Jump to content
Annons

Splitta mickabel..


Mutz

Recommended Posts

Annons

Utan att det påverkar ljudkvaliteten? Det kan du troligen glömma. Vad är det för någon mikrofon - och varför behöver du skicka in signalen på två ingångar? Det borde vara mycket lämpligare att skaffa en preamp som har två utgångar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att det påverkar ljudkvaliteten? Det kan du troligen glömma. Vad är det för någon mikrofon - och varför behöver du skicka in signalen på två ingångar? Det borde vara mycket lämpligare att skaffa en preamp som har två utgångar...

Tanken är att jag ska kunna ta upp live inspelningar. Alltså att en av signalerna går in i än mixer och den andra in i mitt ljudkort. Förstår du mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att det påverkar ljudkvaliteten? Det kan du troligen glömma. Vad är det för någon mikrofon - och varför behöver du skicka in signalen på två ingångar? Det borde vara mycket lämpligare att skaffa en preamp som har två utgångar...

Tanken är att jag ska kunna ta upp live inspelningar. Alltså att en av signalerna går in i än mixer och den andra in i mitt ljudkort. Förstår du mig?

Varför plockar du inte ut signalen från mixerns Direct Out i så fall? Mycket smidigare och säkrare.

En fantommatad mic kommer du inte att kunna splitta - för då går det åt skogen helt. En dynamisk mic kommer du att kunna splitta, men eftersom impedansen ändras, så kan både ljudet och rundgångskänsligheten förändras samtidigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Något sådant HÄR men påvärkar en sådan ljudet?

Något säger mig att du kommer få en svagare signal....

Har du inget mixerbord med direktutgångar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Hur ser din setup ut nu?

Jag är inne på Claes linje. Impendansen kommer ändras och det vill man väl inte.

Ett förslag är att du kör med en flerkanals preamp/AD-konv som förutom Digitalt till ditt ljudkort (ADAT, Firewire mm) har analoga line-out. Använd dessa portar simultant. Då får du det du är ute efter.

Mitt tips. Mackie Onyx 400,800 eller 1600 eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förklarar lite mer ang. mitt ärende!

Jo saken är den att tanken är att jag ska erbjuda mina tjänster att spela in band live. Ibland så kanske man kommer till ett ställe där allt är mickat från början och då är det dumt för mig att micka om rubbet. Då vet jag inte vad för mixer som finns på plats till utljud. Men det är klart istor sett alla större mixers har väll en direct out? Är inte så bevandrad i den skolan.

Min setup kommer bestå av än bärbardator med ext. ljudkort med preampar i. Troligen ett Focusrite Saffire PRO 26 I/O. Sedan med någon AD/DA historia till för att få 16 kanaler.

Är ni med på varför jag undrar nu? Vad har ni för förslag på lösningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför plockar du inte ut signalen från mixerns Direct Out i så fall? Mycket smidigare och säkrare.

En fantommatad mic kommer du inte att kunna splitta - för då går det åt skogen helt. En dynamisk mic kommer du att kunna splitta, men eftersom impedansen ändras, så kan både ljudet och rundgångskänsligheten förändras samtidigt...

Mmm... Var rädd för detta. Då är det inte möjligt att lösa problem så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser din setup ut nu?

Jag är inne på Claes linje. Impendansen kommer ändras och det vill man väl inte.

Ett förslag är att du kör med en flerkanals preamp/AD-konv som förutom Digitalt till ditt ljudkort (ADAT, Firewire mm) har analoga line-out. Använd dessa portar simultant. Då får du det du är ute efter.

Mitt tips. Mackie Onyx 400,800 eller 1600 eller liknande.

Det är ju än heltklart en lösning!

Helst vill jag ju dock inte blanda mig i ljudet till ut ljudet mer absolut minsta möjliga. För att inte reta upp ljudkillen.

Lösar jag det såhär så kommer han få en signal som har gått genom mina preamps....

Link to comment
Dela på andra sajter

Något sådant HÄR men påvärkar en sådan ljudet?

Rekommenderas inte. I varje fall inte om du vill ha vettig ljudkvalitet. Och speciellt inte om du har en fantommatade mikrofoner - kan inte nog understrykas tots att det redan är sagt....

Mm ja hade ju det på känn och nu har jag fått det bekräftat. Får lösa detta på något annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förklarar lite mer ang. mitt ärende!

Jo saken är den att tanken är att jag ska erbjuda mina tjänster att spela in band live. Ibland så kanske man kommer till ett ställe där allt är mickat från början och då är det dumt för mig att micka om rubbet. Då vet jag inte vad för mixer som finns på plats till utljud. Men det är klart istor sett alla större mixers har väll en direct out? Är inte så bevandrad i den skolan.

Min setup kommer bestå av än bärbardator med ext. ljudkort med preampar i. Troligen ett Focusrite Saffire PRO 26 I/O. Sedan med någon AD/DA historia till för att få 16 kanaler.

Är ni med på varför jag undrar nu? Vad har ni för förslag på lösningar?

Hade jag varit dig så hade jag köpt en splittad stagebox och en multikabel. Då blir det ju inga problem med att ta ut signaler. De måste ju använda din stagebox före och under konsert men du lär väl ändå vara på plats den tiden. Kalaset kostar ju lite men om du ändå ska satsa blir ju den lösningen bäst vad jag kan se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit dig så hade jag köpt en splittad stagebox och en multikabel. Då blir det ju inga problem med att ta ut signaler. De måste ju använda din stagebox före och under konsert men du lär väl ändå vara på plats den tiden. Kalaset kostar ju lite men om du ändå ska satsa blir ju den lösningen bäst vad jag kan se.

Ok. Med en splittade stagebox förlorar jag ingen kvalite i ljudet?

Men vad kostar än sådan lösning tro...

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med flera av ovanstående talare.. dumt o riskera ljudet, o mickarna för att få ren signal.. tycker hellre att du ska tappa ur från typ insertarna eller direktutarna...

på så sätt kommer du spara en hiskelis massa pengar.. tänk per kabel istället för per splittbox.. 40spänn/kabel 400spänn/splittbox.. 😆

dessutom kan du få lite umgänge med ljudkillen, när du bandar det direkt från mixern.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta bord har val åtminstånde inserts på större delen av kanalerna? känns som en enklare lösning.

Ja fasen vet om det blir den bästa och framförallt billigaste lösningen.

Det är inte värre än att man får ta sig den lilla extra tiden innan ett jobb att söka upp ljudkillen. Se hur han tänkte göra. Har han tänkt att micka allt och det inte finns möjliheten att ta ut signalen smidigt från hans bord får man tacka nej till jobbet eller erbjuda kunden att dubbel micka allt.

Tanken med mitt lilla projekt är på hobbyprojektnivå. Alltså mest för skojsskull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förklarar lite mer ang. mitt ärende!

Jo saken är den att tanken är att jag ska erbjuda mina tjänster att spela in band live. Ibland så kanske man kommer till ett ställe där allt är mickat från början och då är det dumt för mig att micka om rubbet. Då vet jag inte vad för mixer som finns på plats till utljud. Men det är klart istor sett alla större mixers har väll en direct out? Är inte så bevandrad i den skolan.

Min setup kommer bestå av än bärbardator med ext. ljudkort med preampar i. Troligen ett Focusrite Saffire PRO 26 I/O. Sedan med någon AD/DA historia till för att få 16 kanaler.

Är ni med på varför jag undrar nu? Vad har ni för förslag på lösningar?

Hur man än vänder sig, så sitter ändan bak... 🙂

Det enda vettiga sättet att göra, är att plocka signalen från mixerns Direct Out. Vissa mixrar har ingen Direct Out - men då brukar Inserten kunna fungera på samma sätt som en Direct Out, så det borde inte vara något problem. Det du får ut på Direct Out eller Insert, är linenivå - så det ska inte kopplas till micpreamps.

Att splitta den svaga mikrofonsignalen och skicka till två olika belastningar samtidigt, bäddar för problem. Det är stor risk att du kommer att påverka signalnivån till mixern om du gör några förändringar i din sida och många egenskaper hos mikrofonen påverkas också av det. Om det finns en enda fantommatad mikrofon i riggen, som någon glömmer nämna - så kan fantommatningen blåsa sönder ditt ljudkort - eller så kan ditt ljudkort förstöra mixerns fantommatning, så det är väldigt riskabelt att försöka lösa en sådan situation genom att splitta signalen. Låt signalen komma in till en preamp (alltså mixern). Efter det kan du göra vad du vill, eftersom du har en mycket starkare signal - men experimentera inte med den svaga och känsliga mikrofonsignalen... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man än vänder sig, så sitter ändan bak... 😆

Det enda vettiga sättet att göra, är att plocka signalen från mixerns Direct Out. Vissa mixrar har ingen Direct Out - men då brukar Inserten kunna fungera på samma sätt som en Direct Out, så det borde inte vara något problem. Det du får ut på Direct Out eller Insert, är linenivå - så det ska inte kopplas till micpreamps.

Jo har nog kommit framtill att det blir lösningen på mitt probelm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har splittat dynamiska mikrofoner med bra resultat (flera av inspelningarna har slutat med utgivna liveplattor och ingen har klagat på dåligt ljud från de mikar som varit splittade) väldigt många gånger. Men fantommatat går ju inte såklart.

Direct out är givetvis en kanonlösning om det är möjligt, men tänk på att en del bords direct out inte alls är direct out utan ligger efter EQ (men före regel). Vilket kan göra att signalen blir "sämre" än om du hade splittat ur inspelningsperspektiv. Och är livebordet ett dåligt livebord så åker ju det med på inspelningen också...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är inte värre än att man får ta sig den lilla extra tiden innan ett jobb att söka upp ljudkillen. Se hur han tänkte göra. Har han tänkt att micka allt och det inte finns möjliheten att ta ut signalen smidigt från hans bord får man tacka nej till jobbet eller erbjuda kunden att dubbel micka allt.

Möjligheten att HYRA finns ju alltid oxå. :rolleyes:

När det finns direct out att tillgå, använder du det. Om inte, så hyr du det du behöver för att lösa problemet den gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så kan du ju höra med ljudkillen/firman om dom har monitorsplit. Det är oftast ett krav från arr att det finns. Då finns det alla gånger en 3e split där du kan koppla in dig. Och kör dom monitor från foh så har du splitten för dig själv. Se bara till att be snällt och att du har egna kablar med dig :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var förskräckligt sickna pessimister det bodde här. Det funkar utmärkt med en enkel Y-kabel. Det är inte alltid den bästa lösningen men i de flesta fall blir det ingen negativ påverkan alls på ljudet. Det funkar både med kondensator-mickar och dynamiska, bättre i min erfarenhet med kondensatorer. Undviks dock med band-mikrofoner.

Det fungerar utmärkt att ha två stycken fantomatningar i gång samtidigt. Den risk du tar är om ena ingången är gjord för fantom och den andra inte, den som inte är gjord för fantommatning kan då gå sönder.

Du riskerar dock att skapa jordslingor som kan brumma. Min budgetlösning på det är att klippa nollan (pinne 1 - skärm) på den ena sidan i Y-paret på alla kopplingar utom 1. Risken för jordslinga minskar då betydligt. Vill man minska den ytterligar krävs som nämnts transformator emellan. Obs att den mixer som skickar fantommatning är den som skall ha nollan kvar.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...