Jump to content
Annons

Bygg din egen Cajon


henning

Recommended Posts

Tackar, har kollat lite här hemma och hittat lite träbitar som jag tänker använda. Vet inte vad det är för träslag men jag tror det är något ädelträ. Det är rödaktigt, hårt och ganska tungt. Det fanns en plywoodskiva också av rätt tjocklek men jag vet inte vilket träslag den är gjord av. Men nu har jag något att börja med i alla fall. Ska bli kul detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hallå! Jag tänkte väcka liv i den här tråden 😄

Det är nämligen såhär att jag nu i trean ska göra ett projekt som lägger vikten på just material. Vi ska alltså bygga någonting där vi nogrannt ska värdera vilket material som ska användas.

Jag ville ju förstås bygga någonting som har anknutning till musik och kom att tänka på den här tråden - vill nu göra en Cajon. Men eftersom material är själva tyngdpunkten i hela projektet så är det ju viktigt att jag noggrant kan motivera valet av material och varje del i konstruktionen.

Vad jag nu vill komma med inlägget:

Ni som har gjort er egen Cajon; vilket material funkar bäst och till vad? Vad har ni lärt er, alltså vad skulle ni ha gjort annorlunda? Vad bör jag tänka på för att få ut så mycket ljudvolym och bas ur instrumentet?

Tack på förhand!

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! Jag tänkte väcka liv i den här tråden 😄

Det är nämligen såhär att jag nu i trean ska göra ett projekt som lägger vikten på just material. Vi ska alltså bygga någonting där vi nogrannt ska värdera vilket material som ska användas.

Jag ville ju förstås bygga någonting som har anknutning till musik och kom att tänka på den här tråden - vill nu göra en Cajon. Men eftersom material är själva tyngdpunkten i hela projektet så är det ju viktigt att jag noggrant kan motivera valet av material och varje del i konstruktionen.

Vad jag nu vill komma med inlägget:

Ni som har gjort er egen Cajon; vilket material funkar bäst och till vad? Vad har ni lärt er, alltså vad skulle ni ha gjort annorlunda? Vad bör jag tänka på för att få ut så mycket ljudvolym och bas ur instrumentet?

Tack på förhand!

Christian

Rent materialmässigt känns det som att slagsidan är den mest intressanta. Jag valde en tunn björkplywood till min efter lite efterforskningar.

Om du vill studera material skulle jag bygga en låda och testa olika material/tjocklekar på fronten och utvärderdera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå! Jag tänkte väcka liv i den här tråden 😄

Det är nämligen såhär att jag nu i trean ska göra ett projekt som lägger vikten på just material. Vi ska alltså bygga någonting där vi nogrannt ska värdera vilket material som ska användas.

Jag ville ju förstås bygga någonting som har anknutning till musik och kom att tänka på den här tråden - vill nu göra en Cajon. Men eftersom material är själva tyngdpunkten i hela projektet så är det ju viktigt att jag noggrant kan motivera valet av material och varje del i konstruktionen.

Vad jag nu vill komma med inlägget:

Ni som har gjort er egen Cajon; vilket material funkar bäst och till vad? Vad har ni lärt er, alltså vad skulle ni ha gjort annorlunda? Vad bör jag tänka på för att få ut så mycket ljudvolym och bas ur instrumentet?

Tack på förhand!

Christian

Rent materialmässigt känns det som att slagsidan är den mest intressanta. Jag valde en tunn björkplywood till min efter lite efterforskningar.

Om du vill studera material skulle jag bygga en låda och testa olika material/tjocklekar på fronten och utvärderdera.

Ja precis, det är sådana här tips jag vill ha! 😮

Men hur ska lådan fungera egentligen, ska allting svänga med eller ska t.ex. baksidan vara tokstum och endast framsidan (slagsidan) svänga med? Olika tjocklekar och träsorter svänger ju förstås på olika sätt, det blir intressant att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tröttnade på att bygga ... köpte en MEINL från Thomann för några år sen. Den är uppmickad med en SM57 och en BETA58 i hålet på senaste låten jag lagt upp ... länk finns nedan. 😏

Enda nackdelen var ju imagen. De hade placerat en skitstor ful logga på framsidan. Så jag satt en hel dag med en liten nagelfil och skrapade bort loggan ... hehe ... Anything to look good!

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tröttnade på att bygga ... köpte en MEINL från Thomann för några år sen. Den är uppmickad med en SM57 och en BETA58 i hålet på senaste låten jag lagt upp ... länk finns nedan. 🙂

Enda nackdelen var ju imagen. De hade placerat en skitstor ful logga på framsidan. Så jag satt en hel dag med en liten nagelfil och skrapade bort loggan ... hehe ... Anything to look good!

Härligt lir! 😛 Vilka instrument spelar du? Grymt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Fler svar kom igen nu! Det var väl rätt många som byggde/ville bygga en Cajon? Vad har ni för tankar?

Tjenare.

Jag tog en riktig genväg.Åkte på vår lokala återvinning och köpte en uttjänt högtalare med nästan samma mått som en riktig cajon.Plockade bort inredning och front samt bakstycke.Monterade en 4mm:s plyfa fram och en 13mms.s bak.Sågade upp hålet med stick såg och monterade strängar enligt ritningen på en riktig.Soundet blev grymt kan jag lova!

Det finns ett kort ljudtest av min cajon på kontrollrummet.com

Kolla på halvfärdiga demon sid två eller tre,där ligger det ett ljudtest samt lite baslir för att accentuera cajonen i ett sväng.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Vad fick du ge för ditt material Hans? Kan man få tag på det billigt tror ni?

Jag har varit på återvinningen här men har inte hittat nåt än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är bra om man har mahogny i bakstycket och/eller i sidorna.

Just för att det är ett hårt material, hög densitet?

Eller hur motiverar du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just för att det är ett hårt material, hög densitet?

Eller hur motiverar du det?

Tänkte på att gitarrer byggda i mahogny kan låta basigare. Jag fick för mig att någon här ville ha ett tillräckligt basigt ljud ur sin cajon.

Spännande ämne detta. Själv köpte jag en Steinbach-cajon med ställbart snare-rassel inkl vadderad väska för runt 500 kr. Nöjd.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på att gitarrer byggda i mahogny kan låta basigare. Jag fick för mig att någon här ville ha ett tillräckligt basigt ljud ur sin cajon.

Spännande ämne detta. Själv köpte jag en Steinbach-cajon med ställbart snare-rassel inkl vadderad väska för runt 500 kr. Nöjd.

🙂

Aha du tänkte så 🙂 Jo det är ju klart. Frågan är bara vart man kan få tag på mahogny ifrån.

Gärna till ett vettigt pris 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir grymt sugen på att ha eller göra en cajon! Verkar vara ett instrument som är såå enkelt men som man kan göra såå mycket med!

Måste bara visa er denna

😛 Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu har jag iaf byggt ihop mig en Cajón. Bilder lägger jag upp inom kort.

Nu har jag bara en annan liten frågeställning.

Jag hade tänkt att spela in Cajonen med olika slagsidor (Den ena med en tunn MDF-skiva och den andra med en plywoodskiva) för att sedan kunna se om det blir någon mätbar skillnad. Så till frågan, hur tusan ska jag göra det? Jag har Cubase SX3 men finns det där i någonstans jag skulle kunna se t.ex. frekvenserna så pass att jag skulle kunna jämföra mellan de olika nämnda materialen?

(Detta ligger väl eventuellt lite fel, så om det blir klent med svar kanske jag försöker i någon annan avdelning)

/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iaf byggt ihop mig en Cajón. Bilder lägger jag upp inom kort.

Nu har jag bara en annan liten frågeställning.

Jag hade tänkt att spela in Cajonen med olika slagsidor (Den ena med en tunn MDF-skiva och den andra med en plywoodskiva) för att sedan kunna se om det blir någon mätbar skillnad. Så till frågan, hur tusan ska jag göra det? Jag har Cubase SX3 men finns det där i någonstans jag skulle kunna se t.ex. frekvenserna så pass att jag skulle kunna jämföra mellan de olika nämnda materialen?

(Detta ligger väl eventuellt lite fel, så om det blir klent med svar kanske jag försöker i någon annan avdelning)

/Christian

Vore kul att höra soundet på ditt bygge...Kan du länka in en ljud test så vi får lyssna på lådan?

Jag kör med 4mm:s plyfa på min front och strängar för rasslet..

Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore kul att höra soundet på ditt bygge...Kan du länka in en ljud test så vi får lyssna på lådan?

Jag kör med 4mm:s plyfa på min front och strängar för rasslet..

Mike

Jovisst, jag hade tänkt att slänga in ett ljudtest så småningom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tänkt att spela in Cajonen med olika slagsidor (Den ena med en tunn MDF-skiva och den andra med en plywoodskiva) för att sedan kunna se om det blir någon mätbar skillnad. Så till frågan, hur tusan ska jag göra det? Jag har Cubase SX3 men finns det där i någonstans jag skulle kunna se t.ex. frekvenserna så pass att jag skulle kunna jämföra mellan de olika nämnda materialen?

Du kan t ex använda Voxengo SPAN. Panorera den ena inspelningen fullt vänster och den andra högra och så ställer du in SPAN att ha en långsam release så att kurvorna hänger kvar.

Men det riktigt intressanta är ju om det är någon hörbar skillnad mellan de olika slagytorna. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan t ex använda Voxengo SPAN. Panorera den ena inspelningen fullt vänster och den andra högra och så ställer du in SPAN att ha en långsam release så att kurvorna hänger kvar.

Hm, intressant 😉

Men det riktigt intressanta är ju om det är någon hörbar skillnad mellan de olika slagytorna. 🙂

Jo precis, men det ska ju skrivas rapport med lite handfasta resultat som blir lite lättare att redovisa med lite "bevisning" 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...