Jump to content
Annons

Världens fulaste instrument


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Vilket instrument är världens fulaste instrument? Det vill säga det som ni tycker låter allra fulast. Det finns en hel del jag inte väljer att lyssna på i första hand.

Kandidater:

* solofiol

* dragspel (ej mousette, för det är tvärtom vackert)

* lap steel guitar

* hawaiiansk gitarr (eller vad det kallas)

* banjo

* cittra

m.fl., bland annat en hel del etniska märkliga blås och/eller stränginstrument

Om jag ska välja ett enda instrument som jag inte riktigt kan med, så får det bli vad en del kallar Hawaiiansk gitarr. Jag vet inte riktigt om det är en speciell sorts gitarr, eller om de "bara" spelar på ett speciellt sätt i sådan musik, på en vanlig gitarr. Jag har aldrig brytt mig för jag har alltid tvingast slänga mig på volymknappen innan jag vomerat.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag måste nog hålla med föregående talare om synthar. visst, "keyboards med träpaneler på sidorna" som det heter går an men synthar i allmänhet och såna där J**LA spela-på-som-en-gitarr-keyboards i synnerhet. TVI.

[edit] ajdå, nu ser jag att tråden gäller instrumentet som LÅTER fulast.. ja då för det bli:

* Instrument med mellanösternskalor, eller vad det kallas. huga.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vilket instrument är världens fulaste instrument? Det vill säga det som ni tycker låter allra fulast. Det finns en hel del jag inte väljer att lyssna på i första hand.

Kandidater:

* solofiol

* dragspel (ej mousette, för det är tvärtom vackert)

* lap steel guitar

* hawaiiansk gitarr (eller vad det kallas)

* banjo

* cittra

m.fl., bland annat en hel del etniska märkliga blås och/eller stränginstrument

Om jag ska välja ett enda instrument som jag inte riktigt kan med, så får det bli vad en del kallar Hawaiiansk gitarr. Jag vet inte riktigt om det är en speciell sorts gitarr, eller om de "bara" spelar på ett speciellt sätt i sådan musik, på en vanlig gitarr. Jag har aldrig brytt mig för jag har alltid tvingast slänga mig på volymknappen innan jag vomerat.

😛

:musik

Lapsteel och cittra kan ju låta oerhört bra! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad svårt. Hemskt få instrument är aldrig vackra. Möjligen ukelele - det kan låta roligt, men har aldrigt hört det spelas vackert.

Då kan du ju lyssna på det HÄR 😆

Oj! Jag erkänner mig överbevisad! =) Det är väl alla timmar i musiksalen som frustrerad musiklärare som byggt på mitt agg mot ucken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kandidater:

* solofiol

Vafalls!?! Soloviolin är ju ett av de vackraste, om den spelas väl! Överträffas bara av cello och möjligtvis oboe.

* dragspel

Huvudet på spiken, så länge vi pratar flerradiga dragspel. Det GÅR inte att få det låta vackert! Sten Broman ... frid över hans minne ...

Sen håller jag med flera här ovan om introverta basister, men det är snarare instrumentalisten som är outhärdlig, inte intrumentet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad svårt. Hemskt få instrument är aldrig vackra. Möjligen ukelele - det kan låta roligt, men har aldrigt hört det spelas vackert.

Då kan du ju lyssna på det HÄR 😆

Oj! Jag erkänner mig överbevisad! =) Det är väl alla timmar i musiksalen som frustrerad musiklärare som byggt på mitt agg mot ucken...

Haha, ukulele är ju skönt... Kolla in The Ukulele Orchestra of Great Britain spelar Smells Like Teen Spirit.

Deras hemsida...

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elgitarr eller synth.. Lite tvekande då de är väldigt olika andra instrument i det syftet att de kan låta hur som helst. Av de akustiska instrumenten så är jag inte speciellt förtjust i trumpetens vassa ljud. Givetvis kan även den låta vackert i rätt händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Musik: Du måste vara helgalen!

Violin kan ju vara ett av de mest utrycksfulla instrumenten och även låta olika i olika händer.

Ja, det kan låta mer eller mindre infernaliskt. Ett vederstyggligt instrument. Antar att det är nåt ärftligt, för så tycker "hela" vår släkt.

Har sett professionella på TV och Live i Konserthuset faktiskt spela på Stradivarius t.o.m. När de andra reste sig upp och applåderade var jag mest glad över att eländet var över. Jag har nog aldrig tittat på klockan så många gånger per minut...

Många stråkinstrument tillsammans, eller flera violiner ihop är ok, men inte mer. Tycker däremot om cello och de flesta andra instrumenten i en symfoniorkester.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Lapsteel och cittra kan ju låta oerhört bra! :rolleyes:

Det tycker inte jag, huga... Lapsteel ligger fasligt nära hawaii-gitarr nämligen. Vet nån om det kallas hawaii-gitarr nu då? Eller spelar de på ukulele på ett visst sätt? Blä!!

Cittra är bara Eulalia för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad svårt. Hemskt få instrument är aldrig vackra. Möjligen ukelele - det kan låta roligt, men har aldrigt hört det spelas vackert.

Då kan du ju lyssna på det HÄR 🙁

Oj! Jag erkänner mig överbevisad! =) Det är väl alla timmar i musiksalen som frustrerad musiklärare som byggt på mitt agg mot ucken...

Haha, ukulele är ju skönt... Kolla in The Ukulele Orchestra of Great Britain spelar Smells Like Teen Spirit.

Deras hemsida...

/H.

Dom såg jag för något år sen (uppskattningsvis).

Det var jävligt bra, och ändrade helt min uppfattning om ukulelen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta går nog att använda på både smakfulla och osmakliga sätt - ukulele har jag t ex länge sätt som ett väldigt fånigt, bonnigt instrument men på sistone har jag börjat känna ett väldigt sug efter att skaffa en själv.

Andra liknande:

Stampa-takten-i-golvet-fiol är förskräckligt medans discostråkar och symfoniorkestrar kan vara ganska fint.

Metal-övertons-elgitarr är raktigenom helvidrigt men elgitarr kan vara övermysigt i andra sammanhang.

Munspel kan vara ett otyg men är också rätt mysigt då och då.

Syntar kan användas på många väldigt osmakliga sätt, men kan också vara helt sagolikt.

FM-elpiano är rätt gräsligt för det mesta, men har också sin charm i vissa sammanhang (okej det går väl under kategorin synthar dårå).

Jojk kan vara skrattretande, men blir faktiskt rätt vackert ibland också.

Nej - det enda jag kan komma på som för alltid borde bannlysas och lagförbjudas är nog:

Samplad val-/delfinsång. Fast är det ett instrument?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...