Jump to content
Annons

Kan alla lära sig sjunga?


MindWarp

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Frågan om "kan alla sjunga/lära sig sjunga" är EXAKT jämförbar med frågan: "Kan alla bli duktiga matematiker?" eller "Kan alla bli duktiga fotbollsspelare?" Det givna svaret är:

NEJ!!!

Alla föreställningar om motsatsen är bevis på brist på klarsyn alt. krampartigt försvarande av jantelagen alt. båda delarna

Ursäkta om jag är bitsk. Jantelagen är jag INTE förtjust i :rolleyes:

Måste nog hålla med denne talare o övriga nej-sägare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nattvraket (oregistrerad)
Sjung själv och sjung mera. Det är nyttigt för dig. Och roligt.

Blir man bättre då???

Definiera bättre?

Undrar om man blir bättre då?

Av att sjunga själv och mera?

Och är det nyttigt oxå?

Är det inte bättre att få instruktioner på vad man skall göra för att förbättra sin röst och sedan träna på det?

Eller tycker du att man skall fortsätta med fel teknik, fördjupa sig så mycket i den så att det blir ännu svårare att komma ur det som gör att man kommer till en gräns och känner att man inte kan utvecklas mera?

Sluta fjanta dig. Man behöver inte instrueras för att sjunga. Alla kan.

Jag ska hjälpa dig på traven med definitionerna förresten, eftersom några av herrns höns tycks ha rymt:

Om man med "bättre" menar större tonsäkerhet, ökat självförtroende och kanske också konsten att kunna förändra röstens klang - då är svaret givet: Klart man blir bättre av att öva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung själv och sjung mera. Det är nyttigt för dig. Och roligt.

Blir man bättre då???

Definiera bättre?

Undrar om man blir bättre då?

Av att sjunga själv och mera?

Och är det nyttigt oxå?

Är det inte bättre att få instruktioner på vad man skall göra för att förbättra sin röst och sedan träna på det?

Eller tycker du att man skall fortsätta med fel teknik, fördjupa sig så mycket i den så att det blir ännu svårare att komma ur det som gör att man kommer till en gräns och känner att man inte kan utvecklas mera?

Sluta fjanta dig. Man behöver inte instrueras för att sjunga. Alla kan.

Jag ska hjälpa dig på traven med definitionerna förresten, eftersom några av herrns höns tycks ha rymt:

Om man med "bättre" menar större tonsäkerhet, ökat självförtroende och kanske också konsten att kunna förändra röstens klang - då är svaret givet: Klart man blir bättre av att öva!

Jo alla kan sjunga!

Men nu var väl mer frågan om att sjunga bra eller åtmistonde bättre än tidigare!

Undrar varför det finns sångcoacher?

Du har nog rätt i att mina höns rymt för när jag tittade ut i min trädgård så kunde jag inte se några (iofs så är det rätt mörkt nu)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvraket (oregistrerad)
Jo alla kan sjunga!

Men nu var väl mer frågan om att sjunga bra eller åtmistonde bättre än tidigare!

Undrar varför det finns sångcoacher?

Du har nog rätt i att mina höns rymt för när jag tittade ut i min trädgård så kunde jag inte se några (iofs så är det rätt mörkt nu)!

Inga ägg i korgen då heller, får man förmoda?

Sångcoacher finns av samma anledning som Amnesty International, Antivirusprogrammerare samt Jeansdesigners; det handlar om folk som konstruerat sig en plats i världen, eftersom världen fann dem överflödiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alla kan sjunga!

Men nu var väl mer frågan om att sjunga bra eller åtmistonde bättre än tidigare!

Undrar varför det finns sångcoacher?

Du har nog rätt i att mina höns rymt för när jag tittade ut i min trädgård så kunde jag inte se några (iofs så är det rätt mörkt nu)!

Inga ägg i korgen då heller, får man förmoda?

Sångcoacher finns av samma anledning som Amnesty International, Antivirusprogrammerare samt Jeansdesigners; det handlar om folk som konstruerat sig en plats i världen, eftersom världen fann dem överflödiga.

Konstruerat sig en plats i världen :rolleyes:

Är du 14 eller?

(Naturligtvis kan det inte finnas ägg om det inte finns höns).

Link to comment
Dela på andra sajter

Till stora delar är det medfött. Både Whitney Houston och Bruce Springsteen-sång! Vad en sångcoach framförallt kan hjälpa till med

är hur man håller rösten fräch. inte tappar den samt hur man presterar sitt bästa varje gång istället för var tredje gång man sjunger.

Du kan lyssna på 10-åringar och direkt fatta vilka som har kapacitet och vilka som... kanske är bra på andra saker 🙂!

Men som med allt annat så ger ju självfallet träning färdighet, och utan träning blir det aldrig riktigt bra, allt annat är nys och ljug!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvraket (oregistrerad)
(Naturligtvis kan det inte finnas ägg om det inte finns höns).

Det var väl det jag misstänkte.

För övrigt är jag 12 och ett halvt.

Svar ja, Amnesty är en syjunta vars främsta syfte är att ge medlemmarna ökad självkänsla. Det man faktiskt uträttat för politiska flyktingar är i det närmaste obefintligt - däremot är man duktiga på att hjälpa medelålders vänsterorienterade bibliotekarier hitta nya sexpartners.

På samma sätt är det med sångcoacher; dom behövs inte till annat än sin egen lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till stora delar är det medfött. Både Whitney Houston och Bruce Springsteen-sång! Vad en sångcoach framförallt kan hjälpa till med

är hur man håller rösten fräch. inte tappar den samt hur man presterar sitt bästa varje gång istället för var tredje gång man sjunger.

Du kan lyssna på 10-åringar och direkt fatta vilka som har kapacitet och vilka som... kanske är bra på andra saker 🙂!

Sant!

Ofta handlar det om att sjunga "rätt" så att rösten håller i längden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, en duktig sångcoach kan göra underverk med en helt oskolad men väldigt begåvad vokalist! Vissa saker måste man kunna.

Hållning, andas rätt, tänka rätt, sköta om rösten, osv.

Jag kan hålla med Nattvraket om att sångcoaching är en sån där suspekt yrkesgrupp och det finns säkert en massa nötter både där och bland

andra kristall-healare men lite sångcoaching ifrån ett skickligt proffs gör stor skillnad för alla, även om det för de allra flesta är sas skit samma 😄!

Mena jag skulle säkert bli grymt mycket bättre som fotbollsspelare ifall jag gick en veckolång intensivkurs med Zlatan men...

... till vilken nytta 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan om "kan alla sjunga/lära sig sjunga" är EXAKT jämförbar med frågan: "Kan alla bli duktiga matematiker?" eller "Kan alla bli duktiga fotbollsspelare?" Det givna svaret är:

NEJ!!!

Alla föreställningar om motsatsen är bevis på brist på klarsyn alt. krampartigt försvarande av jantelagen alt. båda delarna

Ursäkta om jag är bitsk. Jantelagen är jag INTE förtjust i 🙂

Intressant retorik, när det gällde matte och fotboll så handlade det helt plötsligt om att vara duktig. Vad som nu menas med det.

Klart alla kan lära sig sjunga. Det är just det som är det trygga med musik. Hade jag själva satsat hela min ungdom på att spela fotboll hade jag garanterat varit en bättre fotbollsspelaren än vad jag är idag. Men det är inte speciellt sannolikt att jag skulle platsa i något lag i de högre divisionerna. Vad gäller musik däremot så räcker det ibland med lite tur och att vara på rätt plats vid rätt ställe. Eller ha någon talang som kanske inte är så självklar, eller hur man nu ska säga?

Det är ju bara att titta på ett litet urval på personer som blivit framgångsrika inom musik: Peter Criss, Per Gessle, Markolio, E-type, Basshunter, Yngwie Malmsteen, Petter, David Hasselhof, Marie Sernholt, Kirk Hammet, Eilert Pilarm, Howlin Pelle o s v. Hade man träffat Ronhaldino när han var 10 så hade nog även någon som inte var så intresserad av fotboll kunnat se att han i a f skulle komma att bli väldigt duktig. Hade man träffat någon av musikerna vid den åldern (eller i vissa fall, flera tiotal år senare... 😄), så hade man väl knappast sett dom som några självklara stjärnor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med undantag för Per Gessle, Yngwie Malmsteen och för Marcoolio som artist så NEJ, men det beror väl mest på att andra gjort så mycket!

Fotboll och matte är ju unika. är du bäst så är du bäst! Inom musikbranch gäller ju samma regler som inom alla andra brancher.

Är exempelvis Bush smartast i USA 🙂?

Musik är mer som att slå en straff i en VM-final, nästan alla som spelat fotboll kan sätta en straff i en VM-final men bara ett fåtal får chansen.

Och världens bästa straffläggare kan missa samtidigt som många 12-åringar skulle gjort mål... enkelt... om dom hade fått betablockerare på dropp!

I fotboll får dom bästa chansen, i musik får dom bra som kämpat mest eller har bäst kontakter "slå straffen". Men som sagt det finn ju tusentals

eller miljontals minst lika begåvade som dom som lyckas.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvraket (oregistrerad)
Intressant retorik, när det gällde matte och fotboll så handlade det helt plötsligt om att vara duktig. Vad som nu menas med det.

Du är helt rätt på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med undantag för Per Gessle, Yngwie Malmsteen och för Marcoolio som artist så NEJ, men det beror väl mest på att andra gjort så mycket!

Fotboll och matte är ju unika. är du bäst så är du bäst! Inom musikbranch gäller ju samma regler som inom alla andra brancher.

Är exempelvis Bush smartast i USA 🙂?

Som jag bor i Halmstad så har jag faktiskt träffat på folk som hört Gessle i unga dagar. En kompis pappa bodde ute i Harplinge och blev i tidigt skede erbjuden att gå med i bandet (det som senare blev GT) som bassist. Det är en klar underdrift att säga att han inte tyckte att det lät bra. Alls.

Nu vet man ju inte hur folk vritt och vänt på det här i 30 år, men det ligger säkert något i det. Jag menar, skulle man inte bli bättre på att sjunga än Per Gessle efter 25 års övning så borde man verkligen byta sångcoach!! 😄 Sen får man ju tycka vad man vill om musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Gessle, tänkte inte på sången (bäähähää) utan mer på det skickliga låtsnickeriet (som jo visserligen är lite halvsnott men ändå skickligt)-

Håkan Hellström kan inte sjunga men han har en energi och utsrålning som många gillar, det är hans begåvning, han är ju grym på scen!

Sen är han bra på att knycka TV-spels-trudelutter och så 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Min svärmor kan INTE lära sig att sjunga.

Punkt slut!!!

//nemo

Hört Håkan Hellström någon gång?

Ja, han kan inte heller sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant retorik, när det gällde matte och fotboll så handlade det helt plötsligt om att vara duktig. Vad som nu menas med det.

Ganska enkel retorik faktiskt. Frågan var "kan alla lära sig sjunga". Om det inte har samma innebörd som att bli duktig så vet jag inte vad det betyder.

Om det däremot betyder "att bli framgångsrik" så pratar vi garanterat om olika saker.

Och förresten, be mig inte definiera "bli duktig". Du kan inte definiera "kan sjunga" bättre än jag kan definiera "bli duktig". Om du förväntar dig knivskarpa definitioner som till 100% avgränsar begreppen vi använder från andra begrepp så får du nog vänta länge. Däremot kanske det går att definiera "bli framgångsrik" om du bestämmer en viss summa pengar man ska ha tjänat för att anses framgångsrik

Redigerat av tofumannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant retorik, när det gällde matte och fotboll så handlade det helt plötsligt om att vara duktig. Vad som nu menas med det.

Ganska enkel retorik faktiskt. Frågan var "kan alla lära sig sjunga". Om det inte har samma innebörd som att bli duktig så vet jag inte vad det betyder.

Om det däremot betyder "att bli framgångsrik" så pratar vi garanterat om olika saker.

Och förresten, be mig inte definiera "bli duktig". Du kan inte definiera "kan sjunga" bättre än jag kan definiera "bli duktig". Om du förväntar dig knivskarpa definitioner som till 100% avgränsar begreppen vi använder från andra begrepp så får du nog vänta länge. Däremot kanske det går att definiera "bli framgångsrik" om du bestämmer en viss summa pengar man ska ha tjänat för att anses framgångsrik

Tycker du inte att det är skillnad om man ställer sig frågan, "Kan alla lära sig räkna" eller "Kan alla bli duktiga på att räkna"? För att bli duktig på att räkna krävs såklart en del talang, men för att räkna så att man klarar sig genom livet (se till att man får rätt växel när man handlar, ha koll på sitt huslån o s v) så krävs bara mer eller mindre övning. Att det sen finns vissa individer som faktiskt behöver mer övning inom detta är en annan sak.

När det gäller sång så har du dessutom det speciella faktum att man faktiskt inte behöver bli duktig på att sjunga för att bli framgångsrik. Men det är ju också så att övar man och övar så blir man bättre på att sjunga. Speciellt om man har en bra röstcoach (det finns självklart dåliga sådana också, precis som det finns dåliga mattelärare). Vem är t ex bäst på att sjunga av Pavarotti och John Lennon? Det är en klart svårare fråga än vem som är bäst på fotboll av Håkan Mild och Zidane.

Det har nämnst flera stycken här i tråden som man inte ens med bästa vilja kan sägas ha någon vidare talang för själva sångrösten, men som fintar sig igenom på andra egenskaper.

Det är klart svårare om man sitter och försöker räkna på styrsystemet till ett flygplan att slira sig igenom på att man är en glad och trevlig arbetskamrat, om man fortfarande tror att x alltid är ett speciellt tal, eller inte begriper hur man räknar ut roten ur negativa tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärmor kan INTE lära sig att sjunga.

Punkt slut!!!

//nemo

Hört Håkan Hellström någon gång?

Ja, han kan inte heller sjunga.

Det får väl vara en definitionsfråga... Eftersom det trots allt finns ganska många människor som blir attraherade av hans "sång".

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärmor kan INTE lära sig att sjunga.

Punkt slut!!!

//nemo

Hört Håkan Hellström någon gång?

Ja, han kan inte heller sjunga.

Det får väl vara en definitionsfråga... Eftersom det trots allt finns ganska många människor som blir attraherade av hans "sång".

Om man menar tonsäkerhet så kan han inte sjunga han har inget vidare omfång heller!

Likadant med Dylan!

Men när det gäller att förmedla något så är de fantastiska på detta!

Tror tex att Pavarottis röst inte skulle passa i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Min svärmor kan INTE lära sig att sjunga.

Punkt slut!!!

//nemo

Hört Håkan Hellström någon gång?

Ja, han kan inte heller sjunga.

Det får väl vara en definitionsfråga... Eftersom det trots allt finns ganska många människor som blir attraherade av hans "sång".

Nej, att vissa attraheras av hans falsksång, gör inte att han kan sjunga. Dessutom kanske de mycket väl attraheras av den gode Håkan trots hans falsksång, inte pga den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, med lite (eller mycket träning) så kan nog alla lära sig sjunga i den mån att man blir hyffsat tonsäker och kan hålla en ton på ett ok sätt. att ha en vacker och speciell röst är däremot någonting annat.

Tonsäkerhet är naturligvis A och O, utan den är man lost in the blåst.

Men vad jag själv märkt, när jag provar att sjunga till låtar i bilen, är att rösten är med från ganska låga toner fram till slutet på "normal-oktaven" för att sen bara bli ett hest väsande i en oktav och sen fungera bra igen. Helt klart verkar stämbanden inte funka den oktaven. Kan man träna upp/bort sånt?

Den här boken ska vara bra:

Raise your voice

Skriven av snubben som krossar glas endast med hjälp av rösten. Den tar upp lite vanliga fel man kan göra när man sjunger och hjälper till att bredda registret med hjälp av olika övningar m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Moberg" de andra två kallas för: mage och visslings röst tror jag..  :rolleyes:

alltså mage, bröst, huvud och visslings röst...

Ja... Så var det. 😄 Operasångare... sjunger dom med magen eller?

Nja man har magen som stöd för att "trycka" fram rösten!

En mycket framgångsrik vän till mig har lyckats få alla som gått till honom att sjunga bra!

Gå in o kolla på: www.mindvoice.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen bestämmer man att man ska ha en vattentät definition på ämnet vi diskuterar(grattis, vi kan börja med att fixa fram ett gäng forskare som skriver en definition på 1000 A4, sen kan vi börja diskutera) - eller, så nöjer vi oss med en förenkling av frågan och slopar allt ordklyveri.

En sån förenkling skulle kunna vara t.ex. när man "lärt sig sjunga" ska åtminstone 75% av en publik gilla det man gör.

Därefter ska 100% av all människor lyckas ett dylikt test. I såna fall skulle jag kunna medge att alla människor kan lära sig sjunga.

Den här frågan gränsar lite till frågan om det finns tondöva personer. Somliga blir vansinniga om man säger att det finns tondöva personer, jantelagen även där 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvakten (oregistrerad)
Ibland hör man att "alla kan lära sig sjunga". Jag är tveksam, men ÄR det så? Kan alla lära sig sjunga bra? Kan man få en bra sångröst?

Jag är medveten om att det i så fall krävs övning och ännu mera övning, men kan alla få den där "perfekta" sångrösten, eller kan man bara bli mer eller mindre bra beroende på den röst man en gång fått? Givetvis kan man diskutera vad en bra sångröst är, men i mitt fall, jag har försökt sjunga och spelat in och det låter milt sagt förjä---igt.

Kan det vara så att det delvis ligger på det psykologiska planet, att helt enkelt våga att ta i som det krävs?

Dock har jag märkt en viss (en liten, men märkbar) förbättring sen jag började mitt extrajobb, där jag sitter långa stunder ensam i bilen och då passar jag på att sjunga (vråla) för mig själv till radion.... 😉

Eller ska man hyra in folk som KAN sjunga istället?

Om du menar "lära sig sjunga" som att lära sig själv att sjunga så är det knappast lätt om man är tondöv. Du hör i sådanafall inte när du sjunger "rätt". Sen finns det säkert någon som kan kalla vilken sur rap som helst för sång, men en person som inte kan sjunga melodier (eller åtminstone samma melodi två gånger) är inte mycket till sångare.

Sen finns sånna som kan hitta toner men ändå subjektivt uppfattas ha en ful och illalåtande röst, där finns det säkert något att göra. Men då handlar det inte om bra eller dåligt i någon objektiv mening.

Sång kan även handla om teknik och att kunna vara uthållig. I detta fall hjälper förståss träning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland hör man att "alla kan lära sig sjunga". Jag är tveksam, men ÄR det så? Kan alla lära sig sjunga bra? Kan man få en bra sångröst?

Jag är medveten om att det i så fall krävs övning och ännu mera övning, men kan alla få den där "perfekta" sångrösten, eller kan man bara bli mer eller mindre bra beroende på den röst man en gång fått? Givetvis kan man diskutera vad en bra sångröst är, men i mitt fall, jag har försökt sjunga och spelat in och det låter milt sagt förjä---igt.

Kan det vara så att det delvis ligger på det psykologiska planet, att helt enkelt våga att ta i som det krävs?

Dock har jag märkt en viss (en liten, men märkbar) förbättring sen jag började mitt extrajobb, där jag sitter långa stunder ensam i bilen och då passar jag på att sjunga (vråla) för mig själv till radion.... 😉

Eller ska man hyra in folk som KAN sjunga istället?

Om du menar "lära sig sjunga" som att lära sig själv att sjunga så är det knappast lätt om man är tondöv. Du hör i sådanafall inte när du sjunger "rätt". Sen finns det säkert någon som kan kalla vilken sur rap som helst för sång, men en person som inte kan sjunga melodier (eller åtminstone samma melodi två gånger) är inte mycket till sångare.

Sen finns sånna som kan hitta toner men ändå subjektivt uppfattas ha en ful och illalåtande röst, där finns det säkert något att göra. Men då handlar det inte om bra eller dåligt i någon objektiv mening.

Sång kan även handla om teknik och att kunna vara uthållig. I detta fall hjälper förståss träning.

Där håller jag faktiskt med dig "Nattvakten" till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...