Jump to content
Annons

Riktiga rattar


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag är lite "allergisk" mot allt detta med mjukvara, plug-ins, vsti, samplingar, loopar, klipp och klistra och allt vad det heter. Jag vill ha riktiga instrument som tål att tas på, som blänker, som luktar lack, trä och lim, som ger en associationer och väcker minnen, som knastrar och knarrar. Som man vill hänga upp på väggen och njuta av. Man kan ju inte hänga upp en plug in. Till instrumenten vill jag ha tjocka sladdar och inte använda det där dj**a ordet kablage som jag hatar.

Jag vill kunna stoppa in kontakterna i rediga hål på framsidan och baksidan och känna på rattarna.

Inga minipluggar tack.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har racket fullt med rattar, bl.a 5 dynamikprocessorer. Analogt förstås. VU-mätare. mmm. Tänk att det finns en hel generation som tror att minipluggar är sanningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Närå Musik. Allt under 6,3 mm i pluggstorlekt känns inte rätt.. Jag har en hel del prylar kvar sen både 50~60~70 tal med riktiga analaoga rattar på...

Visst är det kul att kunna sitta vid dator och "ratta" virtuellet på nåt.. Men det är INTE samma känsla alls.

Man kan fundera på "låssassyntar" som t.ex Reason som har CV och Trig input etc.. Tusan av kul det var på 70-talet då man kunde löda och bygga egna prylar.. Min första triggmic gjorde jag av en tom snusdosa med en folio över (vanlig matfolie).. Jag skurva in en 6 mm bult i rumpan på den så att den nästan nådde folien på framsidan. Stoppa in den i en baskagge och lät den trigga ingången på en Korg MonoPoly.. Fett och gött.. Och framförallt tajt.. Sånna saker som Latency fanns inte på den tiden.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är lite "allergisk" mot allt detta med mjukvara, plug-ins, vsti, samplingar, loopar, klipp och klistra och allt vad det heter. Jag vill ha riktiga instrument som tål att tas på, som blänker, som luktar lack, trä och lim, som ger en associationer och väcker minnen, som knastrar och knarrar. Som man vill hänga upp på väggen och njuta av. Man kan ju inte hänga upp en plug in. Till instrumenten vill jag ha tjocka sladdar och inte använda det där dj**a ordet kablage som jag hatar.

Jag vill kunna stoppa in kontakterna i rediga hål på framsidan och baksidan och känna på rattarna.

Inga minipluggar tack.

😛

:musik

Efter många år med massor av outboard, stora mixerbord etc, så är jag otroligt glad att jag numera kan ha minimalt utanför och MASSOR inuti. Känner absolut inget behov av att ha en massa junk som tar plats utanför och bara tillför ett gäng blinkande lampor och lite extra rattar och knappar som man inte kan spara inställningarna på... Jag tog processen i två steg och skaffade digitalmixer och avskaffade då ett klumpigare analogt mixerbord med omedelbar överblick över alla inställningar. Då trodde jag att jag skulle sakna denna överblick - men det gjorde jag alltså inte. Nästa steg var att avfärda digitalmixern också - och göra den slutliga inflyttningen i datorn. Det jag har externt i dag, är omvandlare, preamps, hörlursförstärkare och klaviaturer (och monitorer förstås...). Det handlar om 8st burkar - men det är en hanterbar mängd burkar i alla fall - och inte som tidigare, med en mixer som stjäl en massa bordsyta och ett 24HE-rack proppat med diverse mer eller mindre användbara burkar... 😏

Tack och lov för den hisnande snabba utvecklingen av datorerna, så att de orkar köra allt mer internt - och i bättre kvalitet än de externa burkar som man har råd med... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i och för sig i sak inget emot pluggar och ettor och nollor och allt detta. Tvärtom.

Problemet är ju bara att de riktiga prylarna faktiskt låter så mycket bättre!

Satt till exempel häromdagen för skojs skull och jämförde en äkta Fender Bassman reissue stärkare med bassmansimuleringen i en PodXT placerad i en Atomic rörstärkare. För att verkligen höra skillnaden.

Visst, Atomicen med Poden kostar drygt häften av Bassmanstärkaren. Och med Poden så får man dessutom en rad "förstärkare" mm. Och Atomicen låter bra, den är nog bland det bättre man kan använda till en pod.. Men inte blir det som den riktiga varan.

Jämförde sedan min Ibanez Tube Screamer TS9 med screamern i Poden. Samma sak. Kopplade in min Electro-Harmonix Big Muff och jämförde med Podens "pi". Samma sak återigen. MXR Phase 90 och Poden. Ingen konkurrens. Electro-Harmonix Holy Grail och Podens reverb. Valet är lätt.

Det riktigt stora problemet är ju bara att om man skulle köpa alla de riktiga burkarna i stället för simuleringarna så blev det "aningen" dyrare...

Men visst skulle det vara kul att ha alla de riktiga "rattarna".

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt till exempel häromdagen för skojs skull och jämförde en äkta Fender Bassman reissue stärkare med bassmansimuleringen i en PodXT placerad i en Atomic rörstärkare. För att verkligen höra skillnaden.

Visst, Atomicen med Poden kostar drygt häften av Bassmanstärkaren. Och med Poden så får man dessutom en rad "förstärkare" mm. Och Atomicen låter bra, den är nog bland det bättre man kan använda till en pod.. Men inte blir det som den riktiga varan.

Har du testat en Atomic kombinerat med Tobelab? Jag tycker det låter ljuvligt.

Men visst, det låter inte exakt som orginalet, det är ju en omöjlighet. Men jag tycker ärligt talat inte att ex. Tonelabens Twin Reverb(i en atomic) låter sämre än en äkta Fender, bara annorlunda. Dessutom lite lättare att konka på 😳

Sen finns det ju godbitar som Klon Centaur i den, och det är ju inte den billigaste och mest lättåtkomliga pedalen precis. Inte för att den låter precis som orginalet, men för det priset så är iaf jag nöjd.

Och ja, det är ju som du säger, skulle man köpa alla de riktiga prylarna skulle man ju bli ruinerad. Och det finns väl både för och nackdelar med det också. Det kan ju faktiskt vara en fördel att inte ha så mycket prylar att tillgå.

Visst skulle jag gärna ha fysiska burkar att ratta med. Men fördelarna med mjukvara väger så mycket tyngre för min del.

Och jag tar hellre min Tonelab SE i näven än en fet rörstack i skåpbilen till ett gig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har testat Tonelaben i Atomicstärkaren, inte minst eftersom jag hört en del positivt om den. Jag hade den hemma i ett par veckor. Men den åkte tillbaka, den motsvarade faktiskt inte mina ganska högt ställda förväntningar. Jag trodde den skulle passa mig bättre än PodXT:n, bland annat eftersom jag inte brukar spela speciellt "tokdistat" om man säger så, men så blev det inte... 😳

Det kan i och för sig hända att den Tonelab jag hade hemma inte var helt OK, den gav ibland ifrån sig såna där typiska "slitet_rör_knäppar"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan i och för sig hända att den Tonelab jag hade hemma inte var helt OK, den gav ibland ifrån sig såna där typiska "slitet_rör_knäppar"...

Eller har folk olika tycke och smak 😳

Men jo, den kan ju mycket väl varit defekt, för några knäppar har jag aldrig hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt.. Jag har hittills, sen typ -99 kört med logic som en virtuell rullbandare. Tycker att det fungerar asbra, jag kan programmet, jag hittar fort till de funktioner jag söker, låtskriveriet går fort etc.

Men.. jag blir lite fundersam då jag lyssnar på gamla inspelningar jag gjort på rullband. jag hade INGEN erfarenhet av ljudteknik då, inget "skär av basen så att bastrumman får plats.. inget "tänk RUMMET" etc.

ändå låter de inspelningarna förvånandsvärt bra.

Jag är böjd att tro att signal via: förstärkare->mic->mixer->kablar->rullband->kablar->mixer Är mer "förlåtande/behaglig" för örat än datoruppsättningen jag sitter med idag.

jag har aldrig kollat med någon frekvensanalysator eller vitt eller rosa brus men jag kommer förmodligen fortsätta att anse att signaldegenereringen som kablar, kontakter och rullband bidrar med, är densamma som john lennon och phil lynott fick dras med. alltså BRA!

[EDIT Kråkar som en Stava]

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag är också lite kluven till det här... och som någon skrev ovan, visst f verkar det som att digital utrustning är "känsligare" än den gamla analoga? Jag hade aldrig några problem med att skära osv i frekvenserna när jag spelade in med min gamla porta. Å andra sidan var det ju inte heller några inspelningar som skulle hållt till något mer seriöst syfte.

Pod o liknande lådor... tja, det kan man diskutera till vansinne. Men liksom en originalpryl låter oftast bättre så har de små enheterna fördelar. Inte minst för ryggen, som någon redan sagt. Jag ser dem inte som en ersättning för klassiska förstärkare (som tillverkarna ofta vill få till det) utan mer som en modern ...tja... ny möjlighet. Det låter inte som originalet utan mer som något eget.

Men de rattar jag saknar mest är nog på mixerbordet men det är kanske något som man kan lösa längre fram. Men jag är inte så road av att skruva på digitala knappar, det är kostnaden (eller avsaknaden av denna!) som gör'at. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ä dom på riktigt?

Tråden heter "Riktiga rattar" så man borde väl förvänta sig det.

Å andra sidan spelar riktiga eller fejk ingen roll. Äckligt oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S.

Behöver man säga mer......??

😛

Ctrl + Z kanske? 🙂

Ctrl+K är en överflödig kombination

näe tackar vet jag Äpple+V /loooooooooopar!!) 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Storleken har ingen betydelse 😄

Visst sitt där med ditt monster jack du men kan du inte använda den så spelar det ingen roll 😮😄

Jag kör med både stora å små jack ja - multi talent.

Allvarligt: Visst kan det vara schysst med riktiga instrument å dyligt med pluggins kan vara bra då det gäller det ekonomiska osv. Jag menar det är inte ofta du hittar gratis instrument, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...