Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Jag har spelat in bandets demo i 16 bitar utan att egentligen tĂ€nka pĂ„ det. Det beror pĂ„ att standardupplösningen i SX 2 Ă€r 16 bitar dĂ€r jag spelade in trummorna. Sen uppgraderade jag emmelertid till SX 3 och glömde konvertera till 24 bitar och spela in resten i 24 bitar. Är denna tabbe sĂ„ stor att jag borde fundera pĂ„ att gĂ„ under jorden och gömma mig tillsammans med Bin Laden och hans polare eller? Är detta extreeeeeeeeeeemt avgörande för slutresultatet? Har blivit lite nervös nu pĂ„ senare tid nĂ€r jag har sett hur snacket gĂ„r runt 16 bit vs. 24 bit.

Redigerat av Dream Exp.
Annons
Postat

Tycker du att det lÄter sÄ fruktansvÀrt att det bara Àr att slÀnga skiten? AnvÀnd öronen.

Har svÄrt att tÀnka mig det, dock. Kör pÄ du bara. Jag spelar in allt i 16 bitar, och jag lovar dig att jag inte Àr ensam.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Inspelningen Ă€r 16bit, men interna rĂ€kenskaperna i SX örs ju i 32bit float. PĂ„ svenska: alla effekter och sĂ„nt har varit noggrannare Ă€n 16 bit anyway. Vilket betyder att du trots att du bandar in i 16bit _BÖR_ mixa ner med en ditherplugg som sista plugg!

Det blir nog bra. Förutsatt att ni inte Àr skit förstÄs!

Postat

Äh. Det viktigaste Ă€r vĂ€l att sjĂ€lva mixningen sker i högre bittal, eller? Tror inte mĂ„nga kan höra skillnaden i en hel mix (om ens nĂ„n), och om det "bara" Ă€r en demo sĂ„ spelar det ju knappast nĂ„n roll Ă€ndĂ„. 🙂

Postat

OM NÅGOT ÄR INSPELAT I EN LÄGRE UPPLÖSNING FINNS VÄL INGEN ANLEDNING ATT MIXA I HÖGRE, GÅR LIKSOM INTE ATT FÅ DET BÄTTRE ÄN VAD DET REDAN ÄR I DETTA AVSEENDE...som att sĂ€tta ett Cadillac emblem pĂ„ en Bubbla...

JAG HAR FÖR MIG ATT MAN KAN VÄLJA I BÅDE SX 2 + 3 VILKEN UPPLÖSNING MAN SPELAR IN I, SJÄLV KÖR JAG I 32 bit floating---SÅ DET DÄR MED STANDARD HAR DU NOG MISSFÖRSTÅTT!!!

SPELAR MAN IN I DENNA UPPLÖSNING SÅ DITHRAR CD-MASTERING PROGRAMMET AUTOMATISKT NER NÄR DU BRÄNNER DIN PRODUKT FÖRUTSATT ATT DU HAR ETT VETTIGT SÅDANT-TEX CD-ARCHITECT!!!

🙂

Postat

Jo, jag vet att man kan Àndra upplösningen och jag vet hur man gör ocksÄ. Grejen Àr bara att nÀr man öppnar ett nytt projekt i Cubase SX 2 Àr upplösningen per automatik satt till 16 bitar medans den i SX 3 var satt till 24 bitar.

Hur som helst verkar det som att jag inte behöver vara orolig. Tycker att det lÄter bra Àn sÄ lÀnge.

Postat
OM NÅGOT ÄR INSPELAT I EN LÄGRE UPPLÖSNING FINNS VÄL INGEN ANLEDNING ATT MIXA I HÖGRE, GÅR LIKSOM INTE ATT FÅ DET BÄTTRE ÄN VAD DET REDAN ÄR I DETTA AVSEENDE...som att sĂ€tta ett Cadillac emblem pĂ„ en Bubbla...

JAG HAR FÖR MIG ATT MAN KAN VÄLJA I BÅDE SX 2 + 3 VILKEN UPPLÖSNING MAN SPELAR IN I, SJÄLV KÖR JAG I 32 bit floating---SÅ DET DÄR MED STANDARD HAR DU NOG MISSFÖRSTÅTT!!!

SPELAR MAN IN I DENNA UPPLÖSNING SÅ DITHRAR CD-MASTERING PROGRAMMET AUTOMATISKT NER NÄR DU BRÄNNER DIN PRODUKT FÖRUTSATT ATT DU HAR ETT VETTIGT SÅDANT-TEX CD-ARCHITECT!!!

😛

32bit floating Àr vÀl ÀndÄ programmets interna uplösning, inte den du spelar in i...

Postat

Det Àr ju inga problem att blanda olika bitdjup - sÄ du kan utan bekymmer fortsÀtta spela in pÄlÀgg i 24-bit eller 32-bit FP (som jag anvÀnder) - trots att grunderna Àr inspelade i 16-bit. SÄ lÀnge det lÄter ok, sÄ duger det ÀndÄ. Skillnaden Àr att om man inte Àr noga med inspelningsvolymen, sÄ kommer man att fÄ lite mer brus med 16-bits inspelningarna - men det Àr inte katastrofalt om inte alla andra detaljer, som inspelningsrum, lyssning etc Àr perfekt...

Postat (redigerat)

😛

32bit floating Àr vÀl ÀndÄ programmets interna uplösning, inte den du spelar in i...

Omvandlarna Àr 24-bit (det finns Ànnu sÄ lÀnge inga 32-bits omvandlare), men man kan spela in med 32-bit FP ÀndÄ. Skillnaden Àr att de extra 8 bitarna Àr decimaler, vilket gör att man fÄr bÀttre upplösning pÄ lÄg signalnivÄ med 32-bit FP Àn med 24-bit.

Redigerat av Claes
Postat

Uhm, men varje gÄng ljudet processeras sÄ mÄste det ju samplas om liksom, och dÄ förlorar man ju massa information om man inte sköter sjÀlva mixningen i högre upplösning Àn det ursprungliga ljudet... vÀl?

SÀg att du har en inspelning i 16 bitar och lÀgger pÄ ett högpassfilter för att fÄ bort lite bummel eller nÄt, sÄ kommer ju hela vÄgformen Àndras. Om det dÄ ska knös in i samma 16 bitar som innan sÄ kommer du ju fÄ dubbelt sÄ mycket kvantiseringsfel som innan, de tidigare + de nya? Typ.

Eller har jag fel? 😛

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det hÀr blev ju ett jÀvla gapande om en enkel sak. Men kanske den inte Àr enkel, vem vet? Anyway, Florians inlÀgg Àr totalt fel. Misinformation. Glöm det. LÀs det aldrig pÄ nytt. Flere andra inlÀgg har rÀtt (tbruce bl.a).

LÀs istÀllet kapitel 4, sidan 52 i Bob Katz bok. JÀvligt bra exempel med analogier (pun intended) till den verkliga vÀrlden.

Om du tar in en 16 bitar fil, och som exempel ökar gain med 6dB. Vips, du har ett matematiskt resultat som ligger nÄnstans mellan 16 och 32 bitar, beroende pÄ innehÄllet. Troligen kunde resultatet vara 64 bitar eller 128 bitar, men det blir lite vÀl akademiskt det. SÄ vi avrundar det "vackert" internt i Cubase till 32 bitar.

För att ta lite fakta ur "boken":

"A 1 dB gain boost involves multiplying by 1,22018454 (rounded to 9 decimals)"

I mixningen har man ju lite mera Àn 1 st 1dB gain-Àndring pÄ ett enda spÄr. SÄ trots att det kan verka insignifikant med dessa decimaler, Àr det inte det. Avrundningfelet som skulle uppstÄ om man pÄ riktigt mixade i 16 bitar skulle vara kumulativt gruvligt enormt.

Men som tur har man inget val i kubisen. Internt Àr den 32 bitar. Man kan inte stÀlla om det. En del "masteringrade" pluggar kör btw internt pÄ 64 bitar. Upplösning Àr signifikant.

Sluta spekulera.

TillÀgg:

Skillnaden mellan inspelning i 16 eller 24 bitar kan i sin tur vara ganska insignifikant i hemmaförhÄllanden. Billiga A/D-omvandlare kan ha en verklig noggrannhet pÄ kring 20 bitar, beroende pÄ noise som genereras av vÀrme (4 bitar kan bli random 1:o och 0:or). Flere bitar tappar du nÀr din noisefloor Àr högre Àn de resterande 20 bitarna du har kvar: din mic susar, din preamp susar plus att du har en susande omgivning med datorer etc.

SÄ den verkliga jÀmförelsen ska inte göras mellan 16 och 24 bitar, utan nÀrmare sagt pÄ 16 och nÄnting mellan 18 och 20 bitar.

Teoretiska noiseflooren pÄ 16 bitar respektive 24 bitar blir hemuppgift.

Redigerat av tsmalmbe
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

LÀste om Florians inlÀgg och kom fram till att det fanns tvÄ tolkningar av vad han sa. SÄ eftersom jag Àr klokare Àn det skall vi korrigera Ànnu en gÄng (inget av vad jag sade var fel dock).

"Att manuellt upsampla en WAV frÄn 16-bitar till 24 bitar dÄ man gÄr till mixning Àr totalt onödigt, eftersom det endast leder till att man lÀgger en massa nollor till filen, dÄ faktum fortfarande kvarstÄr att Cubase internt ÀndÄ anvÀnder en 32 bitars upplösning oberoende av om man har 16 eller 24 bitars originalfiler."

Var det sÄ du menade Florian? I sÄfall uttryckte du dig besvÀrligen onogrannt vilket ledde till en massa sus och dus bland publiken hÀr!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag tycker "mixa i" och "uppsampla till" Àr tvÄ olika saker, och du nÀmnde bara det ena i ditt inlÀgg?

NÄvÀl, ditt gamla analoga rövhÄl, vi Àr vÀl överens om att

- vi bÄda har rÀtt

- du kan inte skriva

- jag kan inte lÀsa

(ta det med en nypa salt sen)

😄 Hoppas alla andra blev klokare. Vi förstĂ€rkte bara vĂ„ra egon.

Postat

hmmm, 😄 tro mig,jag har inget större behov av förstĂ€rkt ego-ligger ej i min natur s.a.s

jag sĂ€ger bara vad jag tycker-som vanligt-i tron om att det jag vet och kan borde jag dela med mig till bĂ€ttre behövande eftersom det förekommer sĂ„ oerhört mycket utav villfarelser pĂ„ detta forum... 😄

Postat

Är vi dĂ„ överens om att det inte gör mycket alls - om ens nĂ„got - att spela in i 16 bitar sĂ„ lĂ€nge mixningen sedan sköts i högre?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Är vi dĂ„ överens om att det inte gör mycket alls - om ens nĂ„got - att spela in i 16 bitar sĂ„ lĂ€nge mixningen sedan sköts i högre?

Vi Àr överens om följande. Om inspelningen annars Àr perfekt sÄ att instrumenten Àr stÀmda, soundet Àr rÀtt och stÀmningen hög - dÄ skall det inte kastas bort endast pÄ grund av att det rÄkade fastna endast 16 bitar.

Ett nytt projekt skall alltid dock startas som ett 24-bitars projekt. Man har bara att vinna, inget att förlora (förutom de fÄ hÀr pÄ forumet som fortfarande kör sina 286:or och vill mikro-optimera istÀllet för att vara kreativa).

Postat (redigerat)

Florian: Vad tror du hÀnder om man mixar i 16-bit och man sÀnker gainen pÄ en av kanalerna? Jo, man sÀnker bitupplösningen pÄ den kanalen sÄ den hamnar under 16-bit. Kör man dÀremot 24bit nÀr man mixar sÄ försÀmras inte bitupplösningen pÄ den kanalen.

Hoppas du vet vad bitupplösning innebÀr innan du börjar skrika?

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Postat

Förövrigt har jag bara ett rÄd till den som startat trÄden:

LÄter det bajs, slÀng det.

LÄter det bra, behÄll det.

Postat

Och plötsligt Ă€r vi tillbaka dĂ€r vi började 😕

Postat

Och plötsligt Ă€r vi tillbaka dĂ€r vi började 😕

KĂ€nns det inte skönt med loopar? 🙂

/Daniel

Postat

Och plötsligt Ă€r vi tillbaka dĂ€r vi började 😉

KĂ€nns det inte skönt med loopar? 😉

JodĂ„, om du gör dina egna loopar. Sampla inte mig utan tillĂ„telse!!! 😕🙂😄

😆

Postat
Florian: Vad tror du hÀnder om man mixar i 16-bit och man sÀnker gainen pÄ en av kanalerna? Jo, man sÀnker bitupplösningen pÄ den kanalen sÄ den hamnar under 16-bit. Kör man dÀremot 24bit nÀr man mixar sÄ försÀmras inte bitupplösningen pÄ den kanalen.

/Daniel

😕 Hoppas du vet eller tror dig veta vad du snackar om---GAIN försĂ€mrar bitupplösningen???

sorry sorry sorry men detta Àr en totalt felaktig uppfattning,jag skall be för er framtid!

🙂

Postat

/Daniel

😕 Hoppas du vet eller tror dig veta vad du snackar om---GAIN försĂ€mrar bitupplösningen???

sorry sorry sorry men detta Àr en totalt felaktig uppfattning,jag skall be för er framtid!

🙂

Okay, fel ordval dÄ, men om du sÀnker nivÄn pÄ en kanal nÀr du mixar i sexton bitars upplösning sÄ kommer du att förlora bitinformation som kommer gÄ under de sexton bitarna. Vid halva nivÄn sÄ Àr du nere pÄ 15 bits upplösning t.ex.

/Daniel

Postat

Och plötsligt Ă€r vi tillbaka dĂ€r vi började 😉

KĂ€nns det inte skönt med loopar? 😉

JodĂ„, om du gör dina egna loopar. Sampla inte mig utan tillĂ„telse!!! 😕🙂😄

😆

Lugnt! Har ju EzDrummer numera 😛

/Daniel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.