Jump to content
Annons

DVD/CD-förvaring


JJRockford

Recommended Posts

Annons

Slå länge de står mörkt, relativt svalt och lodrätt så borde de flesta lagringslösningar som inte avsöndrar några skadliga ämnen fungera utmärkt.

Att skivor ska lagras lodrätt och inte horisontellt var något jag inte visste om för några år sedan, och kan inte svära på hur stor betydelse det har. Dock är det något även flera tillverkare av brännbara skivor går ut med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå länge de står mörkt, relativt svalt och lodrätt så borde de flesta lagringslösningar som inte avsöndrar några skadliga ämnen fungera utmärkt.

Att skivor ska lagras lodrätt och inte horisontellt var något jag inte visste om för några år sedan, och kan inte svära på hur stor betydelse det har. Dock är det något även flera tillverkare av brännbara skivor går ut med.

Det ska visst även vara viktigt att det finns en luftspalt mellan skrivsidan på skivan och fodralet. Därför ska man inte använda såna där små plastfickor som ligger an direkt mot skivan. Pappersfodral ska vara okej, läste jag nånstans.

Nån som kan bekräfta eller avfärda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Tycker att dom här lådorna från Kjell & Company är kalas bra :

CD förvaring

// Klas

Jag kan bara hålla med, dom är numrerade från början också så det är enkelt att göra ett register över skivorna om man vill det. Enda nackdelen är att det blir svårt att få plats med bookleten om man vill ha den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med hur länge skivor håller är ju ofta diskuterat. Jag kan ge ett exempel från mitt eget liv.

Jag jobbar på en radiostation med knappt 30 000 skivor i sitt arkiv. De kommer från början på 90-talet när det började bli vanligt, och framåt. Från början var alla skivor vanliga pressade singlar och album men ju mer tekniken gick framåt destå mer brända skivor kom och idag så är kanske en tredjedel (nu uppskattar jag bara) av alla promotionskivor brända. Dessa förvaras i ett eget rum utan speciell ventilation eller liknande, dock så är det mörkt, i de konvolut de kom i; Pappfickor, plastfickor, vanliga case eller slimcase och jag har inte varit med om att en skiva inte går att spela nu såhär många år efteråt. Så min personliga erfarenhet är att skivor håller ganska bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Direktronik har en bra lösning på lagringen av CD/DVD ☺️ Check out http://www.direktronik.se/index.asp?sida=h...d.asp?ProdId=36

EDIT: Kom förresten på att ett bra alternativ i dagens läge med stora billiga RAIDade hårddiskar borde ju vara att kopiera av alla CD/DVD-skivor till ISO-filer i stället.. Hårddiskutrymme är billigt nu.. 🙂

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom förresten på att ett bra alternativ i dagens läge med stora billiga RAIDade hårddiskar borde ju vara att kopiera av alla CD/DVD-skivor till ISO-filer i stället.. Hårddiskutrymme är billigt nu.. 🙂

Vad är ISO-fil för nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom förresten på att ett bra alternativ i dagens läge med stora billiga RAIDade hårddiskar borde ju vara att kopiera av alla CD/DVD-skivor till ISO-filer i stället.. Hårddiskutrymme är billigt nu.. 😉

Vad är ISO-fil för nåt?

Imaga-filer för att bränna exakta kopior av skivor

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp precis som saverman skriver.. En exakt kopa av en CD/DVD-skiva.. Sen använder jag Deamon Tools i min XP-dator för att kolla/lyssna dom.. Då slipper jag bränna ut dom som CD/DVD-skiva dessutom..

Check out http://www.snabbstart.com/download/daemon-tools

Kom förresten på att ett bra alternativ i dagens läge med stora billiga RAIDade hårddiskar borde ju vara att kopiera av alla CD/DVD-skivor till ISO-filer i stället.. Hårddiskutrymme är billigt nu.. 😄

Vad är ISO-fil för nåt?

Imaga-filer för att bränna exakta kopior av skivor

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp precis som saverman skriver.. En exakt kopa av en CD/DVD-skiva.. Sen använder jag Deamon Tools i min XP-dator för att kolla/lyssna dom.. Då slipper jag bränna ut dom som CD/DVD-skiva dessutom..

Check out http://www.snabbstart.com/download/daemon-tools

Är det bättre än att mp3:a dem i 320kpbs och i så fall varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp precis som saverman skriver.. En exakt kopa av en CD/DVD-skiva.. Sen använder jag Deamon Tools i min XP-dator för att kolla/lyssna dom.. Då slipper jag bränna ut dom som CD/DVD-skiva dessutom..

Check out http://www.snabbstart.com/download/daemon-tools

Är det bättre än att mp3:a dem i 320kpbs och i så fall varför?

Det beror väl på om man hör skillnad mellan 320 och lägre. Själv tycker jag att 160-192 räcker gott och väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte riktigt svar på frågan.

Är det bättre att skapa imagefiler än att mp3:a (till en upplösning som tillgodoser ens smak)?

I så fall varför?

Jag ifrågasätter inte, jag vill veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte riktigt svar på frågan.

Är det bättre att skapa imagefiler än att mp3:a (till en upplösning som tillgodoser ens smak)?

I så fall varför?

Jag ifrågasätter inte, jag vill veta.

En ISO ger en exakt kopia av skivan, dvs även PQ-kodning och eventuel EAN-kod.

MEd mp3-filer saknar du den infon, plus att det ofta blir ett irriterande knaster när två spår överlappar varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan se en fördel att man kan spela ett album "från början till slut" på ett sätt som är krångligare med enskilda mp3-låtar. Men annars?

Vad är PQ-kodning och EAN-kod för nåt, och vilken nytta har jag av dem?

Fortfarande nyfiken ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Assar! En CD/DVD skiva består av ettor och nollor. Tänk dig att kunna "rippa" en CD så att du får en exakt replica av orginalet.. Inte en enda etta eller nolla fel.. Ingen destruktiv komprimering ala MP3 alls.. Denna så kallade exakta kopia blir en fil med exakt samma volyms som mostvarande data på CD/DVD skiva.. I CD-skivesammanhang ca 680 MB och i DVD-skivesammanhang 4,7 GB typ.. Denna fil kan heta *.iso *.cue *.bin. Program som t.ex Nero Burning Rom kan skapa sånna filer. Att ha ett antal sådana på hårddisken innebär att du när som helst kan bränna en exakt likadan CD som orginalet..

Vad jag menar är att med dagens billiga stora hårddiskar och säkerhtesfunktioner som t.ex RAID så kan man gott lagra kopior av sina CD/DVD alster på hårdisken i stället för att ha dom i konvolut drällandes här och där i studion.. Man har perfekt ordning på dom.. Och utan att behöva bränna en CD/DVD så kan man med t.ex (som jag sa tidigare) emulera en CD/DVD med Deamon Tools. Allt tillgängligt direkt när man behöver det.. Bara att söka med t.ex Windows egna interna sökfunktion och "mounta " *.iso-filen.. 😆

Här en länk till Wikipedia om ISO-filer. http://sv.wikipedia.org/wiki/ISO-avbild

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa lösningen för DVD/CD-förvaring (lösa skivor, inga fodral nödvändiga) som ni provat?

Om man vill ha dem i en bokhylla finns dessa från Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15093554

Fördelarna är att de är billiga och rymmer mycket.

Nackdelarna är att de är väldigt plastiga och fula.

Pierre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...