Jump to content
Annons

10 000 kronors studio


alexfree

Recommended Posts

Undrar vad ni skulle köpa om ni hade 10 000 kronor över till en enkel studio.

Vi förutsätter att man redan har en dator med bra prestanda för att fokusera på studio utrustning....så hur skulle du fördela pengarna och vad skulle du köpa!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Eftersom jag gör dansmusik med hjälp av mjukvara (spelar i princip aldrig in nåt som kräver lågbrus och fin upplösning) skulle jag inte bry mig om ett flashigt ljudkort, bara typ ett sånt där tusenkronors Delta.

Ett plastigt tvåoktavers keyboard räcker också bra.

Resterande sju tusen skulle jag bränna på knark, horor och bredband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Delta är nog onödigt bra då 😲 Köp ett Audigy om du vill ha brus 😉 Eller ett Audiophile så hamnar du mitt emellan. Kostar 900 spänn från thomann.de.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag är ändå inte säker där...

Hade nog snott skiten & lagt en hundring på taxiresan hem

& ett par hamburgare.

9900 över till knark, lyxhoror & SMS. Vad säger ni om det?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Köpa Whiskey, supa till och få "inspitation"/ dåligt samvete och skriva massor. Och stränga om mina gitarrer. Citat av Ricki Samborra: A man can´t have too many sunglasses or guitars!. 🙂😳

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

* Ljudkort

* Mic

* Mixerbord

* Hörlurar

* Sequencerprogram

* VST-instrument

* Midiklaviatur

...är väl det man behöver, ungefär?

// David

frågan är vad för märken du skulle välja och hur långt pengarna räcker!?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja alltså för 10 000 kr kan du INTE köpa allt det där. Det tror jag inte. Inte om du vill ha en liten hemstudio för amatörer...Man får köpa lite i taget. Som jag. Bygga upp sig lixom.

**Ok säg att du köper ett billigt soundblaster-ljudkort för typ 400 kr. (lämpar sig nog inte för studiobruk...)

**En mic kan kosta 3-400 om du köper en billig..

**Mixerbord 800 minst, om du ska ha några kanaler, typ 4 st.

**Hörlurar, du vill självklart höra det du spelat in fint och med ett stort frekvensomfång och rent ljud. 500 kr

**Sequencerprogram. Glöm allt under en tusenlapp om du ska ha ett hyfsat bra. Jag har för mig att Cubasis kostade 750 kr nån gång för länge sen men det är säkert väldigt gammal version. Cubase eller Reason kostar uppåt 7-8000.

**VST-instrument. Det finns olika. Oftast ett enskilt instrument per VST-instrument.

Prova en HQ (High Quality) software synthesizer. Edirol hade en eller två som lät väldigt bra för att vara syntetiska ljud (de är väl inte samplade?...).Jag har Edirol super quartet och Edirol Hyper Canvas. Den senare har alltså alla 127 standard-midiljuden och ett antal variationer också. Man vill ju ha många instrument. Så länge man inte bara vill spela in gitarr...

**Midiklaviatur: Det finns många olika men ett helt oavancerat med bara tangenter, pitch-bend och modulation borde väl inte kosta mer än 500 kr. Sen beror ju storleken på. Hur många tangenter alltså..

Nu är inte jag någon som helst expert och ni kommer säkert börja hacka på mitt inlägg så fort jag skickat det men om jag skulle föreslå hur mkt man skulle lägga ner på varje del:

Ljudkort: 1500+

Mic: 1000+

Mixerbord:1200+

Hörlurar:500+

VST-instrument: beror alldeles på.

Sequencerprogram: 5000+

Midiklaviatur: 500+

Detta blev 9700 kr. Typ? Exkluderat VST-instrumentets pris. Men det är väl inte absolut nödvändigt. Är du instrumentalist själv så spela själv för fan!

Edirol rekomenderar jag. För i sammanhang låter ljuden bra, kanske inte enskilt om man nu ska sitta och klaga...

Jag tycker David har rätt i det han säger, det där gör en ganska komplett hemmastudio. Sen ska man förstås ha instrument att spela med.

Hoppas du fick några små svar.

/Perikles

PS. Förlåt jag gillar att prata o skriva mkt, det kanske märks...typ längsta inlägget.

Redigerat av Perikles
Link to comment
Dela på andra sajter

Orion platinum: 600MB samples, 2 trummaskiner, en hop syntar + en stor hög effekter (sådär bra vissa av dem) och en mycket bra sequncer: ca: 2500 spänn. Så en sequencer måste inte kosta 5000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle köpa en TB-303...

Nej, allvarligt talat. Om burken inte kommer med en massa mjukvara skulle jag ivf investera i Reason, ReCycle, Live och Reaktor.

Annars blir det en massa begagnad hårdvara. Borde kunna få ihop några schyssta gitarrpedaler, någon multieffekt och kanske nån av de mindre populära analogsyntarna för den slanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
....

Exkluderat VST-instrumentets pris. Men det är väl inte absolut nödvändigt. Är du instrumentalist själv så spela själv för fan!

Nu är det ju inte alla vst-instrument som spelar av sig själva.

Ganska få faktiskt, om man tänkter efter.

För fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte nöjja sig med cubase SE? 1400:- på musikbörsen. En kondensatormic för 895, en preamp för 600 och ett ljudkort runt 2000kronorsklassen. Sen eventuellt ett mixerbord nån vstplugg och såklart en midiklaviatur för runt tusenlappen...

Du kan nog komma undan med 7000, tror jag. Och då har du 3 tusen över, de skulle jag lagt på ett par aktiva monitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag skulle köpt ett bra ljudkort för ca 3000kr. Ett par monitorer för 4000kr. Ett billigt midi keyboard för 1000. De två sista 1000lapparna skulle jag lagt på mikrofoner.

ok...ska du spela in i windows "spela in ljud"?

Hur ska du få ljud i keyboardet?

Köra mikarna direkt in i ljudkortet?

Får man ett par aktiva monitorer för 4000 spänn?

Intressant...

Mycket intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort: ESI Juli@ - 1500 kr

Sequenser: Steinberg Cubase SE - 1500 kr

Klaviatur: Miditech Midistart 2 USB Prokey - 1100 kr

Mikrofon: JJLAbs - 1000

Hörlur: AKG K240 - 1400

Monitorer: ESI Near05 - 3500

= 10 000

+ gratispluggar och samplingar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Jag skulle köpa ett audiophile 2496 för när jag köpte det så fick man Reason adapted med (ca 1500kr).så då har man en bra trummaskin i Redrum+ett bra ljudkort.

Sen så skulle jag beställa cakewalk homestudio2004XL från AmazonUK,mitt ex gick på ca:1000kr med frakt och allt.

så om jag räknar rätt så har man då ungerfär 7500kr kvar till preamp och mick.

Då skulle jag nog köpa en av dom där kanalstripparna som dom skrev om i senaste numret av Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

dakire (oregistrerad)

Tror killen bara är ute efter hårdvara.

Då snackar vi ett audiophile 2496 + en schysst klaviatur till att börja med.

Sen ett par bra monitorhögtalare och du är uppe i 10 000.

Link to comment
Dela på andra sajter

10000:-

Med tanke på att jag inte skulle få en ny musikoptimerad dator för de pengarna glömmer vi det.

Under 10000 får man typ... en hemdator från Dell, ett 4-kanals mixerbord från Behringer och en lågkvalitetsmikrofon. 😛

Eller så kanske man köper en hårddiskporta från Zoom och en Shure SM 58 och stojar med... Då hamnar du under 10000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

10000:-

Med tanke på att jag inte skulle få en ny musikoptimerad dator för de pengarna glömmer vi det.

Under 10000 får man typ... en hemdator från Dell, ett 4-kanals mixerbord från Behringer och en lågkvalitetsmikrofon. 😛

Eller så kanske man köper en hårddiskporta från Zoom och en Shure SM 58 och stojar med... Då hamnar du under 10000:-

datorn fanns ju redan!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...nu har inte någon direkt erfarenhet av lågbudgetprylar..men ett scenario kanske skulle kunna se ut som följer:

1. Ljudkort: Audiophile 2496 (beg ) 800:-

2. Mixer: Mackie 1202 ( beg 1500:-) har 4 preamps

3. Mikrofon: ADK 51ST ( beg ) 1100:-

4. klaviatur: MK-61 för USB-port( utan ljud ) (beg) 1000:-

5. Aktiva monitorer: ESI nEar 05 ( beg ) 2800:-

summa grundpaket: 7200:-

Då har du 2800:- kvar att köpa glass för 🙂

alla grejerna finns på Vendolin och är inte uppskattat.. så ut o köp

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...nu har inte någon direkt erfarenhet av lågbudgetprylar..men ett scenario kanske skulle kunna se ut som följer:

1. Ljudkort: Audiophile 2496 (beg ) 800:-

2. Mixer: Mackie 1202 ( beg 1500:-) har 4 preamps

3. Mikrofon: ADK 51ST ( beg ) 1100:-

4. klaviatur: MK-61 för USB-port( utan ljud ) (beg) 1000:-

5. Aktiva monitorer: ESI nEar 05 ( beg ) 2800:-

summa grundpaket: 7200:-

Då har du 2800:- kvar att köpa glass för 🙂

alla grejerna finns på Vendolin och är inte uppskattat.. så ut o köp

vad har du för utrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt setup är

Ljudkort ST AUDIO DSP2000 C-port: 2700kr begagnat

Halvkassa hörlurar: 500kr nya

Två JJLabs C010B Kondensator mickar (JAM): 800kr styck nya

Kablage: 500kr

Evolution MK-361C 61 tangenters midiklaviatur: 2000 nytt

Mickställ, kablage etc 600kr

Alt elgitarr

Begagnad Pod 1500kr

El bas

Begagnad bas Vamp 1500kr

10400 så kan du spela in elbas och elgitarr sång och akustiska instrument utan problem. Trummor är ju ett annat scenario - det finns ett JJlabs kit på 7mickar för 2000 men med kablar blir det ju nästan 2700ändå + att du måste skaffa preampar (finns bara två på dsp2000. Vill du ha bättre ljud får du nog köpa till kompressorer och bättre mickar men tro mig C010B duger alldeles utmärkt för det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...