Jump to content
Annons

Tysta monitorerna vid inspelning?


gsol

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Mest prisvärd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2är. Det är en passiv attenuator, där du har både volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstärkare. Den har ett listpris på 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag ännu en grej på min "vill-ha-lista" 😉

Usch ja, instämmer.

Den vore helt perfekt om man kunde blenda Stereo inputen med en mono aux. Då fick man direkt lyssning från sin Mick preamp.

Bryr man sig inte om garantin, så kan det knappast vara någon svår grej att fixa - men annars är det ju lite knepigt... Kanske en passiv mixer i en box utanför?

Om jag kör så kan jag lika gärna köra den gamla modellen, nå Claes vad kostar en sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Billigare prylar ger oftast betydligt mer av den varan - och därför skulle jag faktiskt hellre välja en passiv attenuator även med budgetprylar, men jag kanske är onödigt kinkig...? :rolleyes:😆

Näe, det är ju alltid bättre med så bra grejer som möjligt 🙂 Men för de flesta hempulare känns det som mesta möjliga för pengarna på minsta utrymme är viktigt.

Jag valde faktiskt just mellan M-Patch 2 och Blend 6 själv för ett tag sen, och kom fram till att ljudskillnaden inte var så enorm med min utrustning och att Blend 6 har väldigt många användningsområden för en mindre peng medan M-Patch 2 i stort sett bara har ett syfte.

Har man däremot ingen nytta av de extra funktionerna så ska man ju verkligen inte köpa en, då får man ju bara en massa elektronik som sitter där och gör mer skada än nytta. Men jag tog upp den i diskussionen eftersom jag är så pass positivt överraskad över hur bra den är för sitt pris.

Jag är också en "purist" i själ och hjärta, men jag har fått lära mig att i många fall har det större psykologisk betydelse än ren praktisk. Ibland får man svälja detdär helt enkelt.

Hur som helst är ju det absolut billigaste alternativet som du nämnde en switch mellan ljudkort och monitorer. Kanske inte den mest praktiska lösningen i längden, men det funkar ju så länge iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_xen...dinfo.html#fpix

behringers nya är transparenta, jag hör då ingen skillnad på ljudet i mitt rum när jag spelar på förstärkaren och när jag lyssnar på ljudet i monitorerna när jag har lajnat förstärkaren.

och då har jag riktigt dåligt rum och allmänt värdelösa prylar i hela signalkedjan så det fungerar för mig.

Jag har en UB802 som lyssning.

Inget problem med brus. Lyssnar på lågvolym.

Men nåt händer med ljudet jämfört med utan mixern... alltså jämfört med direkt från kort till aktiv monitor.

Så jag klurar på en passiv, måste låna och testa.

Mmm, nu måste jag göra mig besväret att koppla in mina monitorer direkt på ljudutgången. En ny lyssning på Olsbergs wav vs MP3.

dä blir till å krypa kring på golvet ikväll. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest prisvärd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2är. Det är en passiv attenuator, där du har både volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstärkare. Den har ett listpris på 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag ännu en grej på min "vill-ha-lista" 😆

Usch ja, instämmer.

Den vore helt perfekt om man kunde blenda Stereo inputen med en mono aux. Då fick man direkt lyssning från sin Mick preamp.

Bryr man sig inte om garantin, så kan det knappast vara någon svår grej att fixa - men annars är det ju lite knepigt... Kanske en passiv mixer i en box utanför?

😄

Många boxar blir det.

Jag kan ju faktiskt a och använda min Behringer mixer till det.

Om man tar och använder en av utgångarna för att lyssna på aktiva monitorer och sedan tar den andra till behringer mixern så har man faktiskt löst problemet. Lyssningen när man trackar behöver ju inte vara passiv. Coolt.

Hur var det, bytte inte SM Pro distributor nyligen?

Har dem fått fart på beställningarna så man kan köpa en burk?

BTW vilka har dist på Sm pro?

Tidigare var det en dansk distributör för hela Norden, men de tyckte inte att SM Pro Audio passade in riktigt i deras övriga sortiment, så de släppte agenturen.

Nu är det Fitzpatrick som har tagit vid i stället.

M-Patch2 har jag (och säkert andra också) på lager i skrivande stund, så det är bara att beställa. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest prisvärd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2är. Det är en passiv attenuator, där du har både volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstärkare. Den har ett listpris på 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag ännu en grej på min "vill-ha-lista" 😱

Usch ja, instämmer.

Den vore helt perfekt om man kunde blenda Stereo inputen med en mono aux. Då fick man direkt lyssning från sin Mick preamp.

Bryr man sig inte om garantin, så kan det knappast vara någon svår grej att fixa - men annars är det ju lite knepigt... Kanske en passiv mixer i en box utanför?

Om jag kör så kan jag lika gärna köra den gamla modellen, nå Claes vad kostar en sådan?

Tyvärr har Fitzpatrick inte tagit in den gamla (den som saknar hörlursförstärkare). Jag vet inte säkert varför, men det kan ju vara så, att den gamla håller på att fasas ut eftersom version 2 har kommit...

Jag ska fråga om de kommer att ta in den gamla också, eller hur det ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske passa på att nämna ett par andra modeller, så att ingen tror att det bara finns sådana från SM Pro Audio... 😱 

NHT PVC - listpris: 1595:-

Synthax Suzy: 1095:-

Finns det inga fler modeller än de tre du nämnt, Claes?

M-Patchen Har ju blivit så jävla ful nu! 😄

Det finns inga andra passiva, såvitt jag vet - men rätta mig gärna om jag har fel. 😆

NHT's modell har en ren och snygg design - men det är ju inget annat än en volymkontroll - för samma pengar som man får mycket mer för i M-Patch 2. 🙂

En som är populär annars, är ju Mackies Big Knob - men den är ju både aktiv och betydligt dyrare. Samson har också någon variant - men den är också aktiv...

Jag ska som sagt kolla i morgon, om Fitzpatrick kommer att ta in den gamla modellen av M-Patch också - så jag lär få tillfälle att återkomma. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga andra passiva, såvitt jag vet - men rätta mig gärna om jag har fel. 😱

NHT's modell har en ren och snygg design - men det är ju inget annat än en volymkontroll - för samma pengar som man får mycket mer för i M-Patch 2. 🙁

En som är populär annars, är ju Mackies Big Knob - men den är ju både aktiv och betydligt dyrare. Samson har också någon variant - men den är också aktiv...

Jag ska som sagt kolla i morgon, om Fitzpatrick kommer att ta in den gamla modellen av M-Patch också - så jag lär få tillfälle att återkomma. 🙂

M-Patchen såg ju riktigt ful ut på SM Pro Audios hemsida... men på thomann.de såg den ju grym ut 😏

Jag ska nog ha en sån sen iaf 😉

EDIT: Om dom ser ut så som på thomann's hemsida 😱

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick besked att SM Pro Audio håller på att flytta till nya lokaler just nu, så det går inte att få tag på dem förrän om ett par dagar - men Fitzpatrick trodde att den gamla modellen var på utgående - men lovade att återkomma om det.

Osiris: Du behöver inte vara orolig. Alla M-Patch 2 ser likadana ut... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt allvarligt! HUr många konstiga förslag fick du på din fråga??? Jag vill inte vara elak eller så men för sjutton allihop vad är det NI ger för råd?? Naturligtvis är ju en controller mkt bra om man har det behovet!, kör själv med BigKnob från Mackie eller via min Command8:a.

Men ditt problem löser du ju givetivis i din mixer i programmet du spelar in med. Jag förstår av din utrustning att du inte kör Protools (se till att byta till ngn variant av det snarast!) utan du kör antagligen logic eller cubase eller likn.

Skapa bara en kanal för monitor och en kanal för hörlurar, sen mutar du bara den kanalen som går ut till monitor vid inspelning!

Denna metod använde jag under 2 år när jag klev in den digitala hemmastudiomiljö!

Nu har hemmastudion blivit en sk riktig studio vad som nu menas med det... Hepp!!

Lycka till!!!

---------------------------------------------------------------

PowerMac G5 2x2,3, 4,5GB ram, 4x300gb HDD, HD3 :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora mysteriet är ju varför de alltid envisas med att sätta små knappar på baksidan? Vad ska det vara bra för? Om det vore dåligt att slå på/av strömmen tidigare i kedjan så skulle de väl knappast placeras där?

Har du inte räknat ut det ännu...?

Monitortilverkarna har förstås aktier i företagen som tillverkar attenuatorer... :rolleyes:

Nej, men ärligt talat, så är det störigt som 17. Det hade ju varit lättare att ändra eq o dyl också, om allt hade flyttats till fronten. Om man behöver justera något, så ska man in bakom monitorn och skruva - för at sedan springa fram och lyssna - för att dyka in bakom och skruva lite till etc...

Sedan är det ju också bra på sitt sätt att kontrollerna för eq o dyl sitter bak, så att man inte lockas att skruva på dem i tid och otid - men volymen och powerswitchen borde man alltid försöka få plats med på fronten, tycker jag... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora mysteriet är ju varför de alltid envisas med att sätta små knappar på baksidan? Vad ska det vara bra för? Om det vore dåligt att slå på/av strömmen tidigare i kedjan så skulle de väl knappast placeras där?

Fast saken är ju den att det oftast inte är nån skillnad på att slå av strömmen på monitorns knapp eller på en separat strömbrytare.

-Kolla in kopplingsschemat på dina monitorer, så ser du troligen att det är en precis lika enkel brytare där som i en vanlig grendosa!

Det som Claes säger om att det inte är bra att stänga av och sätta på sina elektronikprylar stup i ett lär gälla oavsett vart man bryter strömmen...

Men en volymkontroll på framsidan hade ju varit trevligt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

chris10 (oregistrerad)

det billigaste och enklaste är väl att gå in i ljudkortets mjukvara och "mute-a" monitorerna och välja headphones?? 😆 det brukar jag göra när jag spelar in i mic. tar ca 20 sek och är helt gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

det billigaste och enklaste är väl att gå in i ljudkortets mjukvara och "mute-a" monitorerna och välja headphones?? 😉 det brukar jag göra när jag spelar in i mic. tar ca 20 sek och är helt gratis.

Billigast, ja - men inte enklast. Det tar ju ingen tid alls att trycka in en knapp eller vrida ner en volymkontroll på en attenuator... 😎

Som Android säger, så vkittar det om man slår av/på med powerswitchen på monitorerna eller om man gör det på en fördelardosa med switch. Båda delar sliter lika mycket - om det inte finns speciella skyddskretsar i den aktuella monitorn, som är knutna till switchen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sätter de på/av-knappar på monitorerna om de inte är "bra" att använda? 😉

Varje tillslag ger en strömrusning genom komponenterna - något som i längden kan skada dem. Vissa komponenter är känsligare, medan andra tål i princip vad som helst. Det som egentligen sliter minst på prylarna, är att ha igång dem dygnet runt, året om - men då vill man nog inte se elräkningen... 😛

Det normala är ju att man slår på prylarna i början av varje arbetspass - och stänger av dem när man är klar för dagen. Om man börjar stänga och starta monitorerna stup i kvarten medan man spelar in och sedan ska lyssna på hur det blev, för att sedan spela in igen och lyssna etc, så kan det ju bli en farlig massa gånger per dag - och då utmanar man verkligen ödet och riskerar att prylarna går sönder fortare än de hade gjort annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

En vettig hifi-förstärkare har ju både en byglad pre-out/main-in på baksidan, samt en source direct-switch för de (puritaner) som inte vill ha eq-steget inkopplat.

Dvs fungerar både med passiva och aktiva monitorer, och chansen är ju stor att man redan har en stående nånstans. Då har du en bra volymkontroll (kanske t.o.m med fjärr), ev. speakerswitchar, extra hörlursutgång mm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sätter de på/av-knappar på monitorerna om de inte är "bra" att använda? 😱

Varje tillslag ger en strömrusning genom komponenterna - något som i längden kan skada dem. Vissa komponenter är känsligare, medan andra tål i princip vad som helst. Det som egentligen sliter minst på prylarna, är att ha igång dem dygnet runt, året om - men då vill man nog inte se elräkningen... 😉

Det normala är ju att man slår på prylarna i början av varje arbetspass - och stänger av dem när man är klar för dagen. Om man börjar stänga och starta monitorerna stup i kvarten medan man spelar in och sedan ska lyssna på hur det blev, för att sedan spela in igen och lyssna etc, så kan det ju bli en farlig massa gånger per dag - och då utmanar man verkligen ödet och riskerar att prylarna går sönder fortare än de hade gjort annars...

Ok, tack 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det billigaste och enklaste är väl att gå in i ljudkortets mjukvara och "mute-a" monitorerna och välja headphones?? 😱 det brukar jag göra när jag spelar in i mic. tar ca 20 sek och är helt gratis.

Det alternativet finns tyvärr inte i mitt ljudkorts mjukvara

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt allvarligt! HUr många konstiga förslag fick du på din fråga??? Jag vill inte vara elak eller så men för sjutton allihop vad är det NI ger för råd?? Naturligtvis är ju en controller mkt bra om man har det behovet!, kör själv med BigKnob från Mackie eller via min Command8:a.

Men ditt problem löser du ju givetivis i din mixer i programmet du spelar in med. Jag förstår av din utrustning att du inte kör Protools (se till att byta till ngn variant av det snarast!) utan du kör antagligen logic eller cubase eller likn.

Skapa bara en kanal för monitor och en kanal för hörlurar, sen mutar du bara den kanalen som går ut till monitor vid inspelning!

Denna metod använde jag under 2 år när jag klev in den digitala hemmastudiomiljö!

Nu har hemmastudion blivit en sk riktig studio vad som nu menas med det... Hepp!!

Lycka till!!!

---------------------------------------------------------------

PowerMac G5 2x2,3, 4,5GB ram, 4x300gb HDD, HD3 😉

Förstår inte riktigt hur du menar, mitt problem är alltså att mitt ljudkort inte kan skilja på monitor- respektive högtalarutgång i vare sig ljudkortets mjukvara eller i volymrattar. Det jag menar är att jag i Cubase inte kan välja om jag vill ha ljudet i hörlurar eller i monitorerna. Mutar jag mina monitorer mutas även mina hörlurar.

Har snackat med karln jag köpte monitorerna av, och han har i sin tur ringt och snackat med Edirol/Roland och fått som svar att det inte finns någon bra lösning på problemet utan att köpa till något.

Länge leve Edirol-ljudkorten.... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt allvarligt! HUr många konstiga förslag fick du på din fråga??? Jag vill inte vara elak eller så men för sjutton allihop vad är det NI ger för råd?? Naturligtvis är ju en controller mkt bra om man har det behovet!, kör själv med BigKnob från Mackie eller via min Command8:a.

Men ditt problem löser du ju givetivis i din mixer i programmet du spelar in med. Jag förstår av din utrustning att du inte kör Protools (se till att byta till ngn variant av det snarast!) utan du kör antagligen logic eller cubase eller likn.

Skapa bara en kanal för monitor och en kanal för hörlurar, sen mutar du bara den kanalen som går ut till monitor vid inspelning!

Denna metod använde jag under 2 år när jag klev in den digitala hemmastudiomiljö!

Nu har hemmastudion blivit en sk riktig studio vad som nu menas med det... Hepp!!

Lycka till!!!

---------------------------------------------------------------

PowerMac G5 2x2,3, 4,5GB ram, 4x300gb HDD, HD3 🙂

Förstår inte riktigt hur du menar, mitt problem är alltså att mitt ljudkort inte kan skilja på monitor- respektive högtalarutgång i vare sig ljudkortets mjukvara eller i volymrattar. Det jag menar är att jag i Cubase inte kan välja om jag vill ha ljudet i hörlurar eller i monitorerna. Mutar jag mina monitorer mutas även mina hörlurar.

Har snackat med karln jag köpte monitorerna av, och han har i sin tur ringt och snackat med Edirol/Roland och fått som svar att det inte finns någon bra lösning på problemet utan att köpa till något.

Länge leve Edirol-ljudkorten.... 🙂

För att kunna skilja ut det, så måste man ha fler utgångar på ljudkortet.

Det kvittar faktiskt om man kör Protools eller något annat program. Man är fortfarande begränsad av vilken hårdvara man kör - och det är dessutom onödigt att begränsa sig på andra områden genom att byta till ett annat program än det man är van vid...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

hej hopp. gammal tråd men ack så aktuell (för mig iaf) 😎

Då är det egentligen bättre att titta på en enkel signalväljar-switch hos Clas Ohlson eller Kjell & Co, där man kan välja mellan olika ljudkällor. Ingen volymreglering i så fall, men du kan ställa om switchen så att det inte kommer någon signal till monitorerna.

jag letade lite på Clas Ohlson men hittade ingen switch. Det är nog bara så att jag sökte efter fel saker eftersom jag inte riktigt vet korrekta namnet för en "signalväljar-switch", skulle nån kunna hjälpa mig? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hopp. gammal tråd men ack så aktuell (för mig iaf) 🙂
Då är det egentligen bättre att titta på en enkel signalväljar-switch hos Clas Ohlson eller Kjell & Co, där man kan välja mellan olika ljudkällor. Ingen volymreglering i så fall, men du kan ställa om switchen så att det inte kommer någon signal till monitorerna.

jag letade lite på Clas Ohlson men hittade ingen switch. Det är nog bara så att jag sökte efter fel saker eftersom jag inte riktigt vet korrekta namnet för en "signalväljar-switch", skulle nån kunna hjälpa mig? 🙂

Kanske något HÄR passar...? RCA-växel kallade de tydligen burken... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alltså är det rätt så sjukt att det verkar vara standard hos mixerbord att ha volymkontrollen för hörlurarna "efter" mainvolymen...!

-Man tycker ju att det borde va rätt självklart att man ska kunna reglera huvudvolymen och hörlursvolymen oberoende av varandra, men icke sa nicke...

Håller med.

Själv har jag löst det genom att jag kopplar en utgång märkt rec out på mixerbordet till min stereo, som bekvämt nog är i hörnan där jag ställer mikrofonen. Då kan jag både referenslyssna i dess högtalare, eller koppla in hörlurar, och volymen påverkas inte alls av masterregeln på mixern. Dessutom är det smidigt och bra att kunna reglera lyssningsvolymen när man står vid mikrofonen.

När jag sitter med lurarna på mig när jag mixar, ändrar jag istället volymen med fjärrkontrollen.

Hörlursuttaget på mixerbordet använder jag aldrig.

Jag antar att ni pratar om skräpmixrar nu som sitter bredvid en dator och mest används för att få en volym och kanske en och annan ihålig preamp till datorn. Själva vitsen med att hörlursförstärkaren tappar signal från masterbussen är ju nedärvt från större mixerbord (som man faktiskt mixar på), och ger den funktionen att man exempelvis kan göra en fadeout och höra det i lurarna. Dessutom, på ett bra mixerbord så kan du fritt välja vad som ska skickas till hörlursförstärkaren och inte. Du kan lyssna på masterbussar, effektreturer, subgrupper, monitorgrupper etc etc. Att ett litet mixerbord (ordet "bord" borde bort i detta fall) för kaffepengar inte har funktioner som glädjer alla enstaka användare får väl ses som ett nödvändigt ont när funktionerna ska pressas in och kostnaderna hållas nere.

Redigerat av Stefan Elmblad
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har man fler än två utgångar på sitt ljudkort så blir det ju lite mer flexibelt, så tänkte jag när jag köpte mitt. Men nu är det ju inte så i det här fallet så då tror jag nog mest på Claes metod eller ev. som ett andra alternativ att köra med en mixer (via aux send till monitorerna borde väl funka) av billigare sort eller en Hifi stärkare och sen koppla bort och i med monitorerna i ljudkortet när det är dax för mix. Fram tills dess borde det ju kunna funka ganska bra att köra så även om man får en färgad signal. Har man bara två in så spelar man väl knappast in ett trumset och så väldigt mycket EQ tweakningar innan man börjar att spela in kan det ju inte handla om då. Det handlar väl mest om två ljudkällor i taget som man försöker få in starkast möjliga signal ifrån. Har man bara ett begränsat utrymme att spela in på så lär man sig ju snart var rummet låter bäst med tanke på mick placering.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...