Jump to content
Annons

NI släpper audiointerface


Signert

Recommended Posts

Native Instruments släpper sitt första audiointerface som även är en kontrollenhet för mjukvara. Kommer bundlat med Traktor LE, Guitar Combos och Xpress Keyboards. Bone hittade priset: "Recommended retail price: $ 299/ € 279." http://www.native-instruments.com/index.php?audiokontrol1_us

NI gillar "K"...

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men det står väl ett pris där. Under den lökiga "Great for Guitarists, Perfect for Producers" prylen.

Pricing and Availability:

Recommended retail price: $ 299/ € 279. Available in October.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Väldigt stilren och smart liten pryl, perfekt för hemmabruk.

Hoppas den lyser mycket, det skulle inte var fel om den rörde sig lite i takt med musiken också...

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

huh? 100dB SNR är fullt tillräckligt för ändamålet.

Ändamålet är vad?

Ja jag ser ingen annan plats för denhär än i en hemstudio eller på en scen. Så det är väl det ändamålet?

Och de flesta kort i den prisklassen ligger mellan 97dB-110dB.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Pft. Vilket bondfångeri, 24 bitar men bara 100 dB SNR. Riktiga ljudkort är 20 dB bättre!

För oss som inte förstår detta "tekniska mumbojumbo" vad innebär det?

SNR betyder Signal to Noise Ratio. Det indikerar förhållandet mellan signalen och bakgrundsbruset. Där högre är bättre.

Lägre SNR = mer brus. Enkelt förklarat.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
huh? 100dB SNR är fullt tillräckligt för ändamålet.

Ändamålet är vad?

Ja jag ser ingen annan plats för denhär än i en hemstudio eller på en scen. Så det är väl det ändamålet?

Och de flesta kort i den prisklassen ligger mellan 97dB-110dB.

Det är extermt fånigt att marknadsföra ett lljudkort med 192 kHz samplingfrevens at 24 bitar när det egetligen inte är mer än 16 bitar. 16 bitar ger 96 dB. De lurar de stackars kunderna. 44 kHz @ 20 bitar och 120 dB är så otroligt mycket bättre. Så tillvida man inte gör musik för hundar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Okej, tack.

Dynamisk omfång är ett praktiskt sätt att beskriva kapaciteten rent teknikniskt.

I en hemstudio kan man idag göra inspelningar som på runt 10 dB. Tex violet har mickar för

runt 3000 med ett ekvivalent brusgolv på 6.5 dB (A). Vilket är tyst. I en bostadslägenhet

får ljudet nattetid inte överskrida 20 dB (A). Så runt 10 dB är en nedre gräns. Om man sedan

lägger på SNR så hamnar man på (i idetta fall) 100+10 = 110 dB. Vi kan inte spela in ljudnivårer

högre än 110 dB. 110 dB är ganska mycket, men fult möjligt att uppnå. Små barns skrik är tex upp till 120 dB. Och när man sedan ska spela in så behöver man lite headroom. Så ska man spela in 120 dB så bör man klara 130 dB. 100 dB är alltså i minsta laget för en hemstudio. Men det är mest teknikaliteter, jag invänder mig bara mot tramset att klämma upp samplignsfrekvensen högt när det ger mycket mer nytta med dynamiken. Men det är förmodligen bara marknadsförings ideer bakom.

kHz och bittar förstår köparen och är lätt att mäta och jämföra med andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en gansk märklig förklaring måste jag säga. Du får det att låta som om man inte kan spela in ljudkällor över 100dB och det stämmer ju inte.

Har du en stark ljudkälla måste du sänka ingångsnivån, och då sänks även svaga ljudkällor och till viss del försvinner under brusgolvet. Och där uppstår problemet med ett litet dynamiskt omfång. För att ta upp svaga så väl som starka ljudkällor på samma gång behöver man så stort dynamiskt omfång som möjligt, alternativt komprimera ljudnivåerna för att rymmas inom det dynamiska omfånget.

Hm, jag är lite för trött i huvudet för dethär märker jag.

Jag håller med om att det är överdriven marknadsföring när det gäller ljudkort. Men hur många tror du inte vänt på klacken om de marknadsfört den som 16/44 i dessa dagar?

De är mer eller mindre tvingade pga konkurrensen.

Men jag hävdar fortfarande bestämt att en SNR på 100dB är fullt tillräckligt för en hemstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det var en gansk märklig förklaring måste jag säga. Du får det att låta som om man inte kan spela in ljudkällor över 100dB och det stämmer ju inte.

Har du en stark ljudkälla måste du sänka ingångsnivån, och då sänks även svaga ljudkällor och till viss del försvinner under brusgolvet. Och där uppstår problemet med ett litet dynamiskt omfång. För att ta upp svaga så väl som starka ljudkällor på samma gång behöver man så stort dynamiskt omfång som möjligt, alternativt komprimera ljudnivåerna för att rymmas inom det dynamiska omfånget.

Hm, jag är lite för trött i huvudet för dethär märker jag.

Jag håller med om att det är överdriven marknadsföring när det gäller ljudkort. Men hur många tror du inte vänt på klacken om de marknadsfört den som 16/44 i dessa dagar?

De är mer eller mindre tvingade pga konkurrensen.

Men jag hävdar fortfarande bestämt att en SNR på 100dB är fullt tillräckligt för en hemstudio.

Jo, man kan naturligvis dämpa signalen, men det ger också effekten att brusgolvet åker upp lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...