Jump to content
Annons

Val av takt o lite annat


Nybbe 84

Recommended Posts

Hejsan svejsan 😄

Jo de e sÄhÀr att jag har tÀnkt mig att försöka fixa till melodi och ackord till min text (nÄgon har tagit hennes liv), men jag vet inte riktigt i vilken takt den sa gÄ i. Har funderat pÄ 4/4-takt men vet inte om det skulle funka sÄ bra. Sen funderade jag pÄ 2/4-takt men Àr lika osÀker dÀr om det funkar ihop med texten.

Jag e inget vidare pĂ„ musikteori som ni kanske förstĂ„r. De jag vet e att med 4/4-takt innebĂ€r att det Ă€r 4 takter och att man spelar ackordet 4 gĂ„nger i varje takt, men hur blir det dĂ„ i 2/4-takt ? 😆

Dessutom vet jag inte heller om den ska gÄ i Am eller i nÄgot annat. Tycker att det passar bÀst med moll i och med att det e en sorglig/tragisk visa. NÄgon som har förslag pÄ nÄgot annat ?

Redigerat av Nybbe 84
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Att ettan i varje takt kommer oftare.

4/4: 1234 1234 1234, osv..

2/4: 12 12 12 12 12 osv..

2/4 Àr ju lika med 1/2 takt..

Borde det bli om jag inte tĂ€nkt helt fel. Blir rĂ€tt i huvudet i alla fall 😆

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Prova att lÀsa texten rytmiskt.

Ibland nÀr jag inte har haft nÄgot instrument med mig sÄ har jag roat mig med att skriva texter och en del av dem har det faktiskt blivit musik av...

Det jag har har mÀrkt Àr att det kanske inte alltid gÄr att behÄlla texten i sitt ursprung utan att man kanske fÄr lÀgga till ett eller ta bort ord för att det ska bli bra flyt i det hela.

2-takt eller 4-takt?

Tja.... nÀstan 1000% av vÀsterlÀnsk musik gÄr ju i 4/4-takt sÄ Àr det sÄ mycket att fundera pÄ... eller kanske just dÀrför.

NÄgon skrev att man har ackordet 4 gÄnger i takten men det stÀmmer ju inte eftersom man kan ju byta ackord tvÄ gÄnger/takt o dÄ blir det ju nÄgot annat.

Val av tonart löser du pÄ följande sÀtt:

Spela ett ackord pÄ ett instrument och försök hitta en melodi som passar till det.

Vill du att den ska gÄ i Am sÄ spelar du ett Am ackord och försöker hitta pÄ nÄgot till det.

ELLER:

Sjung texten utan instrument och nÀr du har hittat en melodi som du tycker om sÄ kan du plocka fram ditt instrument och ta ut melodin. NÀr du har melodin sÄ brukar ackorden lösa sig automatiskt.

Lycka till.

Redigerat av KluZ
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

".....NÄgon skrev att man har ackordet 4 gÄnger i takten men det stÀmmer ju inte eftersom man kan ju byta ackord tvÄ gÄnger/takt o dÄ blir det ju nÄgot annat...."

Hmmm, dÀr blev jag lost... man kan vÀl byta ackorden 4 ggr eller en 1 gÄng eller tre gÄnger i en 4/4... Ä det Àr fortfarande en 4/4 oberoende av antalet ackordsbyten?? Eller har jag helt missuppfattat?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

skillnaden som jag ser det mellan tvĂ„takt och fyrtakt Ă€r kĂ€nslan. tvĂ„taktakten Ă€r lite mer umpaumpakĂ€nsla om du förstĂ„r vad jag menar. Grejen Ă€r att taktarten Ă€r mer en noteringssynpunkt nĂ€r det gĂ€ller 2/4 kontra 4/4. Jag menar sĂ€tter du ihop tvĂ„ st 2/4takter sĂ„ blir det ju 4/4 om du förstĂ„r vad jag menar. 😳

Testa runt lite. skit i det "akademiska" utrycken. angÄende tonart sÄ tycker jag du kan börja med amoll. enkel tonart att spela i. kÀnner du att det Àr för lÄgt sÄ höj eller tvÀrt om.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan svejsan 😎

Jo de e sÄhÀr att jag har tÀnkt mig att försöka fixa till melodi och ackord till min text (nÄgon har tagit hennes liv), men jag vet inte riktigt i vilken takt den sa gÄ i. Har funderat pÄ 4/4-takt men vet inte om det skulle funka sÄ bra. Sen funderade jag pÄ 2/4-takt men Àr lika osÀker dÀr om det funkar ihop med texten.

Jag e inget vidare pĂ„ musikteori som ni kanske förstĂ„r. De jag vet e att med 4/4-takt innebĂ€r att det Ă€r 4 takter och att man spelar ackordet 4 gĂ„nger i varje takt, men hur blir det dĂ„ i 2/4-takt ? 😳

Dessutom vet jag inte heller om den ska gÄ i Am eller i nÄgot annat. Tycker att det passar bÀst med moll i och med att det e en sorglig/tragisk visa. NÄgon som har förslag pÄ nÄgot annat ?

Det kĂ€nns som att du börjar i helt fel Ă€nda... 😄 Det du gör Ă€r som att försöka skriva en bok och börja med att bestĂ€mma kapitelindelningen eller hur mĂ„nga sidor den ska vara pĂ„.

Börja istĂ€llet med att kĂ€nna efter vilken stĂ€mning/stil som passar texten (det gissar jag att du redan har gjort), sen tror jag det Ă€r melodin som du ska koncentrera dej pĂ„... lĂ„s dej inte i att "men jag har ju bestĂ€mt att den ska gĂ„ i 3/4, E moll". Det kommer bara bli knĂ€ppt. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har sjungit texten och tycker jag har fÄtt en relativt bra melodi, men de e just de att fÄ ner det i noter.

De skulle inte sitta fel om de fanns ett program dĂ€r man kan sjunga in sin text och som sedan omvandlar melodin till noter 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har sjungit texten och tycker jag har fÄtt en relativt bra melodi, men de e just de att fÄ ner det i noter.

De skulle inte sitta fel om de fanns ett program dĂ€r man kan sjunga in sin text och som sedan omvandlar melodin till noter 😳

Spela in melodin och posta den hÀr under samarbeten sÄ fÄr du sÀkert hjÀlp om nÄgon gillar det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har sjungit texten och tycker jag har fÄtt en relativt bra melodi, men de e just de att fÄ ner det i noter.

De skulle inte sitta fel om de fanns ett program dĂ€r man kan sjunga in sin text och som sedan omvandlar melodin till noter  🙂

Spela in melodin och posta den hÀr under samarbeten sÄ fÄr du sÀkert hjÀlp om nÄgon gillar det.

Menar du att jag ska spela in nÀr jag sjunger texten och sedan lÀgga upp det pÄ forumet. Hmm, de skulle kunna va en möjlighet, men jag sjunger inget vidare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kĂ€nns som att du börjar i helt fel Ă€nda...  🙂 Det du gör Ă€r som att försöka skriva en bok och börja med att bestĂ€mma kapitelindelningen eller hur mĂ„nga sidor den ska vara pĂ„.

Börja istĂ€llet med att kĂ€nna efter vilken stĂ€mning/stil som passar texten (det gissar jag att du redan har gjort), sen tror jag det Ă€r melodin som du ska koncentrera dej pĂ„... lĂ„s dej inte i att "men jag har ju bestĂ€mt att den ska gĂ„ i 3/4, E moll". Det kommer bara bli knĂ€ppt. 🙂

Hade tÀnkt mig att den skulle va i vis/pop stil med en sorilig stÀmning.

Jo de e melodin som jag har problem med att fÄ till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har alltsÄ en melodi. Vad Àr felet med den?

AlltsÄ nÀr jag sjunger texten sÄ blir det ju en melodi, eller hur ?

Men grejen e att jag inte fÄr ner den i noter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför vill du ha ner den i noter?

Jobbiga frÄgor kanske men det hjÀlper mig att hjÀlpa mig eftersom jag dÄ vet vad du vill göra sÄ... varför noter?

Varför jag vill ha ner melodin i noter ? Jo för att jag hade tÀnkt skriva ut lÄten (nÀr den blir fÀrdig) pÄ ett notblad med text, noter och ackord.

Har tÀnkt anvÀnda mig utav Guitar pro för att skriva ner texten, melodin och ackorden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok! Annars kan du skicka över den till mig sÄ skriver jag ut det samt kan komma med ackordförslag.

De skulle ju kunna va ett sĂ€tt, fast jag har Ă€nnu inte spelat in sĂ„ngen, och dessutom sjunger jag inget vidare heller 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

spela in den pÄ midikeyboard sÄ kan du skriva ut den som noter

Menar du sÄngen ? Eller melodin ?

För som jag har skrivit innan sÄ fÄr jag bara fram melodin genom att sjunga texten. Men jag skulle vilja ha ner noterna pÄ den melodin, men fÄr liksom inte till det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr Àr beviset

http://www.imdb.com/title/tt0088258/quotes

Nigel Tufnel: It's part of a trilogy, a musical trilogy I'm working on in D minor which is the saddest of all keys, I find. People weep instantly when they hear it, and I don't know why.

Nu vet du. Hm Àr bara lite ledset gissar jag :-)

och God Jul förresten

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok! Annars kan du skicka över den till mig sÄ skriver jag ut det samt kan komma med ackordförslag.

Nybbe, hugg pĂ„ den annars kommer du aldrig fĂ„ ner lĂ„ten pĂ„ noter för nĂ„got sĂ„ng till noterprogram som funkar lĂ€r du aldrig hitta. 😉

KanhĂ€nda att du har rĂ€tt 😄 Men ett sĂ„nt program skulle va vĂ€ldigt praktiskt 😆

FĂ„r ta och spela in sĂ„ngen sĂ„ jag kan skicka ivĂ€g den 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kör in sÄngen pÄ ett band o posta den sÄ ska vi nog fÄ ner nÄgot pÄ papper...

Och ackordförslag som sagt.

Sen kan vi spela in den i bÄde Am, Dm & Hm sÄ fÄr vi se vilket ni bölar mest till...

Lova att sĂ€ga vad det blev 🙁 SĂ„ vi vet

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om den ska vara sorglig MÅSTE den gĂ„ i Dm. Det Ă€r den mest sorgsna tonarten.

Ett faktum och konstaterande som jag sett pÄ film. 

nÀ, helt klart överskattad tonart. hm dÀremot, dÀr snackar vi!

🙁

F-dur med massa a-moll (mÄste lÄta förjÀvligt)

Redigerat av PBM
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...