byta piano 😑
  5. En AB inspelning ska inte vara närmickad och för bred, då blir det inte bra...
  6. A-B-inspelningar låter bäst avlyssnade med två högtalare. Det är den basalaste, och kanske den mest puristiska, tvåkanaliga tekniken. Man använder två tryckkännande, det vill säga rundtagande, mikrofoner som placeras kanske två och en halv till sex decimeter ifrån varandra i sida. Mikarna kan även vara av njurtyp, men då bör de tonkurvekorrigeras med hänsyn till användningsavståndet. 'Decca tree' är ett annat exempel på tidsskillnadsteknik. Det finns även flera utvecklade varianter som påminner om Decca tree men använder fyra mikrofoner. Man har då ofta mycket bredare mellan de yttre mikrofonerna, många meter, medan man istället för den mittre framskjutna monomikrofonen använder ett ganska tätt (ca 2 - 3 dm) stereopar. ORTF och Jecklin-stereo (en skiva mellan mikrofonerna) är två blandtekniker som innehåller både tid- och amplitudskillnad mellan kanalerna. Om de utförts väl kan båda låta synnerligen övertygande uppspelade i bara två högtalare. ORTF använder två njurmikrofoner med 17 cm avstånd i sida och 90 grader, det vill säga plus minus 45 grader, mellan kapslarnas riktningar. X/Y-inspelningar, som inte innehåller något tidsskillnadselementet utan är helt koincidenta, låter bra i två högtalare men i regel ännu bättre avlyssnade ambiofoniskt. Sådana inspelningar kan man åstadkomma genom att korsa två 8-mikrofoner i 90 graders vinkel, eller genom att korsa två njurar i 120 - 180 graders vinkel. Ingen av dessa nämnda tekniker används speciellt ofta dock. De flesta stereofonogram är inga riktiga stereoinspelningar utan multimono (massor av mikrofoner som i mixerbordet panoreras till lämplig plats i ljudbilden). Sett ur en matrisdekoders synvinkel finns stora likheter mellan X/Y-upptagningar och panorerad multimono, men X/Y-tekniken är förstås mycket puristiskare. Multimono är för övrigt den vanligaste tekniken även för 5.1 eller andra flerkanaliga inspelningar. Riktiga koincidenta flerkanalstagningar med riktade mikrofoner placerade i en punkt men riktade i ring, alltså X/Y/Z/Q/W-upptagningar, finns även, men används ytterst sällan, och då främst för musikinspelningar. Mikrofontillverkaren Calrec gör flerkapsliga koincidenta mikrofoner som kan användas ungefär så. Det som låter bäst avlyssnat via fem (eller fler) högtalare är dock enligt min mening A-B-C-D-E-inspelningar, alltså flerkanaliga tidsskillnadsinspelningar. De inte bara låter bäst förresten, de kan avlyssnas från störst area i lyssningsrummet också. De kan använda bara rundtagande mikrofoner, men oftast erhåller man bäst resultat om man använder njurar, åtminstone för bakkanalerna. Man kan också montera alla mikrofonerna på en verkligen jättestor boll! Sådana inspelningar görs i princip aldrig. Det är lite synd tycker jag, för det hade nog sett roligt ut. Det som kännetecknar tidsskillnadsteknik är att inspelningen blir en "holografisk lagring" av musiken. Som att ett holografi har fångat mer information än ett stereoskopiskt fotografi - liksom ett stereoskåpiskt fotografi har fångat mer information än ett vanligt foto. Med tidsskillnadsteknik fångar man ett akustiskt skeende, bevarar en holografisk bild av musikerna, det vill säga en bild av musikerna som man, precis som när det gäller optisk holografi, kan flytta sig i förhållande till när man avlyssnar inspelningen stereofoniskt - genom goda högtalare förstås. Att ställa upp två mikrofoner ger naturligtvis en förenklad bild av det rumsliga skeendet jämfört med verkligheten, men likväl har man fångat händelseförloppet i två punkter, som kan kopplas ihop med lyssningsrummet. Rör man sig i lyssningsrummet så förflyttar man sig därför i förhållande till musikerna på inspelningen! Det gäller såväl tvåkanaliga som flerkanaliga tidsskillnadsinspelningar, men när man kommer in på flerkanaliga inspelningar som är matriskodade, alltså lagrade på bara två kanaler så gäller det att hålla isär begreppen. Matriskodade inspelningar och diskreta 5.1-inspelningar är väsensskilda saker nämligen. Riktigt, riktigt bra flerkanaliga inspelningar blir det först när man använder riktig, diskret, flerkanalig teknik, det vill säga använder fler än två kanaler för att beskriva hela ljudfältet runt lyssnaren. Man kan då få det bästa från alla världar, alltså använda tidskillnadsteknik i alla dimensioner. Då blir det absolut bättre än alla tänkbara tvåkanaliga A-B-upptagningar, det tror jag inte någon skulle invända emot. Man kan få en inspelning som tillsammans med en väl uppsatt högtalaranläggning blir akustiskt holografiskt så till den milda grad att man kan gå omkring flera meter i själva hologrammet utan att det kantrar!
  7. Jag skulle också vilja jobba som ljudtekniker men då i studio. En ljudtekniker är en person som ansvarar för all ljudteknik i en musikstudio, på radio, på en konsert eller något annat framförande. En ljudtekniker har även ansvar för ljudmix och mastering av musik men även andra tekniker som kan påverka soundet i musiken; framförallt vid inspelning. Ljudteknikern kan därför ha en konstnärlig roll även om namnet inte direkt tyder på det. Ibland kallas därför ljudtekniker för ljuddesigner. Bra att kunna: Ljudteori (Ljudtekníker) Akustik, ljudlära, mikrofonteknik, inspelningsteori, elektroakustik, analog och digital signalhantering, audiologi, psykoakustik och ellära. Andra bra saker att kunna(beror på vad man ska göra) Musikproduktion Produktionsplanering, akustik, genrekunskap, att bedöma och välja tagning, arrangering, ljudkaraktärsanalys, soundgehör, processering, musikproduktionsanalys, inspelningspsykologi och branschkunskap. Musikkunskap Musikteori, gehörslära, instrumentkännedom, klaviaturkunskap, piano, arrangering, stilartsanalys, musikhistoria, interpretation, att bedöma och välja tagning Datorstödd ljudteknik Hårddiskinspelning, Pro Tools, Cubase, Logic, sequencer-inspelning, MIDI, sampling, syntprogrammering, redigering, synkronisering och mastering.
  8. Skaffa ett ordentligt system från Digidesign, det är världens bästa grejer. Om du har lite pengar över kan du ge mig ett också 😏 Sen ringer man Ingvar Öhman och skaffar sig information om optimal akustik och ett par pr60 från Ino Audio + basmoduler. Efter det blir det några Rotel RB-1090 eller Nad THX 208:or. Sen är man skuldsatt för resten av livet, haha 🙂 Länk: http://www.sonicdesign.se/oeint0.html
  9. Hahaha håller med 😆 Du kopplar bara in dina kablar på baksidan av rack burkar istället sen så kopplas det till en dator. Inget nytt va jag vet. Digidesigns egna preamps är det inget fel på. Sen mixar man på datorn med mus eller kontrollbord eller med röven. Det är ju också ett bra grafiskt gränssnitt man får+ att pro-tools sequencern är mycket bra.. Jag ser liksom ingen anledning i dagens att skaffa ett stenåldersmonument.... kolla in länken http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...amp;itemid=3456
  10. Snacka med dem på Digidesign, det är bara bra saker, mmmmm, dregel.....
  11. Jag har inte någon bra lyssning för tillfället men jag skulle kunna hjälpa och få det i "Världsklass" om jag hade schysstare lyssning... Hur somhelst Mix, arrangering, komposition, (harmonik, rytmik, bandbredd) ska gå ihop, för att kunna mixa behöver man någat att mixa, så tex trumma, bas och rimes är inte så mycket att mixa.. Skulle variera basen lite på vissa ställen och eventuellt lite mer percussion, lite mer varation på trumbeatsen , och kanske några keys... Sen själva mixen, hmmm, det är så himmla subjektivt, men det är bara att använda din fantasi, man måste ha lite fantasi när man skapar musik..Men om man pratar balans mellan bass kagge och bas så råder det grov obalans(i min lyssning iallafall). Man måste nästan ha samma referens när man ska bedömma mix (ett transparant lyssningssystem skulle underlätta), det går ju inte om alla har olika system som färgar olika (mer eller mindre) och alla tycker olika. Men å andra sidan så kanske du inte vill ha några instrument och du vill ha det sound som du har, det finns inget rätt och fel när man mixar eller komponerar musik det är bara köra. Berättar bara vad jag skulle göra. Bra låt den behöver bara lite finslip..(finslipet syftar på musiken inte text).. Bra jobbat!! 😳
  12. Ska hjärnan jobba, varför? Har aldrig hört musik som fått min hjärna att jobba (tror jag). Jag e väl hjärndöd.. 🙂
  13. Jag ska inte bli en viktig pelle men man omvandlar ingen midi signal till audio, midisignalerna skickas bara till ( i det här fallet) VSTi:n som säger vad VSTi:n ska göra.
×
×
  • Skapa ny...