Jump to content
Annons

Vilken ordning mastrar ni?


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

Själv har jag aldrig haft öron eller kunskap att mastra ordentligt, tycker dessutom det är riktigt tråkigt, så jag kör en maximizer och låter det vara sen.

Har nog undermedvetet gjort ett val att om något bolag någon gång skulle tycka att någon av mina demos är bra, så får de själva göra en ordentlig mastring.

Efter att ha läst i denna tråden hur man kan gå tillväga kanske jag provar något annat någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Värst vad de flesta använder mycket.

Kompressor.

Limiter.

Är du sarkastisk mot min fråga över det stora nyttjandet av multibandskompressorer, eller är det en inlägg i dynamikdebatten?

Jag är inte det minsta sarkastisk mot vare sig dig eller någon annan.

Jag konstaterar att de flesta använder väldigt mycket, sen skriver jag vad jag själv använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst vad de flesta använder mycket.

Kompressor.

Limiter.

Är du sarkastisk mot min fråga över det stora nyttjandet av multibandskompressorer, eller är det en inlägg i dynamikdebatten?

Jag är inte det minsta sarkastisk mot vare sig dig eller någon annan.

Jag konstaterar att de flesta använder väldigt mycket, sen skriver jag vad jag själv använder.

Haha... extremt dålig nattsömn tolkade ditt inlägg en smula fel. Jag är glad att jag inte började vässa eller så... Jag går och lägger mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger oftast eq'n efter kompressorn eftersom kompressorer ibland har en tendens att snurra till frekvensbalans/instrumentbalansen något.

Limitern är alltid sist av förklarliga själ.

Sen används ibland stereobreddning och då kommer den först av allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder aldrig multibandskompressor numera, all kompression ligger på antingen kanalerna eller subgrupper, all EQ sker på kanalbasis, enbart limiter på masterbussen.

Jobbade förut med hårdvaru-multibandskompressor men tyckte inte det blev tillräckligt effektivt att smattra på den på en färdig mix... Jag tycker det låter fasen så mycket bättre att göra det i mixen istället.. kanske mer transparent..

åtminstone i mina öron..

Men jag kan tycka att multibandare är skönt att jobba snabbt med när man sitter med flera låtar och snabbt vill få en övergripande helhetsbild... alltså en del av det man normalt kallar Mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Pro VLA

Korrektiv eq (PoCo)

ev Stereokorrigering

ev Enhancer

ev Pultec eq för att ratta soundet (UAD)

Sony Inflator (PoCo)

Kjaerhus MPL-1pro

...eller nåt helt annat, beroende på kvaliteten av mix och sånt. Arbetar mycket med "amatörmix", så ibland behövs det ganska ordentligt med korrigeringar för att alla låtar skall platsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

verkar som att det är bara jag som använder mig av Isotopes Ozone 3 för att ha allt i ett mastringsprogram...jag tycker det e smidigt snabbt och enkelt och låter oftast jävligt nice...men annars kör jag EQ--Komp/multi, maximizer, stereexpander...aldrigt Reverb...no no no

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)
verkar som att det är bara jag som använder mig av Isotopes Ozone 3 för att ha allt i ett mastringsprogram...jag tycker det e smidigt snabbt och enkelt och låter oftast jävligt nice...men annars kör jag EQ--Komp/multi, maximizer, stereexpander...aldrigt Reverb...no no no

Tycker det låter skit med Ozone, vet inte varför men det låter väsigt och konstigt man får nästan alltid korrigera de förinställningar som följer med. Gillar att jobba efter presets eftersom jag kan väääääääääldigt lite om mixing.

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar som att det är bara jag som använder mig av Isotopes Ozone 3 för att ha allt i ett mastringsprogram...jag tycker det e smidigt snabbt och enkelt och låter oftast jävligt nice...men annars kör jag EQ--Komp/multi, maximizer, stereexpander...aldrigt Reverb...no  no no

Tycker det låter skit med Ozone, vet inte varför men det låter väsigt och konstigt man får nästan alltid korrigera de förinställningar som följer med. Gillar att jobba efter presets eftersom jag kan väääääääääldigt lite om mixing.

Korrigera förinställnignar bör man alltid testa att göra med alla program.

Ozone är grymt tycker jag även om jag sällan använt det för alla delar i masteringsprocessen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Dr.Henriksson (oregistrerad)

är det nån som "hobbymastrar" lite extrem musik i Logic och har nå tips på pluggar?

brukar använda Adaptive limiter på typ.. allt, mest för att det bara finns tre reglar, lysande...

om man snackar döds o grind så gör den fan sitt jobb..

jag kör oftast: Eq, ev.overdrive (smutsigt), Adlimiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst vad de flesta använder mycket.

Kompressor.

Limiter.

jag håller med.. 😳

galet va alla kör på!!

jag gör en bra mix istället, sen mastrar jag med kompressor 8bands EQ som jag knappt puttar ngra dB alls på, sist en limiter.. sen bränner jag en cd-r o ger till artisten/bandet/skivbolaget/produktionsbolaget....

om jag vill ha en "äldre" mix mastrar jag med rullbandare eller kassetband..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...