Jump to content
Annons

Världens fulaste instrument


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Du har inte hört allt ännu, och inte jag i heller, därför går det inte att debattera vad som är fult. Eller vad som är vackert. Ens ur eget perspektiv.

Jodå, man behöver inte älska allting. 😛 Och i min värld finns det både fel och rätt och fult och vackert.

Självklart har inte jag (eller någon annan heller) hört allting. Men det kommer aldrig någonsin någon att göra heller, så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sen har jag på senare tid blivit allergisk mot de högljudda klappar som ligger på varannan takt i varenda jävla modern r'n'b låt som existerar. Jag vet inte ens om det var snyggt i gamla minimal-synth/detroit/flexipop/breakdance-låtarna på 80-talet som det kommer ifrån. Det har verkligen förstört handklappar för mig helt; nu stör jag mig på dem i nästan all musik. Jävla MTV.

Håller med helt och hållet, de högfrekventa klapparna har gjort att det inte går att lyssna på dem låtarna (härstammar dock inte från 80talet väl?? har aldrig hört nåt liknande innan.) Annars så gör de ju likadant med hihaten också, som dessutom är dubbelt så högt i volym som övriga låten. 😛

Annars tänkte jag skriva att ackord på elbas inte låter särskilt schysst, men det räknas väl inte då man inte använder instrumentet på det sättet. Hehe

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att TBRUCE hade en kommentar innan om FM-elpiano, som jag håller med om.

Jag tycker märkligt att ingen nämnt FENDER RHODES ännu. Om det inte dränks med effekter, reverb, chorus, så är klangen iskall och steril OAVSETT VEM SOM SPELAR! När jag brukar skaffa synt brukar jag deleta ALLA Rhodes preset patchar och ersätta med vibrafon eller liknande "klubb" instrument.

Dvs, jag har inte hört någon spela något på Rhodes SOM INTE LÅTER BÄTTRE på ett akustiskt piano eller annat klaviatur. T o m Wurlitzer var det lite mer "growl" i.

På den gamla tiden, på 70-talet när jazzrocken fanns, skulle "alla", Chick Corea, Herbie Hancock, Jan Hammer envisas med att bara spela på Fender Rhodes. Visst har den anslagsskänslighet och dynamik men det oerhört raka ljudet, och iskalla magnetiska sinusvåg driver mig till vansinne.

Det fanns ganska många kända s.k. "multikeyboardister" ifrån förr, typ Emerson, Wakeman, Eddie Jobson, Lyle Mays ... etc som hade varenda j-la synt och keyboard som gick och få tag i, t o m Clavinet. Men fan heller om de hade ett Rhodes eller försökte härma det med andra instrument. Jag är i alla fall inte ensam.

Men det är en personlig smak som sagt inget annat.

Någon som tycker samma om Fender Rhodes?

Äh, du snackar...

Finns det något underbarare än när en riktigt duktig klaviaturspelare drar lite jazziga riff på ett fender rhodes genom en grym stärkare/låda typ Twin Reverb. Instumentet kan även låta grymt mörkt och stämningsfullt om man är ute efter det...

Det bråkar inte om utrymmet med gitarrer och sång på samma sätt som orgel och piano brukar göra. Men visst man får alltid eq'a som fasen för att få en fin ton både live och i studion men resultatet brukar bli nice till slut. Reverb och chorus använder jag normalt sett inte alls.

Och jag snackar om riktigt rhodes inte de töntiga synth rhodes som alltid finns i synthar och keyboards.

Att det är otroligt snyggt på scen är bara bonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det enda jag kan komma på som för alltid borde bannlysas och lagförbjudas är nog:

Samplad val-/delfinsång. Fast är det ett instrument?

huvudet på spiken! det är det värsta jag vet. fattar inte hur de kan ha sånt skit på avslappningsskivor.. aldrig kunnat koppla av till skrikande fiskar (som inte ens är fiskar, falska skitdjur är vad de är).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hej!

Vilket instrument är världens fulaste instrument? Det vill säga det som ni tycker låter allra fulast. Det finns en hel del jag inte väljer att lyssna på i första hand.

Kandidater:

* dragspel (ej mousette, för det är tvärtom vackert)

Fattar inte hur du kan prata så illa om dragspel! Eller överhuvudtaget dela in instrument i grupper så här.. Allt beror på vad man gör det till. 😄

Ex: Jag skulle med lätthet kunna spela mycket fulare på piccolaflöjt än på ett dragspel..

Dragspel är också ett av de mest spännande akustiska instrumenten, eftersom man kan få det att låta på så många olika sätt. Om du inte visste det.. har du inte hört talats om register?

Tack vare dragspelets mångsidighet kan man få det att låta både lätt och tungt, mjukt och hårt.. men det är mycket lättare att spela fult på ett blåsinstrument enligt mej..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört nån spela VACKERT på dragspel 🙁 visst kan det låta fint och skapa bra stämning på ett torg eller i en hamn eller nåt men vackra toner har jag aldrig hört komma från det (oberoende av hur skicklig spelaren är..)

🙂

Men det har jag... Vet du vem Maria Kalaniemi är? Sök på youtube eller nåt vettja!

Sj gillar jag dragspel, kanske eftersom jag spelar det. Jag skriver musik på det (rockmusik också!) och sätter covers m m, har bl a tolkat nothing else matters som jag blev nöjd med.

Mobba inte dragspel! Det är ju värsta jaminsrumentet! Har allt: melodi+ackord samtidigt, variabel ton, möjlighet att bända toner och kan ändra volymen utan att höja/sänka frekvensen.. 😄

Dragspel är SÅÅ mycket mer än växelbas och förtital.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört nån spela VACKERT  på dragspel 😄 visst kan det låta fint och skapa bra stämning på ett torg eller i en hamn eller nåt men vackra toner har jag aldrig hört komma från det (oberoende av hur skicklig spelaren är..)

😄

Men det har jag... Vet du vem Maria Kalaniemi är? Sök på youtube eller nåt vettja!

Sj gillar jag dragspel, kanske eftersom jag spelar det. Jag skriver musik på det (rockmusik också!) och sätter covers m m, har bl a tolkat nothing else matters som jag blev nöjd med.

Mobba inte dragspel! Det är ju värsta jaminsrumentet! Har allt: melodi+ackord samtidigt, variabel ton, möjlighet att bända toner och kan ändra volymen utan att höja/sänka frekvensen.. 😄

Dragspel är SÅÅ mycket mer än växelbas och förtital.. 🙁

Får väl stämma in här. Vet inte om man kan kalla det vakert men allt med Clifton Chenier är skitbra.

Jag tror att det här hatet mot dragspel kommer från Sten Broman. Knasgubben. Å inte kunde han kontrapunkt heller. Nananananana. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag på senare tid blivit allergisk mot de högljudda klappar som ligger på varannan takt i varenda jävla modern r'n'b låt som existerar. Jag vet inte ens om det var snyggt i gamla minimal-synth/detroit/flexipop/breakdance-låtarna på 80-talet som det kommer ifrån. Det har verkligen förstört handklappar för mig helt; nu stör jag mig på dem i nästan all musik. Jävla MTV.

Håller med helt och hållet, de högfrekventa klapparna har gjort att det inte går att lyssna på dem låtarna (härstammar dock inte från 80talet väl?? har aldrig hört nåt liknande innan.) Annars så gör de ju likadant med hihaten också, som dessutom är dubbelt så högt i volym som övriga låten. 😄

Annars tänkte jag skriva att ackord på elbas inte låter särskilt schysst, men det räknas väl inte då man inte använder instrumentet på det sättet. Hehe

Ackord på bas är ju bland det snyggaste som finns,dock iofs bäst på kontra men bara det är välspelat så.

Redigerat av kajan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört nån spela VACKERT  på dragspel 😄 visst kan det låta fint och skapa bra stämning på ett torg eller i en hamn eller nåt men vackra toner har jag aldrig hört komma från det (oberoende av hur skicklig spelaren är..)

😄

Men det har jag... Vet du vem Maria Kalaniemi är? Sök på youtube eller nåt vettja!

Sj gillar jag dragspel, kanske eftersom jag spelar det. Jag skriver musik på det (rockmusik också!) och sätter covers m m, har bl a tolkat nothing else matters som jag blev nöjd med.

Mobba inte dragspel! Det är ju värsta jaminsrumentet! Har allt: melodi+ackord samtidigt, variabel ton, möjlighet att bända toner och kan ändra volymen utan att höja/sänka frekvensen.. 😄

Dragspel är SÅÅ mycket mer än växelbas och förtital.. 🙁

Får väl stämma in här. Vet inte om man kan kalla det vakert men allt med Clifton Chenier är skitbra.

Jag tror att det här hatet mot dragspel kommer från Sten Broman. Knasgubben. Å inte kunde han kontrapunkt heller. Nananananana. 🙂

Eggplant, Love U! 😄 Skönt att höra något medhåll..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nämen titta, har den här gamla tråden vaknat till liv! 😄

Då måste jag ju bara bumpa nedanstående videoklipp! 😆

Om jag startar ett rockband så ska jag fråga Tron om han vill vara med!! 😄

[...]

Stampa-takten-i-golvet-fiol är förskräckligt

[...]

Du har bara inte upptäckt hur grymt rock 'n' roll det är än!!! 😆

Kolla här bara:

http://www.tvfolk.net/video_ref/tron2_MSTRH.mov

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
RikardS (oregistrerad)
Tycker inte säckpipor låter speciellt vackert...

😆 säckpipa är ju underbart.

Tycker alla instrument är fina på sitt sätt. till skillnad från dem som spelar på dem 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...