Jump to content
Annons

Vilken ordning mastrar ni?


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

EQ, limiter och sedan Logics Multipressor på slutet brukar lösa det mesta för mig.

Är det på PC och FL är endorphin pluggen given på slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ, limiter och sedan Logics Multipressor på slutet brukar lösa det mesta för mig.

Är det på PC och FL är endorphin pluggen given på slutet.

Är det inte så att man "bör" avsluta med en limiter för att få en så jämn balans i volymen som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Först brukar jag exportera mitt mixade projekt till ett stereospår (24bit). Sedan skapar jag ett nytt projekt i Cubase som jag mastrar i. Brukar lägga pluggarna i kedja så här: denoiser (ev), multibands compressor (främst för att göra basen tight), Vintage Warmer, EQ, stereo breddare, exciter (ev), limiter. Brukar va försiktigt med effekterna så man inte "manglar" sönder hela dynamiken i mixen...

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

använder wavepluggar

så brukar jag göra:

eq

eventuell stereobreddning

multibandskompressor (waves linmb)

limiter (L2)

Brukar man lägga stereobreddning så tidigt? Jag trodde man brukade lägga den sist för att limitern typ tagit bort lite av bredden? (Jag kanske är helt ute och cycklar).

Iaf så brukar jag köra EQ, Kompressor (vanlig), Limiter, Eventuellt stereobreddning.

Redigerat av browno
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Först brukar jag exportera mitt mixade projekt till ett stereospår (24bit). Sedan skapar jag ett nytt projekt i Cubase som jag mastrar i. Brukar lägga pluggarna i kedja så här: denoiser (ev), multibands compressor (främst för att göra basen tight), Vintage Warmer, EQ, stereo breddare, exciter (ev), limiter. Brukar va försiktigt med effekterna så man inte "manglar" sönder hela dynamiken i mixen...

// Klas

Denoiser? 🙂 Är inte det en typisk sån sak som man ska göra i mixen och inte masteringen? Hum.

Ingen som använder reverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Först brukar jag exportera mitt mixade projekt till ett stereospår (24bit). Sedan skapar jag ett nytt projekt i Cubase som jag mastrar i. Brukar lägga pluggarna i kedja så här: denoiser (ev), multibands compressor (främst för att göra basen tight), Vintage Warmer, EQ,  stereo breddare, exciter (ev), limiter. Brukar va försiktigt med effekterna så man inte "manglar" sönder hela dynamiken i mixen...

// Klas

Denoiser? 😲 Är inte det en typisk sån sak som man ska göra i mixen och inte masteringen? Hum.

Ingen som använder reverb?

Jodå, jag använder reverb ibland. Händer inte så ofta men ibland kan det göra en hel del! 🙂

Men det här med stereobreddare förstår jag inte... Mixar ni inte tillräckligt brett? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

använder wavepluggar

så brukar jag göra:

eq

eventuell stereobreddning

multibandskompressor (waves linmb)

limiter (L2)

Brukar man lägga stereobreddning så tidigt? Jag trodde man brukade lägga den sist för att limitern typ tagit bort lite av bredden? (Jag kanske är helt ute och cycklar).

Iaf så brukar jag köra EQ, Kompressor (vanlig), Limiter, Eventuellt stereobreddning.

jag vet inte riktigt.. jag brukar oftast inte använda stereobreddning. du kanske har rätt om ordningen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Stereobreddningen borde väl komma in efter multibandaren i så fall? Det är väl den som gör att det "smalnar av" i perspektivet. Använder sällan stereobreddare själv dock. Knappt så man kan säga att jag mastrar ens, men jag brukar rulla av lite lågbas och köra på en limiter. Ibland ynkepynke mkt reverb med. Har hänt att jag komprimerat lite till ngt mellansteg....MEN jag är ingen guru på detta. Det är grav "hobbymastering" det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb i mastering "is a big No No" för min del.

  • EQ
  • Kompressor, multiband
  • I vissa fall kopplar jag ut det lägsta bandet, i multibandskompressorn, på insert till en stereobreddare. Stereobreddaren används "negativt" dvs. för att smalna av subbasens stereodjup innan den slås ihop med de andra banden i kompressorn.
    Att skapa en bred stereobild görs helst i mixen, och inte genom stereobreddare i mastern.
  • Ev. kompressor, enkelband. Beroende på genre och låt.
  • Ev. gain/drive i ett rör när mer värme önskas.
  • Limiter
  • Dither 16-bit

Link to comment
Dela på andra sajter

(Magnetic @ 25 August 2006, 11:34)

Tjena

Först brukar jag exportera mitt mixade projekt till ett stereospår (24bit). Sedan skapar jag ett nytt projekt i Cubase som jag mastrar i. Brukar lägga pluggarna i kedja så här: denoiser (ev), multibands compressor (främst för att göra basen tight), Vintage Warmer, EQ, stereo breddare, exciter (ev), limiter. Brukar va försiktigt med effekterna så man inte "manglar" sönder hela dynamiken i mixen...

// Klas 

Denoiser?  Är inte det en typisk sån sak som man ska göra i mixen och inte masteringen? Hum.

Ingen som använder reverb?

Att använda denoiser är väl nått gammalt jag kör med sen den gamla analoga portatiden... 🙂

På visst material tycker jag att en denoiser kan funka bra då det inte funkar/låter onaturligt att klippa i själva filerna.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga en breddare före eller efter en multibandare ger ju såklart lite olika resultat, men man bör ju inte slaviskt slänga på en plugg skruva, lämna den och aldrig röra igen för att ta nästa plugg osv.

Jag ser inga konstigheter egentligen i att lägga den vare sig före eller efter utan det intressanta är ju hur det blir i slutändan och man kan ju bredda innan multibandaren som drar ihop på samma sätt som att man kan lägga eq före eller efter kompressor osv.

Limiter har jag dock svårt att se annat än sist av pluggar som ska påverka. Olika analysatorer tex kan jag lägga efter men de är ju av andra skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då anser jag att du inte mastrar.

Mastering är för mig utöver det nödvändiga PQ-kodandet även där jag sammaställer helheten. Jag kan vara nöjd med hur en mix låter men ändå känna att jag behöver eq'a lite till för att den ska sitta ihop bättre med övrigt material på skivan. Att fatta kompressions och limiteringsbeslut anser jag också vara rätt svårt om man inte jobbar med helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som vet hur en stereobreddare jobbar? hur tusan kan den lokalisera ett enstaka instrument i en mix och flytta på den??

/josef

Den lokaliserar inte en enstaka instrument utan det är mer av ett psykoakustiskt fenomen att "det som ligger långt ut i stereo hamnar ännu längre ut"...

vad menar du med psykoakustiskt?

jag tycker att vad stereobreddaren gör låter helt omöjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

hur tusan kan den lokalisera ett enstaka instrument i en mix och flytta på den??

Det gör den inte.

Många stereobreddare (stereo enhancers) separerar monomaterialet från stereosignalen med fasutsläckning, och sen kan du justera M/S-balansen.

En del stereobreddare använder också små små fasförskjutningar (delay) av en kanal, vilket leder till att stereomaterialet når det ena örat aningen snabbare än det andra och därmed "lurar" öronen och hjärnan i tolkningen av ljudets position i stereofältet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör väldigt lite i "mastringen" (mastrar allt som oftast direkt i projektfilen med mixen genom att lägga ett par pluggar på master-regeln så är det enkelt att gå tillbaka till själva mixen om något inte riktigt stämmer), men det blir väl en EQ för att ta bort eventuell mud och någon bullrig frekvens, oftast en kompressor/saturizer (PSP vintage warmer ligger varmt om hjärtat men det HÄNDER att jag använder BBE sonic maximizer) och så en L1 som limiter (med threshold på 0, alltså bara enbart för att begränsa eventuella oväntade toppar över 0,2). Men så har jag aldrig mastrat mina grejer för annat än CD eller MP3 heller.

Denoiser? Låter som att någon behöver skaffa bättre mickar. 

Alla bidrag till nya mikrofoner mottages tacksamt 🙂

Använder denoiser när jag kört live to 2track i replokalen med min lite brusiga lilla Samsonmixer... Annars försöker jag undvika det 🙂

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

EQ innan Multibandskompressorn, intressant att alla har EQn först.

Kör ibland:

1. Multibandskompressor

2. EQ

3.Limiter

Mycket kan iofs göra i MBC, men EQ svarar bättre på detta ställe. Men visst tappar man lite kontroll över dynamiken.

Oftast blir det bara:

1. Multibandskompressor

2.Limiter

I MBC kan man ju typ EQa...

Ingen som kör EQ som 2a? Är jag ute och kör utanför banan eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ innan Multibandskompressorn, intressant att alla har EQn först.

Kör ibland:

1. Multibandskompressor

2. EQ

3.Limiter

Mycket kan iofs göra i MBC, men EQ svarar bättre på detta ställe. Men visst tappar man lite kontroll över dynamiken.

Oftast blir det bara:

1. Multibandskompressor

2.Limiter

I MBC kan man ju typ EQa...

Ingen som kör EQ som 2a? Är jag ute och kör utanför banan eller?

du vill väl bli av med de onödiga frekvenserna innan du komprimerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryckan, jag hoppas att det där var två skilda frågor utan en gemensam koppling så jag besvarar dem så.

Jag fattar inte varför alla tror sig behöva multibandskomprimera hela tiden?
Man behöver inte alltid multibandskompressor - eller kompressor - men de kan ge ett resultat som många eftersträvar. Jag kan tajta ihop dynamiken på ett helt annat sätt och få annat ljud än en singlebandkompressor skulle ge.

Exempel? Jag kan få basens låga register att ducka för att ge utrymme åt bastrummans punch, och samtidigt låta basljudets övre register ligga konstant i nivån.

Använder ni inga kompressorer på spåren?
Jodå, jag använder kompressor ofta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl medveten att en multibandskompressor emellanåt är mycket bra i slutbehandlingen av en mix. Men med tanke på att i princip alla här pratar om att de kör multibands så blir det lite allmänt vedertaget att en multibandare SKA användas och det är vad jag reagerade på.

Den andra frågan hörde ihop med den första till den del att lite kompression på spåren lämnar större dynamik till mixen. Att använda en widebandkompressor till detta kan då bli lite svårt att "få bra pung".

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...