Jump to content
Annons

Det är inte techno!


Patbos

Recommended Posts

Annons
Men då vore det väl på in plats att visa VAD techno är för nåt? Istället för att käfta att, nej det inte är techno.. eller?

Jag drar skiten över en å samma kam och kallar det "do-tzz-musik" en del är bra, en del är skit som med allt annat.

Tips: Se filmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fy fan det var den bästa länken på länge! Jag har försökt få folk att fatta skillnaden mellan trance o techno o allt sånt så länge, jag är så trött på folks fördomar! 🙂 Jag försöker lära varenda kotte jag pratar med vad trance, som jag lyssnar på verkligen är.

-"Aha, så du går på rave, har neongröna byxor, ett linne med en smiley på och knarkar tabletter med ett litet "e" på?"

"Men... du ser ju inte ut som en sån!"

Shit, människor asså... 🙂

Thx! Denna länken kan bli bra o ha stormiga dagar ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

-"Aha, så du går på rave, har neongröna byxor, ett linne med en smiley på och knarkar tabletter med ett litet "e" på?"

"Men... du ser ju inte ut som en sån!"

nej det är ju psytrance folket som gör det 😄

Nej, dom springer omkring i skogen med trollkarlshattar och är inne på naturreligioner och liknande.

Om något ännu värre ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Haha, lyssnade på en venetian snares låt i skolan, och då kom läraren fram till mig o sa: "Jaha, du lysnar på sånt där 'techno' du?". :rolleyes: Och en annan gång så va de en som hade hört en ragga jungle låt, och frågade: "Va inte det där sån där 'techno'?"

Haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte inte mycket av det som ansågs som techno i länken vara techno, för mig är techno Jean Michael Jarre och Kraftwerk. Men deras musik kallas väl något annat idag. Man måste ju vara tillräckligt öppensinnad för att förstå att även om techno är en genre så blir den ändrad med tiden. Det som va blodig dödsmetall på 70-talet tycker jag känns som lugnaste hissmusiken idag :rolleyes: Observera att detta är min åsikt och inte fakta :rolleyes:

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

jag måste lägga mig i den här tråden. kan inte hålla mig. det som många gör idag och kallar trance.. det e så man kan kräkas långt ut över skrivbordet när man sitter och lyssnar.. som videon starkt deklarerar.. hör man inte skillnaden.. så ska man inte säga nåt om genren eftersom man uppenbarligen inte är så välinformerad om vad som är vad. jag skriver själv både psy och progressive trance. skulle bli skogstokig om nån ville referera till det som techno(vilket min granne gjort hahah) men han e blåst så det spelar ingen roll..

innan folk över huvudtaget ska kommentera dom olika begreppen får dom väl se till och sätta sig in i vad som är vad.. att säga att techno är basshunter vore som och säga att europe var dömetal

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

haha...det jag tycker är mest roande är att folk uppenbarligen kan reta upp sig så mkt på en sån liten sak som att folk kallar saker som inte är techno, för techno..... 🙁

folk bryr sig helt enkelt inte....man vill inte lära sig 100 olika subgenrer och dylikt....samlingsnamnet har blivit techno, på sin höjd kan man skilja på house/techno/trance....

precis som att en genuin rapper/hiphopare säkert inte nöjer sig med att säga att man lyssnar på hiphop....utan även detta måste då delas upp i 1000 olika subgenrer och skit....

vem fan pallar?

jag var totalfast i vad som en gång kallades "melodic trance".....men kommer det på tal idag är det helt enkelt enklast att säga att jag var technonörd en gång i tiden. man pallar liksom inte gå djupare.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Techno som samlingsterm har dött ut (Inte helt i folkmun dock). Sedan slutet av 90-talet blev det hippare för musikjournalister att kalla allt för Electronica. Nu börjar tydligen den termen tappa sitt marknadsföringsvärde, så folk börjar kalla allting för Electro istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Techno som samlingsterm har dött ut (Inte helt i folkmun dock). Sedan slutet av 90-talet blev det hippare för musikjournalister att kalla allt för Electronica. Nu börjar tydligen den termen tappa sitt marknadsföringsvärde, så folk börjar kalla allting för Electro istället.

instämmer.

Men är inte electro egentligen en genre som i grund och botten kännetecknas av 808:ans ljud?

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tyckte filmen var lite småroande fram tills jag läste de meningarna om att de bakom filmen tröttnar på folk som använder fel ord. Precis där så blev det så extremt "ordfascistiskt". Lighten up, man! Alla är inte intresserade av att lära sig undergenrer in absurdum. Vissa människor trivs med att kalla det som dunkar för techno och vissa gillar att lära sig precis alla detaljer kring subgenrer. Så har det alltid varit inom sådant som kan klassificeras och systematiseras. Man får väl vara lite tolerant mot gemene man men kan hålla sig lite genre-nördig DJs emellan.

Sen håller jag helt med GeckoYamori att det blivit på modet att kalla allt för Electro idag. Electro trodde jag först hade något med 808:or och breakdance i New York att göra. Kanske blandar ihop med med electric boogie (eller är det själva dansen). Vet inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pfft, det här är techno -> http://www.myspace.com/68657561 😄

JMJ och Kraftwerk har så vitt jag vet aldrig varit techno, men åtminstone Kraftwerk var en viktigt influens för bland andra Afrika Bambaataa, som lånade syntslingan från Trans-Europe Express i Planet Rock.

Håller med om att det är lite bajsnödigt att bli upprörd över att människor som inte har något som helst intresse av musiken inte heller bryr sig om att särskilja genrer med i grund och botten ganska likartade attribut. Vilket såklart inte hindrar mig från att bli irriterad, jag med 😄

PS. Minns ni reklamfilmen med Mikael Tornving och nån mer med de mossiga lärarna på muggen som diskuterar om Enya är rave eller techno? 😊 DS.

EDIT: Ordföljd.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är inte intresserade av att lära sig undergenrer in absurdum. Vissa människor trivs med att kalla det som dunkar för techno och vissa gillar att lära sig precis alla detaljer kring subgenrer. Så har det alltid varit inom sådant som kan klassificeras och systematiseras. Man får väl vara lite tolerant mot gemene man men kan hålla sig lite genre-nördig DJs emellan.

Nu handlar deck dock inte om några små subgenrer, utan techno och trance är väldigt stora och breda genrer. Jag tror inte att någon förväntar sig att gemene man ska koll på små subgenrer, men att de ska kunna skilja på techno och trance borde inte vara konstigare än att förvänta sig att folk ska kunna skilja på rock och punk, något som de flesta med åtminstone ett litet musikintresse kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...