Jump to content
Annons

Bygg din egen Cajon


henning

Recommended Posts

Bygget fortskrider..

Henning,jag har digital kamera - men däremot så är jag en kratta på länkar och sånt.Vet inte om jag fixar att lägga upp bilder..Men jag ska försöka så småningom.

Köpt allt material! Tog ek till fastsättningen av strängarna.

Det går bra att köpa de bitar man behöver,man behöver alltså inte köpa hela skivor.Fick dom tillsågade på våran brädgård till en ringa kostnad.Lådan har jag ju redan så jag har kommit undan med 160;- spänn så här långt.

Dr Hans,funderar på att använda socker bitar,du vet såna som elektriker använder,men den kraftigare sorten för att fästa strängarna.Däremot såvet jag inte hur hårt man ska spänna dom..Får väl prova mig fram,innan jag limmar ihop hela rasket.På måndag em ska det byggas!

Keep on building boys!

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Klar! 😆

Skall slänga upp lite bilder inom kort.

Jag skippade strängarna då det inte funkade så bra tyckte jag.

Jag satte ett tunt galler på insidan istället, testade flera olika varianter innan jag blev nöjd. ( fick skumma blickar av folk på Bauhaus när jag var där och lyssnade på olika galler 😆 )

Vart riktigt less på att skruva på och av locket men jag var tvungen att skruva dit alla skruvarna varje gång.

Bilder kommer som sagt med alla olika varianterna jag testade.

Antar att ni vill ha ljudklipp också eller Nää?

Förslag på uppmickning?

Har 2 sm57:or, 1 beta 58, en AKG solidtube, 2 oktava mk012, 1 sm58 kopia i parken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klar! 😄

Skall slänga upp lite bilder inom kort.

Jag skippade strängarna då det inte funkade så bra tyckte jag.

Jag satte ett tunt galler på insidan istället, testade flera olika varianter innan jag blev nöjd. ( fick skumma blickar av folk på Bauhaus när jag var där och lyssnade på olika galler 😉 )

Vart riktigt less på att skruva på och av locket men jag var tvungen att skruva dit alla skruvarna varje gång.

Bilder kommer som sagt med alla olika varianterna jag testade.

Antar att ni vill ha ljudklipp också eller Nää?

Förslag på uppmickning?

Har 2 sm57:or, 1 beta 58, en AKG solidtube, 2 oktava mk012, 1 sm58 kopia i parken.

Härligt,ska bli kul att höra hur din låter.Det måste du absolut bjuda på!

Kul grepp det där med gallret..Funkar säkert,det är ju rasslet vi vill åt!

Jag satsar på strängarna,jag har skruvdragare så det är lugnt.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt,ska bli kul att höra hur din låter.Det måste du absolut bjuda på!

Kul grepp det där med gallret..Funkar säkert,det är ju rasslet vi vill åt!

Jag satsar på strängarna,jag har skruvdragare så det är lugnt.

Mvh

Micael

Har också skruvdragare men efter fem vändor på och av med locket vart det tjatigt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Donar på med strängarna..Lite komplicerat där.Jag provar att fälla in den delen av strängen som ligger mot ekribban,så att den precis snuddar plyfan.Testade och pressade fast skivan med knät,då uppstod det där ljudet som vi är ute efter..Men men,den är ju inte ihop skruvad än..Jag tog beggade strängar från en acke g.med stålsträngar.

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Donar på med strängarna..Lite komplicerat där.Jag provar att fälla in den delen av strängen som ligger mot ekribban,så att den precis snuddar plyfan.Testade och pressade fast skivan med knät,då uppstod det där ljudet som vi är ute efter..Men men,den är ju inte ihop skruvad än..Jag tog beggade strängar från en acke g.med stålsträngar.

Keep on building boys!

Mvh

Micael

Play on, play on, play on

Link to comment
Dela på andra sajter

JAAAAA!

Jag har "spelat" på min".Hade ingen såg för hålet bak,så jag borrade en massa småhål inom cirkeln..Men det blir ett stort hål på nån dag.

Ljudet på min blev väldigt mycket virvel,nästan på gränsen till skramlig - men det beror ju lite på var man slår och hur hårt;ska lägga upp en ljudfil så fort jag fixat till hålet.Några kort blir det dessvärre inte.Men jag har i stort sett följt drhans bild serie,den ligger i en annan tråd ,"Flintan"..kolla där.

Nu ska man bara lära sig att hamra på denna sak..hmmm..

Don´t give up boys..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

JAAAAA!

Jag har "spelat" på min".Hade ingen såg för hålet bak,så jag borrade en massa småhål inom cirkeln..Men det blir ett stort hål på nån dag.

Ljudet på min blev väldigt mycket virvel,nästan på gränsen till skramlig - men det beror ju lite på var man slår och hur hårt;ska lägga upp en ljudfil så fort jag fixat till hålet.Några kort blir det dessvärre inte.Men jag har i stort sett följt drhans bild serie,den ligger i en annan tråd ,"Flintan"..kolla där.

Nu ska man bara lära sig att hamra på denna sak..hmmm..

Don´t give up boys..

Mvh

Micael

Kul, lägg upp en fil bums.

Jag hittade ett bra hålsågspaket på Clas Ohlson

Kostade 198:-

Hålsågssatsen

Mitt hål vart 127mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ingen aning om vad en cajon var när jag började läsa tråden.. så innan jag insåg vad det var trodde jag först att det var något slags rum att dansa flamenko i, sen när jag insåg hur dumt det verkade hade jag några sekunder då jag trodde det var något slags sångbås... men det verkade ännu dummare att kalla det för cajon då.

Sen fick jag snilleblixten att jag kanske förstått skalan fel (hade bara kommit till några ritningar) och insåg att det nog var någon slags högtalare. Sen såg jag filmen och insåg jag var det var.

Så för likasinnade: En cajon är, öhm, en liten låda. Man kan inte förvara saker i den, men om man vill kan man sitta på den. Och så kan man trumma på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så för likasinnade: En cajon är, öhm, en liten låda. Man kan inte förvara saker i den, men om man vill kan man sitta på den. Och så kan man trumma på den.

😄

Fungerar även utmärkt som fotpall om man lägger en liten kudde ovanpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hejhej!

Är denhär tråden fortfarande aktiv?

Jag har handlat material och satt ihop min första låda. Men jag måste fråga: "trumskinet" ska ju (om jag förstått der rätt) vara 2mm plywood eller tunnare, hur har ni löst det? På valiga brädgårdar är ju den minsta de har 4mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej!

Jag har byggt ca 300-400 cajoner av olika typer,

började 1997

kolla gärna in på min hemsida!

www.valterpercussion.com

hör av er om ni tröttnat på att försöka bygga själva;)

MVH Valter

Hittade en beskrivning på nätet hur man bygger sin egen Cajon.

Är det någon här som har provat att tillverka en egen? Är själv lite småsugen på det eftersom det inte verkar vara så jättesvårt...?

How to build a flamenco cajon

Lite mer bygginfo

Liter filmer och lite mer DIY...

/H.

Edit: La till en till länk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har byggt ca 300-400 cajoner av olika typer,

började 1997

kolla gärna in på min hemsida!

www.valterpercussion.com

hör av er om ni tröttnat på att försöka bygga själva;)

MVH Valter

Nämen... Den loggan har jag ju sett massor! Låter snorbra också vill jag minnas. Var helt säker på att det var tyskt! (Meinl, Valter och dom där.... 😏 )

Kul att du tittade in här! Så, har du nån skön Studioforum-deal att presentera? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att jag inte visste vad detta var för sak innan jag läste tråden. Blev helt såld på en sån här. Har surfat runt på youtube och lyssnat så öronen nästan tröttnat. Måste skaffa en. Skall nog bygga först. Jag har kollat igenom länkarna här och har ett par frågor till er som började på projekten. Är det nån som byggt färdigt sin Cajon? Såg en länk från en som byggt och han byggde med en sejarmatta. Är det att föredra istället för strängar? I den där pdf:en som beskriver bygget så rekomenderar de 12mm plywood. Men på en länk så var det endast 4mm. Nån som testat olika tjocklekar?

länk till en session med Valteriano. Trevligt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Jorå,jag fick till min..soundet helt ok. Tog ju en liten genväg om du läser mina inlägg..

Däremot så är jag ingen trummis,så nu tjänstgör den som underlag till min mixer...Lite pyssel med strängarna för att få till "rätt" sound dock..Numera sparkar jag mest på den när det glappar i mixer kablarna.. 😳

Kul instrument dock,är man trummis så kan man nog lira på en sån här..

Lycke till med bygget.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har byggt ca 300-400 cajoner av olika typer,

började 1997

kolla gärna in på min hemsida!

www.valterpercussion.com

hör av er om ni tröttnat på att försöka bygga själva;)

MVH Valter

Tjenare grabben!, Kul du reggade dig 😆 Ha en trevlig sommar om vi inte ses förrän till hösten.

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I torsdags vart mitt bygge färdigt. Skall se om jag kan prestera lite bilder och ljud efter helgen (bluesfest i gbg först). Jag byggde med limträskivor som stomme och 4mm plywood till framsidan. Som rassel inuti köpte jag en sejarmatta som tyvärr var lite för lång så jag monterade den snett över sargkanterna på insidan. Fick mejsla ur för att få ett nedsänkt fäste i den. Hålet var lite trickigt. Hade en för liten håltagare men jag gjorde en rund ring med ett lock och sågade sen med sticksågen. Funkade rätt bra faktiskt. Jag är jäkligt nöjd med ljudet. Jag var inne på Jam, i Stockholm i onsdags och där hade de en sån här. Provade den och gillade ljudet. När jag väl var färdig med min så låter den nog minst så bra som den. Den hade pianosträngar som rassel i lådan så det kanske är fusk att jämföra med den. Jag fick hyvla lite här och där samt sandpappra en del för yngste herr musiker i familjen (5 år) kom åt limningen så den vart lite sned (bara nån millimeter men det räcker för att behöva hyvlas).

Äldste sonen är helt såld på cajuntrumman. Det låter i källaren rätt mycket nu 🙂

Material

200x30x18 limträskiva (faktiskt 3 delar som jag redan hade)

50x30x4 plywood furu

20 spånskruv

1 sejarmatta

trälim

Kostnad: mellan 200-400kr

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
1 sejarmatta

Jag funderar också på att bygga en cajon, men vad funkar bäst, av en sejararmatta och gitarrsträngar? Vad jag har läst på nätet är det nästan ingen som har använt en sejarmatta, och hur bör man helst montera en sån mot tapan, för att inte få ett för extremt virvelljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 sejarmatta

Jag funderar också på att bygga en cajon, men vad funkar bäst, av en sejararmatta och gitarrsträngar? Vad jag har läst på nätet är det nästan ingen som har använt en sejarmatta, och hur bör man helst montera en sån mot tapan, för att inte få ett för extremt virvelljud?

Hejsan,

Jag fick idén genom en länk men det kan vara som du säger att det är få som använder det. En polare, som jobbat med några artister som haft Cajun-trumma med sig, sa att han tyckte det var en skitcool grej att sätta dit en sejarmatta. Jag tycker att jag ibland vill ha rejält sejarmattaljud och ibland inte. Så det jag gjort var att spänna sejarmattan ganska hårt mot framsidan och när jag vill ha mindre sejarmattaljud så sätter jag helt enkelt dit ett vikt papper som ligger över ena änden på mattan. Det dämpar en hel del. Först började jag med en remsa A4 (hela A4-bredden). Sen klippte jag av den i flera omgångar tills jag kom ner till ca: 5 cm. Då blev det som jag ville ha det.

Jag har för övrigt fått 3 beställningar i sommar på att bygga Cajun-trummor. Jag hänvisade 2 av dem till www.valterpercussion.com men den tredje skall jag bygga till. En tjej som fyller år. Hon skall få en.

Annan sak. Vi har haft skitkul med Cajuntrumman i sommar. Den har varit med på ett antal fester och fått igång stämningen rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Jag fick idén genom en länk men det kan vara som du säger att det är få som använder det. En polare, som jobbat med några artister som haft Cajun-trumma med sig, sa att han tyckte det var en skitcool grej att sätta dit en sejarmatta. Jag tycker att jag ibland vill ha rejält sejarmattaljud och ibland inte. Så det jag gjort var att spänna sejarmattan ganska hårt mot framsidan och när jag vill ha mindre sejarmattaljud så sätter jag helt enkelt dit ett vikt papper som ligger över ena änden på mattan. Det dämpar en hel del. Först började jag med en remsa A4 (hela A4-bredden). Sen klippte jag av den i flera omgångar tills jag kom ner till ca: 5 cm. Då blev det som jag ville ha det.

Jag har för övrigt fått 3 beställningar i sommar på att bygga Cajun-trummor. Jag hänvisade 2 av dem till www.valterpercussion.com men den tredje skall jag bygga till. En tjej som fyller år. Hon skall få en.

Annan sak. Vi har haft skitkul med Cajuntrumman i sommar. Den har varit med på ett antal fester och fått igång stämningen rejält.

Men du tror ändå att ett antal gitarrsträngar kan funka? Jag är mer ute efter en "allround" cajon, snarare än en som låter mestvirveltrumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du tror ändå att ett antal gitarrsträngar kan funka? Jag är mer ute efter en "allround" cajon, snarare än en som låter mestvirveltrumma.

Absolut. Jag kan inte tänka mig annat. Men jag är verkligen ingen expert på det här. Har ju bara byggt en Cajon-trumma. Den enda Cajon-trumma jag spelat på innan var med strängar och den lät lite blekt tyckte jag. Men den var å andra sidan valterpercussions billigare modell och enbart i affär.

Om du inte gillar strängarna så kan du alltid sätta dit en sejarmatta om du vill. Jag vet inte vilken ritning du har men jag skulle föreslå att du sätter dit skruvar på framsidan så att du skulle kunna lyfta bort framsidan på ett enkelt sätt. Jag gjorde så för att kunna justera sejarmattan om den skulle bli för slapp.

Det hade ju varit ännu häftigare om man kunde komma på nått sätt att bygga med bägge och kunna skifta när man önskar. Men det kräver förmodligen en rätt jobbig mekanisk pryl.

Link to comment
Dela på andra sajter

pmoska (oregistrerad)

En allround cajón blir det mer eller mindre med en sejarmatta.

Det beror på vad man är ute efter.

Skall du använda cajón till flamenco så ska du inte ha en sejarmatta, för då får du bland annat virvelljud i det låga registret. I flamenco skall du ha en riktig bas utan sträng (så lite som möjligt) ett något smattrande mellanregister med lite vibration och en riktig kraschat-trä ljud (sonido roto) när man slår närmare kanten på locket.

När man spelar in en riktigt bra cajón så ska det höga registet nästan gå mot ett hi-hat ljud, fast i trä 😉 (Bebo Valdés/Diego el Cigala, album Lágrimas Negras).

Ska du ha cajón till allt möjligt så är det kanske häftigare med mycket volym och vibration i alla register (det får man med en sejarmatta t ex.). Det blir mindre flamencosound och mera som ett skramlande slagverk, men det kan vara häftigt i vissa lägen och framför allt mycket lättspelat.

Vill du ha en mittemellan version så kan du använda strängar fast inte diagonalt, utan mera uppifrån och ner.

Skruvar i locket är ett måste för då kan man justera vibrationen, hur mycket man vill ha av det kraschade ljudet, ta bort lite kompression ifrån basen osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej! Helt suveränt med alla bra tips här! Jag hade från början tänkt köpa en cajón men nu vet jag vad jag ska pyssla med under julen. Farsan har ett mindre sågverk och jag har ingen lust att gå och köpa dyr plywood. Så då är frågan vilket träslag som ger bäst ton? Ek har jag läst som förslag i denna tråden. Björk verkar också vara vanligt. Att många använder laminat är det för tåligheten eller påverkar det tonen nämnvärt?

Hoppas komma igång med bygget snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Helt suveränt med alla bra tips här! Jag hade från början tänkt köpa en cajón men nu vet jag vad jag ska pyssla med under julen. Farsan har ett mindre sågverk och jag har ingen lust att gå och köpa dyr plywood. Så då är frågan vilket träslag som ger bäst ton? Ek har jag läst som förslag i denna tråden. Björk verkar också vara vanligt. Att många använder laminat är det för tåligheten eller påverkar det tonen nämnvärt?

Hoppas komma igång med bygget snart!

Björkplywood för slagsidan är väl att rekomendera. Sen kan du nog ta vad du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

pmoska (oregistrerad)
Hej! Helt suveränt med alla bra tips här! Jag hade från början tänkt köpa en cajón men nu vet jag vad jag ska pyssla med under julen. Farsan har ett mindre sågverk och jag har ingen lust att gå och köpa dyr plywood. Så då är frågan vilket träslag som ger bäst ton? Ek har jag läst som förslag i denna tråden. Björk verkar också vara vanligt. Att många använder laminat är det för tåligheten eller påverkar det tonen nämnvärt?

Hoppas komma igång med bygget snart!

Hej Mr Rayo, man pratar om plywood för att man förutsätter att det inte är lätt att få tag på riktigt trä av kvalitet för att bygga ett instrument. Massivt är naturligtvis att föredra även om kvalitets plywood fungerar super. Har du möjlighet att skaffa dig kvalitetsträ då kan du försöka bygga cajon i cypressträ, för det är en träsort som används mycket i flamencogitarrer för att ljudet studsar hårt med mycket resonans men samtidigt för du ett mild klang. Annars är kan du använda bok eller björk.

Vad det gäller locket, som är en jättevikitg del i sammanhanget, är ännu svårare att få tag på bra trä som är 3-4 mm tjockt. Det finns kvalitets björkplywood som jag kan rekommendera till locket. Annars kan du ha cypress, björk, valnöt, eller en massa tropiska träsorter som av kvalite.

Lika till med bygget, du kommer att bli nöjd :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...