Jump to content
Annons

Bygg din egen Cajon


henning

Recommended Posts

Hittade en beskrivning på nätet hur man bygger sin egen Cajon.

Är det någon här som har provat att tillverka en egen? Är själv lite småsugen på det eftersom det inte verkar vara så jättesvårt...?

How to build a flamenco cajon

Lite mer bygginfo

Liter filmer och lite mer DIY...

/H.

Edit: La till en till länk...

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har inte byggt någon, men är också ganska sugen.

Nej, principen är ju busenkel. Men enligt de jag pratat med som har lite bättre koll så är det ganska svårt att bygga en som låter bra och framförallt starkt.

Fast det kan väl inte skada att börja med att bygga en själv, blir man riktigt hooked kan man ju fundera på att köpa en som är byggd av ett proffs 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, det är kanske något för sin hemmastudio... Undras om grannarna håller med...? Nångång när jag får lite tid över så ska jag se till att försöka bygga en till mig själv. Å får jag inte tid så slutar det väl med att jag köper en.

La förresten till en till länk i första inlägget....

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju för j-a coolt! 😛 En sån vill jag ha... menjag får nog citera Jagger;

U cant allways get what u want but sometimes u get what u need. Det är trist...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har börjat bygga en i huvudet än så länge.

Blir det inte dyrt att köpa plyfa? Jag menar måste man inte köpa skivor som är 240x120, när man bara behöver småbitar. Eller vet någon något ställe som säljer lite mindre bitar.

Stomen blir det ju fler bitar av samma tjocklek, men det känns lite onödigt att köpa en bit på 240x120 bara till baffeln.

Hur har du funderat på fästet av strängarna? Tittade på .pdf ritningen.

En ram med hål i verkar ju enkelt ( hårt trä, vaddå typ ek eller, men det går ju inte att skruva fast baffeln i. Kanske ett annat träslag men det skulle ju inte vara gran eller furu ). Men hur har ni funderat på sträng spänningen. Hur pass spända måste dom vara räcker det med handkraft och att man kilar fast strängen i hålet eller skall man bygga någon stämmskruv alla fioltyp.

Hur har era tankar gått.

/ Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Jag var på ett skiv release i vintras(törs inte namnge artisten,han kanske blir förbannad 🙂 ) där man trakterade instrumentet i fråga.Och jag kan bara säga att det lät GRYMT. Det var en liten sättning med cajon/akugura,bas å sång - Det lät kanon! Då visste jag inte vad det var för nåt trummisen lirade på,nu vet jag! Den såg ut som ett hemma byggde,men lät bra!

Har för mig att OBS Interiör säljer färdig limmade skivor i olika strl.Fast då blir det ju furu,men till de tjockare partierna kanske det funkar - i vart fall så blir det mindre spill/kostnad...Björk till att fästa strängarna i,borde hålla.Vajerlås till fastsättning.Typ moppe gasvajer..

Starta nu lite byggnationer boys,and girls of course..så byter vi lite erfarenheter.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte byggt någon, men är också ganska sugen.

Nej, principen är ju busenkel. Men enligt de jag pratat med som har lite bättre koll så är det ganska svårt att bygga en som låter bra och framförallt starkt.

Fast det kan väl inte skada att börja med att bygga en själv, blir man riktigt hooked kan man ju fundera på att köpa en som är byggd av ett proffs 🙂

testar quote

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte byggt någon, men är också ganska sugen.

Nej, principen är ju busenkel. Men enligt de jag pratat med som har lite bättre koll så är det ganska svårt att bygga en som låter bra och framförallt starkt.

Fast det kan väl inte skada att börja med att bygga en själv, blir man riktigt hooked kan man ju fundera på att köpa en som är byggd av ett proffs 🙂

testar quote

Nu förstod jag inte riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte byggt någon, men är också ganska sugen.

Nej, principen är ju busenkel. Men enligt de jag pratat med som har lite bättre koll så är det ganska svårt att bygga en som låter bra och framförallt starkt.

Fast det kan väl inte skada att börja med att bygga en själv, blir man riktigt hooked kan man ju fundera på att köpa en som är byggd av ett proffs 😉

testar quote

Nu förstod jag inte riktigt?

OT: Kanske är test av kopplingar mot nya communitysystemet...? Eller? Verkar ju vara en utvecklare (dev)??? Men hon ska låta bli isf att testa i min tråd... 😱😄

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med där om testet.. 😱

Nu ska ni få höra! Nja den är inte klar än..Jag var på våran återvinnings station alldeles nyss.Går och strosar..la la la - plötsligt uppenbarar sig en låda med måttet 500x300x 280 alldeles framför mig! En snyggt laminerad sak i något sorts ekfaner.Insidan verkar vara furu! Hela härligheten gick loss på 50 spänn!!!

Snacka om flyt! Vette tusan vad den har använts till..Kanske någon cajun byggare som ledsnat? 😄 Närå,men det blev en liten genväg.Hur den kommer att låta,det får vi se.Jag sparkar igång till veckan!

Tills dess - Håll ut!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm jag kanske ska bygga en jag med, så bildar vi näsflöjt och cajoun-orkester.. 😄

Det tycker jag, skall se om jag hittar någon ritning på en bra näsflöjt jag med.

😱 eller så köper man en för en tia!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va coolt!

Nu åker jag till byggträ och köper plyfa och skruv! Denna måste ju bara byggas,jag har snickeri lokal så bli inte avis nu boys.

My old man byggde fioler,så detta måste väl jag fixa...

Harmonica mike

Kan du inte slå ihop några fler medans du ändå står där med limmet och skruvarna... 🙂

Ett par skruv mer eller mindre... 😄

PS. Jag PM:ar min adress... :rolleyes:🙂

DS. Skojade bara...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va coolt!

Nu åker jag till byggträ och köper plyfa och skruv! Denna måste ju bara byggas,jag har snickeri lokal så bli inte avis nu boys.

My old man byggde fioler,så detta måste väl jag fixa...

Harmonica mike

Kan du inte slå ihop några fler medans du ändå står där med limmet och skruvarna... 😆

Ett par skruv mer eller mindre... 😛

PS. Jag PM:ar min adress... 😉🙂

DS. Skojade bara...

Det är lugnt lilleman.Gör som jag,sök upp en återvinning och leta lådor/gamla skåp. Det mesta går nog att använda bara virket är av den rätta sorten och måtten stämmer något sånär..det blir ju lite billigare he he..också går det lite fortare!

Till bygget:Min låda är rensad från bakstycke och står nu här på golvet och tronar!

Till Byggträ imorgon för inköp av de plyfa bitar jag saknar.

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va coolt!

Nu åker jag till byggträ och köper plyfa och skruv! Denna måste ju bara byggas,jag har snickeri lokal så bli inte avis nu boys.

My old man byggde fioler,så detta måste väl jag fixa...

Harmonica mike

Kan du inte slå ihop några fler medans du ändå står där med limmet och skruvarna... 😆

Ett par skruv mer eller mindre... 😄

PS. Jag PM:ar min adress... 😳😆

DS. Skojade bara...

Det är lugnt lilleman.Gör som jag,sök upp en återvinning och leta lådor/gamla skåp. Det mesta går nog att använda bara virket är av den rätta sorten och måtten stämmer något sånär..det blir ju lite billigare he he..också går det lite fortare!

Till bygget:Min låda är rensad från bakstycke och står nu här på golvet och tronar!

Till Byggträ imorgon för inköp av de plyfa bitar jag saknar.

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Fubbo, jag bygger hela min. Det blir dyrt såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va coolt!

Nu åker jag till byggträ och köper plyfa och skruv! Denna måste ju bara byggas,jag har snickeri lokal så bli inte avis nu boys.

My old man byggde fioler,så detta måste väl jag fixa...

Harmonica mike

Kan du inte slå ihop några fler medans du ändå står där med limmet och skruvarna... 😎

Ett par skruv mer eller mindre... 😄

PS. Jag PM:ar min adress... 😎😉

DS. Skojade bara...

Det är lugnt lilleman.Gör som jag,sök upp en återvinning och leta lådor/gamla skåp. Det mesta går nog att använda bara virket är av den rätta sorten och måtten stämmer något sånär..det blir ju lite billigare he he..också går det lite fortare!

Till bygget:Min låda är rensad från bakstycke och står nu här på golvet och tronar!

Till Byggträ imorgon för inköp av de plyfa bitar jag saknar.

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Fubbo, jag bygger hela min. Det blir dyrt såklart.

Jo det är väl lite fusk,men det blir grymt snygga sidor! Ser ut som nån sorts ljus ek,bara lite skamfilat - men det ska jag putsa upp och olja in med teak olja under slut finishen.

Kan knappt bärga mig till imorgon! Jag har lite funderingar kring akustiken,antar att storleken på lådan har med bas återgivningen att göra.Undrar om det skulle gå att kompensera det med en tunnare front av annat material,om man har en mindre låda? Med slagen så förflyttas ju luft - då borde en tunnare front generera mer luft ur hålet så att säga..Kanske något i stil med masonit,plexiglas etc..Ja ja,det får man testa på nästa.

Iden med att ta ett gammalt skåp(som jag fick från ett inlägg högre upp) eller dylikt som jag gjort har ju sina fördelar.Träet är ju helt uttorkat,och slår sig inte under torknings processen.Jag vet ju inte om det påverkar klangen,men trä förändras ju under den processen..så jag kanske har en poäng! Vi får se vad det lider.

Keep on building!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va coolt!

Nu åker jag till byggträ och köper plyfa och skruv! Denna måste ju bara byggas,jag har snickeri lokal så bli inte avis nu boys.

My old man byggde fioler,så detta måste väl jag fixa...

Harmonica mike

Kan du inte slå ihop några fler medans du ändå står där med limmet och skruvarna... 😄

Ett par skruv mer eller mindre... 😄

PS. Jag PM:ar min adress... 😎😎

DS. Skojade bara...

Det är lugnt lilleman.Gör som jag,sök upp en återvinning och leta lådor/gamla skåp. Det mesta går nog att använda bara virket är av den rätta sorten och måtten stämmer något sånär..det blir ju lite billigare he he..också går det lite fortare!

Till bygget:Min låda är rensad från bakstycke och står nu här på golvet och tronar!

Till Byggträ imorgon för inköp av de plyfa bitar jag saknar.

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Nja, det blir nog en ifrån Tyskland, jag såg att Tyhomann sålde dom från 595 + moms.. 😉 .

Jag har verkligen funderat länge på att handla en... Den kommer att passa in i höstens projekt...Thomann Cajon kanon

Edit: Henning börjar samla ihop till en forumets egen Martin Timell utmärkelse...

😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, allihopa. Glöm inte att dokumentera med digitalbilder på erat bygge och lägg upp här... Måste ju ha något att bygga efter om jag själv kommer igång nån gång... 🙁

Edit: Henning börjar samla ihop till en forumets egen Martin Timell utmärkelse...

🙂

😉

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, allihopa. Glöm inte att dokumentera med digitalbilder på erat bygge och lägg upp här... Måste ju ha något att bygga efter om jag själv kommer igång nån gång... 😮

Edit: Henning börjar samla ihop till en forumets egen Martin Timell utmärkelse...

😛

😄

/H.

Aj jag har faktiskt inte plåtat en bild än men skall göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...