Jump to content
Annons

Har spelat in bandets demo i 16 bitar


Dream Exp.

Recommended Posts

På Amigan däremot så finns det analoga volymkretsar som styrs digitalt. Det innebär att om du sänker en av de fyra kanalernas nivå så kommer inte bitupplösningen påverkas 😕

Lite kuriosa bara 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag ber er alla tala i klarspråk och inte blanda ihop gröt och välling för att inte konfundera åhörarna:

Att mixa i 16bitar är HELT annat än att mixa i 24bitar med 16bitars ursprungsfiler.

Urpsrungliga frågan gällde det senarenämnda. Det är vad bl.a Florian (och jag) talar om.

Däremot: Om man mixar i en 16bitars omgivning, kommer inte nånslags processering att försämra upplösningen - slutresultatet kommer alltid att vara 16 bitar. I en 16 bitars omgivning kommer varje processering dock att leda till trunkering av bitar på en annan nivå än i 24 bitarsomgivningen.

Jag upprepar mig: Cubase är internt 32bit, så oberoende av om ni bandar in i 8/16/24 bitar så kommer processeringen att ske i 32bit. Punkt slut. Jag tror ingen här använder programvara vars interna upplösning skulle vara 16 bit (korrigera fritt om ni så vill, denna tråd har redan nu mer eller mindre spårat ur!). 16bit går att finnas på gamla outboard-grejer och portabla inbandningsenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber er alla tala i klarspråk och inte blanda ihop gröt och välling för att inte konfundera åhörarna:

Att mixa i 16bitar är HELT annat än att mixa i 24bitar med 16bitars ursprungsfiler.

Urpsrungliga frågan gällde det senarenämnda. Det är vad bl.a Florian (och jag) talar om.

Däremot: Om man mixar i en 16bitars omgivning, kommer inte nånslags processering att försämra upplösningen - slutresultatet kommer alltid att vara 16 bitar. I en 16 bitars omgivning  kommer varje processering dock att leda till trunkering av bitar på en annan nivå än i 24 bitarsomgivningen.

Jag upprepar mig: Cubase är internt 32bit, så oberoende av om ni bandar in i 8/16/24 bitar så kommer processeringen att ske i 32bit. Punkt slut. Jag tror ingen här använder programvara vars interna upplösning skulle vara 16 bit (korrigera fritt om ni så vill, denna tråd har redan nu mer eller mindre spårat ur!). 16bit går att finnas på gamla outboard-grejer och portabla inbandningsenheter.

Jag pratar inte om just Cubase, utan om mixning generellt. Om du har 16 bitars filer som du mixar i 16 bits upplösning (internt) (är det det du menar med 16 bits omgivning?) så kan du få försämring i bitupplösningen på vissa kanaler, om du däremot har 16 bitars filer och mixar i 24 bits upplösning så har du en ganska god marginal över innan det minskar i bitdjup. Tolkade jag dig rätt nu?

Känns rätt självklart faktiskt..

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hejsan!

Jag har spelat in bandets demo i 16 bitar utan att egentligen tänka på det. Det beror på att standardupplösningen i SX 2 är 16 bitar där jag spelade in trummorna. Sen uppgraderade jag emmelertid till SX 3 och glömde konvertera till 24 bitar och spela in resten i 24 bitar. Är denna tabbe så stor att jag borde fundera på att gå under jorden och gömma mig tillsammans med Bin Laden och hans polare eller? Är detta extreeeeeeeeeeemt avgörande för slutresultatet? Har blivit lite nervös nu på senare tid när jag har sett hur snacket går runt 16 bit vs. 24 bit.

Jag har också gjort exakt samma sak för ett antal år sedan, folk tyckte det var en bra skiva med bra låtar och bra ljud. Försöka att inte tänka på bitdjupet och lyssna på ljudet, eller låt någon annan lyssna och fråga vad dem tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...