Jump to content
Annons

Reason 4 - Snart här!


Majken

Recommended Posts

Propellerheads berättar om nyheterna i Reason 4 där den modulära synten Thor får sällskap av nya enheter som arpeggiatorn RPG-8 och groove-verktyget Regroove Mixer. Arbetsflödet har förbättrats med en ny sequencer och ett smart verktygsfönster.

post-1-1191431777.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När Propellerheads släppte information om den kommande mjukvarusynten Thor satte vilda spekulationer igång hos Reason-användare världen över. Nu står det klart att synten ingår i Reason 4 som precis är färdig för beta test. Thor ser ut att vara en riktig monstersynt med sex oscillatorer och fyra filter. Något som gör det möjligt att jobba med flera olika syntesmetoder för att skapa en stor samling olika ljud. Och här finns allt från feta analogbasar till supersaw-ljud, atmosfäriska pad-syntar samt klassiska fm-klanger.

post-1-1191431874.png

Arpeggiatorn RPG-8 är efterlängtad och fungerar delvis som en stegsequencer där du kan skapa rytmiska arpeggion. Fullt stöd för tempo synkning och shuffle innebär dessutom att dina arpeggion snabbt passar in i projektet. Regroove Mixer är ännu en smart nyhet som gör det enklare att skapa svängiga låtar. Genom att koppla spår till olika förinställda groove-mallar kan du få basgången att hänga snyggt mot trummorna. Du kan själv välja hur mycket av groove-förinställningen som ska användas men här finns också möjligheten att lägga till shuffle samt försjukta spåra framåt och bakåt.

post-1-1191431889.png

Sequencern har också fått sig ett rejält lyft där det nu är möjligt att automatisera förändringar av tempo och taktart. Sequencer-spåren är också helt clip-baserade där du med det nya rakbladsverktyget kan dela upp och flytta på midi-block. Ett nytt vektorläge gör automatisering kraftfullare samtidigt som möjligheten att skapa flera spår för samma instrument ger bättre överblick. För att snabba upp arbetsflödet har Propellerheads även lagt till ett nytt verktygsfönster som ger snabb åtgång till rackenheter och inställningar för kvantisering, automatisering och groove parametrar.

Mer information om Reason 4 hittar du på Propellerheads hemsida. Är du registrerad användare så kan du också passa på att anmäla dig som beta-testare.

http://www.propellerheads.se/products/reas...mp;article=main

Link to comment
Dela på andra sajter

möjligt att automatisera förändringar av tempo och taktart

Nu fattas bara en VST-insticksmodul i racket samt audioinspelning.

Sen behöver man inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

möjligt att automatisera förändringar av tempo och taktart

Nu fattas bara en VST-insticksmodul i racket samt audioinspelning.

Sen behöver man inget annat.

Skäms 😛 att ens tänka på något sådant när allt detta mumsiga står för dörren :rolleyes:

Ärligt talat.. världens bästa mjukvarumusikmaskin blev just ännu bättre än nästan all hårdvara

Link to comment
Dela på andra sajter

Skäms 😛 att ens tänka på något sådant när allt detta mumsiga står för dörren :rolleyes:

"Skam" är för religiösa.

Jag vill ha MEEEEEER !!!

Jag tycker Reason och Protools och Live ska gå ihop och släppa ett program tillsammans. Sedan ska man få valfri moogsynth på köpet när programmet kostar 5000, då är JAG nöjd 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Knuffade in några fina bilder också för att på ett illasinnat sätt lura in besökare från förstasidan :rolleyes:

Äsch, nu dök jag ju in här ändå, trots att jag inte har något intresse av Reason. Men man kan ju inte motstå de fina bilderna 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sickena kluriga namn dom hittar på... "RPG-8"... ja jag säger då det.

Nej men man blir ju faktiskt lite sugen på att testa. Hur lång tid kommer det dröja innan nån har knäckt det och lagt upp det på tpb? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Var länge sen jag kolla in Reason men detta ser bara för nice ut! 😎

Thor ser ut att bli brutal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, trodde verkligen dem skulle lägga till VST-stöd. Förstår inte riktigt varför dem utesluter det. Visst, programmet har massor av saker i grundblocket. Men fortfarande, kommer bli out of date efter en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, trodde verkligen dem skulle lägga till VST-stöd. Förstår inte riktigt varför dem utesluter det. Visst, programmet har massor av saker i grundblocket. Men fortfarande, kommer bli out of date efter en stund.

Jag tror inte det eftersom det har rewire stöd. Kör det med ditt favoritprogram och vips har du ju tillgång till allt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men man blir ju faktiskt lite sugen på att testa. Hur lång tid kommer det dröja innan nån har knäckt det och lagt upp det på tpb? 😲

Sorgligt nog, rätt snabbt 🙂 Men det här är värt ett köp tycker jag iaf. Stabilt med klockrent ljud och modulationsmöjligheter som inte liknar något annat.

Varför ni så nöjda för? Det går ju inte precis snabbt för dom.

Hahaha 😛 Bitter?

Hmm, trodde verkligen dem skulle lägga till VST-stöd. Förstår inte riktigt varför dem utesluter det. Visst, programmet har massor av saker i grundblocket. Men fortfarande, kommer bli out of date efter en stund.

Det är för att programmet skulle bli på tok för ostabilt om jag inte minns fel. Läste det i någon intervju. eftersom alla kan göra VSTs så kan alla göra dåliga VSTs så kan alla crasha programmet så blir Reason in stabilt. (det var visst en mening som hänger ihop)

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska man kunna köra Reason i helskärmsläge ?

Jag förstår inte frågan.

Vad är det vid sidan om racket du vill kunna se?

Sequensern går ju att köra i helskärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh f-n, kan man redan köra sequensern i helskärm på trean.

Det är något jag missat totalt efter 3 år med Reason... 😱

Vilken sida i manualen kan man se hur man gör ?

😕

Finns en liten knapp precis över scrollen längst upp till höger. med den separerar man sequencern från racket. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...