Jump to content
Annons

Kan alla lära sig sjunga?


MindWarp

Recommended Posts

Börjar bli förvirrad av dessa Nattvrak och Nattvakt alias.

Det är inte utan att man börjar undra.. 😉

Vad gäller sång så är gehöret nästan lika viktigt som rösten, ju bättre gehör du har desto har du att hitta "rätt" ton.

Det finns ju faktiskt fler sångkunniga gitarrister än det finns sångkunniga kylmontörer... 😄

Edit - (Kan även förklara varför det finns så få sångkunniga trummisar!)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Gitarr?

Att sjunga till ett instrument är mycket lättare än att bara sjunga rakt ut. Har kylmontören inget instrument till hjälp så blir det surret från generatorer och is som smälter och droppar han får förlita sig till.

De i svenska Idol o.d. kan inte ha det lätt.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr?

Att sjunga till ett instrument är mycket lättare än att bara sjunga rakt ut. Har kylmontören inget instrument till hjälp så blir det surret från generatorer och is som smälter och droppar han får förlita sig till.

De i svenska Idol o.d. kan inte ha det lätt.

🙂

:musik

Du missförstår mig..

Jag pratar inte alls om att sjunga till ett instrument, utan om att det är en STOR fördel att ha bra gehör när man sjunger...

En gitarrist tränar sitt gehör hela tiden när den spelar. (bänder toner, tar ut låtar eller bara jammar.)

Kylmontören har generellt sett inte alls lika bra gehör. (klart det finns kylmontörer som är duktiga musiker, jag bara generaliserar.)

Gitarristen (även om han har någon tidigare sångvana) kommer alltså vara en bättre sångare från scratch och förbättra sin sångförmåga snabbare än kylmontören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul diskution. Kul att en del blir så provocerade av att man skiver att alla kan sjunga . . .

😉

men faktum är . . . alla kan sjunga. alla får sjunga. alla har rätt att sjunga.

och alla kan lära sig sjunga bättre.

oavsett om man gillar det eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul diskution. Kul att en del blir så provocerade av att man skiver att alla kan sjunga . . .

😄

men faktum är  . . . alla kan sjunga. alla får sjunga. alla har rätt att sjunga.

och alla kan lära sig sjunga bättre.

oavsett om man gillar det eller ej.

Helt klart att alla FÅR, ska och bör sjunga, det är bra för psyket. Men jag anser att det bara är det tekniska som man kan träna upp. Den där känslan att sångaren står och hittar på i realtime, om du fattar mig, den äkta djupa rörelsen tror jag att man har eller inte har. Har man både teknik och känsla blir man oslagbar. Men måste jag välja att höra bara det en så skiter jag i tekniken.

Fast det är ju jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul diskution. Kul att en del blir så provocerade av att man skiver att alla kan sjunga . . .

😳

men faktum är  . . . alla kan sjunga. alla får sjunga. alla har rätt att sjunga.

och alla kan lära sig sjunga bättre.

oavsett om man gillar det eller ej.

Helt klart att alla FÅR, ska och bör sjunga, det är bra för psyket. Men jag anser att det bara är det tekniska som man kan träna upp. Den där känslan att sångaren står och hittar på i realtime, om du fattar mig, den äkta djupa rörelsen tror jag att man har eller inte har. Har man både teknik och känsla blir man oslagbar. Men måste jag välja att höra bara det en så skiter jag i tekniken.

Fast det är ju jag.

Den där känslan bor ju bara i åhörarens öron. En del tycker t ex att Håkan Hellström har en fantastisk känsla och att Freddie Mercury skriker sig igenom sina låtar.

Själv tycker jag att Freddie är oöverträffad som sångare, men att Håkan nog borde syssla med något annat än sång (precis så sa för övrigt Ritchie Blackmore om David Bowie... 😳).

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan träna upp känslan oxå!

För att förklara:

Om du tex skall sjunga en sorgsen låt så bör du sätta in dig i en sorgsen sinnesbild (eller arg eller vad det nu kan vara).

Man bör leta länge o väl i sitt minne vad som gör en ledsen, arg, glad osv och sedan när det är dags att sjunga så förflyttar man sig till den tidpunkten.

Så vad man egentligen tränar upp är att snabbt kunna förflytta sig till minnen/saker som har hänt en och sätter en i rätt stämmning.

Samma sak gäller agerande (vilket jag har en erfarenhet av).

Prova gärna!

Sjung in en sorgsen låt så som du brukar, ta sedan en timmes pause och övertyga dig om att du verkligen är oehört ledsen (leta fram de mest sorgsna minnen du har), prova sen o sjung om sången och jag lovar att du kommer att höra stor skillnad (detta gäller alla instrument men märks tydligast på leadinstrument som sång).

Sådant här hjälper en sångcoach en med, den traditionella sångpedagogen sysslar mest med teknik så sångcoachen är en utveckling av denne!

Vid liveframträdanden så måste man träna upp så att man snabbt kan byta mellan de olika känlorna eftersom det finns (oftast) flera olika sinnestämmningar i ett liveframträdande.

Det är även bevisat att om du är fly förbannad och skriker dig i genom en låt så tar rösten mindre skada än om du gör detsamma utan att vara arg.

Hjärnan lurar stämbanden genom att vara arg och då är det naturligt för människan att skrika o gapa.

Ett bra exempel är ett spädbarn som kan gallskrika i flera timmar om den är hungrig utan att för den sakens skull bli hes.

Intressant för många, för andra inte 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är även bevisat att om du är fly förbannad och skriker dig i genom en låt så tar rösten mindre skada än om du gör detsamma utan att vara arg.

Hjärnan lurar stämbanden genom att vara arg och då är det naturligt för människan att skrika o gapa.

Ett bra exempel är ett spädbarn som kan gallskrika i flera timmar om den är hungrig utan att för den sakens skull bli hes.

Intressangt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tillägga oxå (även om det inte är om sång)!

Jag tror att en av anledningarna att det är mindre känsla i musiken idag jämfört med 60-70 talet är att idag när ett instrument skall läggas på så sitter man o hårdlyssnar på en metronom (eller möjligtvis trummorna) istället för att leva sig in i vad sången o texten förmedlar.

Det blir ju naturligtvis väldigt tajt men just små detaljer att man håller nån ton lite kortare/längre (även om det inte är tajt) för att det passar med vad sången just förmedlade går ju förlorat.

Det blir lite som om varje instrumentalist spelar sitt eget spel i stället för att spela tillsammans.

En av flera anledningar förmodligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tillägga oxå (även om det inte är om sång)!

Jag tror att en av anledningarna att det är mindre känsla i musiken idag jämfört med 60-70 talet är att idag när ett instrument skall läggas på så sitter man o hårdlyssnar på en metronom (eller möjligtvis trummorna) istället för att leva sig in i vad sången o texten förmedlar.

Det blir ju naturligtvis väldigt tajt men just små detaljer att man håller nån ton lite kortare/längre (även om det inte är tajt) för att det passar med vad sången just förmedlade går ju förlorat.

Det blir lite som om varje instrumentalist spelar sitt eget spel i stället för att spela tillsammans.

En av flera anledningar förmodligen!

Jag spelar hellre in utan klick om det inte är trummaskin, men det som är så jobbigt med det är att det i stort sett aldrig blir tajt om det är ett längre break utan trummor. Svårt att få allt på rätt plats då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, vokalistens förmåga delas s.a.s in i olika egenskaper, där tonsäkerhet bara är en av många. Känsla, timing och en massa andra variabler spelar också in!

Och då har vi inte ens börjat närma oss texten eller hur vokalisten ser ut eller vad hon/han representerar, image, osv, vilket för många är det allra viktigaste!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, vokalistens förmåga delas s.a.s in i olika egenskaper, där tonsäkerhet bara är en av många. Känsla, timing och en massa andra variabler spelar också in!

Och då har vi inte ens börjat närma oss texten eller hur vokalisten ser ut eller vad hon/han representerar, image, osv, vilket för många är det allra viktigaste!

Det bästa vore väl om man behärskade alla delarna eller åtmistone försökte förbättra alla delarna så mycket som ens begränsningar tillåter.

För att nämna någon som nämts tidigare i tråden så tycker jag tex att Freddie Mercury kommer nära!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul diskution. Kul att en del blir så provocerade av att man skiver att alla kan sjunga . . .

Visst kan jag medge att jag blir lite vansinnig av den här frågan :rolleyes: Ungefär som alla dom som blir vansinniga när man säger att somliga inte kan lära sig sjunga

Problemet med frågan är att om 100% av upplevelsen är helt subjektiv så förlorar frågan HELT sin poäng. Konsekvensen blir att det är ganska meningslöst att säga att alla kan sjunga om "alla kan sjunga".... så att säga. Lite samma grej som att säga att jag kommer från jorden och det är jag stolt över. Ok, alla andra på jorden kommer också från jorden. Vad är din poäng?

Om alla kan sjunga och 100% av upplevelsen "ligger i betraktarens öga"(som det heter så poetiskt) så är det helt meningslöst att ens prata om det

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan alla lära sig sjunga?

Svaret är enkelt, såvida du inte har några fysiska begränsningar som hindrar dig kan du lära dig sjunga.

Kroppen är ditt instrument, du har inga strängar eller ventiler du kan ändra ljudet med istället har du diafragman som ger dig stödet, sen har du bröstkorgen, strupen, näsan och huvudet som står för resonansen och slutligen formar du ljudet med munnen.

Att man säger att vissa har det medfött handlar bara om att dessa gör det rätt från början. Alltså något så grundläggande som att "magandas" är för vissa helt naturligt medans för andra krävs långvarig träning för att det skall ske naturligt. När du lärt dig tekniken krävs även träning inom rytm, timing, gehör m.m. men det handlar som med allt annat om träning. Alla kan lära men vissa måste lägga ner bra mycket mer tid än andra beroende på de förutsättningar de har.

När det sedan handlar om rösten som sådan kan denna också förändras, ta tex Axl Rose (man kan tycka vad man vill om hans röst) som från början är en skolad körsångare (baryton), men vid något tillfälle när han sjöng med Hollywood Rose "skrek" han med falsettröst vilket de övriga tyckte lät kanon och på sätt utvecklade han sin säregna sångstil.

Frågan är bara hur mycket tid du vill/kan lägga ner på träning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vi får nog tat igen. Alla med stämbanden i behåll kan (med tanke på den vetenskapliga utläggningen tidigare i tråden om hur lika sjukdomar kan sätta käppar i hjulet) och kan lära sig sjunga (bättre). Det kanske inte alltid låter så bra bara och kanske inte alltid så högt (volym mässigt). Men kul och jäkligt nyttigt är det. Dvs. om omvärlden låter en få ha det lilla nöjet utan att gnälla typ, fan så du låter, o så falskt, ta i osv. Nu är det ju dessvärre inte så och då blir det lite svårt för en del av oss att komma till skott och våga ta ton.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man säger att vissa har det medfött

Jag tror att den stora "talangen" ligger i att vissa är mer envisa och självdiciplindrade än andra.

De tränar hårdare och oftare även när det tar imot, detta gäller naturligtvis inte bara sång utan allt från musik till idrott till utbildning osv...

En sak som jag brukar bli uppretad på är om man efter en spelning får höra av någon som var där typ

- O vad du sjunger bra.. Önskar att jag oxå FÖTTS med den talangen..

??? FÖTTS med ???

Jag har fan tränat stenhårt på olika musikinstrument i hela mitt liv.. Tror de att det kommer nån och kastar på en nånting och sen kan man helt plötsligt spela gitarr????

(Men iofs kul om de säger bra, hade varit värre om de sagt illa 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är en kombination mellan att födas med begåvning och att träna upp sin skicklighet!

Om du vill springa 100 meter på under 10 sekunder så är det bara att... ge upp nu!

Kanske är en på miljonen eller färre som är födda med anlagen som krävs för det.

Om man nu skulle ha dessa anlag så måste man ändå träna som en idiot i tusentals timmar för att lyckas.

1 Vara en på miljonen!

2 Träna i tusentals timmar!

😛

Dock, just vacker sång är färdighet som vissa bara har utan att någonsin ha tränat medan tondöva eller fulröstade

skulle kunna utveckla och träna upp sin sång i tusentals timmar utan att bli ens i närheten lika skickliga på skönsång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är en kombination mellan att födas med begåvning och att träna upp sin skicklighet!

Om du vill springa 100 meter på under 10 sekunder så är det bara att... ge upp nu!

Kanske är en på miljonen eller färre som är födda med anlagen som krävs för det.

Om man nu skulle ha dessa anlag så måste man ändå träna som en idiot i tusentals timmar för att lyckas.

1 Vara en på miljonen!

2 Träna i tusentals timmar!

😆

Dock, just vacker sång är färdighet som vissa bara har utan att någonsin ha tränat medan tondöva eller fulröstade

skulle kunna utveckla och träna upp sin sång i tusentals timmar utan att bli ens i närheten lika skickliga på skönsång.

Tycker inte din jämförelse håller alls, om du nu skall göra en sådan jämförelse mot att springa hundra meter under 10 sekunder skall du ställa det mot att ha en röst som spänner över 7 oktaver eller nåt.

Att endast få en bra klang och ett kontrollerat vibrato kan jämföras med att lära sig sprinttekniken, snabb start, ta rätt steg etc.

Just därför det finns så oändligt många bra röster (bara se på alla talangjakter), men det avgörande är ju vad sångaren sen har att säga vilket gör att de flesta av dessa bra röster är fullkomligt intetsägande i sitt uttryck och helt ointressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med!

Ville bara exemplifiera att träning i sig många gånger inte är tillräckligt, viss begåvning föds man med och utan den kan det vara skit samma hur mycket man än kämpar!

Samma med att lära sig instrument! Träning x begåvning = Skicklighet! För lite träning eller för liten begåvning är lika med liten skicklighet hur man än gör!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara komma med ett litet inlägg:

Igår satt jag och lyssnade på P1 (alla borde göra det!). Programmet handlade om språket, och en neuroforskare hävdade att sång egentligen var det naturliga för människan, och att språket mest hade kommit som en bieffekt av människans ljudhärmande förmåga.

Forskaren hävdade också att det man som nyfödd hör är oerhört viktigt i den meningen att det är då ljudinlärningen och därmed också ljudminnet startar. Följaktligen skulle vi alla kunna vara fullvärdiga operasångare om bara våra föräldrar hade haft vett att sjunga för oss istället för att prata.

Och eftersom vi alla fortfarande har vår ljudhärmande förmåga kvar så länge vi lever borde vi alltså kunna lära oss sjunga i alla fall någorlunda. Men å andra sidan, hur lätt är det att det för en stockholmare att ratta in de rätta skånska diftongerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Forskaren hävdade också att det man som nyfödd hör är oerhört viktigt i den meningen att det är då ljudinlärningen och därmed också ljudminnet startar.

Följaktligen skulle vi alla kunna vara fullvärdiga operasångare om bara våra föräldrar hade haft vett att sjunga för oss istället för att prata.

Det man som nyfödd hör är antagligen oerhört viktigt för ljudinlärningen, om man exempelvis växte upp helt isolerad i liten cell

utan den minsta kontakt med omvärlden så skulle man nog aldrig lära sig något språk!

Om pappa hade sjungit opera för mig varje dag som bebis hade de fysiska förutsättningarna nog fortfarande saknats för att bli en ny Jussi.

Och eftersom vi alla fortfarande har vår ljudhärmande förmåga kvar så länge vi lever borde vi alltså kunna lära oss sjunga i alla fall någorlunda.

Men å andra sidan, hur lätt är det att det för en stockholmare att ratta in de rätta skånska diftongerna?

Robert Gustafsson verkar ju inte ha så svårt för dialekter, han kanske är... begåvad :rolleyes:? Eller så kan alla härma dialekter lika bra om dom bara försökte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är en kombination mellan att födas med begåvning och att träna upp sin skicklighet!

Om du vill springa 100 meter på under 10 sekunder så är det bara att... ge upp nu!

Kanske är en på miljonen eller färre som är födda med anlagen som krävs för det.

Om man nu skulle ha dessa anlag så måste man ändå träna som en idiot i tusentals timmar för att lyckas.

1 Vara en på miljonen!

2 Träna i tusentals timmar!

😠

Dock, just vacker sång är färdighet som vissa bara har utan att någonsin ha tränat medan tondöva eller fulröstade

skulle kunna utveckla och träna upp sin sång i tusentals timmar utan att bli ens i närheten lika skickliga på skönsång.

Så alla som inte fixar att springa under 10 sekunder på 100 meter kan inte springa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis 😠! Äntligen nån som hajat!

(Nej, men tycker det är så taskigt det här med Alla kan, bara man kämpar, känns som det lika gärna kunde vara bortskämda miljardärsbarn

som påstår att alla kan bli rika om man bara anstränger sig och att alla fattiga bara är lata, för det är väl just därför dom är fattiga, eller:)?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...