Jump to content
Annons

CD-försäljningen: en nedgång...


Thimmie

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Oj! Heavy! Tung debatt! Men är det några som hänger med i min monolog om att det är skillnad att HÖRA och att LYSSNA på musik. Därför finns de olika mer eller mindre korrekta formaten.

😱

Vill ju inte förstöra din monolog till en dialog, 😄 men visst, jag tror att lyssnandet minskar till förmån för hörandet. Aktivt kontra passivt. Ocjh med det oxå mer snabbkonsumtion, enkelhet, lägre krav på kvalitet både på ljud o musik, o framförande. I år Boten Anna, nästa år....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 204
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

IDF-
helt tyst omkring sig...

Mycket tänkvärt, jag älskar tystnaden och behöver den,ofta ofta ofta, det var därför jag flydde bullriga Solna/Stockholm och flyttade ut på landet här i Ö-götland, de som bor i storstan blir enl. min mening helt fördärvade/nervsjuka utan att de vet om det!

Lyssnar på musik vi rätt få tillfällen faktiskt utanför studioarbetet, vid festligheter etc bara för att spara och suga på karamellen s.a.s. och spara mina öron!

Allt finns i huvudet-It´s all in your mind-som Florian le Sage säger på sin nya skiva...

jag vill ha din studio!! 🙂

:rolleyes:

tystnaden är fan ngt man saknar inne i stan. Jag hade ju samma situation som dig förrut.. en studio ute på landet. visserligen i en by, men det var helt dödstyst tom. på dagarna.. på sommarnätterna gick vi ut mitt i mixpassen o satt på balkongen o tittade på stjärnhimlen till o från.. fan vad det inspirerar med total tystnad.. man hör en katt jama på ett par kilometers håll..

gattdäm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att jag inte ser nåt som helst värde i människor som kan nåt. 🙂 Då har du nog inte riktigt läst vad jag har skrivit. Jag sätter värde till människor kan: göra bra musik, för deras musik förgyller min värld! Sen skiter jag blanka fan i hur dom gör! Om dom har gjort den utifrån färdiga loopar, utifrån samplingar, med hjälp av drösvis med redigering, spelat själva "på riktigt", gjort allt på en tagning, gjort allt på en tagning utan att ha repat, skapat alla ljud med munnen eller rent av ritat ut hela jäkla ljudvågen för hand (yeah, annars är det ju inte äkta mannen, det är fusk att använda instrument!!). Oavsett metod kan det bli både bra och dåligt; lyckas man göra det bra så sätter jag värde på det, gör man det dåligt så gör jag det inte. Hör jag t ex en låt där jag verkligen fångas av sångarens/sångerskans uttryck och känsla, och sedan får veta att det är väldigt autotunat och redigerat, så blir jag ju snarare glad för att personen i fråga faktiskt fick möjlighet att göra det på det sättet, istället för att be nån annan; annars hade jag ju aldrig fått höra det ljuvliga resultatet! Get it?

Nu är man ju försen till debatten igen. Man måste fan hänga här 24/7 om man ska vara med.

Hursomhelst vill jag bara instämma ganska så precis i detta stycke. Hade jag orkat skriva det så hade det stått undefär så med lite fler stavfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Min slutliga åsikt är att det finns många olika talanger som kan leda till musik, och det är väldigt sällan någon besitter talang på alla områden samtidigt. Det som avgör är den mentala visionen och förmågan att förmedla den med hjälpa av ett verktyg.

Håller helt med här.

Sedan kan man ju tänka säg en annan benämning än musiker. Kanske musikskapare?

----

Sen tror jag visserligen att musiken kommer att utarmas om inte folk och fä vill jobba på att bli bra på sina instrument m.m.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Min slutliga åsikt är att det finns många olika talanger som kan leda till musik, och det är väldigt sällan någon besitter talang på alla områden samtidigt. Det som avgör är den mentala visionen och förmågan att förmedla den med hjälpa av ett verktyg.

Håller helt med här.

Sedan kan man ju tänka säg en annan benämning än musiker. Kanske musikskapare?

----

Sen tror jag visserligen att musiken kommer att utarmas om inte folk och fä vill jobba på att bli bra på sina instrument m.m.

Håller med

musikskapare och producent. Man kan då även skriva på skivan

Sång av: Gustav och autotuner

bas: Programmerat i trilogy av Gustav.

trummor: Per P. triggat och kvantiserat av Gustav.

gitarr: autogitarr, preset 1. Gustav laddade pluginen utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Min slutliga åsikt är att det finns många olika talanger som kan leda till musik, och det är väldigt sällan någon besitter talang på alla områden samtidigt. Det som avgör är den mentala visionen och förmågan att förmedla den med hjälpa av ett verktyg.

Håller helt med här.

Sedan kan man ju tänka säg en annan benämning än musiker. Kanske musikskapare.

Sen tror jag visserligen att musiken kommer att utarmas om inte folk och fä vill jobba på att bli bra på sina instrument m.m.

Håller med

musikskapare och producent. Man kan då även skriva på skivan

Sång av: Gustav och autotuner

bas: Programmerat i trilogy av Gustav.

trummor: Per P. triggat och kvantiserat av Gustav.

gitarr: autogitarr, preset 1. Gustav laddade pluginen utan problem.

Visst man kan skämta men på samma gång är det väldigt många av alla dessa tok-skickliga musiker som inte kan skriva (i alla fall) polulära låtar

samtidigt som väldigt få utav dom som skriver väldigt populära låtar är tillräckligt skickliga på ett musikinstrument för att kunna jobba som musiker!

Kanske bra att ha både och? Är instrument-musiker månne lite avundsjuka :rolleyes:!

Kan enligt min måttstock inte spela något musik-instrument överhuvutaget, hade nu varit för 20-30 år sedan hade jag inte kunnat skapa musik!

Skulle jag få möjlighet att spela in en skiva skulle jag använda musiker så mycket det bara går, är överlägset och kommer så alltid att vara!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

äh.. skrota cd-skivan..musik ska vara fri..

och om man lägger av med musik för att det inte finns pengar att tjäna

så har man gjort mänskligheten en tjänst..

jag kommer inte lägga av även om jag inte får ett öre..

jag spyr när jag ser massa hemmahos reportage hos etablerade artister

som har fått långt mycket mer en vad de förtjänar..

och nu bor de i 45 rums villa, med 25 bilar och samlar på skor,samt häller ut 1200 dollar flaskor champagne på golvet..

de borde investera i sin musik om den låg dem varmt om hjärtat..

därefter lägga undan så mycket att de kan syssla med den i lugn och ro..

resten kunde de ge till svältande folk,och cancer forskning osv,osv

och om musik skulle vara fri..så skulle de garanterat göra något annat istället..

död åt cd-skivan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
äh.. skrota cd-skivan..musik ska vara fri..

och om man lägger av med musik för att det inte finns pengar att tjäna

så har man gjort mänskligheten en tjänst..

jag kommer inte lägga av även om jag inte får ett öre..

jag spyr när jag ser massa hemmahos reportage hos etablerade artister

som har fått långt mycket mer en vad de förtjänar..

och nu bor de i 45 rums villa, med 25 bilar och samlar på skor,samt häller ut 1200 dollar flaskor champagne på golvet..

de borde investera i sin musik om den låg dem varmt om hjärtat..

därefter lägga undan så mycket att de kan syssla med den i lugn och ro..

resten kunde de ge till svältande folk,och cancer forskning osv,osv

och om musik skulle vara fri..så skulle de garanterat göra något annat istället..

död åt cd-skivan...

Äh BS du är bara avundsjuk..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det finns ju andra än de största artisterna, och då lönearbete tar en del tid i anspråk och om man dessutom har barn så fanns ingen tid kvar,

oavsett hur ideell och musikalisk man är! Dom blir det bara von och af som "arbetar" som musiker - inte så värst bra musik med andra ord!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

äh.. skrota cd-skivan..musik ska vara fri..

och om man lägger av med musik för att det inte finns pengar att tjäna

så har man gjort mänskligheten en tjänst..

jag kommer inte lägga av även om jag inte får ett öre..

jag spyr när jag ser massa hemmahos reportage hos etablerade artister

som har fått långt mycket mer en vad de förtjänar..

och nu bor de i 45 rums villa, med 25 bilar och samlar på skor,samt häller ut 1200 dollar flaskor champagne på golvet..

de borde investera i sin musik om den låg dem varmt om hjärtat..

därefter lägga undan så mycket att de kan syssla med den i lugn och ro..

resten kunde de ge till svältande folk,och cancer forskning osv,osv

och om musik skulle vara fri..så skulle de garanterat göra något annat istället..

död åt cd-skivan...

ha ha ha, vilket motsägelsefullt pladder du bjuder på... 😳 om du vill göra mänskligheten en tjänst lägg ner själv dåra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det finns ju andra än de största artisterna, och då lönearbete tar en del tid i anspråk och om man dessutom har barn så fanns ingen tid kvar,

oavsett hur ideell och musikalisk man är! Dom blir det bara von och af som "arbetar" som musiker - inte så värst bra musik med andra ord!

jag tor tvärtom det är von och af,som kommer lägga ner sin aktivitet..

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det finns ju andra än de största artisterna, och då lönearbete tar en del tid i anspråk och om man dessutom har barn så fanns ingen tid kvar,

oavsett hur ideell och musikalisk man är! Dom blir det bara von och af som "arbetar" som musiker - inte så värst bra musik med andra ord!

jag tor tvärtom det är von och af,som kommer lägga ner sin aktivitet..

😎

Då tror du helt enkelt helt fel 😛!

Det har alltid funnits överklass som "arbetat" med kultur som tidsfördriv, i och med att dom är födda med pengar kan dom oavsett hur dåliga dom är

fortsätta med detta livet ut! Om ingen kan försörja sig på musik får vi hålla till godo med de kassa musikutövare som råkade ha blått blod uti ådrorna!

(Självfallet kommer ett fåtal vara begåvade och att nån enstaka är geni är ju (i alla fall teoretiskt) inte en omöjlighet, men i snitt blir det musikalisk misär 😎!

Mozart & Co hade garanterat inte funnits ifall musik varit obetald hobby, ej heller absoluta majoriteten utav alla dom Rock, Pop och Jazz-legender

som idag är en självklar del i vårat gemensamma kulturarv... så bra jobbat - vilket blir nästa välgärning? Avskaffa Bio, Ishockey och Fotbolls-VM?

Om musik inte ger pengar är detta inget problem för de allra flesta musikskapare, problemet är tid! I och med att de flesta måste lönearbeta så är enda

möjligheten att få tid till att skapa musik, att lönearbeta med just musik och tas denna möjlighet bort kommer absoluta majoriteten utav musikbegåvningar

att försvinna, helt enkelt för att dom inte längre har tid!

Tidningen Studio är ett perfekt exempel!

Tror du att ngn som jobbar på tidningen studio inte skulle hålla på med musik även om dom inte arbetade med Studio?

Nej, dom brinner uppenbarligen för det dom skriver om!

Tror du tidningen Studio skulle existera om den inte genererade några pengar alls, att den kostade 0 kr i affären och att all reklamplats var gratis?

Precis samma sak med musik! Så, vad du förespråkar är, bättre dålig musik som är gratis än bra musik som kostar pengar 😎! 😉

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
äh.. skrota cd-skivan..musik ska vara fri..

och om man lägger av med musik för att det inte finns pengar att tjäna

så har man gjort mänskligheten en tjänst..

jag kommer inte lägga av även om jag inte får ett öre..

jag spyr när jag ser massa hemmahos reportage hos etablerade artister

som har fått långt mycket mer en vad de förtjänar..

och nu bor de i 45 rums villa, med 25 bilar och samlar på skor,samt häller ut 1200 dollar flaskor champagne på golvet..

de borde investera i sin musik om den låg dem varmt om hjärtat..

därefter lägga undan så mycket att de kan syssla med den i lugn och ro..

resten kunde de ge till svältande folk,och cancer forskning osv,osv

och om musik skulle vara fri..så skulle de garanterat göra något annat istället..

död åt cd-skivan...

Eh... varför skulle musiken vara fri?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh... varför skulle musiken vara fri?

dels för att den mer eller mindre redan är det..och dels för att då skulle de som fortfarande gör musik göra det utan pengar i åtanke..

därav kanske det skulle bli bättre musik...

men missförstå mig rätt..klart jag tycker man ska kunna leva på sin musik..

och det kommer man antagligen kunna göra oavsett..

och jag antar att det jag säger sticker i ögonen på många..men det skiter jag i..

musik ska vara fri...min är det ivilketfall

180 för en cd tsss..15-20 kr är rimligt.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh... varför skulle musiken vara fri?

dels för att den mer eller mindre redan är det..och dels för att då skulle de som fortfarande gör musik göra det utan pengar i åtanke..

därav kanske det skulle bli bättre musik...

men missförstå mig rätt..klart jag tycker man ska kunna leva på sin musik..

och det kommer man antagligen kunna göra oavsett..

och jag antar att det jag säger sticker i ögonen på många..men det skiter jag i..

musik ska vara fri...min är det ivilketfall

180 för en cd tsss..15-20 kr är rimligt.. :rolleyes:

Äh men du.. 15-20kr håller ju knappt produktion kostnaden.. jag skulle inte rösta på dig som finansminister iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch.. Bort med CD skivan. Det växer mossa på den numera.. Nerladningsbar musik.. suroundinspelad men med en upplösning på cirkus 192 Khz är väl mer vad som kan förväntas i dag.. CD skivan är dyr dinosaurie

i dagens läge. Det är nya tider nu. Den bromsar bara utvecklingen...

Bort med MP3 också.. Det finns bättre saker där också.. OGG. FLAC etc.. Men framförallt.. Alla som sitter i sina små studios.. Spela in mer flerkanalig musik... Stereo är en dinosaurie också 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det helt ok om Larsson vill ge bort sin musik.

Det gör jag också ibland, och ibland tar jag betalt.

Problemet är väl att publiken ofta inte respekterar musikernas val, och struntar i om musiken är "fri" 😉 eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
För mig är det helt ok om Larsson vill ge bort sin musik.

Det gör jag också ibland, och ibland tar jag betalt.

Problemet är väl att publiken ofta inte respekterar musikernas val, och struntar i om musiken är "fri" 😠 eller ej.

Precis exakt.

Vill man inte pröjsa 180kr så kan man ju låta bli. Ingen tvingar en att köpa nånting.

Finns gott om gratismusik i världen, eller så kan man vänta tills Ginza säljer ut samma CD för 79kr....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...