Jump to content
Annons

Vilken uppkoppling har du?


Neko

Vad sitter ni på för uppkoppling?  

225 röster

  1. 1. Vad sitter ni på för uppkoppling?

    • 28.8 modem
      1
    • 56 k
      21
    • ISDN
      3
    • ADSL 500kb/s - 2.5 mbps
      90
    • Bredband över 2.5 mbps
      94


Recommended Posts

Man saknar varken sitt 14.4, 28.8, 33.6 eller 56K-modem...

Jag har ett gammalt 2.400 modem från min ungdom som jag sparat som minne! Alltså tio gånger långsammare än ett 28.8 modem! Det gick fan fortare att printa skiten och springa med pappersbuntar genom stan, än att tanka ner något från någon annan på den tiden (BBSer). Men det GICK! Å dessa minnen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag hade tidigare Telias ADSL500 och funderade, efter rekommendation från flera andra, att byta till Bostream's 2.5Mb ADSL.

Valet föll så småningom på Telias 8Mb ADSL, som kostade precis samma som Bostream, men med högre kapacitet. 8Mb utan dyr fiberkabelinstallation känns helt ok. Det enda som hade varit ännu roligare, hade varit om upstream var högre än 800kb...

Humma... jag kör Bostream 2.5 och när jag jämförde alternativen inför köpet var Telia dyrare.... iofs kvittar det eftersom mitt jobb pröjsar, men ändå... Telia har aldrig varit främst i priskriget tidigare... märkligt. 🙂

Nåja, nu väntar jag på Bostreams VDSL 26Mbit (max - beroende på mängden koppartråd mellan bostad och telestation)... är t.o.m 50-lappen billigare än min 2,5mbit idag... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ni förresten ihåg 300/300 och 1200/75 bauds (inte bps!) modemen som man fick ringa upp manuellt med en lur först, invänta att det mottagande modemet började tjuta sin handskakning i örat på en och då bums slänga luren i sin modemklyka..... DET var tider det!! 😉🙂 ABC80 tiden närmare bestämt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj... det visste jag knappt att det hade funnits...  😉

Hehe... jag kan ju försöka ursäkta mig med att jag började med "data" (eller "ADB" som det hette då) i väldigt tidig ålder, men det blir nog ganska uppenbart ändå att jag inte är 20 längre... 🙂

Har du inte sett kultfilmen Wargames förresten? Matthew Broderick som är huvudskådis (även med i Godzilla och The Cable Guy) använder just ett sånt modem där. 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bytt från Telia Adsl 500 till Telia 8000 (8Mbit) 🙂 helt ok, men håller med Claes, om att upstream på 800kb är ganska klent 😉 annars som sagt helt ok..

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

I somras beställde jag BBB 8/1-Mbit .. sa upp mitt abonnemang hos comhem lagom tills att jag skulle bli uppkopplad mot BBB, men fick vänta 3 månader på BBB!

Jag visste vad felet var, men det var dom för upptagna för att fixa!

När jag sedan fick min uppkoppling runt jul funkade allt ok, men i veckan installerade jag ip-telefoni för att slippa telia. Sen dess har det bara krånglat. Telefonsamtal bryts och uppkopplingen stängs ner lite då och då .. trevligt! 🙂 Nu efter alla helgdagar ska dom få höra ett och annat!!! 😠

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
Chillyson (oregistrerad)

Fick ADSL för ca 2 ½ vecka sedan.

Satt med modem innan.

Kör på 0.5mbit nu, för er som sitter på modem idag så lär ni märka en stor skillnad.

Jag är i alla fall först i min håla med Adsl.

Funderar på 2,0mbit senare, men just nu känns det som 0,5 räcker.

Tiscali, eftersom dem vara snabbast med support och att man kunde uppgradera till 2,0 och att dem hade bästa pris för dagen.

Dem andra leverantörerna kunde inte erbjuda något bättre alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Har Telias 0,5 ADSL just nu men är precis på väg att byta.

Har fått erbjudande från Netatonce om 2,5MB för mindre månadsavgift än jag betalar till Telia just nu!! Enda kruxet är att idioterna har 2 (TVÅ!!) års bindningstid, så jag tvekar fortfarande. -Man vet ju liksom aldrig vad som händer inom två år...

Är det nån som har hört nåt om dom? De håller till i Växjö... (Med tanke på att buntvis av er verkar bo i de trakterna så vore det ju inte omöjligt...?)

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Idag Felias 0,5 MBit. Räcker till det mesta om man inte har bråttom.

Minns också 300/300. En telefon med en låda med två gummiploppar man tryckte ner luren i. Lite kinky.

På den tiden skrevs texten fram på skärmen bokstav för bokstav - precis så som det fortfarande ser ut i amerikanska "action"-filmer när någon t ex gör en sökning i nå't register..hehehe

Men visst är det skit att det skall vara så dyrt att ha en vettig uppkoppling som inte ens kan streama aftonbladets tokkomprimerade webb-TV...

Bredband åt alla

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda kruxet är att idioterna har 2 (TVÅ!!) års bindningstid, så jag tvekar fortfarande. -Man vet ju liksom aldrig vad som händer inom två år...

Är det nån som har hört nåt om dom? De håller till i Växjö... (Med tanke på att buntvis av er verkar bo i de trakterna så vore det ju inte omöjligt...?)

Två år låter ju helt makabert! Aldrig i livet man skulle binda sig så länge. Det byggs ju ut hela tiden och på två år lär ju mycket hända.

Ang. Växjös ISP:s; Jag har bara hört skit om Net@Once, men det e rätt lösa boliner..

Själv fick jag ett glädjerus när BBB uppgraderade Växjös telestationer till 10/1Mbit och bor man riktigt nära får man upp mot 24Mbit..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Telias 0,5 ADSL just nu men är precis på väg att byta.

Har fått erbjudande från Netatonce om 2,5MB för mindre månadsavgift än jag betalar till Telia just nu!! Enda kruxet är att idioterna har 2 (TVÅ!!) års bindningstid, så jag tvekar fortfarande. -Man vet ju liksom aldrig vad som händer inom två år...

Är det nån som har hört nåt om dom? De håller till i Växjö... (Med tanke på att buntvis av er verkar bo i de trakterna så vore det ju inte omöjligt...?)

Har Netatonce, bor som sagt inte i stan, utan 5 mil bort i Åseda. Har net@once och tycker det funkar jäkligt bra om man ska vara ärlig. Inget att klaga på och haft dem i mer än ett halvår nu. I början låg väl deras server nere lite då och då, men som sagt, inget krångel alls på ett halvår nu. (Det var så gott som det enda alternativet för oss härute, så det fanns inte mycket att välja på....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått BBB 10/10.

Tänker INTE flytta från den här lägenheten någonsin!

Fast det luktar smör i hela Karlshamn så är det värt det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har ADSL och kör DC++, har ni oxå problem med att upload stryper download? Dvs att er download rate sjunker avsevärt när någon annan laddar ner från er... och om så är fallet, har ni testat att lösa det med NetLimiter e.d? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har ADSL och kör DC++, har ni oxå problem med att upload stryper download? Dvs att er download rate sjunker avsevärt när någon annan laddar ner från er... och om så är fallet, har ni testat att lösa det med NetLimiter e.d? 😉

Jag har ADSL 1mbit upp - 8mbit ner. (SandNet Tokfort) 🙂

Min download speed stryps rejält när någon börjar ladda något från mig. Har inte testat Netlimiter själv, men har hört att det ska fungera rätt bra, dom brukar dock inte gilla det på hubbarna. Vet iofs inte om de kan se att man använder en.

Link to comment
Dela på andra sajter

=,31 August 2004, 13:02]
Ni som har ADSL och kör DC++, har ni oxå problem med att upload stryper download? Dvs att er download rate sjunker avsevärt när någon annan laddar ner från er... och om så är fallet, har ni testat att lösa det med NetLimiter e.d? 🙂

Jag har ADSL 1mbit upp - 8mbit ner. (SandNet Tokfort) 😛

Min download speed stryps rejält när någon börjar ladda något från mig. Har inte testat Netlimiter själv, men har hört att det ska fungera rätt bra, dom brukar dock inte gilla det på hubbarna. Vet iofs inte om de kan se att man använder en.

Jag petade in NetLimiter igår, och helt klart får jag bättre download - på bekostnad av upload. En balans som avgörs av ens samvete förmodar jag. 😉

Jag har dock inte blivit kickad från ngn hub pga NL. Jag kan inte tänka mig att de kan detectera att jag kör NL - hur skulle det gå till? Den gör ju inga spår i trafiken, annat än dess mängd. Det skulle vara om DC++ "skvallrar", men det betvivlar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...