Jump to content
Annons

0 dB-gränsen


gsol

Recommended Posts

Hej,

Jag sitter och skriver lite om hur en kompressor fungerar, men det är en sak jag inte riktigt har klart för mig.

När det kommer till mixning är det alltid denna digitala 0 dB-gräns man aldrig vill överstiga, för att undvika klipp och digital dist, det är jag med på, men jag undrar bara hur man förklarar den digtala "nollan"? Vad är det egentligen som händer när ljudnivån överskrider nollgränsen, och vad är det som gör att vi inte kan dra upp volymen oändligt mycket i en mix?

Konstig fråga kanske, men jag kan inte skriva om något jag inte är säker på hur det fungerar. Skulle därför uppskatta om någon kunde förklara teorin bakom detta. Länkar med läsning om det här uppskattas också!

Vänligen

Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den digitala nollan är maximal nivå i det bitdjup som används, vilket digitalt innebär att alla nuffror består av siffran ett. Med sexton bitars djup kommer signalen alltså att vara 1111 1111 1111 1111.

Det som händer när signalen överskrider nollgränsen är helt enkelt att den inte gör det. Alla signaler över noll kommer fortfarande att vara noll. Vilket är anledningen till att signalen "klipper".

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Undantaget är förresten när man jobbar med 32 bitars float, där signalen består av 24 bitar och de extra 8 bitarna används för att justera nivån. På så vis kan en signal ha positiva värden utan att klippa.

Men det fyller även en funktion när det gäller den svagast möjliga nivån. Om en signal sänks med 10dB och sedan förstärks så tappar du dynamik, helt enkelt därför att det även finns en gräns nedåt - 0000 0000 0000 0000 - som då passeras vilket gör att information försvinner.

Men genom att justera signalen med de åtta extra bitarna kan dynamiken behållas helt oförändrad samtidigt som du tillåts justera nivån. Vilket är hur de flesta moderna inspelningsprogram jobbar med digitalt ljud. Något som också förklarar varför du inte behöver vara orolig över att enskilda kanaler ligger på positiva dB-värden så länge masterbussen (där signalen mixas ned till ett lägre bitdjup) ligger under noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😄

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Link to comment
Dela på andra sajter

1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😄

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Finns ju två upplösningar egentligen; hur mycket information som finns per ord (ett ord är 16 eller 24 bitar eller nåt annat) och sedan på samplingsfrekvensen.

44.1Khz har man ju valt till cd för att det är dubbelt så hög frekvens som örat uppfattar. Finns en fysikaliskt förklaring till varför också, "nyquists teorem".

Kan nog hitta lite matnyttig info om du söker på det!

Hoppas det hjälpte nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😉

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Finns ju två upplösningar egentligen; hur mycket information som finns per ord (ett ord är 16 eller 24 bitar eller nåt annat) och sedan på samplingsfrekvensen.

44.1Khz har man ju valt till cd för att det är dubbelt så hög frekvens som örat uppfattar. Finns en fysikaliskt förklaring till varför också, "nyquists teorem".

Kan nog hitta lite matnyttig info om du söker på det!

Hoppas det hjälpte nåt...

Japp, satt och läste om det där för bara en liten stund sedan faktiskt. 🙂

Ganska intressant må jag säga...

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😉

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Finns ju två upplösningar egentligen; hur mycket information som finns per ord (ett ord är 16 eller 24 bitar eller nåt annat) och sedan på samplingsfrekvensen.

44.1Khz har man ju valt till cd för att det är dubbelt så hög frekvens som örat uppfattar. Finns en fysikaliskt förklaring till varför också, "nyquists teorem".

Kan nog hitta lite matnyttig info om du söker på det!

Hoppas det hjälpte nåt...

Japp, satt och läste om det där för bara en liten stund sedan faktiskt. 🙂

Ganska intressant må jag säga...

lite kul är det ju att samma fenomen gör att man tycker att cykelhjul snurrar bakåt tec vid vissa frekvense.

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😄

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Med upplösning menar vi nog oftast 'noggranhet' av något slag.

Upplösning i bit-sammanhang är då alltså hur noggrant vi kan mäta nivån - hur många steg vi delar in spannet i från högsta till lägsta volym.

Samplingsfrekvensens upplösning anger hur många ggr per sekund man mäter.

Min fundering var alltså om skillnaden mellan 16 o 24 bitar innebär en högre maxnivå, en lägre minnivå, eller en ökad upplösning med samma max- o minnivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😄

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Med upplösning menar vi nog oftast 'noggranhet' av något slag.

Upplösning i bit-sammanhang är då alltså hur noggrant vi kan mäta nivån - hur många steg vi delar in spannet i från högsta till lägsta volym.

Samplingsfrekvensens upplösning anger hur många ggr per sekund man mäter.

Min fundering var alltså om skillnaden mellan 16 o 24 bitar innebär en högre maxnivå, en lägre minnivå, eller en ökad upplösning med samma max- o minnivåer.

Det sista alternativet; Ökad upplösning med samma max- och min-nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
44.1Khz har man ju valt till cd för att det är dubbelt så hög frekvens som örat uppfattar. Finns en fysikaliskt förklaring till varför också, "nyquists teorem".

44,1 kHz har man väl valt för att det just kan uppfatta 22,05hz vilket är en bit över det människan kan uppfatta. Det behövs två samplingar för att kunna registrera en svängning över nollan, alltså ljud 🙂 Så det är väl därför det inte går högre än hälften av samplingsfrekvensen.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Upplösningen är beteckning på hur många värden i nivå ljudet kan anta. Samplingsfrekvensen är ett mått på hur ofta ljudet samplas ("mäts"). Så när det gäller 44,1kHz så samplas alltså ljudet 1/44100 vilket är ungefär var 2,27x10^-5 sekund. Så strikt matematiskt borde man alltså kunna få ett bättre återgivet ljud med högre samplingsfrekvens. Men denna diskussion är stor, och då CD fortfarande är ett vanligt slutformat så nöjer i alla fall jag mig med att köra 24bit, 44,1kHz när jag jobbar ITB.

Link to comment
Dela på andra sajter

44.1Khz har man ju valt till cd för att det är dubbelt så hög frekvens som örat uppfattar. Finns en fysikaliskt förklaring till varför också, "nyquists teorem".

44,1 kHz har man väl valt för att det just kan uppfatta 22,05hz vilket är en bit över det människan kan uppfatta. Det behövs två samplingar för att kunna registrera en svängning över nollan, alltså ljud 😆 Så det är väl därför det inte går högre än hälften av samplingsfrekvensen.

Om jag inte missminner mig så var det inte en frekvens man valde per definition utan att det föll sig praktiskt av andra skäl, som jag tyvärr inte klarar av att minnas!

Link to comment
Dela på andra sajter

44.1Khz har man ju valt till cd för att det är dubbelt så hög frekvens som örat uppfattar. Finns en fysikaliskt förklaring till varför också, "nyquists teorem".

44,1 kHz har man väl valt för att det just kan uppfatta 22,05hz vilket är en bit över det människan kan uppfatta. Det behövs två samplingar för att kunna registrera en svängning över nollan, alltså ljud 😄 Så det är väl därför det inte går högre än hälften av samplingsfrekvensen.

Om jag inte missminner mig så var det inte en frekvens man valde per definition utan att det föll sig praktiskt av andra skäl, som jag tyvärr inte klarar av att minnas!

Blev fundersam och googlade:

Länk

Why 44.1kHz Sampling Rate?

Why not 44, or a nice round number like 50. When the first engineers were inventing digital sound they had worked out the on/off, 0/1, idea and needed a way to represent it. The idea came to use white dots on a TV screen where a white dot was on and a black dot was off. Neat. So you record it like a video picture on a video recorder. That was fine, but the engineers had been caught out before. What about PAL (the European video standard) and NTSC? (the American and Japanese standard.) They weren't going to get caught up in that again, no way, so they configured a number that was compatible between the 528 line NTSC and 625line PAL and the number was 44.1kHz. Just a piece of useless info you might want one day!

Men visst stämmer det med att man valde en frekvens över 2x20kHz pga Nyquists teorem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant...

Både DAT och ADAT spelar ju in precis som en videobandspelare (ADAT använder t o m videoband), med en videotrumma som har huvuden inbyggda - i stället för att ha vanligt bandspelarstuk på det hela...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant...

Både DAT och ADAT spelar ju in precis som en videobandspelare (ADAT använder t o m videoband), med en videotrumma som har huvuden inbyggda - i stället för att ha vanligt bandspelarstuk på det hela...

Det är väl inte vanliga vhs? trodde det typ vhs-c?

Dat/adat känns lite..off. Kanonkvalitet så klart, men fyler kanske ingen riktig kanonsunktion som andra medier inte kan fylla. lite som hårdvarusamplers...

Har man kanske valt konfiguration med inbyggda huvuden pga att det blir en robustare konstruktion kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant...

Både DAT och ADAT spelar ju in precis som en videobandspelare (ADAT använder t o m videoband), med en videotrumma som har huvuden inbyggda - i stället för att ha vanligt bandspelarstuk på det hela...

Det är väl inte vanliga vhs? trodde det typ vhs-c?

Dat/adat känns lite..off. Kanonkvalitet så klart, men fyler kanske ingen riktig kanonsunktion som andra medier inte kan fylla. lite som hårdvarusamplers...

Har man kanske valt konfiguration med inbyggda huvuden pga att det blir en robustare konstruktion kanske?

Eftersom de tydligen har sneglat på bildåtergivning vid valet av samplingsfrekvens, så är kanske lagringen också närmare video än audio - och då kan det vara därför de har valt samma teknik...

Visst är DAT och ADAT ersatt av hårddisk numera - men det är ändå alltid intressant att få veta mer... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte vanliga vhs? trodde det typ vhs-c?

super-vhs, eller s-vhs som de också kallas e de..

fina grejjer..banden är aningen otympliga bara.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

44.1Khz har man ju valt till cd för att det är dubbelt så hög frekvens som örat uppfattar. Finns en fysikaliskt förklaring till varför också, "nyquists teorem".

44,1 kHz har man väl valt för att det just kan uppfatta 22,05hz vilket är en bit över det människan kan uppfatta. Det behövs två samplingar för att kunna registrera en svängning över nollan, alltså ljud :rolleyes: Så det är väl därför det inte går högre än hälften av samplingsfrekvensen.

Om jag inte missminner mig så var det inte en frekvens man valde per definition utan att det föll sig praktiskt av andra skäl, som jag tyvärr inte klarar av att minnas!

Blev fundersam och googlade:

Länk

Why 44.1kHz Sampling Rate?

Why not 44, or a nice round number like 50. When the first engineers were inventing digital sound they had worked out the on/off, 0/1, idea and needed a way to represent it. The idea came to use white dots on a TV screen where a white dot was on and a black dot was off. Neat. So you record it like a video picture on a video recorder. That was fine, but the engineers had been caught out before. What about PAL (the European video standard) and NTSC? (the American and Japanese standard.) They weren't going to get caught up in that again, no way, so they configured a number that was compatible between the 528 line NTSC and 625line PAL and the number was 44.1kHz. Just a piece of useless info you might want one day!

Men visst stämmer det med att man valde en frekvens över 2x20kHz pga Nyquists teorem.

Tack för "slav"görat... hade inte ork att scouta eller ge halva sanningar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

CD-masters gjordes från början på en NTSC-Umatic, svartvit, med ett Sony 1630-interface. Nu lite matematik:

NTSC har en framerate på 29,97 Hz och har 525 TV-linjer per frame.

35 linjer används för "blanking" och är inte tillgängliga för inspelning av video, återstår 490 linjer att spela in på. Det får plats 3 stereo-ljudsampels per linje vilket ger (29,97 frames per sekund x 490 linjer x 3 sapels = 44,0559 samples per sekund).

Standard för NTSC är 30 frames per sekund (på grund av 60Hz nätfrekvens som användes för att synka sändningar och mottagare, den enda stabila nationella referens som fanns att tillgå innan kristallerna kom). Så 29,97 frames spelades upp 30 fps. Vi får då (30 fps x 490 linjer x 3 samples = 44.100, eureka !!!!)

Varför 29,97 ?, stora TV-stationer hade en inhouse-timecode och för att få dygnets 24 tim att gå jämt upp så var man tvungen att plocka bort en del frames, vilket resulterade i just en tidskod på 29,95 ( kallas ibland "dropframe").

När video med digitalt ljud kom så fanns två separata ljudspår vilka klarade 24 bitar, 48 kHz sampling, och "proffsvärlden" valde att gå 48 kHz såväl på video som på open-reel digitala bandare. Även om Polar´s gamla 3M-maskiner gick på 16-bit, 50 kHz sampling.

Så 44,1 är video-världens fel, möjligen trodde man inte tillräckligt starkt på nya digitalformatet att det ansågs onödigt att utveckla en ny maskin.

By the way..... den första "proffsmaskinen" var en Sony F1, med 12 bitar 44,1, där signalen spelades in på Betamax. man kunde köra 14-bitar om man "snodde" två av redundans-bitarna......

Ha det

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😮

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Med upplösning menar vi nog oftast 'noggranhet' av något slag.

Upplösning i bit-sammanhang är då alltså hur noggrant vi kan mäta nivån - hur många steg vi delar in spannet i från högsta till lägsta volym.

Samplingsfrekvensens upplösning anger hur många ggr per sekund man mäter.

Min fundering var alltså om skillnaden mellan 16 o 24 bitar innebär en högre maxnivå, en lägre minnivå, eller en ökad upplösning med samma max- o minnivåer.

Det sista alternativet; Ökad upplösning med samma max- och min-nivåer.

Jag vill minnas nånstans i bakhuvet att jag hört att det är ett visst antal decibel/bit... stämmer det eller minns jag fel? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

:rolleyes:

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Med upplösning menar vi nog oftast 'noggranhet' av något slag.

Upplösning i bit-sammanhang är då alltså hur noggrant vi kan mäta nivån - hur många steg vi delar in spannet i från högsta till lägsta volym.

Samplingsfrekvensens upplösning anger hur många ggr per sekund man mäter.

Min fundering var alltså om skillnaden mellan 16 o 24 bitar innebär en högre maxnivå, en lägre minnivå, eller en ökad upplösning med samma max- o minnivåer.

Det sista alternativet; Ökad upplösning med samma max- och min-nivåer.

Jag vill minnas nånstans i bakhuvet att jag hört att det är ett visst antal decibel/bit... stämmer det eller minns jag fel? 🙂

Du minns helt rätt. Det är 6dB/bit - och följaktligen är det maximala dynamikomfånget 144dB med 24-bitsupplösning och 96dB med 16-bitsupplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

🙂

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Med upplösning menar vi nog oftast 'noggranhet' av något slag.

Upplösning i bit-sammanhang är då alltså hur noggrant vi kan mäta nivån - hur många steg vi delar in spannet i från högsta till lägsta volym.

Samplingsfrekvensens upplösning anger hur många ggr per sekund man mäter.

Min fundering var alltså om skillnaden mellan 16 o 24 bitar innebär en högre maxnivå, en lägre minnivå, eller en ökad upplösning med samma max- o minnivåer.

Jag kommer att tänka på Spinal Tap-filmen, när han hittar en förstärkare där volyminställningen är graderad till elva och tror att den spelar högre då.

"Oh, this one goes to eleven"

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
1111 1111 1111 1111 1111 1111

24-bitar.

Blir det högre, eller är lägsta nivån lägre, eller är det bara finare upplösning?

😄

Har bitdjupet överhuvudtaget något med upplösningen att göra, eller handlar det bara om nivåer? För upplösningen styrs väl vad jag vet av samplingsfrekvensen...

Med upplösning menar vi nog oftast 'noggranhet' av något slag.

Upplösning i bit-sammanhang är då alltså hur noggrant vi kan mäta nivån - hur många steg vi delar in spannet i från högsta till lägsta volym.

Samplingsfrekvensens upplösning anger hur många ggr per sekund man mäter.

Min fundering var alltså om skillnaden mellan 16 o 24 bitar innebär en högre maxnivå, en lägre minnivå, eller en ökad upplösning med samma max- o minnivåer.

Det sista alternativet; Ökad upplösning med samma max- och min-nivåer.

Jag vill minnas nånstans i bakhuvet att jag hört att det är ett visst antal decibel/bit... stämmer det eller minns jag fel? 🙂

Du minns helt rätt. Det är 6dB/bit - och följaktligen är det maximala dynamikomfånget 144dB med 24-bitsupplösning och 96dB med 16-bitsupplösning.

😄

Då kommer vi ju tillbaka till första frågan:

Ökar det uppåt eller neråt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...