Jump to content
Annons

Vilket slags inspelningsprgrm använder producenten


fender__

Recommended Posts

hejsan!!

Skulle gärna vilja veta vad för slags inspelningsprogram "timbaland" använder sig av.. och så undrar jag vilken synt (eller vad som helst) som skulle passa mej bäst för den slags musik..

Tack i förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan göra all sorts musik med vilket DAW-program som helst. Det blir lika bra ljud oavsett vad det heter - och det som huvudsakligen skiljer mellan dem, är användarinterfacet.

Link to comment
Dela på andra sajter

joo ja vet men vad för slags vst finns det?? som är lite mer som "synt" ljud??

Jag skulle tro att det Du letar efter är Cubase på pc. Alla människor vet ju att det då låter lite plastigt och onaturligt. Vill Du ha bra ljud, gå över till Mac. Om Du sedan väljer Protools eller Logic kvittar då de låter lika naturligt och bra bägge två. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste först påpeka att om det är virtuella instrument som menas, så heter det VSTi (glöm alltså inte det lilla i:et, eftersom det är det som står för "instrument" i VST-standarden)... 😆

Det finns en hel del syntiga gratis-VSTi på http://www.kvraudio.com - och om du är ute efter kommersiella sådana, så kan du titta på t ex Vapor, Nostalgia, A.S.L. eller Altered States från EastWest, Tassman från Applied Acoustics, Absynth, Massive och Pro-53 från Native Instruments, Komplexer från Terratec, Cube och Tera från Virsyn - och så finns det garanterat massor som jag har glömt... 🤪

Kontakt är en sampleplayer och kanske inte vad du är ute efter, men det beror ju på vad du vill kunna göra...

Det såg förresten ut som om du tog Wonderboys kommentar på allvar, men den var nog väldigt ironiskt menad... 😄

Det låter alltså precis lika bra med Cubase på PC som med andra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakt spelar upp samplingar, så det skapar alltså inte ljuden själv med olika vågformer e dyl...

Sedan finns det möjlighet att laborera en del med filter o dyl, men grunden är alltid samplingar av olika instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Darin`s Step Up , Många Timbaland och Neptunes tidigare låtar använder sig

av samma samplingsbibliotek.

Sedan har det ingen betydelse vilket program du använder , Ljudet sitter i fingrarna på

Producenten/Låtskrivaren.

Vidare så mixar Timbaland sina låtar på ett SSL 9000 bord med Jimmy Douglas bakom spakarna och det soundet kan bli svårt att efterlikna i den digitala världen.

I Timbaland senaste alster ( Justin Timberlake , Nelly Furtado ) används Vanguard flitigt och Battery vilket i sig inte innehåller ljud utan är en Samplare.

Så för att summera

1. Skaffa bra ljudbibliotek " Trummor " ( Modernbeats , Stylus m.m m.m ) Bara göra en sökning på google.

2. Skaffa Vanguard alt. Nexus för synthljuden.

3. Köp ett SSL 9000 bord. 🥰

4. Anställ en otroligt duktig assistent. ☺️

Därmed inte sagt att det är omöjligt att få till Timbaland ljud , Vilket det är men

Inga magiska Ljudbibliotek kommer hjälpa då det mer handlar om Arrangering , Mixning för att

få till samma sound.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

"samples" spelar väl bara upp färdiga melodier osv. som ez drummer tex, eller??

Kontakt , Halion , Battery , EXS , m.m m.m ÄR Samplers M.A.O

Dom spelar upp vad du säger åt dom att spela upp och du har möjlighet att skapa egna bibliotek i dom oxå.

En Sample ÄR ett inspelat ljud. Kan vara en Baskagge , Ett Piano , En Stråkloop , m.m m.m

Dom flesta skivor du köper innehåller mestadels bara samplingar av enstaka ljud så att du själv kan skriva din musik samt att det skulle strida mot upphovsrätts att släppa en samplingsskiva med loopar från redan släppta låtar. Såvida inte upphovsmannen/kvinnan är den som släpper skivan.

Sedan kan du sampla själv genom att

A. Spela in från vinyl till datorn

B. Ta en snutt från en Mp3

I båda fallen om du tänker släppa låten måste du ansöka om tillstånd för att få använda samplingen.

EZ Drummer innehåller så vitt jag vet inga " Färdiga melodier " utan färdiga komp.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

eh d bara ta d på kredit... ne men jag tror jag fattat allt fel nu.. "samples" spelar väl bara upp färdiga melodier osv. som ez drummer tex, eller??

Nej - samplingar som man kör i Kontakt - eller HALion för del delen - är oftast enskilda toner som har samplats från något instrument, så att man får in en ton på varje tangent på klaviaturen, i ett antal olika velocity-nivåer. Det kan förstås vara samplat från en Moog eller annan synt också, men man har ingen möjlighet att laborera med själva grundljudet, som man har när man kör med en mjukvarusynt som alstrar grundljudet själv, som exempelvis Tassman och Pro-53.

Samplingar kan också vara loopar som du säger - men det är vanligast att Kontakt används till samplingsbibliotek med enskilda samplade toner.

EDIT: Picazzo hann visst före... 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar egentligen med vad du jobbar med för grejjer. PC eller Mac spelar ingen roll.

Först och främst måste du kunna skriva bra låtar, ha bra idéer och det hänger inte på hur dyr och fin utrustning du har.

Fördelen med bra hårdvara och mjukvara är arbetsmetoden men låtidéen hänger på din egen mjukvara, dvs hjärnan 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

PC eller Mac spelar ingen roll.

För fyra år sedan var jag med på en av Sveriges mest kända och anlitade masteringfirmor. Mannen som mastrade påstod att han kunde höra skillnad på om slutmixen hade gjorts i en pc eller mac. PC:n hade enligt honom inte lika fin och bra diskant. Han var säker på att vårt material var gjort på mac. Han hade rätt. Nu skämtar jag inte. Jag ser detta som en litet lustig historia.

Jag ber också om ursäkt om någon kände sig lurad av mitt tidigare inlägg. Det var inte meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC eller Mac spelar ingen roll.

För fyra år sedan var jag med på en av Sveriges mest kända och anlitade masteringfirmor. Mannen som mastrade påstod att han kunde höra skillnad på om slutmixen hade gjorts i en pc eller mac. PC:n hade enligt honom inte lika fin och bra diskant. Han var säker på att vårt material var gjort på mac. Han hade rätt. Nu skämtar jag inte. Jag ser detta som en litet lustig historia.

Jag ber också om ursäkt om någon kände sig lurad av mitt tidigare inlägg. Det var inte meningen.

I ett blindtest skulle han inte höra skillnaden. Tro mig. En 50/50 situation har varannan gissare rätt... 😎

Sen om det var bra musik eller inte är ju en annan femma. Det kan göras dunderbra låtar på en Atari.

Summasumarum. Jag är lite matt och trött på vad som är bäst att använda för redskap när det görs musik Cubase kontra Logic, Mac vs PC, hårdvarusynthar vs VST instrument. En låt behöver inte ha det bästa ljudet eller använda "the real shit", ursäkta svordomen för att vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Timbaland kör cubase!!! det kan man bland annat se i "diary of..." på MTV där de besöker honom och jay-z (tror jag de e ) sitter o larvar sig o får fram fetingbeats på typ 2 sek!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

För fyra år sedan var jag med på en av Sveriges mest kända och anlitade masteringfirmor. Mannen som mastrade påstod att han kunde höra skillnad på om slutmixen hade gjorts i en pc eller mac. PC:n hade enligt honom inte lika fin och bra diskant. Han var säker på att vårt material var gjort på mac. Han hade rätt. Nu skämtar jag inte. Jag ser detta som en litet lustig historia.

Att PC skulle ha sämre diskant än MAC tror jag faktiskt inte ett dugg på 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Diskussioner om att PC eller Mac skulle låta olika är verkligen humoristiska.

Lika roliga som att olika DAW´s låter si eller så.

Påminner mig om tidigare på forumet när någon postade, gissa vilket program som skapat låten?

Humor.... 😳😄😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...