Jump to content
Annons

Taskig attityd i musikaffärer


Pluffo

Recommended Posts

Annons

Jag har spelat länge som fan, bott i GBG o 08 och Hälsingland. Inte nån gång i någon musikaffär har jag blivit taskigt bemött.

Ja, jag har också blivit bemött väl några gånger men när majoriteten har haft en dålig upplevelse så säger väl det ganska mycket. Man ska inte behöva begära att personalen ska vara service-minded och trevlig, det är ju deras jobb. Men många förstår inte detta och tycker att dom gör sin chef en tjänst när dom går till jobbet varje morgon. Det finns mycket konstigt folk i detaljhandeln som ej borde ha det jobb dom har men att det gör sig extra tydligt i en så smal bransch som musikhandel bevisar ju bara att det finns för många människor som ej borde ha det jobb som dom har.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat länge som fan, bott i GBG o 08 och Hälsingland. Inte nån gång i någon musikaffär har jag blivit taskigt bemött.

inte jag heller faktiskt, men priserna gör att jag handlar av tysken.

har sett många (särskilt då ungdomar) som hängt i affärer halva dagarna och förstår att innehavarna kan bli less...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade en musikaffär skulle jag nog också bli rätt vissen av att dagligen se mitt lager av instrument sakta men säkert degenerera i smågrabbars svettiga händer, som när de väl bestämt sig, om de någonsin får råd, i alla fall handlar på postorder.

När jag själv var liten grabb på 70-talet stod jag och drömde och dreglade vid gitarrväggen i Hagströmbutiken. Men provspela fick man ändå inte, så första köpgitarren kom från Hobbex. Farbror Bäckström i den inrökta musikaffären fick bara sälja plektrum.

Några attitydproblem märkte jag inte på den tiden, förutom att de inte gillade att man fingrade på sådant man ändå inte skulle köpa.

Många år senare när jag i en annan butik reklamerade ett Ibanez-delay som jag tyckte distade i min fenderförstärkare så tvingades jag lyssna på säljarens 10 minuters bluesimprovisation på nära full volym med eko innan han sa att jag kunde få pengarna tillbaka för pedalen.

Nuförtiden brukar det sällan vara något problem att bli tagen på allvar eftersom man sällan går in i en musikaffär utan anledning. Olika individer kan finnas lite överallt och de förgyller oftast bara vardagen genom att vara antingen genomtrevliga eller komiskt otrevliga.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] utan deras eget personal-kaffe i riktig kopp. […]

Något säger mig att du är lite av en drömkund, som smälter av dylika gester... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är man i sthlm så är de trevliga på DXL. Ja förutom en dryg jävel som jobbar där. Undviker alltid han om jag skulle behöva något om jag är där. Men de andra går det bra med. 4sound på Fridhemsplan är väldigt trevliga och brukar vara kunniga. På Folkungagatan är det blandat. Vissa bra och vissa är dryga och verkar ha betalt för att ignorera kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

jag hoppas innerligt att de flesta butiker går i konkurs så att all hipster-personal inser att dom inte är några jävla rockstjärnor som skriver hitsinglar till vardags.

Nackdelen är att om flera försvinner är om man behöver lämna in guran på service. Det är ju inte direkt så att man kan skicka till tysken och be dem fixa guran.

Det finns mycket konstigt folk i detaljhandeln som ej borde ha det jobb dom har

Sant. Men det finns mycket konstigt folk som kunder som inte borde få gå in ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halmens helsingborg är alltid trevliga och tillmötesgående.

Sen att vissa musikaffärer blir sura för att man provspelar en gitarr och sen beställer från tex tysken är inte klokt. Dom skall inte vara sura på kunden, dom får vara sura på bolagen med försäljningsrättigheterna i sverige som sätter så höga priser på gitarren i sverige.

Ta tex 4sound/musikbörsen dom säljer esp/ltd ec-256 ahb för 5500kr medans tysken tar 2600kr. Det är för stor skillnad.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Något säger mig att du är lite av en drömkund, som smälter av dylika gester... 😉

...smälter inte alls. Kaffet är bara pricken över i, och ett trevligt bemötande från DLX personal. 🙂

DLX music är professionella och tar hand om sina kunder väl, åtminstone från min synvinkel.

Sen kan alla ha en dålig dag, men den "dåliga dagen" verkar hålla i sig löpande på många andra

musikaffärer vad det verkar?!....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

En inställning till kunden som heter duga, saxat fr deras hemsa:

 

"Men Hellzephyr Musik är mer än en butik.

Det är också en social inrättning. Pelle och Pär har tagit över Piano-Nisses roll som värmestuga för musiker med drömmar. Hade dom tagit betalt för allt kaffe som har druckits i den lokalen hade de varit det mest framgångsrika fiket i byn också."

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Tumme upp för DLX, trevliga och kompetenta.

En försäljare ägnade en halvtimme åt att dema ProTools för mig. Innan dess var jag på 4Sound där nån pajas utan att resa sig ur stolen bara tyckte att jag skulle köpa Reason. Han var inte instresserad av att prata om ngt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En glädjande nyhet är att eu kommer att börja förhandla om ett frihandels avtal med usa. Och går det bra då kommer det att bli jätte billigt för oss att beställa instrument och annat från usa eftersom tullavgifter och dylikt då kommer att slopas. Och det blir nog det sista spiket i kistan för dom svenska musikaffärerna på både gott och ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

En glädjande nyhet är att eu kommer att börja förhandla om ett frihandels avtal med usa. Och går det bra då kommer det att bli jätte billigt för oss att beställa instrument och annat från usa eftersom tullavgifter och dylikt då kommer att slopas. Och det blir nog det sista spiket i kistan för dom svenska musikaffärerna på både gott och ont.

Spännande..väldigt spännande...Bra för oss konsumenter men hej då till alla EU/svenska butiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går frihandelsavtalet igenom med USA så köper jag en Moog direkt !

Jag har f.ö. blandade erfarenheter av musikaffärer, men har just nu en

kompis på 4sound här i Gävle, som kan ge mig schyssta dealar och

matcha Tyskens priser, han säger dock att de fått svårare eftersom

prismarginalerna inte är så stora längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går frihandelsavtalet igenom med USA så köper jag en Moog direkt !

Jag har f.ö. blandade erfarenheter av musikaffärer, men har just nu en

kompis på 4sound här i Gävle, som kan ge mig schyssta dealar och

matcha Tyskens priser, han säger dock att de fått svårare eftersom

prismarginalerna inte är så stora längre.

Alla svenska priser matchar priser, gäller bara att maila och pruta priserna..vilket är enkelt..för dom handlar det om att sälja

visst det blir mindre vinstmarginal. Nästan alla gånger har lyckas pruta priset kraftigt..i dom flesta butiker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Går frihandelsavtalet igenom med USA så köper jag en Moog direkt !

Jag har f.ö. blandade erfarenheter av musikaffärer, men har just nu en

kompis på 4sound här i Gävle, som kan ge mig schyssta dealar och

matcha Tyskens priser, han säger dock att de fått svårare eftersom

prismarginalerna inte är så stora längre.

Angående moog, förstår varför nya Sub Phatty är så jävla billig ? 8700 på emusic typ...

Trodde den skulle kosta över 20 000 ? Enligt moog ska det väl vara deras flaggskepp just nu ? Förutom deras XL modeller då.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Göteborg föredrar jag följande butiker:

- GEF AB Musik (Sprängkullsgatan)

- Andreassons Musik (Grönsakstorget)

- Gitarren (Skanstorget)

För att nämna motsatsen...

Jag och flera med mig, har upplevt att MUG är en affär där endast släktskap med Motörhead eller dylikt verkar vara en förutsättning för att personalen både ska uppmärksamma dig och inte fastna i någon självcentrerad sträng-onani. Hårda ord möjligen, men tyvärr har väl jag och några till mött just dessa karaktärerna på nämnda affär tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående moog, förstår varför nya Sub Phatty är så jävla billig ? 8700 på emusic typ...

Trodde den skulle kosta över 20 000 ? Enligt moog ska det väl vara deras flaggskepp just nu ? Förutom deras XL modeller då.

Ja för att vara en Moog så är den billig, inte framtagen som flaggskepp snarare en Arturia MiniBrute dödare, och den skulle sjunka ytterligare med ett frihandelsavtal, $999 på Sweetwater.com vilket idag motsvarar ca: 6300 kr !!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Jag har det senaste åren gjort allt i min makt för att inte gå in på varken 4sound folkungagatan eller slagverket pga det otroligt dåliga bemötande jag fått vid tidigare besök(har skrivit om detta tidigare i denna tråd).

Nu var det som så att jag blev sugen på en PRS SE gitarr och ville såklart provspela en innan jag genomför ett köp. Jag kollade runt med musikaffärerna i sthlm och det verkade som att enbart 4sound folkungag sålde PRS SE gitarrer, dvs. hade de i butik.

Jag fick bita ihop och gå dit och försöka ha ett öppet sinneslag. Butiken var ombyggd och gitarrerna fanns nu på nedre plan. Ingen i kassan hälsade på mig när jag kom in i den nästan tomma butiken. Jag gick ner till gitarravdelningen och, hör o häpna, en man kom fram o hälsade på mig och frågade om jag behövde hjälp(!). Han var trevlig och hjälpsam(inte på ett fjäskigt sthlms vis) utan saklig och lyssnade på mig utan att försöka sätta mig på plats med att hans åsikter skulle vara mer värda än mina. Det hela slutade med att jag beställde in en gitarr jag ville prova utan köptvång och tre dagar senare fick jag ett sms om att den kommit in. Jag gillade verkligen gitarren, berättade vilka justeringar jag ville ha och efter några dagar till så var den redo och jag kunde köpa den och allt är frid o fröjd. Den hjälpsamme mannen heter leffe och han har fått mig att omvärdera mina åsikter om hela butiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...