Jump to content
Annons

Kan alla lära sig sjunga?


MindWarp

Recommended Posts

Halvt-offtopic: När jag var i england träffade jag ett par fransk-kanadensare - de tyckte att det lät som sång då vi svenskar pratade med varandra.

Jo. Och det är faktiskt mycket skojigt när fransmän ska härma en uppretad svensk som gnäller på något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Appropå ljudhärmande fårmåga så har jag hört på radio(P1) att förmågan att lära sig främmande språk/dialekter utan brytning upphör vid ca 12 års ålder.

De använde uttrycket fönster: "Det fönstret stängs vid 12 års ålder".

Det stämmer med mitt eget intryck. Barn som kommer till ett främmande land brukar lära sig det nya språket utan brytning. Medans tonåringar/äldre brukar ha mer eller mindre brytning. Mao så skulle jag säga att den ljudhärmande förmågan INTE behålls livet ut.

Dock finns det ju vissa lysande undantag. Folk som i vuxen ålder kan lära sig nytt språk/dialekt med perfekt uttal. Till exempel jag.

*Undrar om nån slår ihjäl mig nu* 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena polarn samma här det e konstigt att vi är så få som har fått den här begåvningen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag såg på TV för ett tag sen att dom stängde Hermodsdals skolan pga. en massa strul, kändes konstigt och lite tragiskt på nåt sätt för jag gick på den när jag bodde i Malmö en gång i tiden. Vi flyttade ut till Arlöv efter ett tag och tror ni inte att jag av nån anledning hellre tog hojen nån mil eller så in till Hermodsdal ville inte byta plugg. Mycket märkligt så här i efterhand för det var inte så jäkla skoj där då heller och det här var då långt innan den "stora invandringen" tog fart (slutet av 60 början 70 talet). Så kort sagt man kan nog inte skylla alla problem i den regionen på att nysvenskarna blev placerade i dom stadsdelarna.

Hm det var ett litet avsteg från kärnan så att säga men faktum kvarstår alla kan sjunga, frugan har MS men sjunger allt en snutt på sitt sätt då och då, hon är torsk på Björn Afzelius 🙂 . Snacka om att det var sorgligt när han gick ur tiden.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt lustigt ändå att vissa svängningar tilltalar en, och andra får en av avsky. 12 toner och däremellan så är det surt. Skum grej att människan kan tycka så. Nu är det ju annat i arabvärlden med deras hemska kvartstoner. Vet inte om dom ligger före eller efter, men förjävligt låter det.

Sen är det lite kul med dialekt å språk som det snackas om här. När en svensk unge har lärt sig 150 ord vid typ 2-3 års ålder så har en dansk unge vid samma tid lärt sig 80 ord. 🙂 Stackars kids!

Edit: dysläxi i finggrarna

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju annat i arabvärlden med deras hemska kvartstoner. Vet inte om dom ligger före eller efter, men förjävligt låter det

Själv gillar jag oftast deras kvartstoner. Värre är det med svenska folkmusiker som spelar surt och hävdar att det ska låta så :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan arabisk musik kan vara bara så jäkla bra med rätt artist. Såg nåt fint en natt för ett tag sen på 7:an öj öj vilken timing vilket sväng och supercooooola körbrudar live också riktigt skitbra kort sagt. Arabisk skala här pratar vi svårt att lära sig sjunga så jag kanske får backa lite lite granna på mitt alla kan sjunga 🙂 .

Har man synpunkter på arabisk skala så hur e det då med Afrikanska notvärden en ton klingar så länge som den gör så då får man räkna utifrån det säger Pete Seger om jag inte fattade fel.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju annat i arabvärlden med deras hemska kvartstoner. Vet inte om dom ligger före eller efter, men förjävligt låter det.

De ligger varken före eller efter, de har bara en annan musikteori än vi har här i västvärlden. Ungefär som språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 10 månader senare...
Frågan om "kan alla sjunga/lära sig sjunga" är EXAKT jämförbar med frågan: "Kan alla bli duktiga matematiker?" eller "Kan alla bli duktiga fotbollsspelare?" Det givna svaret är:

NEJ!!!

Alla föreställningar om motsatsen är bevis på brist på klarsyn alt. krampartigt försvarande av jantelagen alt. båda delarna

Ursäkta om jag är bitsk. Jantelagen är jag INTE förtjust i 😲

Måste bara säga det att det inte finns några som hellst belägg för att någon inte kan lära sig matte. det är en fråga om hur mkt tid man måste lägga ner för att bli bra det. i detta exempel matte 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag upprepar vad jag sagt tidigare: de flesta kan inte lära sig sjunga. Faktum är att det finns väldigt få människor på detta jordklot som "kan" sjunga.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upprepar vad jag sagt tidigare: de flesta kan inte lära sig sjunga. Faktum är att det finns väldigt få människor på detta jordklot som "kan" sjunga.

😎

ja... jag tror det är ca fyra...eller..ja, fem st om man räknar med min morbror Assar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå ljudhärmande fårmåga så har jag hört på radio(P1) att förmågan att lära sig främmande språk/dialekter utan brytning upphör vid ca 12 års ålder.

De använde uttrycket fönster: "Det fönstret stängs vid 12 års ålder".

Det stämmer med mitt eget intryck. Barn som kommer till ett främmande land brukar lära sig det nya språket utan brytning. Medans tonåringar/äldre brukar ha mer eller mindre brytning. Mao så skulle jag säga att den ljudhärmande förmågan INTE behålls livet ut.

Dock finns det ju vissa lysande undantag. Folk som i vuxen ålder kan lära sig nytt språk/dialekt med perfekt uttal. Till exempel jag.

*Undrar om nån slår ihjäl mig nu* 😲

jamen det syns ju på din avatar att du är utomjording, så det är klart att det inte går att jämföra 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror så här: allt är relativt. Jag tror inte att alla kan bli en bra matematiker - man måste ha läggning åt det hållet (bl.a.)

Men kan kan definitivt öva sig att bli en bättre matematiker än man var innan. Det man behöver är vilja, motivation och en funderande metod.

Alla kanske inte kan bli en bra sångare - framförallt kommer inte alla vara överens om vem som är en bra sångare - men alla kan bli bättre.

"God" sång har många olika komponenter - lika komponenter är olika viktiga i olika genrer:

tonsäkerhet

rytmkänsla

frasering

gestaltning

Jag tror att alla dessa kan förbättras i större eller mindre grad. Vissa har det får början, andra får kämpa. Men det går.

I min ungdom var jag jag pianist/dirigent/körledare i ett studentspex och hade en kille i gruppen som sjöng så man blev sjösjuk. Jag var redo att ge upp ganska snart - jag hade aldrig hört någon sjunga så falskt. Men han själv var enormt motiverad att bli bättre. Så vi började öva - till en början mycket muskelminne men också lyssningsövningar. Och han kunde faktiskt sjunga i princip rent till slut. Fast han måste fortfarande "öva in" alla toner. Fascinerande - jag hade inte trott det om jag inte hade sett det själv.

Under samma period var jag vid något tillfälle på Nefertiti i Göteborg och lysnade på Monica Z. Redan då hade hon sedan länge tappat förmågan att hålla tonen, men man satt klistrad i allafall: fantastisk frasering och gestaltning - lysande.

Allt är relativt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Halvt-offtopic: När jag var i england träffade jag ett par fransk-kanadensare - de tyckte att det lät som sång då vi svenskar pratade med varandra.

Jo. Och det är faktiskt mycket skojigt när fransmän ska härma en uppretad svensk som gnäller på något!

Svenske kocken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kanske inte kan bli en bra sångare - framförallt kommer inte alla vara överens om vem som är en bra sångare - men alla kan bli bättre.

"God" sång har många olika komponenter - lika komponenter är olika viktiga i olika genrer:

tonsäkerhet

rytmkänsla

frasering

gestaltning

Jag tror att alla dessa kan förbättras i större eller mindre grad. Vissa har det får början, andra får kämpa. Men det går.

Jag håller med och tror precis som du och som Cathrine Sadolin att det bara har med teknik och övning att göra. Bara man övar och jobbar bort dom mentala och muskulära "låsningar" man kan ha så kan nog alla sjunga. Kanske inte som Jeff Buckley, men ändå sjunga rent och "rätt".

Till stor del tror jag att det sitter i huvudet. Har man fått höra och/eller ställt in sig på att man är totalt omusikalisk och tondöv så har man ju gett upp redan innan man börjat försöka.

Lite OT: Håller själv på just nu att på skoj spela in covers åt en kompis. Lite Queens Of The Stoneage, Stone Tempel Pilots osv osv som han får lägga sång på. För han gillar att lyssna på musik och vill jättegärna spela men har aldrig tagit sig för det. Till en början är det alltid jättesegt och svårt. Han tycker det är obekvämt och jobbigt. Men bara man nöter lite och inte tar så hårt på feltagningarna så släpper det tillslut. Jag brukar fläska på med effekter, låta honom köra med två - tre dubbar och låta honom höra orginalsången samtidigt som han sjunger. Efter ett tag brukar han bli mer och mer avslappnad och börjar sätta fraserna. Inte exakt likadant, men så bra som han kan just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jag är fullständigt övertygad om att alla kan lära sig att sjunga, och det är baserat på egen erfarenhet.

Jag har alltid tyckt om att sitta och plinka på gitarren och sjunga ballader med polarna. En dag fick jag för mig att spela in min sång och när jag hörde den på band så fick jag en chock.

I mitt huvud lät min röst kanon men jag insåg att jag sjöng så illa så att fönsterrutor sprack. Jag sjöng inte bara nasalt och falskt, utan jag klarade inte av att ta en enda ton.

När jag sålde min lägenhet så tjänade jag lite pengar. Jag bestämde mig då för att se till att komma förbättra min röst och sång - jag tror nämligen att alla människor kan lära sig sjunga okej, även om alla inte har talang nog för att bli superstjärnor.

Jag letade runt och hittade Sveriges främsta sångpedagog, Bo Sydow (en google sökning ger er mer info om honom).

När jag kom till Bosse så berättade jag min historia och sade att jag ville ha ett expertutlåtande. Skulle jag någonsin kunna lära mig att sjunga okej eller skulle jag ge upp hela grejen och börja med virkning istället? 😑

Vi bestämde att vi skulle köra ett par lektioner och så skulle vi se hur det hela utvecklade sig.

Jag ska inte tråka ut er med hela historien men kontentan är att det visade sig att jag har stor potential för att lära mig att bli operasångare. Moderna snabba låtar har jag däremot mkt svårare med.

Nu går jag på lektioner ca. 2 gånger i veckan och jag känner att jag utvecklas mer och mer för varje gång jag är där.

Jag kan alltså tala om för er att det går att lära sig att sjunga. För mig har det kostat mkt pengar, svett, tid och tårar men det är helt klart värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fullständigt övertygad om att alla kan lära sig att sjunga, och det är baserat på egen erfarenhet.

Jag har alltid tyckt om att sitta och plinka på gitarren och sjunga ballader med polarna. En dag fick jag för mig att spela in min sång och när jag hörde den på band så fick jag en chock.

I mitt huvud lät min röst kanon men jag insåg att jag sjöng så illa så att fönsterrutor sprack. Jag sjöng inte bara nasalt och falskt, utan jag klarade inte av att ta en enda ton.

När jag sålde min lägenhet så tjänade jag lite pengar. Jag bestämde mig då för att se till att komma förbättra min röst och sång - jag tror nämligen att alla människor kan lära sig sjunga okej, även om alla inte har talang nog för att bli superstjärnor.

Jag letade runt och hittade Sveriges främsta sångpedagog, Bo Sydow (en google sökning ger er mer info om honom).

När jag kom till Bosse så berättade jag min historia och sade att jag ville ha ett expertutlåtande. Skulle jag någonsin kunna lära mig att sjunga okej eller skulle jag ge upp hela grejen och börja med virkning istället? 😑

Vi bestämde att vi skulle köra ett par lektioner och så skulle vi se hur det hela utvecklade sig.

Jag ska inte tråka ut er med hela historien men kontentan är att det visade sig att jag har stor potential för att lära mig att bli operasångare. Moderna snabba låtar har jag däremot mkt svårare med.

Nu går jag på lektioner ca. 2 gånger i veckan och jag känner att jag utvecklas mer och mer för varje gång jag är där.

Jag kan alltså tala om för er att det går att lära sig att sjunga. För mig har det kostat mkt pengar, svett, tid och tårar men det är helt klart värt det.

Detta låter verkligen hoppfullt! Skulle själv vilja lära mig sjunga ordentligt. 😉

Vet inte om denna länk har postats i tråden tidigare, men jag postar den ändå:

http://lardigsjungaidag.info.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Nej, alla kan inte lara sig sjunga.

Bob Dylan, till exempel, har fortfarande inte lart sig - men han verkar glad i alla fall...

Haaaaaaaaaaaaaa!!! 🙂 I hear ya bro

Jag tycker det handlar om vad man menar med "lära sig sjunga". Sjunga hur bra, och enligt vem?

För mig är påståendet "alla kan lära sig sjunga" helt jämförbart med "alla kan lära sig allting". Skriver alla som hävdar att alla kan sjunga under på det?

Kan alla utvecklas? Ja, det tror jag, i synnerhet om man har järnvilja och disciplin. Däremot kanske det inte är värt mödan att lägga 1 timme om dagen i fem år bara för att låta lite bättre än innan men fortfarande låta som en extrem sopa, såvida man inte ändå älskar att sjunga men då kanske nivån kvittar i vilket fall så då är det ju bara att sjunga å vara glad, tycker jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, alla kan inte lara sig sjunga.

Bob Dylan, till exempel, har fortfarande inte lart sig - men han verkar glad i alla fall...

haha!

Håller med!

har man känsla så räcker det längre än en perfekt sång teknik, vilket miljontals skivköpare (i dylans fall) bevisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

har man känsla så räcker det längre än en perfekt sång teknik, vilket miljontals skivköpare (i dylans fall) bevisar.

Precis - till syvende och sist handlar val 'musik' om att forverkliga sig sjalv. (Har man da tur sa "vibbar" man med 98 procent av jordens befolkning, a la Dylan.)

Hur skulle det lata om Dylan hade en opera sangare som stand-in pa hans sanger?

Jo, det skulle lata falskt - inte i enligt musikens tecken, men enligt sjalens...

Men i alla fall, jag upptackte - for 15 ar sedan - att jag 'kunde sjunga' sa lange jag holl mig inom vissa parametrar. Jag spelar ocksa tenor sax, och om jag sjong mycket 'slappare' med mycket med brost resonans, och mycket mindre luft/minut ut genom halsen, ja - da kunde jag sjunga lite grann.

Jag tror att sokandet efter dom egna parametrarna, utvecklandet av dessa, ar en fullt OK process.

Men, sangen maste komma fran sjalen - till exempel har jag ett par latar jag soker svenska sangerskor till nu, som skall sjunga pa Engelska, och detta ar helt "enligt planen".

Jag har tillgang till klassiskt tranade sangerskor har i Nya Zeeland - men tror ej detta kommer funka.

Sa: definierat kunnig = Klassiskt Tranad <> lamplig rost for viss sang.

Vilket skulle visas.

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Alf,

"Ånej, försök inte. Sången måste komma från böcker där experter har skrivit ned exakt hur man sjunger, baserat på omfattande empiriska studier(...)"

Ditt svar ar mindre roligt an vad du tror (have I got your attention?)

Problemet du hanvisar till ar valdigt stort, det handlar om "kultur".

Anekdot: Jag hade ett tag en Maori flickvan, och jammade med en Pacific Islander bass player; nar jag fragade honom ifall han trodde min flickvan kunde sjunga, sade han:

"All Maori women can sing - if they couldn't they would kill themselves."

Han hade helt ratt - men min flickvan kunde alltsa sjunga inom definitionen av "Maori culture" - och hon kunde gora sa sa att haren pa ryggen reste sig.

Skulle hon kunna sjunga "vemod" a la Dahlgren - nej!

Helt utanfor hennes verklighets ram.

Banbrytande och gripande musik handlar ofta om just detta; att ta snappet vidare fran en viss kultur bas, och utoka begreppen. Rock, punk kanske till och med disco har alla gjort detta pa sitt vis.

Eva Dahlgren var mastare pa den EGNA kulturen, "det ar da som det stora vemodet rullar in" (hoppas nu det var hon som sjong det...) var masterfullt.

ABBA, daremot, var NOLL mastare pa den Svenska kulturen: dom brot med deppet och gjorde Dancing Queen - det var just detta som gjorde att dom blev varldsberomda.

Tror jag i alla fall...

Sven

PS - tror inte att det finns nagon nation i varlden som ar battre pa kanslo depp an Svenskarna... mastery.

Och for mig att ha en Maori som sjunger min svensk-depp inspirerade sang skulle inte funka alls. Och har handlar det inte om individuella roster, utan en mass-agreement culture situation. En Maori skulle aldrig erkanna att dom var deppiga... finns inte. Om dom gjorde det skulle det vara BANBRYTANDE - garanterat succee!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eva Dahlgren var mastare pa den EGNA kulturen, "det ar da som det stora vemodet rullar in" (hoppas nu det var hon som sjong det...) var masterfullt.

Ibland räddar parenteser trovärdigheten och viljan att läsa och lyssna på åsikter - Intressanta och bra synpunkter tycker jag, men det var Monika Törnell som gjorde just den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vem som helst lära sig att sjunga som sin favoritsångare.

Nja. då skulle nog alla göra det.

Kolla bara in ett avsnitt av uttagningarna på de där idol-programmen.

ujuj hiskeligt som oftast.

Men visst kan mna bli bättre, men om man kan alla bli "tillräckligt bra" för att man själv och andra skall gilla det är jag inte säker på.

Vi är alla skapade ganska olika.

Vissa blir snabba löpare andra blir starka.

Några blir tekniska gitarrister, andra skriverposei och text, vissa målar och andra spelar forboll i inter, och visa kan sjunga.

Man får nog ta sina egna starka sidor och göra något av dessa och sedan skaffa kompisar som kan de andra sakerna och sedan samarbeta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...