Jump to content
Annons

Kan alla lära sig sjunga?


MindWarp

Recommended Posts

Ibland hör man att "alla kan lära sig sjunga". Jag är tveksam, men ÄR det så? Kan alla lära sig sjunga bra? Kan man få en bra sångröst?

Jag är medveten om att det i så fall krävs övning och ännu mera övning, men kan alla få den där "perfekta" sångrösten, eller kan man bara bli mer eller mindre bra beroende på den röst man en gång fått? Givetvis kan man diskutera vad en bra sångröst är, men i mitt fall, jag har försökt sjunga och spelat in och det låter milt sagt förjä---igt.

Kan det vara så att det delvis ligger på det psykologiska planet, att helt enkelt våga att ta i som det krävs?

Dock har jag märkt en viss (en liten, men märkbar) förbättring sen jag började mitt extrajobb, där jag sitter långa stunder ensam i bilen och då passar jag på att sjunga (vråla) för mig själv till radion.... 😏

Eller ska man hyra in folk som KAN sjunga istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tror att när man säger att alla kan lära sig sjunga så menar man väl först och främst att nästan alla kan lära sig att bli tonsäkra och få god sångteknik. Att ha en bra sångröst är däremot mer individuellt. Alla kan inte låta som Robbie Williams, Axl Rose, Louis Armstrong, Aretha Franklin etc. etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, med lite (eller mycket träning) så kan nog alla lära sig sjunga i den mån att man blir hyffsat tonsäker och kan hålla en ton på ett ok sätt. att ha en vacker och speciell röst är däremot någonting annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det:

Alla kan redan sjunga.

Alla har en sångröst.

Bra eller dålig röst är totalt subjektivt.

😏

Ibland är det riktigt så enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det:

Alla kan redan sjunga.

Alla har en sångröst.

Bra eller dålig röst är totalt subjektivt.

🙂

Ibland är det riktigt så enkelt.

Ja, du har så rätt, men frågan är om man ska försöka träna upp sig till en bra sångare (med allt vad det innenär), eller helt enkelt låna/hyra/köpa in en sångare. Jag har hittills bara gjort instrumentalmusik, men känner att nästa kliv är musik med sång. Jag personligen tror att resultatet kan bli bättre med en ordentlig sångare, min främsta grej är att göra låtar, inte att framföra dem....

Synpunkter? Erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att när man säger att alla kan lära sig sjunga så menar man väl först och främst att nästan alla kan lära sig att bli tonsäkra och få god sångteknik. Att ha en bra sångröst är däremot mer individuellt. Alla kan inte låta som Robbie Williams, Axl Rose, Louis Armstrong, Aretha Franklin etc. etc.

Jag har märkt, att vissa professionella sångare har en röst då de pratar och en annan då de sjunger, kan man träna sånt, eller är det en medfödd begåvning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en fördel om du kan lägga hyffsad slask sång på dina låtar så att den som sedan ska sjunga in dem hör hur du tänkt dig. Så träna på så kan du nog åstakomma det iallafall.

Sedan kan du ju be om hjälp på forumet när du har en riktigt bra låt, det finns många hjälpsamma och duktiga sångare på forumet, PMá någon du tror kan passa till din låt så hittar du säkert någon som hjälper dig.

eller skriv ett inlägg under sammarbeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, med lite (eller mycket träning) så kan nog alla lära sig sjunga i den mån att man blir hyffsat tonsäker och kan hålla en ton på ett ok sätt. att ha en vacker och speciell röst är däremot någonting annat.

Tonsäkerhet är naturligvis A och O, utan den är man lost in the blåst.

Men vad jag själv märkt, när jag provar att sjunga till låtar i bilen, är att rösten är med från ganska låga toner fram till slutet på "normal-oktaven" för att sen bara bli ett hest väsande i en oktav och sen fungera bra igen. Helt klart verkar stämbanden inte funka den oktaven. Kan man träna upp/bort sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att man med rätt sångteknik kan få en bättre sångröst? Jag är hyfsat tonsäker och så, men jag gillar helt enkelt inte hur det låter. Men om jag tränar upp rätt sångteknik med en lärare så borde det väl bli bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är ju en fördel om du kan lägga hyffsad slask sång på dina låtar så att den som sedan ska sjunga in dem hör hur du tänkt dig. Så träna på så kan du nog åstakomma det iallafall.

Sedan kan du ju be om hjälp på forumet när du har en riktigt bra låt, det finns många hjälpsamma och duktiga sångare på forumet, PMá någon du tror kan passa till din låt så hittar du säkert någon som hjälper dig.

eller skriv ett inlägg under sammarbeten.

Tack! Att bara kunna lägga slasksång är nog exakt det jag behöver, visa vad jag vill helt enkelt. Det ger mer än att sätta ett notblad och texthäfte i nävarna på sångaren.

Föresten, hur bra är professionella sångare på att sjunga efter noter med text? Jag har aldrig jobbat med dem.

Edit: Är man proffs så är man såklart, men jag är nyfiken, är det "normalt" att sångare kan sjunga efter noter? Det där med att kunna läsa noter verkar inte vara så vanligt numera?

Redigerat av MindWarp
Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten är ett instrument. Och kan därför tränas upp. Hur långt man kommer beror helt på gener.

Dvs en del blir bättre, en del blir mycket bättre och en del suger hur mkt de än går på kurs.

Men alla kan sjunga.

Om jag skulle presentera en låt till ett musikbolag/förlag och låten är i ett stuk/genre så skulle jag leta upp en sångare som kan sjunga just den genren/stuket.

Och jag presenterar en låt med mig själv som sjungande artist så gör jag just så, den som inte gillar min sång kan då . . . . . . .

Vill man, så kan man lära sig med en bra lärares hjälp sjunga renare, klarare, lättare, tyngre, avspänt, mm.

De flesta sångare kan inte noter (vilket är ett j-vla miss! lär er noter!! 😏

[dock så kan Klassiska sångare noter, de har ofta en "utbildning" och är bättre än alla andra sångare]

En del sångare kan ha hjälp av noter om man spelar melodin åt dem.

De ska uppvaktas och bjudas på kaffe.

En del sångare får man ta om och om och om och om tills de kommer vad som ska sjungas.

De ringer man inte igen.

En del sångare vill bara göra "sin grej" och lyssnar inte på vad man säger åt dem.

Deras mobilnummer stryks bort.

En del sångare insisterar på att "waila" hela tiden.

Deras nummer går fett-bort!

Några ytterst få sångare kan sjunga direkt från notpappret i rätt tonart utan något som helst komp/melodi stöd.

De går man ner på knä inför och bjuder dem på champange.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Några ytterst få sångare kan sjunga direkt från notpappret i rätt tonart utan något som helst komp/melodi stöd.

De går man ner på knä inför och bjuder dem på champange."

Det är ungefär den kategorin som jag kallar professionella sångare....

Fast champagnen ska inte serveras förrän _efter_ inspelat stycke... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att när man säger att alla kan lära sig sjunga så menar man väl först och främst att nästan alla kan lära sig att bli tonsäkra och få god sångteknik. Att ha en bra sångröst är däremot mer individuellt. Alla kan inte låta som Robbie Williams, Axl Rose, Louis Armstrong, Aretha Franklin etc. etc.

Jag har märkt, att vissa professionella sångare har en röst då de pratar och en annan då de sjunger, kan man träna sånt, eller är det en medfödd begåvning?

Aaa.. En fråga som jag kan svara på..hehe....

Man har fyra olika "röster" , kommer inte ihåg alla fyra... men två av dem är huvud och bröst. Sjunger man med bröstet så låter rösten "som när man pratar"... Sjunger man med "huvudet" så får man "en annan röst"... (rivig rock-röst 😏 )

Så det har inte något att göra med begåvning...

Däremot att kunna använda alla fyra tekniker, på ett bra sätt... kan man kanske kalla "begåvning"...

ps. Är det någon som vet vilka de andra två "rösterna" är?.... knä o tå?..nää. ds

m.v.h Moberg

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo för sjutton alla kan eller kan lära sig sjunga men det kanske inte låter som det en del kallar sång, kort sagt man tycker olika. Tom Waits, Bob Dyland är väl skolexempel på sångröster där folk har olika åsikter om det är skit eller guld. Själv har jag svårt för en del allt för skolade röster det blir för rent för mycket bara ett instrument och för lite dramatik jävlaranamma/feeling, hjärta smärta osv. Men trots allt paradoxalt nog så finns det sångare som är superskolade och ändå sjunger hjärtat mitt ur led men en sån jävla feeling. Konstigt måste bero på smaken typ som baken 😲 dvs. delad.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det:

Alla kan redan sjunga.

Alla har en sångröst.

Bra eller dålig röst är totalt subjektivt.

😎

Ibland är det riktigt så enkelt.

... om det inte vore så att det subjektiva många gånger kollektivt sammanfaller, så till den grad att det nästan blir objektivt i alla fall 🙂!

Kan alla lära sig sjunga? Ja!

Kan alla spela fotboll? Ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, alla kan inte lära sig att sjunga 😎 Spelade med i skolans musikal, en rekreation av Jesus christ superstar...och hade rollen som Kung Herodes, ett eget solonummer alltså. Musikläraren skulle löra mig sjunga lite iaf, men insåg att det var dött lopp 🙂 Men fan så kul var det iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det:

Alla kan redan sjunga.

Alla har en sångröst.

Bra eller dålig röst är totalt subjektivt.

😎

Ibland är det riktigt så enkelt.

Självklart är det så. Men... I alla fall när jag gick i småskolan skulle man betygsättas i musik. Det gick till så att man fick gå in en och en till musikläraren som sen spelade "fjäril vinga syns på Haga" på piano vilket man då förmodades sjunga så tjusigt som möjligt till. Denna "shwartze peagogik" renderade mig spiken i betyg och en livslång övertygelse om att jag inte kan sjunga samt var totalt omusikalisk. När jag kom i tonåren blev dock förälskelsen i rockkulturen så stark att jag ändå skaffade en elorgel ( i smyg eftersom jag skämdes att mina klasskamrater visste hur omusikalisk jag var - och ve och fasa, be mig spela upp nån känd låt) och improviserade timtals varje dag: Knappast på att lära mig spela Finlandsbåtskomp; fast mer på att komma på Rick Wrights psykedeliska tremoloknep. Trettio år senare kan jag fortfarande inte sjunga ens hjälpligt till mina kompositioner.

Men visst alla kan sjunga. Och jag kan älska både skolade och oskolade röster och vice versa. Tänk en skönsjungande Kevin Coyne. Vilken mardröm. Å andra sidan hade han knappast platsat i Yes.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Självklart kan inte alla lära sig sjunga. De flesta insekter har svårt för att sjunga och för all del i princip alla djur om man med sjunga menar det som vi som människor normalt brukar mena med sång och sångröst.

Bland människor är det en otrolig mängd människor som inte kan lära sig sjunga, i alla fall vore det rena lögnen att påstå att de sjunger vackert. Många sjukdomsgrupper såsom de med cerebral pares har svårt för att sjunga, liksom vissa fall av de med andra allvarliga neurologiska sjukdomar, t.ex. svåra fall av parkinson och multipel skleros. Men även de med lungsjukdomar, a2a-brist, kol, svårartad astma, lungcancer och en mängd andra mer eller mindre ovanliga lungåkommor kan ha mycket svårt för att överhuvudtaget tala och än mindre sjunga. En del med kraftiga aortaproblem har svårt att sjunga. De med tumörer på stämband och i halsen har svårt för att sjunga. En del knepiga skoliosfall har också visat sig ha svårt för att sjunga. Småvuxna människor (de med dvärgväxt alltså) har också många gånger svårt för att lära sig sjunga. En hel del desorienterade människor har svårt för att lära sig sjunga, sådana med själsliga sjukdomar, schizofrena, grava fall av mano-depressivitet, borderline, psykosfall, senil dementa med flera.

För de totalt tondöva kan det vara mycket svårt att lära sig sjunga, men de kan ju (om de är friska) i alla fall få fram ljud ur strupen. Man kan kalla det sång om man är snäll. De riktigt åldriga människorna kan också ha svårt att lära sig sjunga. Med detta menar man normalt kanske folk över 85 år. Själv har jag svårt att påstå mig ha hört någon över 60 år sjunga bra.

För de hyfsat unga, med viss musikalitet och utan allvarliga sjukdomar som kan äventyra eller omöjliggöra möjligheterna att ta ton och sjunga så ger träning - precis som ofta annars - goda resultat. Det bästa råd jag kan ge är att öva skalor. Därmed kan man till slut komma över den gräns man har haft problem med, den oktav som man inte låter så snyggt inom. Alla har någon sådan oktav eller ett antal toner. I början. Glöm inte att rökning försämrar rösten.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, alla kan inte lära sig att sjunga 😉 Spelade med i skolans musikal, en rekreation av Jesus christ superstar...och hade rollen som Kung Herodes, ett eget solonummer alltså. Musikläraren skulle löra mig sjunga lite iaf, men insåg att det var dött lopp 🙂 Men fan så kul var det iaf 😛

Den brukar jag tralla på i duschen, en av få låtar från denna grymma musikal jag lärt mig utantill. "So you are the christ, the great Jesus Christ...". Låter såklart eländigt, även i ett kaklat badrum.

Hur är det nu man säger? Alla kan sjunga. Alla bör inte sjunga? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan om "kan alla sjunga/lära sig sjunga" är EXAKT jämförbar med frågan: "Kan alla bli duktiga matematiker?" eller "Kan alla bli duktiga fotbollsspelare?" Det givna svaret är:

NEJ!!!

Alla föreställningar om motsatsen är bevis på brist på klarsyn alt. krampartigt försvarande av jantelagen alt. båda delarna

Ursäkta om jag är bitsk. Jantelagen är jag INTE förtjust i 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvraket (oregistrerad)
Sjung själv och sjung mera. Det är nyttigt för dig. Och roligt.

Blir man bättre då???

Definiera bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung själv och sjung mera. Det är nyttigt för dig. Och roligt.

Blir man bättre då???

Definiera bättre?

Undrar om man blir bättre då?

Av att sjunga själv och mera?

Och är det nyttigt oxå?

Är det inte bättre att få instruktioner på vad man skall göra för att förbättra sin röst och sedan träna på det?

Eller tycker du att man skall fortsätta med fel teknik, fördjupa sig så mycket i den så att det blir ännu svårare att komma ur det som gör att man kommer till en gräns och känner att man inte kan utvecklas mera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...