Jump to content
Annons

Snodda låtar av Kändisar


Lonian

Recommended Posts

Ibland hör man en låt som man tror man hört förr, fast ändå inte.

Melodifestivalen är ju full av sådanna låtar.

Tänkte att vi kunde skapa en rolig tråd här och jämföra låtar mellan varandra.

Jag vet att Kelly Osbornes låt One Word är en rippoff från en annan äldre låt då nån kille sjunger. Är det någon som vet vilken jag menar? tipsa mig, jag vill ha orginalet ^^

Jag spelade spelet Sonic the hedgehog på Sega Mastersystem och hörde en låt på en bana som jag kände igen.

Det visar sig vara Janet Jacson som har gjort en låt, som påminner otroligt starkt om denna. Har hon rippat den?

http://www.lonian.se/Janet%20stole%20sonic...hog%20music.mp3

Lyssna efter själva..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sonic och Janet är ju klockren. 😕 Sedan kan man väl hävda att melodier följer vissa givna mönster och att det därför förr eller senare kommer att likna varandra. Jämför t e x cord progressions...

men det är inte alltid lätt att veta var låtar kommer ifrån. Jag skrev en lite ostig pudelrockslåt för några år sedan. Tyckte själv att jag hade ett otroligt cathigt riff. Sedan spelade jag upp låten för min bror som snabbt menade..."men det där är ju Crazy nights med kiss" Alltså jag gillar inte ens Kiss, har aldrig lyssnat på dem så mycket, men naturligtvis slank väl riffet in någon stans i hjärnans vindlingar och fastande - och när den kom ut så var det min egen låt. Så tror jag ofta att det går till.

Jimmy jam kanske spelar mycket Sonic? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Första låten jag skrev 2003 har en liten fyllnad. Gwen Stefani har nu samma utmärkande drag i en av hennes nya låtar. Visserligen är det bara några sekunder och en slump, men ändå så likt.

Funderar på att linka till ett litet klipp av hennes låt och min låt. Bara några sekunder. Men känner inte för att vara busig. Kanske lite senare 😕😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid tyckt att sticket i Polices Every Breath you take ( Why can´t you see you belong to me..) är farligt likt sticket i Leo Sayers more than I can say. Kanske inte stöld not för not men likt. Fy på dig Sting!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid tyckt att sticket i Polices Every Breath you take ( Why can´t you see you belong to me..) är farligt likt sticket i Leo Sayers more than I can say. Kanske inte stöld not för not men likt. Fy på dig Sting!

"Every Breath You Take" är ju annars väldigt lik Puff Daddys "I'll be missing you".

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, jag skrev riffet i system of a downs aerials för bra många år sen...1998 kanske. Tyvärr kan jag nog inte kräva några roylaties eftersom etno-metal-bandet där riffet användes lades ner efter två rep, aldrig spelade live eller spelade in något överhuvudtaget. Jag tänkte inte ens på det riffet igen förns jag hörde SOAD:s låt... Och det är exakt samma!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det är livsfarlig att jobba med och anlita musiker som man tror knåpar ihop egna solon som de lägger på solospåren på ens egen låt, när det visar sig ett decennium senare att det var plankat rakt av från nån bok med nån annan artist man aldrig hört. Sånt kan hända.

"Money Money Money" med Elin = "Money Money Money" med ABBA.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ha, jag skrev riffet i system of a downs aerials för bra många år sen...1998 kanske. Tyvärr kan jag nog inte kräva några roylaties eftersom etno-metal-bandet där riffet användes lades ner efter två rep, aldrig spelade live eller spelade in något överhuvudtaget. Jag tänkte inte ens på det riffet igen förns jag hörde SOAD:s låt... Och det är exakt samma!

Fundera på hur de kan ha hört ditt riff. Man kan komma på samma sak oberoende av varann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synkronisitet, Eller det Carl Jung kallade för världsanden. Kanske är det därför samma bok kan skrivas på två ställen utan att författarna känner till varandras existens.

Gjorde själv en låt som bitvis nästan var identisk med Nirvanas Smell like Teenspirit. Det var nåt år innan deras låt kom och det gälde inte hela låtan utan bara dom där Hallo,Hallo-partierna.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, jag skrev riffet i system of a downs aerials för bra många år sen...1998 kanske. Tyvärr kan jag nog inte kräva några roylaties eftersom etno-metal-bandet där riffet användes lades ner efter två rep, aldrig spelade live eller spelade in något överhuvudtaget. Jag tänkte inte ens på det riffet igen förns jag hörde SOAD:s låt... Och det är exakt samma!

Fundera på hur de kan ha hört ditt riff. Man kan komma på samma sak oberoende av varann.

Självklart, det var det jag menade. Ironin syntes nog inte i text... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag kan berätta att jag långt innan Rolling Stones började att arbeta på ett av sina album - Emotional rescue - hade en dröm som talade om för mig vad albumet skulle heta. Senare, drygt ett halvår därefter, så kom plattan och den hette exakt som jag hade drömt. Jag har annars ingen relation till det bandet överhuvudtaget, äger bara singeln "Start me up".

Lite kusligt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

skumt...vi gjorde en snuskigt snarlik version av gitarrmelodin i DM's in your room, ett bra tag innan den släpptes.

Svårt att hävda det dock, bara att ändra själv 😉

Men, hur många kombinationer av noter inom en given tidsrymd finns det? Borde väl tex vara tvärkört att hitta nya ackordsföljder tex? om man inte räknar alla ackord det krävs 13 fingrar för att lyckas med etc 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag VET att jag har skrivit The Passenger. Det var INTE Iggy Pop. Jag skall stämma honom när jag har tid.

Visserligen hette låten "Jag är bara 17 och ett halvt", var på svenska och spelades aldrig ute. Men det var jag som skrev den.... 😉

Redigerat av Carl Cadello
Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid tyckt att sticket i Polices Every Breath you take ( Why can´t you see you belong to me..) är farligt likt sticket i Leo Sayers more than I can say. Kanske inte stöld not för not men likt. Fy på dig Sting!

Ha! ja det var ju faktiskt typ samma. Men The Police har ju bakat in ett Eb69 (om låten nu går i C, minns inte) efter F:et om jag inte minns hel fel. Det är ju hela behållningen av den låten.

edit: va tvungen o kolla. Låten går ju i Ab. Men Cb69-grejjen är fortfarande sjukt snyggt. Utan det hade det varit en totalt meningslös låt.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev en stor del av refrängen till Tommy Nilssons melodifestivalvinnare "En dag" sådär 5 år innan den släpptes. Den gick som radiosignatur på en närradiokanal. 😄 Svårt att bevisa, jag har nog inte ens mina gamla disketter kvar. Jag är lycklig ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sticket på Black Eyed Peas' "Pump it" är identiskt med verserna på nån gammal Brainpool-låt... tveksamt om BEP har hört detta albumspår med Brainpool dock... 😳

Är det inte pump it som bara består av Robert Johnson & The punchdrunks/Pulp fiction-samplingen och en kagge och en virvel? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på den här gamla räven:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5549

(edit: rättade länken)

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nirvana sa själva att dom tagit det från Eighties (Nightime, 1984) inget försök att dölja ngt som vissa andra. Någon som sett filmen "Squid and the Whale"? Där är det en grabb i 16-årsåldern som påstått att han gjort "Hey You" (Pink Floyd - The Wall) och spelar upp den på skolans talangjakt och vinner! Hyfsat pinsamt när han får lämna igen priset och förklara...

Link to comment
Dela på andra sajter

limpan666 Postat den 9 February 2007, 16:42

  Nirvana sa själva att dom tagit det från Eighties (Nightime, 1984) inget försök att dölja ngt som vissa andra.

Det visste jag inte, tack för infon!

Någon som sett filmen "Squid and the Whale"? Där är det en grabb i 16-årsåldern som påstått att han gjort "Hey You" (Pink Floyd - The Wall) och spelar upp den på skolans talangjakt och vinner! Hyfsat pinsamt när han får lämna igen priset och förklara...

Yes jag har sett den, mycket pinsamt. Det är något man har fantiserat om, ifall man kunde resa i tiden, släppa The wall ett år innan P.F. släpper den, framföra Air några månader innan Bach tänker göra det samma, när Elvis precis tänkt skicka sitt senaste album till pressning, så lanserar man det själv och anklagar Elvis för låtstöld! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Jag skrev riffet som kommer på stickdelen i Kents - LSD, Någon?!

Satt och harvade det i replokalen månader innan Tillbaka till samtiden kom ut. Det är på pricken likt. Fascinerande.

Kan garantera att killarna i Kent INTE var i mina trakter utanför min replokal när riffet harvades som mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...