Jump to content
Annons

Macbook 1,83 Ghz + Mbox 2 Mini = osoft!


sounden

Recommended Posts

Hej

Testade för ett tag sedan senaste PTLE versionen på min macbook (första vita modellen 1,83Ghz) och det gick inte

ihop sig. Varje gång man trycker på play så kommer badbollen upp i ca 2-4 sekunder innan den verkligen spelar upp

ljud. Har 512Mb i ram.

Orkade inte pilla så mycket så jag gav upp ganska fort.

Finns det några inställningar eller tips för att få det att funka ihop?

är det någon annan som kör en macbook core duo (1,83) med ptle 7.3?

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låter rent vansinnigt! Vad är det i PT Le som kräver mer än 512 MB?

Inget. uTan det 'r OS X som kräver en hel del för att fungera smidigt, annars så tar den och jobbar mot hårddisken, och tar upp cpu-kraft. därav badbollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter rent vansinnigt! Vad är det i PT Le som kräver mer än 512 MB?

Inget. uTan det 'r OS X som kräver en hel del för att fungera smidigt, annars så tar den och jobbar mot hårddisken, och tar upp cpu-kraft. därav badbollen.

Nja, det blir segare att starta upp och att swappa mellan apps. Annars ska det ju funka. Minneshanteringen i osx är grym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var länge sen jag använde en (riktig) mac, men håller med om att resurshanteringen i grunden är betydligt bättre.

Till möjliga felkällor...kan det vara en kombination av

a) för stor buffer vid uppspelning,

😎 för stort bitdjup (32), samplingsfrekvens (88.2 och uppåt) => stora filer och/eller

c) ett energisparläge som "spinner" ner hårddisken alltför ofta, eller andra relaterade inställningar?

Redigerat av henrik.brunzell
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var länge sen jag använde en (riktig) mac, men håller med om att resurshanteringen i grunden är betydligt bättre.

Till möjliga felkällor...kan det vara en kombination av

a) för stor buffer vid uppspelning,

😆 för stort bitdjup (32), samplingsfrekvens (88.2 och uppåt) => stora filer och/eller

c) ett energisparläge som "spinner" ner hårddisken alltför ofta, eller andra relaterade inställningar?

Kan man köra 32 bitar eller mer än 48khz på en mbox 2 mini / ptle 7.3 ?

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köra 32 bitar eller mer än 48khz på en mbox 2 mini / ptle 7.3 ?

//S

Nej. 24 bit 48Khz är max på mbox2. En annan sak du bör tänka på att investera i är en extern hårddisk till din MAC. Att spela in på systemdisken kan ställa till problem då en hårddisk ska handhålla med alllting. Låt systemdisken ta hand om programmet och pluggar och den externa med audio och samplingar. Kolla även som nämnts ovan att du inte har något strömspararfunktion aktiverat, samt lite mera ramminne som också nämnts så tror jag att dina problem kommer vara borta.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

vi på orca har i mobila salen samma set up, fast macbook har 1 gig ram och det är andra generationen (intel core 2 duo, 1,83).

om man följer digidesign instruktioner, typ stänga allt onödigt och så, går det faktist att göra en hel del!

Link to comment
Dela på andra sajter

vi på orca har i mobila salen samma set up, fast macbook har 1 gig ram och det är andra generationen (intel core 2 duo, 1,83).

om man följer digidesign instruktioner, typ stänga allt onödigt och så, går det faktist att göra en hel del!

Stoppade i 2 Gig (988kr) och nu rullar det på fint, tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Hej

Testade för ett tag sedan senaste PTLE versionen på min macbook (första vita modellen 1,83Ghz) och det gick inte

ihop sig. Varje gång man trycker på play så kommer badbollen upp i ca 2-4 sekunder innan den verkligen spelar upp

ljud. Har 512Mb i ram.

Orkade inte pilla så mycket så jag gav upp ganska fort.

Finns det några inställningar eller tips för att få det att funka ihop?

är det någon annan som kör en macbook core duo (1,83) med ptle 7.3?

//S

Hade själv 512 i Ram på min Macbook 2.0 med PT 7.1. Det funkar inte! Man behöver minst 1Gb Ram, själv stoppade jag i två gig och nu funkar det som en klocka (nästan...). OSX och PT 7.1-7.3 kräver mycket Ram-minne.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...