Jump to content
Annons

Vilken av dessa tre bärbara bör jag köpa?


Torwald

Recommended Posts

Alternativ ett:

MacBook 13" 2GHz

Bildskärm - 13,3-tums TFT-skärm i widescreen format (1280x800)

Processor - 2,0 GHz Intel Core Duo-processor

Internminne - 1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs

Hårddisk - 60 GB Serial ATA-hårddisk

Grafik - Grafikprocessorn Intel GMA 950 med 64 MB DDR2 SDRAM som delas med huvudminnet

Nätverksstöd - Inbyggt 10/100/1000BASE-T (gigabit). Inbyggt 54 Mbit/s AirPort Extreme Wi-Fi (802.11g) (3), inbyggd Bluetooth 2.0+EDR-modul (Enhanced Data Rate)

Optisk enhet -SuperDrive (DVD±RW/CD-RW)

Gränssnitt - En FireWire 400-port (8 watt). Två USB 2.0-portar (upp till 480 Mbit/s). Mini-DVI-port med stöd för DVI, VGA, S-video och kompositvideo ut (kräver adaptrar som säljs separat)

Mått (B x D x H) 32,5 x 22,7 x 2,75 cm

Vikt 2,36 kg

Batteri Litiumpolymerbatteri

Strömadapter MagSafe-nätadapter (60 W), stickkontakt för växelström samt nätsladd

Alternativ två:

Dell Inspiron 9400

Bildskärm - 17" UltraSharp WXGA + LCD skärm 1440 x 900

Moderkort - Intel 945 PM

Processor - Intel® Core™ processor Duo T5500(1,83GHz, 2MB L2 cache, 667MHz FSB)

Internminne - 1024MB DDR2, (667MHz 2x512MB)

Hårddisk - 80GB SATA (5400 rpm)

Grafik - 256MB ATI Mobility Radeon x1400 Hyper Memory, PCI-Express

Ljudkort - Sigma Tel HD Audio

Nätverksstöd - Integrerat 10/100 MB Ethernet

Optisk enhet - 8x max DVD+/-RW "dual layer" (inkl. Programvara)

Minneskortläsare - Integrerad 5-i-1 kortläsare, 1st ExpressCard kortplats (stöder 34 mm- och 54mm-kort).

Gränssnitt - 6 st USB 2.0, 1 st VGA, 1st DVI-D, 1 st IEEE 1394 (Firewire), 1 st RJ45 (10/100 Ethernet), 1 st RJ11 (modem), 1 st S-video, Högtalare/mikrofon

Mått (B x D x H) 39,4 x 28,8 x 4,15 cm

Vikt ca 3,5 kg

Batteri 9 cell ”smart” Lithium-ion (80Whr)

Alternativ tre:

Dell Inspiron 640m

Bildskärm - 14,1” WXGA+(Wide-aspect 16:9), 1280x800

Moderkort - Intel 945 GM

Processor - Intel® Core™ processor Duo T5500(1,66GHz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB)

Internminne - 1024MB DDR2, (533MHz 2X512MB)

Hårddisk - 80GB SATA (7200 rpm)

Grafik - Integrerat Intel® GMA 950

Ljudkort - SigmaTel STAC9200

Nätverksstöd - Integrerat 10/100 Mb Ethernet

Optisk enhet - 8x max DVD+/-RW "dual layer" (inkl. Programvara)

Minneskortläsare - Integrerad 5-i-1 kortläsare och 1st ExpressCard kortplats.

Gränssnitt - 4 st USB 2.0, 1 st VGA, 1 st IEEE 1394 (Firewire), 1 st RJ45 (10/100 Ethernet), 1 st RJ11 (modem), 1 st S-video TV-Out, Högtalare/mikrofon

Mått (B x D x H) 33,0 x 24,3 x 3,86 cm

Vikt ca 2,5 kg

Batteri 6 cell ”smart” Lithium-ion (53Whr)

Antag att dessa är de enda alternativen, vilken är bäst? Den ska användas till viss musikproduktion, men det mesta gör jag på min stationära, och till hobbygrejer. Jag vill helst kunna spela in i Cubase på laptopen och sedan importera till Cubase på den stationära, går det mellan olika plattformar?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du nu envisas med att använda Cubase (vilket är ett sämre program som alla vet) så är det nog tyvärr PC-modellerna som passar dig bäst.

Vill du ha en bärbar dator som funkar i ur och skur ska du välja MacBook och även byta till Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en bärbar dator som funkar i ur och skur ska du välja MacBook och även byta till Logic.

Förutom när de stänger av sig lite plötsligt för att de tror att de har blivit för varma, menar du?

http://www.macbookrandomshutdown.com/

Jag skulle inte köpa en Macbook idag. Vänta tills nästa revision har kommit ut om du är sugen på Mac OS X och bärbart. Det är en fantastiskt dator, men den som finns ute på marknaden idag skulle jag inte våga skaffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu envisas med att använda Cubase (vilket är ett sämre program som alla vet) så är det nog tyvärr PC-modellerna som passar dig bäst.

Vill du ha en bärbar dator som funkar i ur och skur ska du välja MacBook och även byta till Logic.

Mycket seriöst förslag. Retoriken påminner ju lite om nazipropaganda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en bärbar dator som funkar i ur och skur ska du välja MacBook och även byta till Logic.

Förutom när de stänger av sig lite plötsligt för att de tror att de har blivit för varma, menar du?

http://www.macbookrandomshutdown.com/

Jag skulle inte köpa en Macbook idag. Vänta tills nästa revision har kommit ut om du är sugen på Mac OS X och bärbart. Det är en fantastiskt dator, men den som finns ute på marknaden idag skulle jag inte våga skaffa.

Oj, tack för varningen! Jag hade ingen aning om det =/

Kanske blir den större dell-varianten då...

Någon som vet om den är tyst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv trogen mac användare men ett stort plus för PC sidan är ju att det finns en massa mer fullt användbara gratispluggar m.m. att få tag på.

Om din stationära dator är en PC så verkar det väl också klokast att inte behöva flytta filer mellan olika plattformar hela tiden, även om det i.o.f.s bör fungera smärtfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv trogen mac användare men ett stort plus för PC sidan är ju att det finns en massa mer fullt användbara gratispluggar m.m. att få tag på.

Om din stationära dator är en PC så verkar det väl också klokast att inte behöva flytta filer mellan olika plattformar hela tiden, även om det i.o.f.s bör fungera smärtfritt.

Å andra sidan kan man köra både Windows och Mac OS X på Macbooken.

Edit: samtidigt, om man vill.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kan man köra både Windows och Mac OS X på Macbooken.

Edit: samtidigt, om man vill.

Är det någon här som kört musikprogram i detta läge (dvs att köra Windows samtidigt som OS/X mha Parallels)? Erfarenheter?

Om man kör OS'en separat (dual boot) så tar jag för givet att det funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kan man köra både Windows och Mac OS X på Macbooken.

Edit: samtidigt, om man vill.

Är det någon här som kört musikprogram i detta läge (dvs att köra Windows samtidigt som OS/X mha Parallels)? Erfarenheter?

Om man kör OS'en separat (dual boot) så tar jag för givet att det funkar bra.

Jag har inte installerat Parallells på datorn hemma än, men är lite sugen på att testa Ableton Live och Reason på jobbdatorn. Så om ingen hinner rapportera innan dess kan jag göra det i nästa vecka :rolleyes:

Edit: Ooooops, där rök inlägg 3000. Jag som hade tänkt låta det bli en medlemspresentation. Aja, då får jag väl vänta 1000 inlägg till med att skriva den.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu envisas med att använda Cubase (vilket är ett sämre program som alla vet) så är det nog tyvärr PC-modellerna som passar dig bäst.

Vill du ha en bärbar dator som funkar i ur och skur ska du välja MacBook och även byta till Logic.

Mycket seriöst förslag. Retoriken påminner ju lite om nazipropaganda...

Nu tar du väl i lite. :rolleyes:

Jag tycker alternativ 3 verkade sämst. Jag röstar såklart på ettan eftersom jag inte skulle vilja ha en PC själv, men nu är det ju du som ska ha datorn...

Det verkar ju mest vara skärmen som skiljer. Vad är viktigast för dej, stor skärm eller lätt dator? Är möjlighet att köra Mac OS X viktigt? Det är nog du som avgör valet bäst. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)
Om du nu envisas med att använda Cubase (vilket är ett sämre program som alla vet) så är det nog tyvärr PC-modellerna som passar dig bäst.

Vill du ha en bärbar dator som funkar i ur och skur ska du välja MacBook och även byta till Logic.

Ingående förklaring? :<

Mac'en ser ut på pappret att vara mer än funktionsduglig om man bortser från 13-tums

skärmen, som kan vara besvärande för vissa?. Använder du dig av 1gbit nätverk?

Men eftersom du använder dig av Cubase och en Pc/win-stationär i hemmet, och är nöjd med det, vore det väl onödigt att byta plattform?

Fast å andra sidan så är ju allt som har med mac att göra vrålsnyggt.

Kan ju vara kul att testa en mac, om du aldrig har gjort det tidigare ?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
den hörs inte ett dugg.

...som nästan alla laptoppar, ända tills du börjar lite använda den, varefter den pyttelilla fläkten låter som ett jetplan. Min Dell är antingen helt tyst, eller så har den mera ljud än min stationära. 50/50 av tiden. Ganska fittigt om man skall banda in med mikrofon tycker jag.

Så testa den bärbara under påfrestning förrän du köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu envisas med att använda Cubase (vilket är ett sämre program som alla vet) så är det nog tyvärr PC-modellerna som passar dig bäst.

Vill du ha en bärbar dator som funkar i ur och skur ska du välja MacBook och även byta till Logic.

Det var ju andra klipska uttalandet från dig den här dagen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu envisas med att använda Cubase (vilket är ett sämre program som alla vet) så är det nog tyvärr PC-modellerna som passar dig bäst.

Vill du ha en bärbar dator som funkar i ur och skur ska du välja MacBook och även byta till Logic.

Det var ju andra klipska uttalandet från dig den här dagen. 😆

Du förstår säkert vad jag menar trots att du försöker göra dig lustig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstår säkert vad jag menar trots att du försöker göra dig lustig.

Nej, inte alls. Jag gör mig faktiskt bara lustig. 😎 När jag läst vad du skrivit hörde jag någonstans i bakgrunden "Min pappa är mycket starkare än vad din ääääääär!"

Ursäkta de avvikande inläggen.

Vet inte hur jag ska hjälpa dig i ditt beslut men jag ser ingen nytta i att lära sig ett nytt program om du skulle skifta mellan Cubase/Logic. Kör du Cubase är det väl vilket som men är det Logic så är det väl inte så mycket till val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitkul med så mycket åsikter! Jag har fått mycket att tänka på...

Faktum är ju att jag kommer ha laptopen mest för nöjes skull och till en del skrivande, även om jag faktiskt inte pluggar nu för tiden, så det är ju trots allt inte prio nummer ett att göra filöverföring smärtfritt. Dessutom kan man ju köra Win, och det är ju ett enkelt sätt att lösa det eventuella problemet. Man kan väl dessutom få Cubase att spara till wav även på macplatform?

Jag är faktiskt sugen på macen, ända sen man köpte sin iPod har man ju velat ha en matchande dator 🙁

Nä, det får fan bli den!

😮

Får jag bestlutsångest blir det nog Dellen med den stora skärmen, eftersom laptopen trots allt inte kommer vara vääldigt transportabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med MacBookens värmeproblem är lite uppblåst, men visst det finns där i vissa burkar. Dock inte en majoritet. Och skulle du ha oturen att få en så har du ju rätt att byta den.

Jag hade nog valt MacBooken av de tre. Men det beror lite på hur mycket du ska röra på dig och hur länge du ska sitta och jobba med musik på den. Det är ju en ganska liten skärm på den så den är ju inte optimal om man ska sitta mycket med sequencers. Men å andra sidan är den nu nätt och smidig att ha med sig. Sitter för tillfället med en 15.4" laptop och jag tycker den är lite jobbigt stor och klumpig att ha med sig.

Att köra musikprogram i en virtual machine (som parallells) skulle jag inte rekommendera. Även om allt processeras native så blir det en prestandaskillnad. Dessutom är jag osäker på hur paralells löst hårdvarubiten. Har det direkt access till usb-enheter tex? VMWare (som jag använder) har det, dock inte firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med MacBookens värmeproblem är lite uppblåst, men visst det finns där i vissa burkar. Dock inte en majoritet. Och skulle du ha oturen att få en så har du ju rätt att byta den.

Nej, man får inte byta den. Den måste repareras tre gånger först innan man har en chans att få en ny burk av Apple, och Apple har ju inte direkt på-platsen-service nästa dag. Nej, då är det bara att skicka in datorn och hoppas att man får tillbaka den inom två veckor.

Känner flera stycken med Macbookar som lider av RSS. Problemet är inte uppblåst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man får inte byta den. Den måste repareras tre gånger först innan man har en chans att få en ny burk av Apple, och Apple har ju inte direkt på-platsen-service nästa dag. Nej, då är det bara att skicka in datorn och hoppas att man får tillbaka den inom två veckor.

Känner flera stycken med Macbookar som lider av RSS. Problemet är inte uppblåst.

Jo det har du rätt i. De måste repareras i första hand. Fast enligt konsumentköpslagen är det väl två åtgärder som gäller innan man har rätt att häva köpet?

Hm, av de jag frågat har kanske 2 av 30 haft problemet. Visserligen fortfarande ganska stor procent men jag har inte uppfattat det som ett konstruktionsfel, eller vanligt förekommande fabrikationsfel.

Nåväl, om det är så illa som du säger så kan det nog vara idé att vänta ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man får inte byta den. Den måste repareras tre gånger först innan man har en chans att få en ny burk av Apple, och Apple har ju inte direkt på-platsen-service nästa dag. Nej, då är det bara att skicka in datorn och hoppas att man får tillbaka den inom två veckor.

Känner flera stycken med Macbookar som lider av RSS. Problemet är inte uppblåst.

Jo det har du rätt i. De måste repareras i första hand. Fast enligt konsumentköpslagen är det väl två åtgärder som gäller innan man har rätt att häva köpet?

Hm, av de jag frågat har kanske 2 av 30 haft problemet. Visserligen fortfarande ganska stor procent men jag har inte uppfattat det som ett konstruktionsfel, eller vanligt förekommande fabrikationsfel.

Nåväl, om det är så illa som du säger så kan det nog vara idé att vänta ja.

Jag skulle inte vilja chansa - det är bara det det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte vilja chansa - det är bara det det handlar om.

Ja det beror ju på hur länge man kan tänka sig att vara utan den om det skulle bli strul.

En annan trevlig laptop med liten formfaktor är Dell XPS M1210. Hade det inte varit för deras gillette-macho-stuk på designen och att jag inte är så förtjust i dell hade jag nog köpt en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv trogen mac användare men ett stort plus för PC sidan är ju att det finns en massa mer fullt användbara gratispluggar m.m. att få tag på.

Om din stationära dator är en PC så verkar det väl också klokast att inte behöva flytta filer mellan olika plattformar hela tiden, även om det i.o.f.s bör fungera smärtfritt.

Å andra sidan kan man köra både Windows och Mac OS X på Macbooken.

Edit: samtidigt, om man vill.

Så sant. Det glömde jag helt.. Såklart ett attraktivt alternativ om det nu fungerar utan komplikationer.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har macbooken o den äger. Min gf beställde oxo en macbook men ångrade sej under resan. Hon behöll sin PC och vi fick skicka tebax hennes macbook. Idag, när hon ser min Macbook ångrar hon sej igen. Hennes PC får köra en massa antivirus/addware osånt trams medan jag smärtfritt surfar/mailar kör problemfritt.

Om man står i valet mellan en Mac o en PC så är det aldrig svårt att välja tycker jag. Är du intresserad av att ANVÄNDA datorn så köp MAC. Är du däremot intresserad av att PILLA med din dator så köp Pc.

En Pc användare som ska få pc'n att fungera lika bra som en Mac funkar, måste renodla pc'n ( specialwindows) och måste vara EXTREMT försiktig med internetanslutning.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)

17" I all ära. Men om du ändå bara ska skriva och kanske få ner en ide lite snabbt för att senare föra över den

till den stationära, så hade en McBook varit ok, dvs arbeta en kortare stund. McBooken är så erotisk.

Ju större, desto bättre, är min personliga åsikt ^^

Klarar knappt av att arbeta i max/msp med min 15"Bärbara(HP).

Men det är redan försent nu eller ?

Med tanke på att det lär komma en ny generation MacBook snart så blev det 17"-Dellen i alla fall; snacka om beslutsångest.

Vore ju tragiskt 😉

Redigerat av borbas
Link to comment
Dela på andra sajter

Torwald!

Den dator som förmodligen kommer uppdateras snart är MacBook Pro, alltså inte den vanliga MacBooken som du tittar på och som folk säger ha värmeproblem.

Är själv ägare av en vit MacBook som funkar helt utan problem. Värmeproblemen förekommer,

eller snarare är det problem med de fläktar som installeras i datorerna.

Jag fiock först skicka tillbaka min MacBook för att fläkten lät för jävligt plus att datorn hängde sig så fort jag la den i vila.

En vecka senare hade jag en ny MacBook i handen och den har funkat som den ska hittills. Det är en tyst dator, det finns t o m program där du kan styra fläktens hastighet om du vill påverka den att vara ännu svalare eller tystare.

Fundera också över om du vill ha en bärbar eller en släpbar dator, då 17" brukar vara rätt stora och tunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...